Újautó
Mercedes-Benz E 63 AMG - Béke arcos
Az E 63 Jackill és Hyde. Aki megteheti,biztosan az előbbiért veszi, de tuti, hogy az utóbbiért szereti.
Száguldás: Mercedes-Benz E 63 AMG
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A finoman elszórt formai tuningelemek épp úgy hatnak, mint a jó fűszerek az unalomig ismert, de azért szeretett fogásokban: világos, ez alapjaiban egy nem túl izgalmas E Merci, de mindenki azonnal látja, érzi, hogy nem akármivel áll szemben. Egyedi köténylemezek, mélyre húzott küszöbspoilerek, 18 colos, agresszívszürke ötküllős AMG-felnik, kétszer kettős kipufogó s végül, de utolsósorban egy jelentéktelen, már-már elegáns apró légterelő a csomagtér élén. Ennyi, mégis bőven elég, hogy megemelkedjen a pulzus, és izzadni kezdjen az autóstenyér. A legendás AMG-műhelyben az elejétől a végéig kézi munkával készülő E 63 nemcsak a Mercedes, de az egész világ legerősebb sorozatközépkategóriása. Izgalmas mix: a legkeményebb egyedi sportgépek teljesítménye a stuttgarti reptéri taxik karosszériájában.
A gép valójában „csak" 6,2 literes, V8-as és szívó. De nem ám egy nyomórudas vasblokkos ami szörnyeteg, 5000-nél kezdődő pirossal, iszonyú nyomatékkal, de összevissza 300 lóerővel, s nem is valami vijjogó, fordulatszáméhes olasz masina, Stradivarinak is becsületére váló részletekkel és svájci óra vezérléssel. Nem, kérem, ez pont a középút: a balettozó elefánt, avagy a nehézsúlyú primadonna. A képzavarválasztás ingyenes, csak folyvást, folyvást, mindjárt kezdődik az előadás!
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A csupa alu, szívó és kipufogóoldalán egyaránt változó vezérlésű, kézzel, az utolsó csavarig egyetlen AMG-s szerelő által összarakott, és általa kézjegyzett műremek a Mercedes gyári 5,5-ösére épül, s a szász reguláknak megfelelően hosszában forog az orrban. 514 lovát és 630 Nm-ét mind a hátsó kerekekre zúdítja. Leírva is kézremegtető a vadabb sportmotoroknak is becsületére váló 4,5 másodperces százas sprint, nem még élőben, kérem! Az ember önkéntelenül vigyorog, mint a vadalma. Az AMG-be huppanva s a hétfokozatú automata választókarjának búbjába épített indítógombra bökve a nagy V Stirling Moss ötvenes évekbeli Ezüstnyilait idéző haragos böffenéssel kel életre. Az alapjárat idegesen stabil. Mint egy vadlócsapat nyugalma a prérin: a béke csak a felszín, tessék vigyázni, a legkisebb zajra megindulnak, és bárkin, bármin átgázolnak. A higgadt autózás lehetőségét eleve kizáró állandó versenyautós hörgés könnyen elnehezíti a jobb lábat, az pedig csak olaj a tűzre, hogy a pedálról lelépve a hajtáslánc hatalmas motorfékkel tiltakozik.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Újra gáz, s a hátsó kerekek a kitörésgátlótól fojtogatott sikítással harapnak az aszfaltba. Mire a hang eljut az agyunkig, s az emlegetett gyermekded mosoly kiül az arcunkra, már száz felett járunk, s az erő nemhogy fogyna, egyre nő. A 150-es tempó még sétakocsikázás, 200 felé már haladunk, a 250-es végsebességnél pedig érezni, hogy csak az elektronikus zabla fogja meg a ménest: a kiiktatott határolójú gépek állítólag könnyedén kiakasztják a 320-ig skálázott sebességmérőt és a Közlekedésrendészet szabálysértési előadóit egyaránt. A kormányzás végig lézerpontos, a légrugós futómű úgy tartja az irányt, mint a Shinkanzen. Az automatika okos, még akkor is felismeri a száguldást, ha induláskor nem állítottuk a három fokozatban szabályozható lengéscsillapítást kifejezetten sportosra. Amennyiben utóbbit kérjük, az automata is tovább húzatja a motort, az autó pedig a földhöz lapul. Rossz útra létezik emelt beállítás is, de a kátyúk az elöl 245/40 R18-as, hátul 265/35 R18-as ultraszéles és extraperes kerekek miatt eleve kerülendők. Bár a gyors és viszonylag tanulékony váltó kapcsolásai aligha kifogásolhatók, a kormány mögötti Forma–1-es ihletésű alubillentyűkkel vagy
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
a váltókar jobbra-balra pöcögtetésével magunk is dirigálhatjuk az elektronikát. A jó tartású sportülésekhez felárért járnak az állítható oldaltámaszok, s különlegesség, hogy gombnyomásra a kanyar külső oldala magától felkeményedik. Az ülésmasszázs, a szellőzés és a fűtés szinte már magától értetődő. Száguldozás közben jó tudni, hogy finoman adagolható, de igazán csak üzemmelegen harapós, elöl-hátul belső hűtésű, versenygépesen perforált tárcsákkal dolgozó fékrendszerünk van, veszély esetén Pre-Safe-elektronika feszíti elő öveinket, állítja biztonságos pozícióba üléseinket…, „s mondja el szent neveinket". Ablakainkat eközben résnyire nyitva hagyja, hogy az alapáron mért nyolc légzsák esetleges elsülése ne repessze be a dobhártyánkat. Ez persze a legvégső eset, a balesetek elkerülésére ott a változó rásegítésű kormányzás, a kanyarokba előre benéző ködlámpa és bixenon fényszórópár. A magabiztos profik egyetlen gombnyomással kiiktathatják a kitörésgátlót, ám innentől kezdve nincs lazsálás: a hátsó kerekek 100 fölött is kipörögnek akár a jobb láb egy-egy óvatlan rezdülésére is.
Az AMG-katalógusokat böngészve feltűnhet, hogy egy jól felszerelt E 63-as árcédulájára karcolt 30 millió feletti összeg az egy osztállyal magasabb luxuskategóriában sem számít szerénynek. Ám a legizmosabb limuzin még így is sokkal olcsóbb a vele összevethető izomzatú veretes sportgépeknél. Innen nézve akár jutányosnak is tekinthető.
Katona Mátyás
Ízelítő a Luxusautó 2007/1 számából
A Mercedes-Benz E 63 AMG számokban
MOTOR V8-as benzinmotor elöl hosszában beépítve, hengersoronként két lánchajtású vezérműtengely, változó vezérlés, hengerenként 4 szelep. Hétfokozatú, kézzel is kapcsolható automata váltó, hátsókerék-hajtás. Hengerűrtartalom: 6208 cm3. Furat x löket: 102,2×94,6 mm. Teljesítmény: 514 LE/378 kW (6800/min fordulaton). Nyomaték: 630 Nm (5200/min fordulaton).
KAROSSZÉRIA, FUTÓMÛ Négyajtós, ötüléses, önhordó acélkarosszéria. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul több lengőkaros független futómű, légrugózás. Elölhátul belső hűtésű tárcsafékek, kitörésgátló. Fogasléces kormánymű hidraulikus rásegítéssel.
MÉRETEK Hosszúság x szélesség x magasság: 4881x1822x1465 mm. Tengelytáv: 2854 mm. Csomagtér: 530 liter. Gumiméret: elöl 245/40 R18, hátul 265/35 R18.
MENETTULAJDONSÁGOK Végsebesség: 250 km/h (elektronikus korláttal). Gyorsulás (0–100 km/h): 4,5 s. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 22,3/9,8/14,3 l/100 km.
Ízelítő a Luxusautó 2007/1 számából
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Bár a legtöbben nagyjából tisztában vagyunk az autópályán való...

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...