Bemutatók

2009. március 16. hétfő, 00:52

Mazda5 - Székszámlálás

A Premacy Mazda3-alapú utódja hét karakuri-üléssel és bőséges biztonsági alapkínálattal érkezik Európába.

Összegzés

A padló/futómű szövetség tovább bővült. A Ford-Mazda-Volvo konszernrokonság alapjain bevezetett, s a Mazda3, majd a Ford C-MAX után a Volvo S40/V50-es sorozatában is használt, legutóbb pedig az új Focusban megjelent közös aljzat, most ismét egy Mazdában bukkant fel. A japán cégen belül a 3-as egyenes ági leszármazottjaként jegyzett, de elemeiben legalább részben valamennyi felsorolt modellel rokon Mazda5, a kompakt egyterűek harcába igyekszik hathatósan beleszólni.
A hirosimai mérnökcsapat 11 centit toldott a tengelytávba (2750 mm a korábbi 2640 mm helyett), a nyomtáv azonban a régi maradt (elöl/hátul: 1530/1520 mm), amint a segédvázas futómű alapszerkezete is. Az első McPhersonokba feszesebb rugókat szereltek, hátul pedig a csillapítók és a szilentblokkok változtak, de megmaradt a kategóriában különlegességnek számító, oldalanként négylengőkaros, teljesen független multilink-rendszer.

a
A síneken csúsztatható hátsó tolóajtók 70 centi széles nyílást tesznek szabaddá. A magas tető alatt így a leghátsó sor is viszonylag kényelmesen közelíthető meg. A padlólemez az összkerékhajtás befogadására is alkalmas, ezért lehetséges, hogy ilyen 5-ösök is készülnek majd, akár már 2006-tól
A hat légzsák valamenynyi Mazda5-ösben alapfelszerelés lesz, a benzinesekhez ötfokozatú, a dízelekhez hatfokozatú kéziváltó jár
A mai Mazda-irányba illeszkedő vonalvezetést a márka frankfurti formatervező központja rajzolta, de a végleges képbe a kaliforniai és a japán irodák is beleszóltak. A 4,5 méter hosszú ötajtós végeredmény különlegessége, hogy csak a két elülső ajtó hagyományos, a 70 centi szélesre tárható hátsók síneken csúsztathatók, egyelőre kizárólag kézi erővel. Szerkezeti érdekesség, hogy a teljesen acélszerkezetű karosszérián a teljes ötödik ajtó műanyag.

A Mazda többi autójának formavilágára rímelő beltérben sok a kemény műanyag elem, előírásosan tágasak a pakolóhelyek, a sebességváltó a kategória szokásaihoz híven magasra, a középkonzol elé került.
Az utastér tervezői új ülésképletet választottak, a három sorban 6+1, azaz összesen hét ember fér el: elöl ketten, hátul hárman, a csomagtartó aljából egyetlen mozdulattal kibuktatható két hátsó fotelben pedig szintén ketten utazhatnak. A dolog trükkje az alapesetben kétüléses középső sorban fejthető meg. A két ülés egymástól kényelmesen távol esik, jó ötlet, hogy a vastagon párnázott középső kartámasz elfordításával a csomagtéri hátsó sor az utastérből is megközelíthető. Ugyanezt a kartámlát a középső üléstámlák síkjába forgatva és a baloldali ülőlapot felemelve az ülés alól a két fotelt teljes értékű háromhelyes sorrá alakító párnatoldat buktatható ki, éppen a két szék közé. A jobb oldali üléslap is felbillenthető, innen a kétszemélyes használathoz praktikus pohártartós tálca hajtogatható a kartámasz-háttámla alá. A két hátsó karakuri szerkezetű üléssor akár teljesen a padlóba is süllyeszthető, a csomagtartó padlókárpitja alatt pedig fedeles rekeszek segítik a pakolást.

a
A hétüléses utastérben a középső sor középső utasának helye a bal oldali ülőlap alól hajtható ki, a támla a felhajtott kartámasz

A hazai piacra 2005 nyarán érkezik a Mazda5 előbb csak két benzines erőforrással, majd ősztől két dízelmotorral is. Valamennyi erőmű négyhengeres, teljesen aluszerkezetű, Euro4 besorolású, hengerenkénti négyszelepes. Az alapkivitelt a Mazda6 finoman átdolgozott, változó vezérlésű, 115 lóerős 1,8-asa hajtja, a 2,0 literes változat 145 lovas. A két dízel valójában ugyanannak a közös csöves, részecskeszűrős, turbós 2,0 literesnek két különböző teljesítményű változata, 110, illetve 143 lóerővel. A sebességváltók a benzinesekhez ötfokozatú, a gázolajosokhoz hatfokozatú kézi- kapcsolásúak, de a gyári ígéretek szerint később négysebességes, hagyományos bolygóműves automata is elképzelhető.

A végleges felszerelési kínálat és az indulóár ma még ismeretlen, de néhány alapszerelvény már biztos. Valamennyi kivitelben szériatartozék lesz a hat légzsák, a hét állítható fejtámla, az ugyanennyi hárompontos öv, a fékasszisztens, a kitörésgátló, az elektrohidraulikus kormányszervó és a légkondicionáló is. Az importőr tájékoztatása szerint a hazai piacon az 5-ös csomagtéri ülések nélkül 4+1 személyes kivitelben is elérhető lesz majd.

Szécsényi Gábor

Az Autó2 újság 2005/1. számában megjelent cikk rövidített változata


 

Ismert műszaki adatok

A Mazda5 ismert műszaki adatai
 
1.8
2.0
2.0D
2.0D
Hengerszám/szelepszám
4/16
Hengerűrtartalom [cm3]
1798
1998
1998
Furat x löket [mm]
83 x 83,1
87,5 x 83,1
86 x 86
Teljesítmény [LE/kW(1/min)]
115/85(5300)
145/107(6000)
110/81(3500)
143/105(3500)
Nyomaték [Nm(1/min)]
156(4000)
185(4500)
310(2000)
360(2000)
Hossz x szél x mag [mm]
4505 x 1755 x 1615
Tengelytáv [mm]
2750
Nyomtáv elöl/hátul [mm]
1530 / 1520
Fékek elöl/hátul
Hűtött tárcsa/tárcsa

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Kia Carnival

Európából sajnos régóta eltűnt, Észak-Amerikában azonban a Sedona örökébe...

Ez a leggyorsabb Cupra!

A VZ a spanyol Veloz (gyors) rövidítése, ami valóban...

30 éves a Magyar Suzuki

50 év kihagyás után, 1991 tavaszán a japán márka...

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

2,5 tonna tömény csúcstechnika, amiből hat és félmázsányit nyomnak...

Aston Martin F1 Safety Car

Idén egy valamiben biztos megtörik a Mercedes uralma az...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás