Újautó

2009. március 16. hétfő, 00:52

Opel Zafira - Csiszolat

Az Opel Zafira az április 25-től gyártott második generációját piacvezetőnek szánja.

Első oldal

Jól felismerhető fizimiska, mintha nem is generáció-váltás, csak ráncfelvarrás lenne. Az alaktényező
0,33-ról 0,31-re csökkent
A több mint 1,4 millió darabban eladott első generáció utódja – ahogyan már lenni szokott – szinte minden méretében megnőtt. Ez most egyébként is szinte kötelező gyakorlat, az októbertől bevezetendő szigorodó gyalogoselütési biztonsági előírások eleve mintegy 110 mm-es hossznövekedést hoztak. A Zafira hosszban 150 mm-t, szélességben 59-et nőtt, magasságban is megnyúlt (belmagassága mindhárom üléssoron is), és osztálya leghosszabb (270 mm-es) tengelytávján gurul, de szélesebb az elülső és a hátsó nyomtáv is. Az alapok nagyon hasonlítanak az elődéhez, a padlólemez maga az új Astrából jön, ami majdnem megegyezik az előző Zafiráéval. A felfüggesztések – elöl a McPhersonok, hátul a csatolt lengőkarok – alapjaikban szintén az új Astráéi, de hangolásban és különösen a hátsó felfüggesztés csatolóelemének keresztmetszetében különbözik attól. A legfontosabb, hogy megkapta az Astra IDS Plus (Interactive Driving System) elektronikáját is. Ez a komplex elektronikus rendszer a lengéscsillapítás kerekenkénti szabályozásával automatikusan az útfelülethez és a vezetési stílushoz képes hozzárendelni egy sereg paramétert, így a blokkolásgátló, a kanyarodási fékrendszer vagy akár az alulkormányozás kivédésére is felkészített kitörésgátló hatásosságát. A Sport-változaton – sportállásba kapcsolva – a futóművet a csillapítással feszesebbre húzza, a gázpedál direktebb módon kisebb áttétellel adagolja a gázt.

Az előzőhöz képest megmaradt a Zafira-kép, az elülső lámpák alapvetően mások, a maszk, hátul a lámpák is azok, és a krómdíszítés mutat mást. A belső is az elődre üt, az anyagai finomabbak, a terv is jobban az Opel mai irányvonalát követi. A kapcsolók minősége szintén javult. Marad a jól bevált Flex 7-ülésrendszer, ami ki- és beemelés és szerelés nélkül engedheti meg egy személytől hétig az ülések variálását; a hátsó két ülés egyszerűen
Puha anyagokból finom és áttekinthető műszerfal, a felvitt képernyő még a navigációhoz is viszonylag jól szem előtt van. Fent látszik az üvegtető és a tárolódobozok egy része
belesüllyed a csomagtér padlózatába. A csomagtér padlózata a könnyebb megrakhatóság érdekében 40 mm-rel alacsonyabb, térfogata (5 üléssel 645 l) az elődéhez képest 45 literrel nőtt, raktere (csak az elülső üléssort meghagyva) 1820-ig tágítható, az extraként megvehető támla dönthető elülső utasüléssel, akár 2,71 m-es rakhossz is elérhető.

A motorválaszték szokatlanul gazdag, főleg a Fiattól átvett tagoknak köszönhetően. A négy benzinesből (lásd táblázatunkat) a 2,2 literes benzines a Fiattól jött, a nagyvonalú 3 motoros dízelpaletta az olaszoké. A benzinesek közül érdekes a 2,0 literes turbó két változata 200 és 240 LE-s teljesítménnyel, az utóbbi az ősszel érkező sportos OPC-t mozgatja majd, és jó tudni, hogy az 1,8-asban a szívószelepek változó vezérlésűek.

Ezt a parádés motororgiát bőséges váltópark egészíti ki. Az 1,6-os és 1,8-as ötfokozatú kéziváltóval, a 2,2 és 2,0 literes turbó és mindhárom 1,9-es CDDTI hatfokozatú kéziváltóval széria. Csatlakozhat a 2,2-es motorhoz négyfokozatú bolygóműves automata, és hatfokozatú automatával is megkapható a 120 LE-s 1,9 CDTI. A hatfokozatú kézi- és automata váltó a japán Aisintől jön.

