Újautó

2009. március 16. hétfő, 00:52

Négy évszak teszt: Seat Leon 1.4 16V Reference - Célfotó

Hiba nélkül zárta egyéves tartós tesztjét a sárga nyereményautó.

Teszt

Az illesztési hézagok egyenletesen keskenyek, egy kínzó gépi mosóteszt után sem mattult be a fényezés. Ellenben mosások után rendszeresen bepárásodott a bal oldali fényszóróház, igaz, a pára hamar eltűnt a bura alól. A teszt végére már kicsit „csíkozó” aeroblade ablaktörlők az A-oszlopokban nyugszanak, munkájuk végeztével vízcseppes marad a szélvédő. A középső tükör sokat takar a látómezőből. Az alapfelszereltség nem szegényes, az autó ára a teszt indítása óta több mint 100 ezer forinttal csökkent

Tavaly április elején hívott fel minket a forgalmazó, hogy tartósteszt-Leonunk megkapta a rendszámot, mehetünk átvenni. A szerkesztőségben mindenki várta már, hiszen olyan darabot kaptunk, amilyennel az újságírók csak ritkán találkozhatnak: nem teleextrázott, bivalyerős kivitel, hanem a legolcsóbb és legkisebb motorú variáns: 1,4 liter, 85 lóerő, s mindez egy majdnem 1,2 tonnás autóban.

Az alacsony tető, a kis felületű tükrök és a rövid, vaskos tetőoszlopok nehezítik a kilátást hátrafelé és oldalra. A kézitekerős hátsó ablakok egy ideje néhány milliméternyit rendszeresen maguktól megereszkednek

Nincs xenonlámpa, kitörésgátló, könnyűfém felni, automata klíma, plüss-, esetleg bőrkárpit vagy egyéb cicoma. Talán éppen ezek miatt számított a sárga Seat közkedveltnek a munkatársak között. Az elmúlt egy évben nagyon sokat nyüstöltük városi utakon, dugóban araszolva, hóban és fagyban vagy 40 fokos kánikulában, megjárta a Bakony és a Mátra szerpentinjeit, kirándult töb bször is a Balatonra, de Szlovákföldön és Ausztriában is koptatta az aszfaltot.

Nem csalódtunk a motorban. A 85 lóerő és a 130 Nm nem teszi sportossá a Leont, de a forgalom ritmusát könnyűszerrel tartja. 2000/perctől lehet rá számítani, 3000 felett felélénkül, ezzel együtt vágynánk némi nyomatéktöbbletre. Előzéskor érdemes a sebességváltó karját a kezünk ügyében tartani, s az sem árt, ha van egy kis lendületünk a manőverhez. Nem mindenkinek tetszett a morgós kipufogó, amely autópálya-tempónál állandó, búgó kísérőzenét fúj; 130-nál 4000/perc a fordulatszám, elférne még egy fokozat az ötödik után. A váltó barátságos szerkezet, a kar könnyedén jár a rövid kuliszszában, s az áttételezés is megfelelő.

A műszerfal egyik része puha, a másik kemény műanyag, a fehér megvilágítású műszerek pontosan tájékoztatnak. A kapcsolók, nyomógombok a teszt végén is megbízhatóan működnek, a gyújtáskapcsoló viszont kicsit akadozik.

Jó hangolású a közel három fordulatos kormány, városi manőverezéskor és országúti egyenes szakaszokon egyaránt kellemes társ. Erős és egyenletesen adagolható a négytárcsás fék, amelyet kitartása miatt sem érhet kritika. Általános véleményként fogalmazódott meg a tesztelőkben, hogy a kifinomult futóművű (elöl McPherson-, hátul oldalankénti négy lengőkaros a felfüggesztés) Leon az egyik legélvezetesebb kanyartulajdonságokat mutató típus a kategóriában, igaz, az utak hibáit szinte szűretlenül közvetíti, s gördülési zaja is nagy.

Állítható az ülés magassága, s kényelmes a formázása is. Hosszú úton jól jönne a deréktámasz

A Leon több mint 15 000 km-t futott, s ezalatt 7 és 9 l/100 km között alakult az átlagfogyasztása (Négy évszak teszt, 2007/6 = 8,4 l, 2007/9 = 7,8 l, 2008/1 = 8,4 l), a legutóbbi, téli etapban 8,5 l/100 km-t mértünk. A teljes átlag 100 km-re vetítve 8,27 l.

Bár a Leon a Seat alsó-középkategóriás modellcsaládjának legsportosabb, leglaposabb tagja, helyhiányra nem nagyon panaszkodhatnak az utasok. Kiválóan el lehet helyezkedni mindkét sorban, a láb- és fejtér egyaránt megfelelő, de a szélesség miatt hátul inkább csak ketten érzik jól magukat. A középre s

Hátul kellően tágas a lábtér, a szélesre táruló ajtókon könnyű a beszállás. A C-oszlop műanyag kisablaka egy év alatt sem karcolódott össze

záműzött utas lába a benyúló padlóalagút miatt fáradhat el idő előtt. Elöl van elég rakodóhely, de hátra még ajtózseb sem jár, kárpótlásul egy ülészseb és egy kellően öblös középkonzol végi rakodófiók jut a hátsó utasoknak. A kényelmes vezetési helyzet kialakítása nem múlik a jól formázott üléseken, a négy irányban állítható volánon s a kézreálló kezelőszerveken, de az erősen jobbra tolt pedálsor minden tesztelő számára kellemetlen emlék; hosszú távon elfárad a kicsavart derék, ráadásul deréktámasszal sem tudunk a hát fekvésén változtatni. Bár a csomagtartó ajtaja nem túl nagy, az osztott hátsó üléstámlák ledöntésével felduzzasztható tér jól kihasználható, ha kell, akár egy 200 l-es hűtőszekrényt is elnyel.

Csak a támla dől előre, nagy lépcső marad a két térfél között. A csomagtérajtó is magas küszöböt hagy

Örvendetes, hogy az egyéves próba végén sem jelentek meg zavaró utastéri zörejek, rossz úton haladva is csendben maradnak a többségükben kopogósan kemény műanyagok. A kárpit szintén jól vizsgázott: még a gyakrabban használt két első ülés szövetén sem találni kifényesedést vagy szöszösödést, s a szivacs is makacsul tartja eredeti formáját.

Középen hiányzik a könyöklő, helyette két pohártartót s egy öblös rekeszt kapnak az utasok. Van AUX-csatlakozó, kikapcsolható kipörgésgátló, és guminyomás-ellenőrző is

Miután a számláló átlépte a 15 000 km-es értéket, szervizbe vittük a Leont, hogy elvégezzék az első kötelező karbantartást; szemrevételezés során mérhető olajfogyasztást egyébként nem tapasztaltunk. A mai mezőnyben már rövidnek számító periódus után mindössze olajat, olaj- és levegőszűrőt kellett cserélni, egyéb munkálatok nem terhelték a kasszát, a márkaszerviz 27 000 forintot kért. Most, immár ismét nyári gumival sorsolásra vár a sárga spanyol. Az elmúlt 12 hónapban nem csalódtunk benne, sportos gúnyába bújtatott szelíd karaktere mindannyiunk tetszését elnyerte. Nincs okunk kételkedni abban, hogy nyertes olvasónk is örömmel és megelégedéssel hajtja majd sok tízezer kilométeren át.         

KaMi

Az Autó2 újság 2008/4. számából

Előnyei – hátrányai

ElőnyeiHátrányai
Minőségi kidolgozás
Kiváló kanyartulajdonságok
Erős, jól adagolható fék
Pontos kormányzás
Tágas helykínálat
Nem szegényes felszerelés
Kilátás hátra és oldalra
Nagy gördülési zaj
Rossz pedálrend
Gyenge úthiba-elnyelési képességek

Az Autó2 újság 2008/4. számából

Műszaki adatok

Négyhengeres soros benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Két felülfekvő vezérműtengely fogazottszíj-hajtással, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1390 cm3. Furat x löket: 76,5×75,6 mm. Teljesítmény: 85 LE/63 kW (5000/min). Nyomaték: 130 Nm (3600/min). Ötfokozatú kéziváltó, elsőkerék-hajtás. Elöl segédalvázas McPherson-, hátul oldalanként négy lengőkaros felfüggesztés, elöl-hátul kanyarstabilizátor. Elöl-hátul tárcsafékek, elöl belső hűtéssel. Gumiméret: 205/55 R16. Csomagtér: 341 l. Üzemanyagtartály: 55 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4315x1768x1458 mm. Tengelytávolság: 2578 mm. Saját tömeg: 1176 kg-tól. Gyorsulás (0–100 km/h): 13,7 s. Végsebesség: 172 km/h. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 9,5/5,6/7,0 l/100 km. Tesztfogyasztás: 8,27 l/100 km. Általános garancia: 3 év vagy 150 000 km. Fényezési garancia: 3 év. Rozsdagarancia: 12 év. Szervizintervallum: 15 000 km vagy 1 év. Védőszárny-szolgáltatás: 3 év (meghosszabbítható).

Ára: 3 599 000 Ft

Az Autó2 újság 2008/4. számából

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás