Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Mercedes M osztály - Csapás

Az Amerikában gyártott Mercedes-terepjáró Franciaországban mutatkozott be. A névjegyén nem találni betűket, és számokat sem

Első oldal

Az új M-osztály vadabb kinézetű hűtőmaszkot kapott, a szélvédő sem csak az emelkedő miatt dől hátra, kecsesebb lett az autó
Le château de Berne, a könnyű kis fehérborok hazája Provance-ban a Nizzából nyugatra vezető út mentén fekszik, a lankás tájakon mindenhol szőlősorok menetelnek egészen a hegyekig. De a hegyek itt nem engedik beigazolódni azt az antialkoholisták által is tudott tényt, hogy márpedig az igazi borok a napos, lankás hegyoldalakban… és a többi és a többi. Itt a meredeken bozótvágó késsel kellene a szőlőtermelő artistáknak dolgozniuk, úgyhogy át is engedték az őserdei színpadot Patrick Canavesiónak és társainak, akik quadiskolát tartanak fenn, és jó kis pénzt motoroznak össze. Adrenalintermelés szőlőtermesztés helyett, kétnapos hegymászás a négykerékhajtású  dögökkel 500 euró.  Esténként borkóstolás és a sebek nyalogatása.

Ha valaki azon a tavaszi napon ott állt  az egyik domb oldalában, a körben kinyílt panoráma felett elfojtott morgást hallhatott innen-onnan. Közeledik a zaj, de még semmit sem látni. Olyan a többfelől is sugárzott adás, mint amikor a bátor afrikai vadász befogja egy varacskos disznó pofáját, és az csak úgy morog bele a saját szervezetébe. Varacskos disznók jöhetnek, épp most úsztak át a Földközi-tengeren, és jönnek, jönnek. Nem csörtetnek, csak úgy morognak befelé.  Egyszer csak megjelenik egy terepjáró, majd még néhány, és valóban, mint varacskos disznók túrják az agyagos, esőnyirkos földet. Nem csúszkálnak, nem vonaglanak, lassan, kimérten, nagyon magabiztosan törnek fölfelé. Pezseg a vörös talajú szőlőültetvény felett az erdő. Milyen kéjes érzés ezeket az ezüstmetál 20 milliós Mercedeseket varacskos disznónak hívni, varacskos, varacskos disznó. A nizzai reptérről egyszerűbb mercivel jöttem ide a provance-i off road-mekkába, jött, mintha légpárnás lenne, és egy nagy mágneses térben repülne, motorhang, gumihang, szélzaj nulla. De itt le kellett cserélni azt a finomösszkerékhajtású gépet egy összkerékhajtásúra, amiben öt kapcsolóval több volt. Egy a 29 centis kasztni megemelésének, egy a terepváltónak, egy a tengelyek közötti diffi teljes zárásának, egy a hátsó kerekek közötti diffi teljes zárásának és egy, ha az automatikus kisördög a komputerből csinálja mindezt. Varacskos disznó. De a gumik is megérnek egy pillantást. A Dunlop Grandteknek és a Goodyear Wrangler MT/R-nek, amik között lehetett választani, olyan profilja volt, mint egy traktor-keréknek, szóval varacskos. Egy darabig a szőlőültetvények melletti ösvényen vezetett az út. Ott a vonalzós rendben, a gazmentes sorközök láttán nagyon passzolt a tájhoz a vajbőrös, csiszolt alus, kevláros, mindenautomatás luxusbelső, de bekanyarodva a párás, agyagos erdőbe már éreztem, hogy abszurd az egész. Rögtön az első tisztáson vagy 60 centi mély gödröket ástak éppen nyomtávnyira egymástól. A nagy ezüsttest belebólintott az egyikbe, a szemben hátsó kereke ugyanennyivel felemelkedett a földtől, a gödörbe süllyedt kerék társa pedig elkönnyülve kezdte volna megszórni az autó alját agyagos sárral. De akkor bejött a fékdiffi jellegzetes csikorgó hangja, és a tárcsába nyaló betétek megállították az elszökni készülő hat gázolajos hengerből kirobbantott energiát. Így lehetett szépen billegve menni, menni, nem volt motorlefulladás és felpörgés, a hat henger nyomatékát hétfokozatú automata osztotta négyfelé, a döbbenetes gázolajos alig forgott gyorsabban, mint a városligeti elcsesszintett időkerék. 2000 fölé nem nagyon ment a peckes kis mutató.

