Újautó

2009. március 16. hétfő, 00:52

Összehasonlító teszt: Dacia Logan dCi – Fiat Panda JTD – Peugeot 206 HDi - Alapolaj

Tesztünkben a hazai piac három legolcsóbb dízele küzd meg egymással

Dacia Logan 1.5 dCi Ambiance, Fiat Panda 1.3 JTD Actual, Peugeot 206 1.4 HDi Urban Plus

Limuzin, miniegyterű és hagyományos ötajtós – a hazai kínálat legolcsóbb gázolajosai. A gyári adatok alapján a legizmosabb Panda egyben a legtakarékosabb is
Limuzin, miniegyterű és hagyományos ötajtós – a hazai kínálat legolcsóbb gázolajosai. A gyári adatok alapján a legizmosabb Panda egyben a legtakarékosabb is

A takarékos és nyomatékos, kis hengerűrtartalmú turbódízelmotorok egyre több olcsóbb autóban kínálnak kedvező alternatívát a vékonyabb pénztárcájú vásárlóknak is. Az összehasonlítás résztvevői három különböző méretkategóriát képviselnek, az együttes fellépés a viszonylag közeli árak miatt mégis indokolt. Kiderül, vajon a legkisebb, a legtágasabb, a legolcsóbb vagy netán a legkiforrottabb viszi-e el a pálmát.

A teszt még csak most kezdődik. Lapozzon!

Karosszéria, utastér

A Peugeot hátsó padja kétszemélyesre formázott, a középső padlómerevítő vaskos, a lejtős tetőív miatt a fejtér hátrafelé csökken
A Peugeot hátsó padja kétszemélyesre formázott, a középső padlómerevítő vaskos, a lejtős tetőív miatt a fejtér hátrafelé csökken

A három tesztalany három eltérő iskola: a Logan klasszikus négyajtós tágas utastérrel, a Panda egyterűs, kombis városi versenyző, a Peugeot 206-os pedig a hagyományos kisautóértékeket hozza. Beltereik közös jellemzője az öt ülés és a sok kemény műanyag. A pakolóhelyek listája mindháromban szinte azonos: ajtózseb csak előre jutott, fedeles kesztyűtartó mindhez jár, s kézifékkarjuk körül is rendre akadnak rekeszek.

Dacia Logan – A lépcsős hátú Dacia a trió méretbajnoka, 4,25 méteres hosszának és 2,63 méteres tengelytávjának minden bent ülő örülhet. A klasszikus limuzinforma orra hosszú, a mély csomagtartó a hármas legnagyobbja (510 l), de mivel a hátsó üléssor fix, nem bővíthető. Az utastérben érezhető az olcsóságra törekvés: az egy darabból öntött műszerfal megegyezik a benzines Loganéval, még a fordulatszámmérőt sem skálázták át. Az ülések méretesek, a hátsók hossza és szélessége is itt a legnagyobb, de számottevő oldaltartásra egyik sorban sem lehet számítani. A belső szélesség meszsze a legnagyobb, jó a fejtér és a lábhely is, így valóban van értelme az alapáron adott három hátsó fejtámasznak. A textillel is tarkított ajtók műanyag borításához hasonlóan világos tónusú tetőkárpit barátságos. Csak kulccsal nyitható a csomagtér, ajtaja gyenge rugói miatt hajlamos a visszacsapódásra; az üregnek van világítása, de kárpitozása hiányos.

Lábtérben kicsit szűkös a legjobb belmagasságot nyújtó Panda hátulja. A pad formázatlan, fejtámaszból csak kettő jár, s a hátranyúló pohártartó is elvesz a középső utas lábteréből
Lábtérben kicsit szűkös a legjobb belmagasságot nyújtó Panda hátulja. A pad formázatlan, fejtámaszból csak kettő jár, s a hátranyúló pohártartó is elvesz a középső utas lábteréből

Fiat Panda – A kombisan befejezett városi mini a hármas legmagasabbja, üléspozíciója is kellemesen emelt. Az ülések kellő hosszt, az elülsők némi oldaltartást is adnak. A beltér műanyagai a Loganéhoz hasonlóan ridegek, a váltót és az elektromos ablakok vezérlőgombjait a vezető combját is nyomó vaskos középkonzolra szerelték. Az elülső ajtókon méretes textilbetét dobja fel a hangulatot. A vezetői lábtér hosszbajnoka a Fiat, hátsó térdhelye is meglepően tágas. Fejtérben hátul az olasz a legjobb. Az ötszemélyes, de csak négy utasnak kényelmes Panda hátsó sorába három hárompontos öv és két fejtámasz jutott. A síkokkal határolt csomagtér alapáron csupán egyben dönthető háttámla segítségével bővíthető, az ülőlap fix. A kizárólag kulccsal nyitható ötödik ajtó lecsukását fül segíti, csomagrögzítőpontokat egyedül a Fiatban találunk.

Peugeot 206 – A legjobb oldaltartású elülső üléseket adja, hátsó padja azonban hangsúlyosan kétszemélyes. Bár a műanyagok kemények, a Peugeot-nál a legkellemesebb tapintásúak. Méretes textilfelület az ajtókra és a mély kesztyűtartó fedelére is jutott. A trióból egyedül a 206-os ad osztott vezetőoldali visszapillantót és emelhető magasságú elülső biztonsági öveket. Nehezen elérhető helyen, a kézifék mellett találhatók az elülső ablakemelők gombjai. A hátsó ülőlap kizárólag a Peugeot-ban hajtható előre, a támlák a párnára csak akkor fektethetők rá, ha az elülső üléseket teljesen előretoltuk, vagy a hátsó fejtámaszokat kivettük. A raktérajtó (egyedül a 206-osban) kilinccsel is nyitható, zárását belső kapaszkodó segíti.

A teszt még közel sem ért véget. Lapozzon!

Motor, erőátvitel

A három közel azonos teljesítményű kis turbódízel közül vitathatatlanul a Fiaté a technikai aranyérem: csupa könnyűfém gépe a csapatban egyedüliként hengerenkénti négyszelepes, hengerfejében pedig két lánchajtású vezérműtengely forog. A Peugeot és a Dacia gázolajosai egyvezértengelyesek, hengerenként csupán két szelepen át lélegeznek, vezérművüket fogasszíj forgatja, a 206-os motorja azonban teljesen alu. A Logan dCi-je a versenyben egyedüliként acélblokkos. A sebességváltó csak a Peugeot-ban rudazatos kapcsolású, a többieké huzalos. Az 1,1 barral töltő turbók kivétel nélkül fix geometriájúak, a befecskendezések második generációs közös csövesek, csúcsnyomásuk 1600 bar.

Az acélblokkos dCi 2000-es fordulat felett éled fel igazán, hangja csak autópálya-tempónál válik zavaróvá
Az acélblokkos dCi 2000-es fordulat felett éled fel igazán, hangja csak autópálya-tempónál válik zavaróvá

Dacia Logan – Az összehasonlítás legnagyobb hengerűrtartalmú (Renault-gyártmányú) gépe már 1500/perctől terhelhető, de csak 2000 fölött érzi magát elemében. Innen – átlagos gázreakcióval – egészen 4000-ig egyre erősödve húz, hangját 2500 fölött emeli fel. Zaja 3000-től válik zavaróvá, a 2000–3000 közötti legizmosabb tartományban kapcsolva terhelten is jól mozog a Logan. A lazán megvezetett, hosszú utakon mozgó, de a motor rezgéseitől és a terhelésváltási reakcióktól is hatásosan elszigetelt váltókar könnyen jár a kulisszában, az áttételi lépcsők átlagosak, az ötödik a teszt második legrövidebbje. Az autópályás utazótempó a zajzónába esik, de cserébe 120-ról még telepakolva is dinamikusan gyorsul a Dacia. Városban kevés kapcsolással is lendületes az autó, itt a negyedik az ajánlott fokozat, harmadikban azonban nagyobb benzinesek ellen is rugalmassági csata nyerhető. A Dacia az összehasonlítás második legcsendesebbje.

Fiat Panda – A kis gázolajos 1500 alatt kelletlenül dolgozik, jól csak 2000 felett érzi magát. Gázreakciója a többiekénél jóval élénkebb, 2200-tól érezhetően rákapcsol, innen indulva egészen 4500-ig egyre dinamikusabban húz. Hangja 3000 felett erős, 3200-tól már tolakodó. 2500 fölött kapcsolva izmosan gyorsul a Multijet Panda; a rövid utakon pontosan, de olykor csak akadozva kapcsolgatható váltó karját sikerült a gépészettől szinte teljesen elszigetelni. Az áttételek közötti fordulatszámlépcsők viszonylag nagyok, de a Panda ötödikje a hármas legrövidebbje. Az autópálya-tempó éppen a zajhatáron tartható, az országúti előzések könnyedén kivitelezhetők ötödikben.

A csapat legmodernebbje a két vezértengelyes, 16 szelepes JTD. 1500/perc alatt kissé kelletlenül dolgozik
A csapat legmodernebbje a két vezértengelyes, 16 szelepes JTD. 1500/perc alatt kissé kelletlenül dolgozik

Városba türelmeseknek a negyedik, dinamikus vezetőknek a harmadik az ajánlott. A kis Fiat a legzajosabb a hármasból.

Peugeot 206 – A legkisebb HDi darabosan forog, de szépen és készségesen veszi a fordulatot, s már 1300-tól szívesen dolgozik. Igazi életkedve 2100-tól jön meg, 2500-nál pedig rátesz még egy lapáttal. Zaja már 2700-tól jól hallható, 3200-tól zavaró. A 2100 és 3200 közötti tartományban kapcsolva erőből húz, ereje csak 4200-tól kezd finoman fogyni. A hosszú utakon ultrakönnyen tologatható, de pontatlan megvezetésű sebességváltó a motor és az erőátvitel rezgéseit is közvetíti a vezető felé. A motorkarakterisztikához jól illő áttételekkel elkészített sebességváltó végfokozata a leghosszabb a hármasból, így az autópályás 130 km/óra viszonylagos csendben tartható. Városon kívül kevés kapcsolással is jól boldogul a 206-os, városban pedig különösebb hiszti nélkül eltűri akár a negyediket is. A Peugeot mindkét vetélytársánál csendesebb.

Futómű

Futóművével egyedül a Peugeot lóg ki a sorból. Elöl mindhármat McPherson jellemzi, hátra hoszszanti csatolt lengőkarokat szereltek, de a Peugeot-ban nem spirál; hanem keresztben szerelt torziós rugókkal. Az elülső felfüggesztés kovácsoltacél keresztlengőkarjával a Panda és a Peugeot kicsit komolyabb a Logan egyébként elterjedtebb és a célnak is teljesen megfelelő acéllemezből sajtolt változatánál.

Egyedül a Peugeot ülőlapja dönthető, nem meglepő, hogy összességében a 206-osé a legnagyobb poggyásztér
Egyedül a Peugeot ülőlapja dönthető, nem meglepő, hogy összességében a 206-osé a legnagyobb poggyásztér

Dacia Logan – Igazi francia, elsősorban kényelemre hangolt rugózással, de ez nem megy a stabilitás rovására. Finoman rugózik, rezonanciaszegénységben és gördülési zajban is ő a legjobb Barum- (Brillantis 165/80 R14) gumijain. Semleges, jóindulatú autó, picit alulrásegítős, hidraulikus szervós, eléggé precíz, de kissé nagy áttételű (3,25 fordulatos) kormánnyal. Ahogyan a többinek is, elöl tárcsa-, hátul dobfékei vannak határozott nyomásponttal és nagy pedálerővel. Mindháromban közös a gázpedálhoz mérten némileg magas fék. A Logan a lassulási verseny második helyezettje.

Fiat Panda – Arányaihoz képest a többinél magasabban áll, és karosszériája is magasabb. Kanyarodási oldaldőlése is nagyobb, de nem kellemetlen, és nem is dől annyira, amennyire a többihez mért arány indokolná. Az élvezhetően kényelmes rugózás semleges kanyarodási tulajdonságokkal párosul, a futómű csendessége a Logan után a második a Continental- (Contact EP 155/80 R13) gumikon.

