Újautó
Négy évszak teszt: Chevrolet Spark 0.8 Aut Star - Kényelmi tényező
A Daewoo Matizból Chevrolet Sparkká frissített kisautó 3495 milliméteres hosszával igazi parkolóhely-keresési bajnok
Divatos csöppség
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Ötüléses utasterével kisgyerekeseknek akár családi autónak is megfelel, automata váltójának köszönhetően pedig kényelmesen és pofonegyszerűen vezethető.
A másfél éve frissített divatos forma helykínálata jó, elöl mindössze a kisautós, a kategóriában ugyanakkor jónak számító belső szélesség tűnik fel, a belmagasság és a hossz elegendő. A vaskos középkonzol a magasabb vezetők jobb lábát nyomhatja, a bal láb támasztója a közeli kerékdob miatt a kelleténél hátrébb került. Az elülső pult közepére tett óracsoport a vezető és az utas számára is hibátlanul olvasható; kár, hogy a vízhőfokmérő kimaradt, s a hideg motorra lámpa sem figyelmeztet. Ötletes a kárpitozás színvilágával harmonizáló színes műszerszámlap, a kapcsolók mind finoman járnak, és elsőre kézre állnak. A forgatható szellőzőrostély sok márkában látott, de praktikus elem. A vezetőülés rövid ülőlapja billentésével emelhető, a székek hosszabb távon sem kényelmetlenek, a háttámla kellemes oldaltartást is ad.
Pakolni könnyen lehet a Sparkban: a fedeles kesztyűtartó és a kormány alatt is polc húzódik, az ajtózsebek elején ötletes félliteres palackokat tartó dudorokat alakítottak ki, az utasülés alá fiók, a vezetőé fölé szemüvegtartó, a kézifék karjához méretes vályú került; a váltó előtti két pohártartó egyikében kivehető szemetesedény ül. A hátul ülőknek csupán egy pohártartó jut, ám az utasülés háttámlájának oldalán és hátulján is zseb várja cuccaikat. A jelentős középső padlómerevítő és az ülés szélessége, formája miatt a hátsó traktus felnőttek számára inkább csak rövidebb távokra és csupán két személynek ajánlott. Gyerekeknek azonban ideális, a szélső helyekhez felső feszítős Isofix-gyerekülésrögzítő csatok is járnak.
A belmagasság hátul 180 centis magasságig elegendő, a lábtér rövidebb útra még felnötteknek is jó. A csomagtér nem nagy (170 l), a hátsó ajtó jelentős peremet hagyva nyílik, a lámpák számottevően szűkítik a nyílást, ám a 2/1 arányban osztva dönthető hátsó üléssel méretesre bővíthető. A könnyedén előrehajtható ülőlap és a lehajló háttámla csekély szögeltéréssel folytatja a raktér síkját, az 1,23 méter hosszú tér még a kerékdobok között is 1 méter széles.
Az Autó2 újság 2006/8. számában megjelent cikk online-ra szerkesztett változata
Automatizmus
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A négyfokozatú bolygóműves automata váltóval szerelt Spark hajtáslánca meglepő kifinomultságot mutat. Az egy vezérműtengelyes, hengerenkénti kétszelepes, görgős könnyűfém szelephimbákkal szerelt háromhengeres motor rezonanciája csak hidegen mutat enyhe háromhengerességet, bemelegedése után üresbe kapcsolt váltóval – kategóriáján belül – selymesen finoman jár, és terhelve sem rezegteti jelentősen a karosszériát. Nyomatéka 2000-res, gyorsítóereje 3000-res fordulat fölött érkezik, hangja még egy ezerrel feljebb lép be. Alapvetően csendes futás jellemzi a Sparkot, a rövidre áttételezett automata váltó gyorsan követi a gázpedál állását, ha kell, azonnal visszakapcsol, de ha teheti, a lehető legnagyobb áttételt használja, kapcsolásai igen finomak.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Városban csak a gyorsításokkor hallható a motor, autópályán 120-as tempónál percenként négyezret fordul a főtengely, ekkor főként a zömében a tükrök felől érkező, de nem túlzott szélzaj a domináns. Ennél nagyobb sebesség csak sík úton, kikapcsolt légkondicionálóval tart-ható nyugodt lélekkel, a nagyobb emelkedők autópálya-tempónál csupán sebességcsökkenéssel küzdhetők le. Az átlagosnál hosszabb belátható útszakaszt igénylő országúti előzésekkor a gázpedállal is könnyű a visszakapcsolás, de a negyedik sebességfokozat az automata választókarjára tett „Overdrive off“ gombbal is kiiktatható. A gyorsulása trükkös, a városi 50-60-at dinamikusan éri el, százra viszont 21,9 mp alatt húz fel. A váltó elé tett, elhasználódásra érzéketlen hidrodinamikus tengelykapcsoló még attól is megkíméli az embert, hogy pirosnál üresbe tegye a váltót.
Az Autó2 újság 2006/8. számában megjelent cikk online-ra szerkesztett változata
Tartósan is
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az elöl torziós kanyarstabilizátorral szerelt McPherson-, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés rezgés- és zajszigeteltsége az egyenesfutási jellemzőkhöz hasonlóan jó. Számottevő azonban a kanyarodási oldaldőlés, s a kicsi, 13 colos kerekek a kátyúkat is könnyedén megtalálják. Az átlagos erőkkel tekerhető, hidraulikus szervóval könnyített kormánymű eltúlzott (3,3 fordulatos) áttétele kissé rontja a Spark manőverezhetőségét. Az elöl tömör tárcsás, hátul dobfékes, blokkolásgátlóval felügyelt fékrendszer a csekély önsúlyú autót kellő erővel fékezi, ám teljes terheléssel hosszabb fékúttal kell számolni.
Az automata váltós Spark 2,5 millió forintos árával, kielégítő alapfelszereltségével (2 légzsák, Isofix-csatok, ABS, szervokormány, légkondicionáló, elektromos elülső ablakok, távnyitós központi zár), kifejezetten kellemes városi használhatóságával és az országúti, visszafogottabb autópályás használat lehetőségével az elsősorban második autót keresőknek vagy a zömében városban autózóknak értékes ajánlat.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A korábbi kötelező biztosítási rendszerben a legkedvezőbb kategóriába tartozó motor a jövőben is mérsékeltebb közterhekkel jár, a piac valamennyi autójának hasonló adatát összesítő Autóvevő 2006 kiadványunk alapján casco biztosítása havonta 8875 forint. Tesztünk első negyedében zömében városi használatban állandó légkondicionálás mellett 7,4-8,8 liter/100 km fogyasztási értékeket mértünk, ám autópályás-országúti szakaszokon haladva 6,0 literes értéket is regisztráltunk; összesítésünk egyelőre 7,5 literes átlagfogyasztást mutat. A városi kisautó jellemzőit, felmerülő költségeit, esetleges hibáit folyamatosan gyűjtjük, tesztünkben hosszabb távokon is kipróbáljuk, a tapasztalatokról pedig későbbi számainkban beszámolunk.
Katona Mátyás
Az Autó2 újság 2006/8. számában megjelent cikk online-ra szerkesztett változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...