Hírek

2009. március 16. hétfő, 00:52

Mozgáskorlátozott versenyző a Dakaron - Baleset után is megy a verseny!

A 2009-es Dakaron Isidre Esteve Pujol, a speciálisan átalakított SsangYong Kyron versenyautójával a 81. helyet szerezte meg

Isidre Esteve Pujol – két évvel bénulása után a Dakaron

Isidre Esteve Pujol korábban motorosként indult a Dakaron, 2001-ben és 2005-ben negyedikként végzett

2007. március 24-én a spanyol Isidre Esteve Pujol hatalmas balesetet szenvedett az Almeria-ralin, és eltörte két gerinccsigolyáját. Az egyenletes teljesítményt nyújtó, elegáns stílusú versenyző deréktól lefelé megbénult, és már soha többé nem nyerhet motorosként a Dakaron, ahol 2001-ben és 2005-ben negyedik lett.

Balesete után nem sokkal három éves tervet készített, hogy autóban folytathassa a versenyzést

Hírnevéhez méltóan azonban Isidre nem hagyta, hogy állapota legyűrje őt. „Ezernyi dolgot megtehetek kerekesszékben ülve” – hangsúlyozta nem sokkal balesete után Pujol. Barátai lelkesedésétől és biztatásától fűtve hamarosan összeállított egy hároméves időtartamú projektet, hogy létrehozzon egy új csapatot, és autóban folytassa motorsport iránti rajongását. „Imádom ezt a feladatot. Jelenleg csupán egy autónk van. 2008-ban végig ennek a beállításán dolgoztam. Az első versenyek, amelyeken navigátorommal, Eric Augéval részt vettünk, ígéretesek voltak. A Montes de Cuencát összesített nyolcadik helyen zártuk, a széria kategóriában pedig negyedikek lettünk” – emelte ki a sokat látott versenyző.

Motorral korábban 21-szer, autóval most először indult a Dakaron

A 2009-es Dakari indulást támogatva a SsangYong egy speciális kocsit készített a 36 éves, huszonegyszeres(!) Dakar résztvevőnek, melyet csak kézzel kell vezérelnie: a fék bajuszkapcsolóként a kormány bal oldalán található, a gáz pedig a kormánykerék belső részén, így gyakorlatilag a spanyol versenyző úgy tud vezetni, mint a legjobbak.

Habár Isidre az idei Dakar előtt csak 3.000 kilométert ment új autójával, a katalán sportember számára nem ez volt a legfontosabb. „Az a lényeg, hogy a kormánykeréken végzett módosítások egytől egyig megbízhatónak bizonyultak. Nem tudhattam előre, hogy hogyan reagál majd a testem, amikor hosszú órákat töltök a vezetőülésben” – mondta Pujol.

Isidre társa idén a legjobb navigátor kitüntetését kapta

Isidre Esteve azzal a szerény céllal állt rajthoz Buenos Airesben a 31. Dakaron, hogy végigmenjen a ralin és ez sikerült is neki! Versenyautója egy 2,7 literes Ssaangyong Kyron volt. Míg a sokkal komolyabb anyagi és technikai háttérrel rendelkező versenyzők kiestek, addig Pujol hatalmas erőfeszítések árán minden szakaszt teljesítve, a 81. helyen végzet – ami reményei szerint sportpályafutása újjászületésének első lépcsőfoka. Ebben minden bizonnyal navigátorának is nagy szerepe lesz, hiszen az ugyancsak katalán Eric Augé Medina vehette át a Dakar Henri Magne-díjját, amit az esemény legjobb navigátora kap minden évben.

Hogyan készült a 2009-es Dakar ralin résztvevő SsangYong Kyron?

A SsangYong Kyront teljes egészében a National Trainer Tot Curses készítette fel a versenyre. A Tot Curses szerelői kiváló alapanyagból dolgoztak, így az eredeti jármű számos komponensét megőrizhették.

Az autó felkészítésének első lépcsője a jármű dinamikai képességeinek javítása, illetve az összkerékhajtású járművekre vonatkozó FIA versenyelőírásoknak való megfelelés volt, mely utóbbi révén minden szükséges engedély birtokában indulhatott a SsangYong Kyron a 2009-es Dakaron. A felkészülés a jármű szétszerelésével kezdődött. Ez tette lehetővé a futóművön és a karosszérián végzett megerősítést célzó módosítások végrehajtását, ezek a felkészítés egyik alappillérének számítanak.

A Kyron FIA-előírások szerinti kialakítása érdekében megerősítették a lengőkar bekötési pontját, így elérve a 2000 mm teljes szélességet. A biztonsági vázszerkezet és a karosszéria közötti csatlakozási pontokat is módosították, így nagyban nőtt a jármű általános merevsége. A kocsi számos alkatrésze szénszálas műanyagból készült, ezekkel fedték el a kerekek szélességét, és csökkentették az össztömeget. Minden luxus- és komforttartozékot eltávolítottak az autóból, ezzel nagymértékű súlycsökkenést érve el. Ezután következett a biztonsági váz beszerelése, ami baleset esetén óvja a pilóta és navigátora épségét.

A FIA előírásainak megfelelően beszerelték a kötelező biztonsági tartozékokat: az oltókészülékeket, a négypontos biztonsági öveket és a versenyüléseket.

Ezután következhettek a Rally Raid navigációs komponensei. Végezetül Isidre Esteve Pujol fizikai állapota miatt a gáz- és fékpedálok manuális kezelőszerveit is fel kellett szerelni a kormánykerékre.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás