Újautó
Négy évszak teszt: Seat Leon 1.4 16V Reference - Hibajegyzék üres
Tartósteszt-Leonunk negyedéve fut szerkesztőségünknél, megjelenése mindenhol feltűnő, üzeme hibátlan.
Teszt
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Noha tesztautónk 1,4-es motorjával és felszereltségével egyaránt alapváltozatnak számít, fapadosnak semmiképp sem nevezhető. Nyilván az élénksárga szín is sokat dob Walter de’Silva dizájnján, sokan sportautónak nézik a valóban extravagáns alsóközepest. Jól belegondolva azonban tévedésükben némi igazság rejtezik.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A 16 szelepes, teljesen könnyűfém blokk városban még vezérlési trükkök nélkül is jó dinamikával viszi a közel 1,2 tonnás autót. Ereje alacsony, akár 2000/perc alatti fordulatról élvezhető, így olykor ötödikbe is tolhatjuk a fokozatai között precízen, könnyedén járó váltókart. Az erőtartalék országúton, autópályán is elegendő, még teljes terheléssel sem sugároz „alapmodell-hangulatot” a menetdinamika. A gyorsítások nem kirobbanóak, hangjuk jól hallható. A zajszigetelés azonban csak autópályás tempónál hagy kívánnivalót maga után, a motorzaj 130 km/óra körül (4000-es fordulattól) jelenik meg, hasonló hangszinttel azonban akár 150-160 km/órás tempó is tartható. Az elöl hűtött, hátul tömör tárcsákkal és persze blokkolásgátlós felügyelettel dolgozó fékrendszer finoman és pontosan adagolható.
A pedálrend a mélyre tett gáz és a magasra türemkedő fékpedál miatt tökéletlen. A vezetői póz mégis kellemes: a kormánykerék tág határok között állítható, jó fogású, az ülés magassága szabályozható, hosszú, széles, és kellő oldaltartást ad,
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
így a több száz kilométeres túrák sem fárasztóak a Leonban. A vezetési élményt egyértelműen a futómű koronázza: az úthibák csillapítása még a mély gödrökkel tarkított macskaköves utakon is megdöbbentően jó, miközben az egyenesfutása s főként a kanyarstabilitása kategóriája legjobbjai közé emeli. Szerpentineken, gyors fordulókban egészen sportautósan vezethető. Ilyenkor fájlaljuk csak igazán az ablaktörlő lapátokkal vastagított első tetőoszlopokat. Az átláthatóság gyenge, minden oszlop vastag, a külső visszapillantók parányiak, és látóterük sem osztott. A nem egész 3 fordulatos kormány áttétele, rásegítése a városi manőverezésekkor és nagyobb tempónál egyaránt eltalált.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A sportos karosszéria ellenében a beltér inkább otthonos. Persze a háromküllős kormánykerék s a középpontba helyezett fordulatszámmérő némi versenyhangulatot ad, ám a műszerfal puha borítása, olvashatósága, a hosszú elülső ajtózsebek, a kézifék mögé épített kettős pohártartó inkább a komfortot és a praktikumot szolgálja. Két személynek a hátsó sor kifejezetten kényelmes. A középső utasnak azonban vaskos középső padlódudorral, csenevészebb ülőfelülettel s a korlátozott válltér miatt a szélső utasokkal is küzdenie kell. A pakolóhelyekért is nagy a harc: a második sorból csupán az első utasülés háttámlájának zsebe és az ülések közötti CD-tartó érhető el.
Az aljában alapáron gumijavító készletet, kérésre szükségpótkereket hordó csomagtér szélességéből nem sok helyet vesznek el az oldalanként négy lengőkaros hátsó felfüggesztések, a poggyásztér
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
340 litere nem kevés, kihasználhatóságát szűk nyílása, bővíthetőségét dönthetetlen hátsó ülőlap rontja. Az osztottan előrebillenthető támlák a raktérben jókora lépcsőt formáznak. A poggyásztér kárpitozása teljes, a filcszerű, kiemelhetetlen, erősen szöszgyűjtő padlószőnyeg takarítása nehéz. Az apróbb tárgyakat egy hálós zseb, a nehezebb rakományokat vaskos rögzítőszemek várják.
A szerkesztőségünknél képességeiről egy évig számot adó, majd Mosaic-felmérésünk (lásd 36. oldal) főnyereményeként kisorsolandó Leonról legutóbb
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
(Autó2 2007/6) bejáratása után írtunk. Az eltelt negyedév alatt csaknem 10 ezer kilométert autóztunk vele. Kánikulában, viharban, városban, országúton és autópályán egyaránt jól szolgált. Az eddigi tesztfogyasztás az első néhány száz kilométeren mért értéknél a gyakori városi és szinte állandó légkondicionáló-használat ellenére kedvezőbb, 7,8 l/100 km. Hibát nem tapasztaltunk, olajfogyasztása nem kimutatható, mindössze szélvédőmosó folyadékot és persze jó néhány száz liter üzemanyagot kellett töltenünk a Leonba. A használat egyetlen nyoma a bal oldali ablaktörlő lapát csíkos „munkája”.
Az autó főbb elemeihez hasonlóan gazdagon mért felszerelései is jól dolgoznak: a hőfokszabályzós félautomata klíma hatásosan temperál, a CD-rádió vígan olvassa az MP3-as korongokat is, az elektromos elülső ablakemelők egyérintéses vezérlése és a kissé alulméretezett külső tükrök motoros állíthatósága praktikus, a 6 légzsákot szerencsére nem próbáltuk. A feltűnő Leon fenntartása fogyasztásával, kedvező casco biztosításával, 3 év vagy 150 000 kilométeres általános és 12 év átrozsdásodás elleni garanciájával kategóriájában olcsónak ígérkezik. Tartós tesztünk és vele a Seat tovább fut, legközelebb az első, 15 000 km-enként esedékes szerviz tapasztalatairól is beszámolunk.
Katona Mátyás
Az Autó2 újság 2007/9. számában megjelent cikk rövidített változata
Előnyei – hátrányai
Előnyei | Hátrányai | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Az Autó2 újság 2007/9. számában megjelent cikk rövidített változata
Műszaki adatok
Négyhengeres, soros benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Két felülfekvő vezérműtengely fogazottszíj-hajtással, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1390 cm3. Furat x löket: 76,5×75,6 mm. Teljesítmény: 85 LE/63 kW (5000/min). Nyomaték: 130 Nm (3600/min). Ötfokozatú kéziváltó, elsőkerék-hajtás. Elöl segédalvázas McPherson-, hátul oldalanként négy lengőkaros felfüggesztés, elöl-hátul kanyarstabilizátor. Elöl-hátul tárcsafékek, elöl belső hűtéssel. Gumiméret: 205/55 R16. Csomagtér: 340 l. Üzemanyagtartály: 55 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4315x1768x1458 mm. Tengelytávolság: 2578 mm. Saját tömeg: 1176 kg-tól. Gyorsulás (0–100 km/h): 13,7 s. Végsebesség: 172 km/h. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 9,5/5,6/7,0 l/100 km. Tesztfogyasztás: 7,8 l/100 km. Általános garancia: 3 év vagy 150 000 km. Fényezési garancia: 3 év. Rozsdagarancia: 12 év. Szervizintervallum: 15 000 km vagy 1 év. Védőszárny-szolgáltatás: 3 év (meghosszabbítható).
Ára: 3 710 200 Ft
Az Autó2 újság 2007/9. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...