Az út érdekessége csupán annyi, hogy csak 10 métereket haladt vízszintesen, általában meredeken, toronyiránt  vezetett fel, közvetlenül a következő vízszintes szakaszocskára, ahonnan újabb meredek összekötő ösvény emelte tovább. Közben nem kellett a Mercedesben mást csinálni, mint kormányozni és a gázon tartani a jobb lábat. A fékpedált sem koszoltam össze, a levezető ösvényen újra maguktól pattantak rá a fékbetétek a lassú mászásban is felforrósodott tárcsák hátára.
Az első hegyi kör után éreztem, hogy ez a disznó le akar járatni. Amit idáig tudtam a terepjárásról, azt Ausztriában egy katonai pályán és Val’d Iserben, a sziklás hegyi iskolában szívtam magamba, és a pátyi dombokon persze, ahol a mai napig kis koszorú emlékeztet valaki meggondolatlanságára. Megtanultam, hogy mikor melyik fokozat, milyen gumi, melyik felezés, és miért nem szabad sajnálni a pénzt egy motoros csörlőtől. Most meg mindezt el lehetne felejteni, ha lenne 70 ezer euróm, mindent beleraktak ebbe az autóba, ami a terepjárás űrkorszakának indító fokozata.  És nemcsak lejáratni próbált meg, hanem foglyul is ragadott, mert ezen a dágványon még vissza se lehetne gyalogolni az ültetvényekhez. Igaz, fel sem lehetett volna jönni gyalog.

Leereszkedés után egy ellenőrző pillantás a gumikra, egy darab sár sem maradt a profilok között, mindent a hegyen hagyott, ott a helye, sőt két és fél tonnával belenyomta a névjegyét a talajba, amerre jártunk. Azt a varacskosát neki.

Kép és szöveg: Csikós Gábor

 A Luxusautó 2005/1-es számából.

A Mercedes ML 320 CDI számokban

MOTOR
Hathengeres, V-elrendezésű közös csöves dízelmotor elöl hosszában beépítve, hétfokozatú automata váltó kézikapcsolással, összkerékhajtás.
Hengerűrtartalom: 2987 cm3.
Hengerszám/szelepszám: 6/24.
Teljesítmény: 224 LE/165 kW.
Nyomaték: 510 Nm (1600-2800/min).

KAROSSZÉRIA, FUTÓMÛ
Önhordó acélkarosszéria. Elöl dupla keresztlengőkar,
csavarrugók, stabilizátor, hátul négy lengőkaros felfüggesztés, szintszabályozás.

MÉRETEK

Hossz x szélesség x magasság: 4780x1911x1815 mm.
Menetkész tömeg/megengedett össztömeg: 2110/2830 kg.

MENETTELJESÍTMÉNYEK
     
Végsebesség: 215 km/h.
Gyorsulás (0–100 kmh): 8,6 s.
Fogyasztás (átlag): 9,4 l/100 km. 

 A Luxusautó 2005/1-es számából.

Képgaléria

Tekintse meg képeinket a Mercedes ML 320-ról!

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Kia Carnival

Európából sajnos régóta eltűnt, Észak-Amerikában azonban a Sedona örökébe...

Ez a leggyorsabb Cupra!

A VZ a spanyol Veloz (gyors) rövidítése, ami valóban...

30 éves a Magyar Suzuki

50 év kihagyás után, 1991 tavaszán a japán márka...

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

2,5 tonna tömény csúcstechnika, amiből hat és félmázsányit nyomnak...

Aston Martin F1 Safety Car

Idén egy valamiben biztos megtörik a Mercedes uralma az...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás