Aktuális
Nissan Pivo 2 - Kétsörös?
A Nissan új villanymotoros tanulmányában rengeteg a már aközeli jövőben sorozatban gyártható részlet.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A Pivo név természetesen nem a szláv nyelvek sör szavából ered, sokkal inkább az angol „pivoting”-ból, azaz azt jelenti: elforduló, forgó. A típusjelölés kettese egyszerű sorszám, az első Pivo-tanulmány még 2005-ben debütált, a 2-est pedig a tavaly őszi Tokiói Autószalonra hozta ki először a Nissan. Igazi villanyautó, tisztán elektromos hajtású, belső égésű motorja nincs, padlójába süllyesztett, új, kompakt szerkezetű lítiumion akkumulátorait a regeneratív fékezésekkel (a villanymotorokat generátor üzembe kapcsolva) és a csatlakozót a konnektorba dugva, a hálózatról lehet feltölteni.
A buborék formájú, kompozitkarosszériás Pivo 2 háromüléses, a vezető középen, utasai a két oldalon mellette, kissé hátrébb. A buborékszerű kabinba a teljes orr – és vele együtt a műszerfal, valamint a pedálok – kinyitásával lehet bejutni, az utastér a karosszéria függőleges tengelye körül 360 fokban elektromosan elforgatható. A kerekek a négy külön álló „sárvédő” alatt forognak, a négy, különösen lapos – egymás melletti, tárcsaszerű forgó- és állórészű – egyenáramú villanymotort az ultrakönnyű áramátalakítókkal együtt a kerékagyakba szerelték, össznyomatékuk 528 Nm. A sárvédők a karosszériához képest 90 foknyit képesek elmozdulni, alattuk valamennyi keréken ugyanennyit fordíthatnak a kormányzás motorjai. Így a Pivónak nemcsak a nyom- és tengelytávja változtatható gombnyomásra, de akár be is tud oldalazni egy-egy járda
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
menti parkolóhelyre, sőt helyben is képes megfordulni. Érdekesség, hogy mivel a kabin elfordítható, elvileg a hátramenetre sincs szükség, bármilyen irányban lehet az „előre”. A fedélzeti elektronika a kerekek helyzetének változtatásával folyamatosan a menetkörülményekhez igazodva alakítja a tengely- és a nyomtávot. Fékezéskor az előrebillenést csökkentendő az első kerekeket előretolja, kanyarban pedig mind a négyet finoman a belső ív felé. Gyorsításkor a hátsó nyomtáv nő, lassításkor az első. A bonyolult kerékmozgató mechanikák és elektronikák miatt a tanulmánynak nincs igazi rugózása, de a felfüggesztés terve már kész, így a Pivo elvileg bármikor felszerelhető közútra alkalmas futóművel is, úgy, hogy a tanulmány trükkjei változatlanok maradnak. A Pivo valamennyi funkciója elektronikus vezérlésű, kormányzásától fékein át egészen a kezelőszerveiig mindenhonnan száműzték a mechanikus irányító kapcsolatot, az egyes elemek között a jelek kizárólag elektromos úton közlekedhetnek. A Pivo 2 valamennyi lámpája LED-es, kormánya repülőgépes formájú, műszerfala egyetlen, a navigáció a tolató-, visszapillantó (körbelátó) kamerák képe és a fedélzeti információk megjelenítésére is képes színes, folyadékkristályos kijelző. Sebességváltó nincs, a műszerpulton előre- és hátramenet, valamint parkolóállás választható. A Pivo szinte a teljes megállásig kizárólag villanymotorjait generátorüzembe kapcsolva fékez, a hagyományos tárcsák csak az utolsó pillanatokban, illetve a vészlassításoknál kapnak szerepet.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A különlegesen lapos lítiumion akkukat a padló alá szerelték, a kialakítás érdekessége, hogy a fejlesztők a negatív elektródák áttervezésével a korábbinál kétszer nagyobb teljesítménysűrűséget (140 Wh/kg) és másfélszer jobb teljesítményt értek el, úgy, hogy az akkuk élettartama a legkínzóbb városi igénybevételek mellett is meghaladja a 100 000 kilométert és az öt évet. A folyamatos hűtést igénylő, három óra alatt feltölthető akkucsomag átlaghőmérséklete az új technikával jelentősen csökkent, így több energia marad a mozgásra. A központi számítógép a több elemi cellából felépített telep minden egyes részét külön figyeli, és képes a sérült, vagy hibás cellák egyenkénti lekapcsolására is anélkül, hogy az autót meg kellene állítani.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Különlegesség a műszerfalba épített apró robotfej. Bár a kialakítás inkább a látványnak szól, a beépített funkciók kivétel nélkül hasznosak. Azon túl, hogy a navigáció a roboton keresztül szól a vezetőhöz, a „gépember” fejébe épített érzékelők folyamatosan figyelik a sofőr arcának változásait. Az algoritmusokba táplált jellegzetes szem-orr-száj koordináták változása, alakulása alapján a számítógép felismeri a pilóta pillanatnyi lelki és fizikai állapotát (nyugalom, öröm, szomorúság, fáradtság stb.), és a roboton keresztül beavatkozik. Ha kell, nyugtató zenét sugároz, vagy kelleme s fényeket kapcsol a műszerfalon, de tud együtt örülni, s ébresztőt is „fújhat”.
Hogy lesz-e valaha ilyen Nissan? Nem valószínű. Az azonban biztosra vehető, hogy a Pivo 2-őn kifejlesztett részletek (a motorok, az akkucsomag, az elforduló felfüggesztés, a kamerarendszer stb.) akár már 2010-ben megjelenhetnek a márka szériagyártmányain.
SZG
Az Autó2 újság 2008/5. számából
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...