Újautó
Négy évszak teszt: Seat Leon 1.4 16V Reference - Versenyben van
Félidején túl a Négy évszak teszt – a Leon továbbra is hibátlan.
Teszt
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
„Na, most mutasd meg!” képpel les át a másik sávban elöl álló lóerő-burjánzás vezetője, lüktet a gázon, várja a zöldet. Küzdeni akar, belőle is a versenyszellemet hozza a ki a Seat. Érthető, a Leon megjelenése tökéletesen sportos: feltűnő, sárga karosszéria, sötét üvegek, erőt sejtetően duzzadó sarok-gömbölyűségek, emelkedő övvonal és lejtős tetőív kelt dinamikus érzést. Meglódul a két autó, egy-két másodpercig fej fej mellett haladnak, azután elhúz az ellenfél. A Seat vezetője úgy tesz, mintha nem is akarná az erőteljes gyorsulást, sosem szerette a buta versenyzést.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A Leon sportmeze alól hiányzik a versenyerő. Az 1,4-es könnyűfém motor hétköznapi autózásra való, 2000 fölött érezhető, 3000-től élénkebb gyorsítóképessége csöppet sem viharos. Nyugodt körülmények között elegendő, ám kiélezett helyzetekben jól jönne még egy kevés a nyomatéktárból. A fogyasztási átlag a korábbi tesztszakaszok után (Négy évszak teszt 2007/6 = 8,4 l és 2007/9 = 7,8 l) ismét emelkedett. A 15 000 kilométerhez közeledve a 8,4 literes átlagértékre az őszi szezonban feldúsult városi közlekedés a magyarázat.
A karosszéria felülete szűk illesztési hézagaival egyenletes. Fél év elteltével is makulátlan a festése. Az utastér gazdagon műanyagozott elemei ugyanolyan stabilan és zajtalanul állnak a helyükön, mint a teszt kezdetén.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A pedálrend nem javult, lépcsős, és enyhén jobbra is tart, hosszabb távon észrevétlenül macskásít, a vezető igazítana a deréktámaszon, de olyat nem talál. Többnyire segít az ülőhelyzet enyhe változtatása, a kormány és az ülés távolságban és magasságban is elmozdítható. Az ülés lapja enyhén kemény, huzamosabb időn át is kényelmes, a sportosság a határozott oldaltartásban mutatkozik meg. A műszerfal kézhez közeli része puha, másutt kemény, mégis esztétikus műanyaggal borított, helyenként fémes díszítések élénkítik.
![]() | |
![]() | |
![]() | |
| |
![]() |
Az órák értelmes rendben sorakoznak, könnyen leolvashatók. A kapcsolók finom határozottsággal működtethetők. Hasonlóan kíméletes egyértelműséggel veszi a fokozatokat a sebességváltó karja. Ötfokozatú, még az ötödik is elég rövid (130-nál 4000-et forog a motor), autópályán elkelne a hatodik is.
A vezetőülés anyaga még mindig feszes, akárcsak új korában, a néhány hónapos használat nem látszik meg rajta. Mint ahogyan az autó egésze is megbízhatóan szolgál, a tesztjegyzőkönyv hibalistaoldala továbbra is üres. A vezetőülés szövetét az állandó fészkelődés sem koptatta meg, pedig a nézelődésért sokat kell tornázni. A kilátás útjába kívülről üvegálcával légiesített vaskos oszlopok állnak. A hosszan nyújtózó elülsők néhány millimétert azzal is elvesznek, hogy az ablaktörlők alattuk pihennek. Az elhelyezés előnye, hogy a lapátok nem fagynak könynyen az üvegre, és nem állnak a légáramlat útjába. Ám ez a baj is, az esőben lesöpört vizet rendre visszanyomja az üvegre a menetszél, amin újabb törlés segít csak. A pluszmunka lehet az oka, hogy a lapát máris apróbb csíkokat húz.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A kilátás előre nagyszerű, a szélvédőperem nem tolakszik a látótérbe, de fentről az alacsony mennyezet alól a középső tükör mélyre lóg. Hátul a sportos külső kéri meg az árát: szűk az ablak, vaskos az oszlop. A keskeny, osztatlan felületű tükrök keveset láttatnak. Elöl bőkezűen, hátul kissé szűkmarkúan osztották az úti kacatoknak való rámolóhelyeket, pedig hátul többen is utazhatnának. A hátsó sor térkínálatát felmérve végre rájön az autós, hogy belül jóval nagyobb a kocsi annál, mint amekkorának a külső szemlélő hinné.
Az ereszkedő tető alatt is marad elég hely a fej fölött, a térdek nem ütődnek az elülső támlába, a lábfej nem polírozza az első ülés alját. A határozottan kitüremkedő padló útban van a középre kerülő utasnak, egyébként is jobb kettesben: a két szélső ülés támlája alakra formázott,
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
és széltében sem olyan széles az autó, hogy hárman kényelemben lehessenek hátul. A támla osztva ledönthető ugyan, ám a lap még egyben sem, így a tetején magasodó hátlap útját állja az akadálytalan raktérbővítésnek.
A csomagtartó tágas, a kerékjárat mögött hálóval határolt rekesz, több ponton rögzítőszemek segítik a poggyász stabilizálását a peremnél jóval mélyebb rakodószinten. Ajtaja magasra emelkedik, ám a nyitáshoz érteni kell, a Leon a titkos kilincsek modellje. Oldalt rejtett, hátul elforgó emblémában lapul a fogantyú. Az álcázás a karosszérián is folytatódik: a sötét ablakok nem mutatják meg a vastag oszlopokat, csak a hátsó ajtó szűk nyílása utal rájuk.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A „Reference” jelző megfejtése: alapváltozat, ám arra is utal, hogy alapváltozatában nem fapados az autó. Fontos eleme a félautomata klíma, az elektromos mozgatású, fűthető tükörpár, az elülső elektromos ablakmozgatás, az MP3-at is olvasó CD-s rádió, a hat légzsák, a fióktárolók az első ülések alatt, a sötétített üvegek, a vezetőülés magasságának állíthatósága.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Könnyű vezetni, a nem egészen három fordulatos kormány jól hangolt, a fék egyenletesen adagolható, kitartó. A Leon kifinomult felfüggesztésekre támaszkodik, elöl a McPherson megszokott, ám a kategóriában ritka az oldalankénti négy lengőkaros rendszer hátul. Ennek is köszönhetően a Seat az útkövetés egyik bajnoka, szélsőségig biztos kanyartulajdonságai kellemes rugózási érzettel társulnak… jó úton. A hibás burkolat goromba ütései érezhetők az utastérben. A hangok is beszűrődnek, a motor – főként gyorsításkor – nem csöndes, a gördülés gyakran hangos.
Földvári
Az Autó2 újság 2008/1. számában megjelent cikk rövidített változata
Előnyei – hátrányai
Előnyei | Hátrányai | ||||||||||||||||||||||
|
|
Az Autó2 újság 2008/1. számában megjelent cikk rövidített változata
Műszaki adatok
Négyhengeres soros benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Két felülfekvő vezérműtengely fogazottszíj-hajtással, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1390 cm3. Furat x löket: 76,5×75,6 mm. Teljesítmény: 85 LE/63 kW (5000/min). Nyomaték: 130 Nm (3600/min). Ötfokozatú kéziváltó, elsőkerék-hajtás. Elöl segédalvázas McPherson-, hátul oldalanként négy lengőkaros felfüggesztés, elöl-hátul kanyarstabilizátor. Elöl-hátul tárcsafékek, elöl belső hűtéssel. Gumiméret: 205/55 R16. Csomagtér: 341 l. Üzemanyagtartály: 55 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4315x1768x1458 mm. Tengelytávolság: 2578 mm. Saját tömeg: 1176 kg-tól. Gyorsulás (0–100 km/h): 13,7 s. Végsebesség: 172 km/h. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 9,5/5,6/7,0 l/100 km. Tesztfogyasztás: 8,1 l/100 km. Általános garancia: 3 év vagy 150 000 km. Fényezési garancia: 3 év. Rozsdagarancia: 12 év. Szervizintervallum: 15 000 km vagy 1 év. Védőszárny-szolgáltatás: 3 év (meghosszabbítható).
Ára: 3 710 200 Ft
Az Autó2 újság 2008/1. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...