Újautó
Mercedes-Benz ML 500 - Harci szekér
Az ML-sorozat egy évtizede vezeti csatába a marcona megjelenésű luxusbatárok seregét.
Erőnlét: Mercedes-Benz ML 500
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A harci szekér évezredes találmány. Az eredeti rend szerint hadviseléskor jómódú utasa veszélyes tárgyakat (dárdát, parittyakövet, nyílvesszőt) szórt az ellenségre, miközben beosztottja irányította a száguldó paripákat. A múlt század 90-es éveiben a Mercedes leporolta a legendát, és éppen egy évtizede új járműkategóriát teremtett.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A népnyelv a Sport Utility Vehicle = sportcélú haszonjármű (röviden SUV) kifejezéssel illeti azokat az autókat, amelyek az egyterű kombis utasterét keresztezik a pick-upök nyomatékával, négykerékhajtásúak, megjelenésük marcona. A SUV vezetője többnyire maga a jómódú harcos, és csak ritkán hajigál.
Az ML-sorozat legújabb tagja a vezetőt kényezteti, miközben a sötét üvegezésű, erős autó önmagától vág rendet: a csatát elkerülendő mások lehúzódnak az útjából, közeledtére a gyalogosok is meggondolják, lelépjenek-e a zebrára. A krómtól csillogó hűtőmaszk, a nagy lámpák, a magas karosszéria tömbje erőt és eleganciát sugároz. Krómvonal követi a színre fújt vékony oldalvédő csíkot, valószínűleg a tüskék ellen is elég: a bokrokra szintúgy ráijeszt az autó – de nem a zajával. A Merciben olyan ötliteres V8-as motor duruzsol, amelyik alapjáraton is vibráció nélkül jár, és erős gázadásra sem emeli fel a hangját. Nincs is rá szüksége, hiszen még az se nagyon számít, hogy aszfalton vagy éppen terepen járatják a nagy vasat (utasok nélkül is két tonna fölött nyom), a fordulatszám alig emelkedik, az erőtartalékok szinte kimeríthetetlenek. Nem csupán az autó, a benne utazó is bizonyíthatja
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
mászóképességét: magas padlójú a terepjáró. A finom döngéssel csukódó ajtó mögött kényes elszigeteltségben trónol a vezető, körülötte sok króm, hosszan elnyúló szélvédő, minden irányban tágasság. A vaskos kardánbox tetején ívelt kapaszkodók, a terepen megdőlő autó utasa megfogódzkodhat bennük.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az árnyékolt műszerfal térbe fordított órarendszer, a jelzések egymásra sandítanak.
A SUV amerikai találmány, az ottaniak mindenkinél nagyobb kedvvel foglalják el a kényelmes és biztonságos magaslatot. Szenvedélyük a járműkategória legjelentősebb vásárlóivá teszi őket, erre a piacra összpontosít a Mercedes is. Az amerikás jeleket nem kell sokáig keresni, elegendő a kézifékre vagy a kormányoszlopból kiálló rövidke karra pillantani. A fék balláb-taposós,a váltó szűkszavú: fölfelé nyomva hátra-, lefelé tolva előremenet hét fokozatban, közte az üres. Nagyok a pedálok, állítható a kormány távolsága, a kényelmes vezetőülés tág határok között süllyed-emelkedik. Amerikai kapcsolatot sejtet a gyártási információ is: Made in Tuscaloosa, USA.
A vezető háromzónás légkondicionálót kezelhet, távirányíthatja a rádiót, a telefont, az információs központot, le sem kell vennie a kezét a kormányról. A terepen sem.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Alapáron, nem sokkal 20 millió fölött automatikus négykerék-hajtás jár. Az Offroad-gomb megnyomásával terepesre vált a kitörésgátló, a lengéscsillapítás és a légrugók hangolása. Feláras az Offroad-Pro-csomag, ami a terepi készségeket és a futóművet emeli profimagasságba. Része a menet közben gombnyomásra éledő középső és hátulsó differenciálzár és felező, a műszerfali iránytű, a kézzel is pöcögtethető sebességváltó. Egy mozdulat, és sportosról komfortosra vagy vissza vált a lengéscsillapító. Az országúton érezhető átmenetek nélkül kapcsolgat az automata a hét fokozat valamelyikére, érzi, mikor kell előzésre készülnie,
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
s mikor takarékosan felkapcsolni, hogy ne is kússzon a fordulatszám a 2000-es érték fölé.
A hátsó üléssor bőrutánzó Artico-ülése három részből áll, a középső előtt alig fodrozódik a szőnyeg, a magas padló alatt elfért a hajtás. A térdhely nagy, szinte nyújtott lábbal is lehet utazni. A két szélső fotelben ülők is a középkonzol végi kapcsolókkal szabályozzák a légkört, vagy csupán elnyújtóznak, a vezetővel együtt élvezik az erős gyorsításokat, a csöndet, a kellemes rugózást. Nem érdekli őket a 16 liter körüli átlagfogyasztás. Csak merednek előre: gyorsan letolja-e autójuk az előttük haladót az autópálya belső sávjáról. Egészen ráfut, szinte a lökhárítójához ér, de hiába. Megszólal a kürt, világítanak a fények, ám a másik csak folytatja a kamion előzését. A sofőr csalódottan veszi le lábát a gázról – hát sehol egy dárda?
F. A.
Ízelítő a Luxusautó 2007/2 számából
A Mercedes-Benz ML 500 számokban
Motor Soros, nyolchengeres, V-elrendezésű benzinmotor elöl, hengerenként három szelep, két gyertya. Állandó négykerék-hajtás, hétfokozatú, 7GTronic automata sebességváltó. Hengerűrtartalom: 4966 cm3. Hengerszám/szelepszám: 8/24. Teljesítmény: 306 LE/225 kW (5600/min fordulaton). Nyomaték: 460 Nm (2700/min fordulaton). Karosszaéria, futómű Ötajtós, ötüléses acélkarosszéria. Elöl-hátul kettôs keresztlengôkaros felfüggesztés, légrugók, gáztöltésű lengéscsillapítók. Állandó négykerék-hajtás, elektronikus, kerekenkénti nyomatékmegosztás.
MÉRETEK Hossz x szélesség x magasság: 4780x1910x1815 mm. Csomagtér: 500–2050 l. Menetkész tömeg: 2100 kg. Üzemanyagtartály: 95 l. Gumiméret: 255/55 R18.
MENETT ELJESÍTMÉNYEK Végsebesség: 240 km/h. Gyorsulás (0–100 km/h): 6,9 s. Fogyasztás (vegyes): 13,4 l/100 km.
Ízelítő a Luxusautó 2007/2 számából
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...