Bemutatók

2009. március 16. hétfő, 00:52

Mercedes-Benz Viano V8 - A kameraman autója

A Mercedes újságírók számára rendezett bemutatóin rendre feltűnik egy Viano-ból kialakított, fényképészek és kameramanok munkáját segítő különleges kocsi. Nem csak a jármű külseje érdekes, erőátvitele is az, ugyanis V8-as benzinmotor hajtja. Utaztunk a Viano V8-asban.

Mértékkel alkalmazták a krómot a Viano V8-ason – a tetőléc, a visszapillantó tükör háza, a tetőre szerelt fényszórók tartója s a plató kerete készült belőle

Szép fényképeket mozgó autókról készíteni nem egyszerű dolog. Egyrészt vagy a fényképész áll az árokparton, s a fényképezett gépkocsi körözik előtte fel- s alá – ilyenkor a fényképész jó pár képkockát elkattint amíg elkészül néhány éles felvétel. A szakzsargon ezt a változatot „behúzottnak” hívja, mivel a háttér ilyenkor elmosódik a mozgó s élesre állított jármű mögött. Az „átlövős” felvételekhez a fényképésznek vagy a kameramannak is autóba kell ülnie, s vagy annak csomagtartójából, vagy a hátsó ülésről az ablakon kihajolva elkészíteni a felvételt – ugye nem kell mondanunk, hogy egyrészt veszélyes, másrészt szabálytalan is a művelet, mivel a kollega nem tudja bekapcsolni biztonsági övét.

A helyzetet megelégelte a Mercedes, s elhatározták, elkészítik az ideális autót a feladatra. A kocsit egy előszériás, félig-kész Viano-ból alakították ki, körülbelül három hónapot dolgozott egy maroknyi csapat a járművön, sok alkatrészt egyedileg kézzel készítve hozzá. A Viano V8-as kasztnija hasonlít az egyik régebbi Hannoveri Haszongépjármű Kiállításon bemutatott Viano Activity prototípushoz, amíg azonban az hátul tolóajtókat, addig a V8-as hagyományos nyílászárókat kapott. A platót rozsdamentes lemez borítja, ajtaja nyitható, a rakodóperemen pedig elegáns króm rács húzódik végig, kapaszkodóként szolgálva. A platóra szerelt ülésen egy ember utazhat, s a német TÜV úgy engedélyeztette a járművet, hogy kizárólag dolgozó fényképész vagy kameraman foglalhat ott menetközben helyet, utazni tilos.

Ha más márka kocsijáról ismerős a hátsó lámpa, az nem a véletlen műve. Ennek ellenére tökéletesen illik új helyére a lámpatest

A kommunikáció az elhúzható hátsó ablakon keresztül történhet, bár kiabálni kell rendesen, mivel egyrészt a platós kialakítás miatt a kocsi áramvonalassága közel sem tökéletes, ráadásul a tetőn elhelyezett szúró fények is kavarják rendesen a menetszelet.

A kocsi erőforrásául a Mercedes-Benz S500-as ötliteres, 306 lóerős, 460 Nm-t tudó V8-as motorja szolgál, a váltó azonban a G500-asból származik, ötfokozatú automata. Az erőforrás beépítése nem volt egyszerű, gyárilag ugyanis csak hathengeres motorok kerülhetnek a motortérbe, a hűtőt például egészen előre kellett berakni – de megoldották a feladatot. Az első fényszórók kanyarfényszórók, amerre a kormányt fordítja a sofőr, arra világítanak. Mivel ezek az egységek nagyobb helyet foglalnak a hagyományosaknál, az ablakmosó folyadék tartályát át kellett szabni – talán ez az egyetlen egység az autóban ami nem sikerült tökéletesre, látszik rajta a kézi munka. A beltérben ellenben minden olyan hangulatot s összeszerelési minőséget sugároz mintha egy nagy sorozatban épített járműben ülne az érdeklődő – semmi nem utal arra, hogy csupán egy példány készült a Viano V8-asból. Az ülések hasított bőrrel borítottak, s a műszerfalra, a tetőre is jutott a nemes anyagból.

Messze még a végsebesség, s még javában gyorsul is a német autópályán a Viano. A volánnál az átépítési projekt vezetője, Herr Konzelmann

A kipufogócső a jobb oldalon bújik ki a karosszéria alól, a jellegzetes V8-asok mély gurgulázása hallható menetközben a csőből – hangosra is kell állítani a szériakocsikban még nem beépített, fejlesztési fázisban lévő Hi-Fi rendszert, hogy túlharsogja a kimondottan a Viano V8-as részére fejlesztett kipufogó hangját.

„A menetdinamika komoly sportkocsi szintű, a gyorsulás padlógázon mindössze 6,8 másodpercig tart nulláról száz kilométeres órás sebességig, a végsebesség pedig teljes „harci díszben” 220 km/h körül alakul, de leszerelve a légellenállást növelő kiegészítőket növelhető az elérhető maximum. A fogyasztás húzós autópálya üzemben 20-25 liter körül alakul száz kilométerenként, finoman hajtva azonban 13-14 literig is le lehet tornászni” – mondja Thomas T. Konzelmann, a Viano V8-as projekt szellemi atyja. A fékek elöl hat, hátul négydugattyúsak, a tárcsák mérete elől 355, hátul 340 milliméter, a gumik 255/40 R19-es méretű Bridgestone Potenzák, ezek a számok komoly sportkocsi szintűek, s a velük elérhető fékhatás – Herr Konzelmann 38 métert említ hidegen-melegen – is azokat idézi. A kocsiban volt szerencsém utasként utazni, s Herr Konzelmann szavainak valóságtartalmáról menetközben is meggyőződni – finoman szólva is nagyon komolyat tud menni a Viano V8-as, a sebességkorlátozás nélküli német autópályákon bérletet lehet vele váltani a belső sávba. Persze ilyen tempó mellett – biztonsági öv ide vagy oda – fényképész vagy kameraman legyen a talpán, akit nem fúj le a szél a platóról…

Ács Tibor

Hasított bőrrel burkoltak mindent, még a tetőn is
 
Az igényesség az üléseken is visszaköszön, finom részlet a háttámlán megjelenő Viano-t stilizáló körvonal
 
Hátul is hárompontos mindhárom ülés biztonsági öve
    
A króm korlát segít, ha kapaszkodni kell. Sugárzik a nagyipari minőség a részletekről, holott sok az egyedileg készített alkatrész
 
Hosszirányban állítható bőrülés, kettő kartámasz, hárompontos biztonsági öv, állítható állásszögű fejtámla – a luxus a szabad ég alatt dolgozónak is jár. Az ablak elhúzható, így egyszerűbb a kommunikáció
 
Tekintélyt parancsolóak a tetőre szerelt fényszórók
    

Pont elfért a V8-as a motortérben
 
Azért, hogy elférjenek a fényszórók, az ablakmosó tartály méretét csökkenteni kellett
 
Illenek a felnik a kocsi karakteréhez, a kipufogócső oldalt bújik ki
    

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás