Bemutatók
Menettudósítás: Mazda6 - Begördül
Az előd nyomvonalán érkezik, Európában az elsők között Magyarországra.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A japán formatervező az éles kontúrok és a finom átmenetek esztétikai élményét magyarázza a sajtónak, a vásárlóra valószínűleg a 6-os egyedisége hat majd. A márka jellegzetességévé válik az egykori sárhányókat idéző kerékjárati kiöblösödés. Japánosnak láthatjuk a fényszórók ferde vágását, sportosnak az oldalsó íveket és a tető kupés ereszkedését. A precíz kidolgozásra a szűk illesztések, az ajtócsukás hangjai hívják fel a figyelmet. A belső tágasabb az elődhöz képest, hiszen az autó szélesebb és hosszabb is annál, a fémekkel keretezett műszerek jól olvashatók, a kapcsolók kézközelben vannak. Sőt még annál is közelebb, szinte teljes kezelőpultot építettek a kormánykerékre. A vezetőülés kényelmes, lapja elég hosszú. A pedálrend jó, a vezetőhöz emelt váltókar kissé közeli. Tágas és széles a tér hátul is.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Bőven van hely a térdeknek, az ereszkedő tető alatt az átlagos testalkatúak fejének még sok is a hely. A csomagtér széles, könnyen pakolható, a négyajtós kivitel 519 litere kivételesen nagynak számít. A sajtóbemutatón megtudhattuk, hogy mi nem a Mazda6: nem Ford, nem európai, és nem haszonjármű. Hanem? Hanem Mazda, japán és személyautó. A megállapítás vitathatatlan, mégsem magától értetődő. A „nem Ford” a márka függetlenségét hangsúlyozza a rokontól, és a távolságot a korábbi évtized egy autó-két embléma lidércétől. A Mazda ezúttal még a megszokott gazdaságos receptet sem alkalmazta, ami szerint a nem látható részek azonosak a csoporton belül, a szem előtt lévők pedig márkánként eltérőek, az új 6-osnál így a padlólemez sem közös. A „nem európai” kitétel az önálló japán formaterv mellett azt az udvariasan ki nem mondott tényt is jelenti, hogy a Japánban gyártott autók megbízhatóbbak, mint az öreg kontinens termékei. A „nem haszonjármű” felismerés pedig a Mazda hazai újraépülésére hívja fel a figyelmet: az előd 6-os sorozat megjelenéséig a magyar piacon több furgont és pick-upot értékesített a márka mint személyautót.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az új modell és évi ezer darab fölé belőtt eladási terve a 2003 óta éppen a 6-ossal megfordult arányokat igyekszik nyomatékosítani.
A mérnökök a korábbi 6-os műszaki alapjait fejlesztették tovább. Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul több lengőkaros felfüggesztés jelzi az igényességet. A futómű enyhén feszes, úgy hangolták, hogy a végsebesség közelében a legjobb úttartást lehessen elérni vele – alig ellenőrizhető állítás, a maximális sebesség 200 km/h körüli. Lassúbb tempónál kevesebb is elég volna, de a komfortosság így sem vész oda. Az elektromos kormányszervo segítésével nagy tempónál is precízen mozgatható az autó. Stabil, kanyartulajdonságai kedvezőek,
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
az úthibák ütései erősen lecsillapodva lökdösnek. Az utastér csöndes, feltűnően halk a gördülés. A szél alig hallatszik, alul burkolt, felül áramvonalas a karosszéria (cw 0,27, kombi 0,28 – ez a kategória élmezőnye). A finomítgatás eredményeként méretesebb, ám elődjénél 35 kg-mal könnyebb lett az autó, ez jó hatással van a környezetért aggódó lelkére és a tankoló pénztárcájára is: a három benzin- és az egy dízelmotor kevesebbet fogyaszt, mint a régi 6-osban. A csúcsmotor kivételével valamennyi erőforrás – átdolgozva ugyan, de – az elődé. Kettőt kipróbálhattunk. A 120 lóerős, 1,8-as hét liter alatti átlagfogyasztása értékes, éppenséggel nem is gyenge az autóhoz a motor, ám alacsony fordulaton kevés öröm forrása lehet. Hacsak nem a hangja, mély mormogása annyi erőt sejtet, amennyit valójában a másik kipróbálható motor, a csúcs 2,5 literes mutat fel.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az erőforrás a 2,3-as helyébe lép a kínálatban, csöndes, nagyobb a teljesítménye, nyomatéka délcegebb, fogyasztása alacsonyabb. Hatfokozatú váltója könnyen jár, az erőforrás minden vezetési körülmények között megbízhatóan működik, élénken gyorsítja az elülső kerekeket.
Az előző sorozat teljes kiárusítása nyomán az európai bevezetést két hónappal megelőzve, már 2007-ben elkezdődik az újdonság hazai értékesítése. A kínálat márciusi kiteljesedésig hiányozhatnak a várhatóan legkelendőbbek, a dízelmotorú és az ötajtós változatok. A felszerelési sor ötfokozatú, az alján (CE) a legfontosabbak között hat légzsák, CD-s rádió, kitörésgátló, manuális klíma, alufelni szerepel. Feljebb (TE és TE Plus) automata légkondi, bőrkormány, sebességtartó következik, valamint mind szélesebb felnik, bixenon fényszórók, Bose-hangzórendszer. A GTA bőr-szövet sportülést, keréknyomásmérést, sportos külsőségeket kínál, a GT a kényelmet bőrbútorral, parkolóradarral fokozza. Az alsó felszerelési fokozat az 1,8-as motoré, a következő kettő a 2,0 litereshez társul, a felsők pedig a 2,5 literes erőforráshoz. A dízel bármelyik szinttel megjelenhet. Az árak a méretgyarapodás (a hossz, szélesség, magasság 65, 15, 5 mm-t növekedett) és a műszaki finomodás árát nem hárítják a vásárlóra, ám a felszerelés gazdagodása majdnem hiánytalanul továbbszáll rá. Így az 1,8-as motorral az indulóár 5,79 millió forint.
Földvári András
Az Autó2 újság 2008/1. számában megjelent cikk rövidített változata.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...