Aktuális
Reklámot az autóra - Ki lesz a hunyó?
Tetessünk reklámmatricát az autónkra, és dől a lé. Ilyen egyszerű lenne pénzhez jutni?
Hogyan megy?
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Tavaly szeptemberben több TV-csatornán, illetve nyomtatott médiumban is megjelent a hír: elfogták, és őrizetbe vették annak a Kft-nek a tulajdonosát, aki 110 000 és 350 000 forint közötti regisztrációs díjért cserébe vállalta, hogy az új autót vásárló ügyfeleinek 7 évig fizeti a havi törlesztő részletet és a cascót, ha az autókat reklámhordozóként használhatja. Kiderült, nincs semmilyen reklámozó partner, a több száz bepalizott futhatott a pénze után. Tipikus piramisjáték volt ez – a korábban belépők pénzeit az utóbb érkezők fizetik meg, de egyszer kiderül a turpisság –, a több tízmilliós bevétel persze itt leginkább a tulajdonos és a közvetítők zsebeit gyarapította.
Az autók oldalait hasznosító reklámozás nem lenne rossz üzlet, ha valóban tisztességesen működtetik. A közlekedési vállalatok járművein és a taxikon is régóta látni különféle hirdetéseket, a napi több száz kilométert futó mozgó reklámtáblákat nem nehéz nem észrevenni. A személyautó-hasznosítás sem ismeretlen Magyarországon, valódi reklámozók is megjelentek a piacon, főleg olyan típusokkal, amelyek önmagukban is vonzzák a szemet (smart, VW Beetle, Mini). A FOX autókölcsönző nagy felhajtással beharangozott 1 eurós smartjairól ugyan nem sokat hallani mostanában (a vállalkozás napi 1 eurót kért az autókért a bérlőktől, a kis négykerekűek oldalát reklámokkal borították, csak Budapesten belül lehetett velük közlekedni – a cég tájékoztatása szerint jelenleg szünetel a szolgáltatás), de például bankok, biztosítók, ingatlanközvetítők, autókereskedések saját, felmatricázott cégautóiból sokat látni országszerte.
Úgy egy éve jelentek meg addig nem látott felirattal dekorált autók az utcákon. Il Ferro, Hírautó és Reklamauto.hu matricák virítottak a járókelő szemébe, főleg előbbi két cég iparkodott e formában megismertetni magát a nagyközönséggel. Szerkesztőségünket is mind többen kérdezik, mit tudunk ezekről a vállalkozásokról. Kutatómunkába kezdtünk, és érdekes adatokra bukkantunk. Az első időszakban ugyan internetes oldalt még nem, csupán telefonszámot találtunk az Il Ferro-hoz, és a Hírautóhoz, később a honlapok is elkészültek, ahol már számos információt tálaltak a cégek. A két társaság nagyon hasonló szerkezetű weboldalán a tartalom is sok mindenben rokon. A cégek magánautósokra, illetve új járművet vásárlókra, pontosabban az autók reklámtáblaként hasznosítható szabad oldalfelületére vadásznak. Felhívásaikban „akár nulla százalékos induló részlettel is” kecsegtetik az új négykerekűben gondolkodó polgárt, és azt írják: havi 40 000 forintig átvállalják a törlesztőrészletet. Aki saját autóját adná oda hirdetési felületként, havi bruttó 50 000 (Il Ferro), 40 000, illetve 30 000 forintot (Hírautó, ahol a szerződéstől függ az összeg) kereshet az ígéretek szerint. Az ajánlatok nagyon kecsegtetően hangzanak, de a részleteket elolvasva van min elmélázni.
Először is fizetni kell: a pénzünkbe kerül a biznisz, ami nem túl jó előjel. Ha használt autóval jelentkezünk, kétféle időtartamra köthetünk szerződést: az Il Ferro-nál 2 vagy 5 évre szól a paktum, előbbi esetben 180 000, utóbbinál 333 000 forintot kérnek regisztrációs díjként, a Hírautónál 2 évre 170 000, 4 évre 340 000 forintot számítanak fel. Kissé furcsa, hogy aki bérbe ad, az is fizet, és hogy egy szimpla regisztráció ilyen drága. Igaz, a társaságok – állításuk szerint – a matricák gyártásának, felragasztásának és cseréjének költségét is ebbe az összegbe kalkulálják. A Hírautó a befizetendő összegek elé odateszi a nettó szót, ami értelmezésünk szerint egyet jelenthet: erre még forgalmi adó is rakódik. A használt autót 5 éves korig lehet felmatricáztatni, személyautó mellett kis haszonjárművet is befogad a rendszer. A használtautós tehát egy jelentősebb összegtől megszabadítva várja, hogy havonta fizessenek neki 30 000- 50 000 forintot. Az új autóra vágyótól csupán 5000 forintot kérnek el regisztrációra, viszont mindenképpen hitelre vásárolhat csak autót meghatározott kereskedésekből és meghatározott hitelkonstrukciókkal. A Hírautó minimálisan 72 hónapos futamidőt vár el, a maximum 120 hónap lehet. Az Il Ferro-nál nincs kategóriamegkötés az autó kiválasztásakor, a Hírautósok felsorolnak számításba vehető típusokat, jellemzően olcsóbb modellekről van szó, de Ford Mondeo és Skoda Octavia is megtalálható a kínálatban. Kötelező minden hónapban meghatározott távolságot végigautózni. Az újautósoknak napi 30, a használt járműveseknek 40 kilométer a kijelölt cél mindkét vállalkozásnál. Érdekes, hogy egyik társaság sem számítja bele a használatba a vasárnapokat és a munkaszüneti napokat, pedig akkor is viseli a reklámot az autó. Különös kitétel a Hírautónál: a havi futandó utat 660, illetve 880 km-ben összegzik, ami 20 munkanapot feltételezve sehogy sem jön ki (600, illetve 800 az összeg). Mivel azt írják: napi 30 avagy 660, illetve 40 avagy 880, nem tudjuk eldönteni, melyik a teljesítendő. Minden hónapban ellenőrzésre várják az ügyfelet a cégek, az autónak tisztának kell lennie, szúrópróbaszerű ellenőrzéssel is „riogatnak”, és aki többször lebukik koszos reklámhordozójával, akár ki is penderíthetik a „csapatból”.
Az Autó2 újság 2007/1. számában megjelent cikk rövidített változata
“Apróságok”
A cégek szóróanyagaiban, illetve szerződéstervezeteiben van néhány egyéb különös pont is. Egyikük például úgy hirdeti magát, hogy „Ingyen autó az Il Ferro-tól”. Ez abban az esetben sem igaz, ha a havi reklámpénz fedezi a törlesztést (hiszen ha felbontják a szerződést, úszott a „támogatás“). A mondat alatti szöveg azt sugallja, hogy ha az ügyfél a közvetítésükkel vesz új autót, kedvezményes feltételekre számíthat, csak az üzembe helyezés az ő sara, nincs induló befizetés, és a havi törlesztést is átvállalják. Nem találtunk arra máshol utalást, hogy milyenek azok a kedvezményes feltételek, de az új autós 5000 forintos regisztrációs díja csak úgy éri meg a használtautósok 180 000-333 000 forintosával szemben, ha a közvetítők keresnek a hitelen és a márkakereskedőn. Autóvásárlóként azt az információt kaptuk egy kereskedőtől, hogy a Hírautónak 160 000 forintot adnak oda autónként (207-es Peugeot-ról volt szó). Ezt az összeget vagy hozzácsapja az autó árához a kereskedő, vagy ha fut valamilyen kedvezmény, akkor abból vonja le. Az Il Ferro-s újautós szerződésben benne van, hogy csak listaáron vásárolhat az ügyfél, és a különböző kedvezményeket sem veheti igénybe.
Új autónál határozatlan idejű szerződést köt mindkét cég, de a kontraktust bármikor fel lehet mondani 30 napos határidővel. Ez azt jelenti, hogy a hitelbe beleugrott autós akár 1 hónap után fedezet nélkül marad, illetve saját zsebből kénytelen folytatni a vállalt havi részleteket, akár 10 évre is. A hozott autós szerződések határozott időre szólnak ugyan, de a 30 napos rendes felmondás itt is lehetőség. Félrevezetőnek tűnhet az a mondat a Hírautó anyagában, hogy „kétéves szerződésnél 170 ezer forintot kell befizetni és cégünk havi 30 000 Ft-ot ad az ügyfélnek garantáltan két évig”. A hangsúlyos „garantáltan” szó megnyugvást kelthet az olvasóban, miközben a 30 napos felmondás miatt a cég bármikor bonthat. Az ügyfélnek itt ugyanakkor biztosítékot is adnak: mindkét társaság vállalja, hogy ha ők mondják fel rendes felmondással a szerződést, visszajár a regisztrációként befizetett összeg. Kérdés: ki fizet, ha például felszámolják a céget?
A szerződésekben hosszasan sorolják az ügyfél kötelezettségeit (a Hírautónál például útnyilvántartást kell vezetni, és mindkét cégnél csak abba a szervizbe járhat a tulajdonos, ahol átvette a járművét), az ellenőrzéseket (mi történik, ha megsérül a matrica, ha karambolozik az autó, ha beteg lesz a tulajdonos, stb.), az azonnali felmondás lehetséges okait. Jogi szakértőnk, Dr. Kovács Szabolcs szerint amennyiben tartós jogviszonyt keletkeztető szerződést kötünk – a tárgyi szerződések ilyenek–, amelyek ráadásul komoly fizetési kötelezettséget is keletkeztetnek, indokolt, hogy alaposan utánaérdeklődjünk a nekünk szerződést ajánló cégnek és a megkötendő szerződést szakembernek is mutassuk meg, könnyen előfordulhat, hogy a szerződés mintáját kidolgozó cég számára szerződésben rejtett kiskapuk, vagy egyoldalú előnyt biztosító rendelkezések vannak.
Érdemes néhány mondattal visszatérni a havi kifizetésekhez. Csak úgy adómentesen pénzt magánszemély nem kaphat, azaz adó- és járulékfizetési kötelezettség is keletkezik. Ha egyszerűen átutalják a számlájára a havi járandóságot, a cégnek egészségügyi hozzájárulást és adóelőleget is kell fizetnie, és a pénzhez jutottnak az év végi adóbevallásban fel kell tüntetnie a jövedelmet. Megoldás lehet az adószám kiváltása, amit például akkor is igényelhet az ember, ha kiadja a lakását. Az APEH szerint ennek nincs akadálya, de az igényléshez tudni kell, milyen tevékenységre akar szerződni az ügyfél. Ha így kapjuk a pénzt, akkor magunknak kell megoldani az adófizetést. Jó, ha tudjuk, hogy az így szerzett jövedelem összeadódik a többivel, és például adó-visszatérítésnél, különféle, jövedelemtől függő támogatásoknál is beszámít, azaz a többletpénz miatt el is lehet esni bizonyos állami segítségtől. Bár adószám kiváltási feltételt egyik cég sem említ honlapján, az Il Ferro irodájában ezt szükségesnek tartották, a Hírautónál viszont meglepődtek, amikor megkérdeztük. Az ügyintéző hölgy szerint ők átutalják a pénzt, és mi majd bevallhatjuk azt, ha akarjuk.
Ha már a megszerezhető pénzeknél tartunk, érdemes számolni. Az évi befolyó összeg használtautós, négy éves Hírautós szerződésnél 480 000 forint, ennek minimum 18 százalékos adóvonzata van. Ezen kívül meg kell tennünk évi 10 560 km-t (havi 880 km, munkanapokon), ami egy átlagosan 7 litert fogyasztó autóval 188 496 forint (255 Ft/l 95-ös benzinárral számolva). Négy évre vetítve tehát: 1 920 000 forint jön be, 1 439 584 forint megy ki (18 százalékos adó, benzin és regisztrációs díj), azaz 480 416 forint marad a zsebünkben. Nos, ez kétségkívül nem rossz pénz. Ha új autót veszünk, nincs befizetés, de a márkakereskedő levonja tőlünk a saját befizetését.
Nincs havi törlesztésünk (az Il Ferro nem törleszti szó szerint az új autó hitelét: ha bemutatjuk az irodában a befizetést igazoló csekket, akkor adja oda a pénzt). Menni az új autóval szintén kell, de úgy tűnik, az ügyfél nem jár rosszul. Ha viszont felmondják a szerződést, maradunk a részleteinkkel, illetve ha megszűnik a cég, a használtautósok is nehezen tudnák visszaszerezni a regisztrációként befizetett tetemes összeget.
Megpróbáltuk felvenni mindkét cég vezetőjével a kapcsolatot, de kérdéseinkre lapzártánkig csak a Hírautótól érkezett válasz e-mail, az Il Ferro-t telefonon el sem lehet érni. Az elérhetetlenséget ügyintézők sem tagadták: a Bajcsy Zsilinszky úti iroda egyik munkatársa nyíltan a szemünkbe mondta, a telefonokat nem veszik fel. Nincs idejük – indokolta –, mert sok a személyesen érkező ügyfél.
A konklúzió egyértelmű a két céggel kapcsolatban. Aki egyébként is tervezi az autóvásárlást, a sok autózást, és bírja saját zsebből is a havi 40 000–50 000 forintos törlesztést, nem zavarják a reklámok, a havi ellenőrzések, a rendszeres autótisztítás, hogy esetleg kevesebb kedvezményt kaphat a vásárláskor, netán a hitelfeltételek sem lesznek a legjobbak, fontolja meg a lehetőséget. Aki nem félti a befizetett többszázezrét, és bízik a hosszas együttműködésben, használtautósként is belevághat: ha valóban megjelennek komoly hirdetők az autókon (jelenleg leginkább saját, illetve nagy valószínűséggel barter üzlet keretében felaggatott újsághirdetésekkel szaladnak az autók), jól és hosszú távon is működhet egy ilyen vállalkozás.
Az Autó2 újság 2007/1. számában megjelent cikk rövidített változata
A Hírautó válaszai
– Hogyan történik az autótulajdonos kifizetése? A szabályok szerint magánszemély nem fogadhat el „csak úgy” pénzt, ilyen esetben ki kell váltania adószámot, és a cégnek adóelőleget is le kell vonnia. Ezekre nem hívják fel a tájékoztató anyagaikban a figyelmet. Ha adóelőleget is levonnak önök, akkor azzal csökkentik a havi 30-40-50 ezer forintos kifizetést?
Ügyfeleink minden esetben egy nyilatkozatot írnak alá arra vonatkozóan, miszerint tudomásuk van róla, hogy részükre a szerződés keretében kifizetett összeg személyi jövedelemadó- és egészségügyi hozzájárulás-köteles jövedelem és egyúttal felelőséget vállalnak arra vonatkozóan, hogy a kifizetett összeg után a megfelelő adókat határidőben megfizetik és személyi jövedelemadó bevallásukban bevallják, és kérik a kifizetőt, hogy ezzel kapcsolatban cégünk adóelőleget ne vonjon le.
– Csak akkor fizet a cég, ha van reklám az autón? Az egyik pont a szerződésben ugyanis ezt feltételezi.
Minden ügyfelünk az autó átvételétől számított 2-3 napon belül reklámot kap az autójára, amiért havi rendszerességgel fizetünk.
– Kell-e előre választania az ügyfélnek, hogy napi, vagy havi kilométer futást választ?
Ügyfeleink szerződésben vállalják, hogy naponta hány km-t tesznek meg.
– Bruttó vagy nettó összegekről van-e szó a befizetésnél, illetve a kifizetésnél?
Bruttó összegekről van szó a be-ill. kifizetéseknél.
– Hány ügyfelük van (autós és hirdető)?
Jelen pillanatban 1000 autós ügyféllel rendelkezünk és 7 cég folyamatosan hirdet autóinkon.
– Az új autós szerződéseket hány évre kötik? Miért nincs a szerződésben garancia arra, hogy akár 2-3 vagy 4 hónap után is fizetnek az autósnak? Használtautós szerződésben azt írják: „garantáltan két évig fizetnek havi 30 ezer forintot”. Ki garantálja?
Az új autós szerződéseket határozatlan időre kötjük, és erre minden ügyfelünk figyelmét külön szóban is felhívjuk. Természetesen ezeket cégünk garantálja, ahogy azt is, hogy saját autós szerződésnél a meghatározott ideig fizetjük a meghatározott összeget.
– Miért szükséges magas regisztrációs díjat fizetni a használtautó-tulajdonosnak?
Cégünk szolgáltatásait nem kötelező igénybe venni. Hogy ez az összeg mennyire magas, azt mindenkinek magának kell mérlegelnie és eldönteni, hogy igénybe veszi-e e szolgáltatást.
– Új autóvásárlásnál választhat-e finanszírozót az ügyfél?
Ezt teljes mértékben már az adott márkakereskedéssel egyeztetik ügyfeleink.
– Mi történik, ha az ügyfél hibájából törik össze az autó?
Csak a javítás ideje alatt szünetel a kifizetés. A szerződést abban az esetben bontjuk fel, ha az autó totálkáros lesz vagy ellopják, mert ilyen esetben ugyebár nincs mire feltenni a reklámot, de ilyen esetben a casco téríti ügyfeleinket.
Az Autó2 újság 2007/1. számában megjelent cikk rövidített változata
És a többiek?
A két ismertebb cég mellett mások is foglakoznak ilyen típusú reklámozással. A reklamauto.hu, az autoreklam24.hu, az olcsokocsi.hu, az auto.reklam.hu hasonló tevékenységgel próbálnak ügyfeleket toborozni, de közös jellemző, hogy nincs borsos regisztrációs díj. A több mint másfél éve működő reklamauto.hu-nál 2000 forintot kérnek a regisztrációért, a jelképes összeg a heccből jelentkezők kiszűrését szolgálja. Csak „hozott” autókat fogadnak, és nem garantálnak rögtön több tízezres havi pénzt. A cég tulajdonosai elmondták, most gyűjtik a használható autókat, hogy egy olyan adatbázisuk legyen, amelyből nagyobb reklámozni szándékozó ügyfelek is gyorsan és könnyedén tudnak válogatni. A regisztrált autónak havi 1000 km-t kell megtennie, havi egyszeri ellenőrzés az előírt. Náluk a teljes autót felmatricázzák, azaz az egész karosszéria látványos burkolatot kap, a felragasztásért és az eltávolításért garanciát vállalnak. Az ügyfél dönthet úgy, hogy a felajánlott reklámot nem fogadja el (az Il Ferro és a Hírautó is megemlíti: igyekeznek olyan reklámot találni, ami megfelel a tulajdonos ízlésének), ha ki akar szállni az adatbázisból, visszakapja a 2000 forintját is. A reklamauto.hu szerződés szövegezése egyszerűbb, mint a másik két cégé, nem találtunk félreértelmezhető sorokat.
Az autoreklam24.hu-nál nincs regisztrációs díj, a tarifákat különböző karosszériaelemekre hirdették meg, akár a lökhárító vagy a motorháztető is külön feldíszíthető. A weboldalon találunk tájékoztatót, de telefonszám nincs. Az olcsokocsi.hu oldalon azok találják meg számításukat, akik új autót, szalonautót, esetleg tesztautót akarnak venni. A cég adatbázisában több száz típus szerepel, a vásárlás csak hitelre történhet (minimum 2 millió, maximum 7,5 millió forint lehet a hitel), a regisztrálásért 5 000 forintot kérnek. Itt garantált kétéves szerződést kötnek, amit normál körülmények között egyik fél sem mondhat fel, legalábbis az ügyintéző elmondása szerint. Két évre havi 30 000 forintot ígérnek, és ők fizetik az egészségügyi hozzájárulást, valamint az adóelőleget.
Az Autó2 újság 2007/1. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...