A Logan csomagtere a hármas leghosszabbja, ám nem bővíthető. Csak kulccsal nyitható, a visszacsapódásra hajlamos fedél pántjai sok helyet kérnek a raktérből
A Logan csomagtere a hármas leghosszabbja, ám nem bővíthető. Csak kulccsal nyitható, a visszacsapódásra hajlamos fedél pántjai sok helyet kérnek a raktérből

Elektromos szervós, a City-gombbal városi használathoz könnyíthető kormánya utcahoszszal a legjobb erőkkel operáló és legprecízebb a három közül, viszszatérési pontossága prémiumautókat uraló. Rövidebb, a hármas legsportosabb (3,1 fordulatos) kormánya a kikerülési manővereket is egyszerűsíti. A fék a három közül a legkellemesebb erőkkel dolgozik, jól érzékelhető, de nem erőszakos nyomásponttal. A Panda a csapat lassulási bajnoka.

Peugeot 206 – Rugózási komfortja alapvetően lágy, de ebben a csapatban a legkeményebb, kanyarstabilitásával a legjobb és a legsemlegesebb is. Az útzajokat a futóműve a másik kettőnél – Michelin- (Energy XSE 175/65 R14) abroncsokkal – hangosabban hozza. A viszonylag nagy áttételű, 3,3 fordulatos hidraulikus szervós kormánymű nagyobb mozdulatokat igényel, és a legkevésbé precíz. Ezzel együtt a kormányerők eléggé nagyok, a középre térítő erő kis tempónál kifejezetten rossz. A fékek a Logánéhoz hasonlóan dolgoznak. A 206-os az összehasonlítás legrosszabb lassulási értékeit produkálta.

Felszereltség, költségek

Az összehasonlítás szereplői a legolcsóbb dízelek a hazai kínálatban. A Peugeot-ból a háromajtós ugyan még kedvezőbb árú, de a tesztünkben a családi használatra való alkalmasság is fontos szempont volt, ennek a szerepnek pedig az ötajtós felel meg jobban. Az alapkivitelek versengtek. A Loganért kell a legkevesebbet fizetni, a Peugeot pedig a legdrágább. A kötelező biztosítási kategória azonos, a casco a 206-osnál a legborsosabb, a garancia és a szervizperiódus mindháromban hasonló, a Panda a gázolajspóroló-bajnok.

A Fiat váltója kényelmesen magasra, a széles középkonzolra került, a kézifék elé kettős pohártartót tettek. A kormány rásegítése gombnyomással növelhető
A Fiat váltója kényelmesen magasra, a széles középkonzolra került, a kézifék elé kettős pohártartót tettek. A kormány rásegítése gombnyomással növelhető

Dacia Logan – A hármas legolcsóbbjáért 2 499 000 forintot kell fizetni, cserébe spártai alapfelszereltséget kínál. Az említést érdemlő tartozékok között mindössze a vezetőoldali légzsákot, a szervokormányt, a központi zárat, az öt darab hárompontos övet és fejtámlát, a belső levegőkeringtetést, a színezett üvegeket, a fényezett lökhárítókat és a csomagtér-világítást találjuk meg az Ambiance-kivitelben. A külön pénzért rendelhető extrák nem drágák: a metálfény 80 000, a blokkolásgátló 120 000, az utasoldali légzsák 40 000, a ködfényszóró 30 000, a manuális légkondi 200 000, a távirányítós központi zár és az elülső elektromos ablakemelő együtt 50 000 forint. Kitörésgátló, dönthető hátsó ülés, állítható magasságú biztonsági öv, fékasszisztens, Isofix rögzítési rendszer, oldal- vagy függönylégzsák és az anyacég Renault-nál megszokott különleges kényelmi extrák nem elérhetők. A román szedán olajcsere-periódusa 20 000 km vagy 2 év, az általános garancia 3 év vagy 100 000 km. Ingyenes védőszárny-szolgáltatás 2 évig, fényezési jótállás 3 évig, rozsdagarancia 6 évig jár.