Hátulról a vastag krómdíszítés a jellegzetessége. A hátsó felfüggesztés szintszabályozással is rendelhető. A kocsiszekrény 51 százaléka nagyszilárdságú acélból készül, a csavarodási szilárdság 30 százalékkal nőtt
A Zafira biztonságát a EuroNcap 5 csillagosra minősítette, a gyalogoselütési próbán már eléri az idén októberben életbe lépő javasolt előírásokat. Alapfelszerelése a vezetői és utasfrontlégzsák, az elülső oldallégzsák és a függönylégzsákpár, a kiakadó pedálsor, a hét hárompontos öv, a hét fejtámla (az elülső kettő aktív). Valamennyi modell tartalmazza az IDS-rendszert, a blokkolásgátlót, a kanyarfékrendszert, a pánikféket (a féklámpák aktív villogtatásával), külföldön pedig (például Németországban) a kitörésgátlót és a dízelmotorok részecskeszűrőjét is felár nélkül adják. Nálunk még alaptartozék – egyebek mellett – az elektromos tükörpár, az elülső ablakmozgatás, a sebességtartó automatika, az elektrohidraulikus szervokormány, valamint a távvezérelt központi zár.

A felszerelések választéka bőséges (csak szórakoztatórendszerből hatféle a választék), késve bár, de itt a kulcs nélküli ajtónyitó- és indítórendszer, a gombnyomásos indítás kevéssé fejlett (a gomb nyomva tartása nélkül nem csinálja végig az indítás folyamatát). Az alkalmazkodó világítás (Adaptive Forward Lightning) a sebességhez igazítja (megemeli) a bixenonos fényszórók vetítését, és a kanyarba is bevilágít. De van emelkedőn elindulást segítő, visszagurulást gátló rendszer is, guminyomás-ellenőrzés, elektromos, gyors szélvédő-páramentesítő. Ügyes ötlet a bluetoothos kihangosító rendszer, amire a telefont felcsatlakoztatva az a fedélzetről irányítható és a képernyőről leolvashatóvá válik. A különleges üvegtető a belteret világossá és optikailag tágassá teszi; a középső tetődudorban öt rakodóhely is van, elektromotoros függönnyel árnyékolható.
A Zafira öt változatban (Essentia, Enjoy, Elegance, Sport, Cosmo) lép piacra. Magyarországon szeptemberben, lapzártakor még nem ismert áron, és a 2,0 literes turbóval 240 LE-re fokozott igazán sportos OPC is jön majd később.

– surányi –

A Zafira induló motorválasztéka

1.6 1.8 2.0 Turbo 2.2 1.9 CDTI 1.9 CDTI 1.9 CDTI
Henger-/szelepszám 4/16 4/8 4/16
Hengerűrtartalom [cm3] 1598 1796 1998 2198 1910
Kompresszióviszony 10,5:1 10,5 8,8:1 10,0:1 18,0:1 17,5:1
Furat x löket [mm] 79,0×81,5 80,5×88,2 86,0×86,0 86,0×94,6 82,0×90,4
Teljesítmény [LE/kW(1/min)] 105/77(6000) 140/103(6300) 200/147(5400) 150/110(5600) 100/74(3500 120/88(3500) 150/110(4000)
Nyomaték [Nm(1/min)] 150(3900) 175(3800) 262(4200) 215(4000) 260/1700 280(2000) 320(2000)
Gyorsulás (0–100 km/h) [s] 14,3 11,5 9 10,6 4A: 11,6 14,1 12,2 6A: 12,5 10,4
Végsebesség [km/h] 176 197 228 200 4A:190 174 186 6A: 182 202
Fogyasztás [l/100 km] város 9,4 10,3 13,3 11,3 4A: 11,6 7,7 7,7 6A: 7,8 7,8
Fogyasztás [l/100 km] városon kívűl 6,1 6,4 7,3 6,4 4A: 6,7 5,1 5,2 5,3
Fogyasztás [l/100 km] vegyes 7,3 7,8 9,5 8,2 4A: 8,5 6,1 6,1 6,2
Csomagtér [l] 140/645/1810
Benzintartály [l] 58
Hossz x szélesség x magasság [mm] 4467x1801x1635
Tengelytáv [mm] 2703
Saját tömeg/össztömeg [kg] 1505/2075 1503/2080 1610/2175 1570/2135 1613/2180 1628/2205
Felfüggesztés Elöl McPherson, hátul csatolt hosszanti lengőkarok, spirálrugókkal
Kormánymű Fogasléces (elektrohidraulikus szervóval)
Fékek (elöl/hátul) Tárcsa/tárcsa
Gumik 205/55 R16

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 4. rész

A 4. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Michelisz Norbi idén két sorozatban is versenyez

A WTCR világkupa 2019. évi bajnoka 2022-ben az elektromos...

Hangos Az Autó! – 3. rész

A 3. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Luxus a luxusban – Pappas Showroom a Matild Palace-ban

Magyarországon először nyílik Mercedes-Benz luxury showroom, a Pappas Auto...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás