Újautó
Párhuzam: BMW X5 4.8i, Mercedes-Benz GL 500 - Vényolcak
A két európai prémiummogul nagy szabadidőösszkerekesei Amerikából jönnek. Oda is valók, de ettől még bárhol álomgépek.
Párhuzam
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A gigászi testű és hatalmas, gurgulázó V8-assal hajtott „terepjárók” hétülésességükkel főleg az amerikai családapák kezébe adnak jól használható érveket: „Lásd be, drágám. A gyerekek, meg a csomagok. Nekünk egyszerűen kell egy ekkora gép. Na nem miattam. Nekem a mostani autó is bőven jó, de hát…” Az igazi okok persze: a kimagasló kényelem, az extrabiztonság, a luxusszolgáltatások, a stresszmentes hosszú távú túrák – és persze a bivalyerős motorok.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az erődítményként is bízvást helytálló nagyvasaktól vevőkörük jellemzően nem vár még csak minimális terepalkalmasságot sem. Zömében egyedül, legfeljebb ketten, nagy ritkán négyesben utaznak, így tényleg főúri kényelemben férnek el a csaknem öt méter hosszon terpeszkedő kasztnikban. A karosszériák méretarányai hasonlóak, de dizájnjuk márkaspecifikus: a BMW laposabb orrával, döntöttebb hátsó szélvédőjével a sportos, a magasabb Merci függőleges hátfalával pedig a kombis képet sulykolja. A széles fellépők, a mozdonnyi köténylemezek, a küszöbök műanyag borítása azonban valódi terepes, „nincs akadály” hangulatot sugároz, amit a finom fényezés és a sérülékeny alufelni garnitúra azonnal felülír. Az ötméteres hossz a kétméteres szélességgel ésa háromméteres tengelytávval szintén inkább a közúti tekintélyteremtés eszköze, a szintszabályozós légrugózás mindkettőben alapáras.
A számítógépes felügyelet alatt dolgozó összkerékhajtás ezekben az autókban leginkább a nagy sebességű ívmeneti stabilitás javítására és a téli autózás megkönnyítésére szolgál, a BMW-é teljesen automatikus, a nyomatékosztás aránya 20 km/óráig 50/50 százalékos az első és a hátsó tengely között, feljebb 40/60, a Merci elektromosan kapcsolható középső és hátsó diffizárat is kínál, a kitörésgátló és a meredek leereszkedéseket segítő lejtmenetvezérlő mindkettőben alapáras.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A BMW filozófiája szerint a vezetőnek csupán a gázpedált kell taposnia, miközben a hajtásláncot elektronika hangolja optimálisra. A lényeg a Mercedesnél is ez, ám itt egy műszerfali tekertyűvel tiszta hátsó vagy állandó összkerékhajtást, sőt felezőáttételt is választhatunk.
A menetkényelem a prémiumosztály csúcsát hozza, az első fotelek alapáron sem szerények, de kérhetők fűtéssel, szellőztetéssel, a BMW-ben változtatható ülőlaphosszal és szabályozható oldaltartással. Az így felszerelt „komfortülés” a hosszas extralista egy újabb elemével „aktívvá” varázsolható: az elektronika a kanyarodás sebességének megfelelően pumpálhatja a támla ívkülső oldalát. A Mercedes is kínál ilyet „multikontúr ülés” címen, a fűtés itt a harmadik sor kivételével alap. Bár az ülőgarnitúrák műfajában a versenyzők közel ugyanazt hozzák, meglepő módon a jó húsz centivel rövidebb BMW ülőlapjai elöl-hátul méretesebbek,
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
a Merci egyedül a ritkán használt harmadik sor kényelmével kerekedik bajor vetélytársa fölé.
Az utasterek kialakítása precíz, jelentéktelenül dudorodó hátsó kardánalagútjával, méretesebb ajtózsebeivel a praktikum versenyszámban hajszálnyival ismét az X5 végez előrébb, a GL viszont diófa gyökér betétes, krómszegélyekkel díszített s az 500- asban bőrrel burkolt műszerfallal imponál. Bár alapáron a BMW is diófa gyökér berakásos, a finom, de mégiscsak műanyag borítású műszerfalra sokkal jobban illenek a tesztautó sötét nemesfa
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
tartozékai. Az összkép a Mercedesénél sportosabb, futurisztikusabb, ám a bajor fedélzeti elektronikák zöme a stuttgartiaknál bonyolultabban kezelhető.
Vezethetőség szempontjából a hajszálpontosan egyező gyorsulás- és végsebességértékek ellenére merész vállalkozás a tesztautók összevetése. Az ok triviális: mindkettő iszonyatosan megy, a bennülők benyomásai mégis alapvetően mások. A BMW higgadtabb hangú, a Merciénél kisebb és valamivel szerényebb erejű V8-asa a „gazdaságossági verseny” győztese, fogyasztása országúton kis odafigyeléssel 10 l/100 km alatt tartható; persze képességeit kihasználva a GLéhez hasonlóan könnyen az utóbbi értékkétszeresét hozhatja. Az X5 a tesztautóhoz társított elektromosan szabályozott lengéscsillapító rendszerrel (Adaptive Drive) és
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
a szélsőséges országúti, már-már versenypályás használatra kihegyezett, elöl 275/40 R20, hátul 315/35 R20-as abroncsokat viselő alufelnikkel sportautós jellemzőket mutat. A sebességélmény mégis a 200 kg-mal (10%-kal) nehezebb, ám öblösebb és izmosabb motorral hajtott GL-ben érződött erőteljesebbnek. A Mercedes V8-as tekintélyesebben morog. Az automata váltók összevetése szintén nem könnyű feladat: mindkettő észrevétlenül dolgozó, a lejtőket, emelkedőket „messziről” felismerő szerkezet,
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
a Mercedes hétfokozatúja a BMW hatosánál hajszálnyival szűkebb és rövidebb áttételezésű.
A sportosabb jellemzőkkel mozgó X5-énél a hazai utakon a GL rendszere a magasabb autó emeltebb súlypontjából adódó jelentősebb karosszériadőlések ellenére barátságosabb. Persze megjegyzendő, hogy érezhető sportosabb hangolása ellenére a BMW futóműve leginkább a tesztautó 20 colos abroncsai miatt mutatott a széria 19-eseken gördülő Merciénél rosszabb rugózási jellemzőket.
Az extralista mindkét márkánál hasonlóan bőséges: DVD a hátsó utasoknak, távtartós tempomat a
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Mercedesben, a menetadatokat a szélvédőre vetítő Head-Up display a BMWben, beszédfelismerő rendszer, tolatókamera, navigáció és még rengeteg egyéb. A biztonsági alapellátmány szinte azonos: terepjárásra is felkészített kitörésgátló, hat légzsák, pluszpénzért hátsó oldalzsákok.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A Mercedes különlegessége a Pre-Safe-elektronika: balesetveszélyt észlelve azonnal előfeszíti a biztonsági öveket, optimális pozícióba állítja az üléstámlákat, az ablakokat pedig becsukja.
Győztes aligha hirdethető. Az idén második generációjába lépett X5 a hazai eladási lista alapján többeket vonz, mint a tavaly vadonatúj modellként debütált GL. A Mercedes vevőit vélhetően elsősorban a modell rangja és a tekintélye vonzza, de a motorháztető „célkeresztje” is komoly érv.
katona mátyás
Ízelítő a Luxusautó 2007/3 számából
A BMW X5 4.8i V8 számokban
MOTOR V8-as benzinmotor elöl hosszában beépítve, hengersoronként két lánchajtású vezérműtengely, változó vezérlés, hengerenként négy szelep. Alumíniumblokk és hengerfej. Hatfokozatú, kézzel is kapcsolgatható bolygóműves automata váltó, állandó összkerékhajtás. Hengerűrtartalom: 4799 cm3. Furat x löket: 93,0×88,3 mm. Teljesítmény: 355 LE/261 kW (6300/min fordulaton). Nyomaték: 475 Nm (3400–3800/min fordulaton).
KAROSSZÉRIA, FUTÓMÛ Ötajtós, 5+2 üléses, önhordó acélkarosszéria. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink felfüggesztés, változtatható karakterisztikájú lengéscsillapítókkal. Elöl-hátul belső hűtésű tárcsafékek, ESP. Fogasléces kormánymű hidraulikus rásegítéssel.
MÉRETEK Hosszúság x szélesség x magasság: 4855x1935x1765 mm. Tengelytáv: 2935 mm. Csomagtér: 620–1750 liter. Gumiméret: elöl 275/40 R20, hátul 315/35 R20.
MENETTELJESÍTMÉNYEK Végsebesség: 240 km/h. Gyorsulás (0–100 km/h): 6,5 s. Fogyasztás (város, városon kívül, vegyes): 17,5/9,6/12,5 l/100 km.
Ízelítő a Luxusautó 2007/3 számából
A Mercedes-Benz GL 500 számokban
MOTOR V8-as benzinmotor elöl hosszában beépítve, hengersoronként két lánchajtású vezérműtengely, hengerenként négy szelep. Alumíniumblokk és hengerfej. Hétfokozatú, kézzel is kapcsolgatható bolygóműves automata váltó, kapcsolható összkerékhajtás. Hengerűrtartalom: 5461 cm3. Furat x löket: 98,0×90,5 mm. Teljesítmény: 388 LE/285 kW (6000/min fordulaton). Nyomaték: 530 Nm (2800/min fordulaton).
KAROSSZÉRIA, FUTÓMÛ Ötajtós, 7 üléses, önhordó acélkarosszéria. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink felfüggesztés, változtatható karakterisztikájú lengéscsillapítók, légrugózás. Elöl-hátul belső hűtésű tárcsafékek, ESP. Fogasléces kormánymű hidraulikus rásegítéssel.
MÉRETEK Hosszúság x szélesség x magasság: 5090x1920x1840 mm. Tengelytáv: 3075 mm. Csomagtér: 300–2300 liter. Gumiméret: elöl 275/55 R19.
MENETTELJESÍTMÉNYEK Végsebesség: 240 km/h. Gyorsulás (0–100 km/h): 6,5 s. Fogyasztás (város, városon kívül, vegyes): 19,1/10,9/13,9 l/100 km.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...