Fiat Panda – A Logannál 91 000 forinttal drágább, 2 590 000 forintért vihető haza. A Daciáénál bővebben mért alapextrákkal számolhat a tulajdonos: szériában blokkolásgátló, állítható magasságú szervokormány, Isofix-rögzítés, vezetőoldali légzsák, egyben dönthető hátsó ülés, rádió-előkészítés, belsőlevegő-keringtetés, színezett üvegek, négy fejtámla és öt darab hárompontos öv tartozik az Actual-szinthez. Az utólagos extrák listája hosszú, az árak nem túlzóak: a metálfény 65 000, a ködfényszóró 35 000, az utaslégzsák 55 000, a manuális klíma 190 000, az elektromos ablakemelő és a központi zár együtt 80 000 forint. A drágább autóknál jellemző extrák, mint a kitörésgátló, az oldal- vagy függönylégzsák, az automata klíma, a kormányról vezérelhető rádió vagy a navigációs rendszer a Dynamic-szinttől kaphatók. A Pandához 2 év kilométer-korlátozás nélküli garanciát és védőszárny-szolgáltatást ad a Fiat, 8 évig garantálják a rozsdamentességet, 3 évig állnak jót a fényezés hibáiért. A szervizperiódus 30 000 km vagy 1 év.

A Peugeot beltere a hármas legfinomabbja, pohártartó az elülső ajtók zsebeiben és a kesztyűtartó fedelében is akad
A Peugeot beltere a hármas legfinomabbja, pohártartó az elülső ajtók zsebeiben és a kesztyűtartó fedelében is akad

Peugeot 206 – A francia a legdrágább a mezőnyben, ötajtósként 2 879 000 forint (háromajtósként 80 000-rel olcsóbb) az Urban Plus-belépőszint ára. Az alapfelszereltség a másik két vetélytársáéhoz viszonyítva gazdagnak mondható: blokkolásgátló, öt hárompontos biztonsági öv és öt darab fejtámla, Isofix rögzítési rendszer, övfeszítő överő-határolóval, vészfékrásegítő, vezetőoldali légzsák, állítható magasságú szervokormány és vezetőülés, belső levegőkeringtetés, pollenszűrő, színezett üveg, egyben dönthető hátsó ülés, rádió-előkészítés, fényezett tükörházak és lökhárítók tartoznak hozzá. Az extrák viszonylag drágák: manuális légkondicionáló 250 000, oldallégzsák 120 000, elektromos ablakemelő és távirányítós központi zár 120 000, metálfény 80 000 forint. Osztott hátsó ülés, kitörésgátló, fedélzeti számítógép, elektromos tükör csak a drágább kivitelekhez kérhető. A 206-oshoz 2 év kilométer-korlátozás nélküli teljes körű, 3 év fényezési és 12 év rozsdagarancia jár, a védőszárny-szolgáltatás 2 évig ingyenes. Az olajcsere 20 000 kilométerenként vagy évente esedékes.

Már nincs sok hátra, hogy minden kiderüljön. Lapozzon!

Összegzés

A lökhárítókat kivétel nélkül fényezetlen betétek óvják. A Logan vaskos fekete műanyagai a csomagtér
A lökhárítókat kivétel nélkül fényezetlen betétek óvják. A Logan vaskos fekete műanyagai a csomagtér rakodásakor is jó szolgálatot tesznek

Nem könnyű ennyire különböző autók között eredményt hirdetni. Ha a közös nevezőből, a dízelmotorból indulunk ki, fogyasztásban és dinamizmusban is a Pandáé a babérkoszorú, de a Peugeot és a Dacia is jó átlagteljesítményt produkál. Ár-érték-méret viszonylatban a román négyajtóst hirdethetjük nyertesnek, ugyanakkor az olasz és a francia modellre fordított pénz sem rossz befektetés.  

Az Autó2 újság 2006/9. számában megjelent cikk online-ra szerkesztett változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás