Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Matrica-eltávolítás - Ragacsűzés

Az autóra ragasztott matricák leszedése többnyire nehézkes, s a fényezésen is nyomot hagyhatnak. Tippek az eltávolításhoz.

Matrica-eltávolítás

Kellékek: szivacsok, félkemény viasz és koptatópolír. A jó minőségű rongy elengedhetetlen a profi munkához

Az elmúlt egy évben több mint tízezer autós döntött úgy, hogy reklámmatricát ragasztat az autójára. A reklámos cégek időközben csődbe mentek, a fóliák viszont továbbra is az autókat csúfítják. Eltávolításukhoz érdemes néhány tanácsot megfogadni, hogy ne tegyünk kárt a karosszéria érzékeny festésében. A reklámfóliákkal kapcsolatosan az egyik probléma, hogy többnyire olcsó, nem autóra és külső térre ideális alapanyagból készültek. Ezért a nap és a magas hőmérséklet hatására néhány hónap után csak darabokban vagy tapadó anyagukat a lemezeken hagyva hajlandóak leválni. A matricát persze ki lehet cselezni, s a szakszerű munka nyom nélküli eltávolítást eredményez. Kezdjük először azzal, hogyan nem szabad a munkához látni: karcoló, éles eszközzel (kefe, penge) semmiképpen ne álljunk neki az akciónak. Jó, ha a munkát melegben végezzük, mert a napon eleve felmelegszik az autó és vele a fólia, ami segíti az eltávolítást: a meglágyult műanyagot könnyebb lehúzni. Ha a nap melege nem elé

Melegítsük folyamatosan, de figyeljünk, nehogy túlhevítsük! A jó minőségű matrica akár 1 év után is egyben, ragasztójával együtt húzható le

g, használjunk hőlégfúvót vagy hajszárítót. Ezekkel melegítsük fel egyenletesen a matricát, és az egyik sarkánál kezdjük a lehúzást. Ahogy húzzuk, folyamatosan melegítsük azt a részt, ami éppen elemelkedik a karosszériáról. Vigyázzunk, hogy feleslegesen ne hevítsük túl a felületet, mert károsíthatjuk a fényezést (a hőlégfúvó több száz fokos levegőt bocsát ki), a fólia is nyúlhat, ami nehezítheti a műveletet. Szerencsés esetben a reklámszöveggel lejön a ragasztó is. Ellenkező esetben gyenge oldószerrel próbálkozzunk. Nitrohígítót legfeljebb a profi szakemberek tudnak jól alkalmazni, az amatőrök valamilyen észterhígítóval, esetleg kátrányoldóval (a féktisztító spray is gyakorlatilag azonos a kátrányoldóval) próbálkozzanak, de

Szivacskorong segíthet a bemattult műanyag fényszóró tisztításában. A teljesen opálosodott felület is újjávarázsolható

a patikában kapható benzin is jó lehet. Ha a ragasztó felpuhult, vegyünk kézbe egy műanyag lapocskát, és azzal „toljuk le” a maradékot. Ezután érdemes egy olyan pasztával áttörölni a felületet, ami egy picit koptat. Erre akkor lehet szükség, ha a matrica körül a festés megfakult. Így a színkülönbség rögtön megszűnik. A végén ápolóviaszos kezeléssel fejezzük be a műveletet.

Egyéb matricák eltávolításának („H” betű, márkakereskedés jelvénye, felirata stb.) szintén melegítéses eljárással fogjunk neki, így még az évtizede az autón lévő ragacs is nyom nélkül lehúzható. Ugyanez igaz a belülről az üvegre tett fóliáknál, de ebben az esetben besegíthetünk vékony pengével is. Az autópálya-matrica ragasztóját általában valamelyik jó minőségű alkoholos üvegtisztító is oldja. A ragasztót egyébként fúrótokmányba befogható, úgynevezett fóliaradírral is el lehet távolítani. Műanyagoknál a radírozást és a melegítéses eljárást is óvatosan végezzük, mert a lakk a fémnél alkalmazott erő- és hőhatásra leválhat a felületről.

Karner

Az Autó2 újság 2007/8. számában megjelent cikk rövidített változata.

Ürülék és bogár

A bogarak gyakran örökre nyomot hagynak, mert szinte belefúródnak a felületbe. A motorháztetőre tehető bőr/műbőr védőhuzat nem a legjobb megoldás, mert nem illeszkedik tökéletesen a fémre, és az állandó mozgás miatt a bőr alá jutó szennyeződések megkarcolják a fényezést. Inkább fóliáztassunk

A madárürülék igen kártékonyan hat az autó fényezésére. A repülő szárnyasokból erősen maró hatású anyag távozik az emésztés végén, amely nem kíméli a lakkot: attól függően, hogy milyen a felület, és mennyi ideig van rajta az ürülék, akár az alapozóig képes megbontani a bevonatot. Amint észrevesszük a szennyeződést, rögtön távolítsuk el. Ne sikáljuk, dörzsöljük dörzsszivaccsal, súrolószerrel, hanem bő vízzel áztatva, puha ronggyal vagy kézzel fellazítva szabadítsuk meg tőle az autót. Igazi védelem nincs az ürülék ellen, de egy viaszolt karosszérián kevésbé tapad meg a szennyeződés, így kevesebb kárt is tesz benne. Fontos, hogy puha vagy félkemény viaszt használjunk, olyat, ami nem képez állandó és a későbbiekben eltávolíthatatlan bevonatot a felületen.

Az autó orrára tapadt bogarak ugyancsak a fényezés ellenségei. A legkevésbé ellenálló a festett lökhárító, mert ennek felületét lágyítós lakkal fújják le, s melegben a festék veszít keménységéből. Ezért a nagy tempóval haladó autó lakkjába akár bele is „úszhatnak” a bogarak, amelyeket nyom nélkül már szinte lehetetlen „kioperálni”. A szétkenődött bogár testnedvei is károsítják a fényezést, igaz, kevésbé, mint a madárürülék. A gyakori viaszolás ez esetben is csökkenti a káros hatást, s a speciális védőfólia szintén jó ötlet: a színtelen, méretre vágott műanyag az egész lökhárítót óvja a kőfelverődéstől és a rovartetemektől. A bogármaradványok eltávolítását se halogassuk, az idő előrehaladtával mind nehezebb lesz a takarítás; az oldáshoz az ürüléknél bevált módszer ajánlott.

Az Autó2 újság 2007/8. számában megjelent cikk rövidített változata.

Volt karc, nincs karc

Kulccsal karcolták meg az autó oldalát? Faág hagyta nyomát a karosszérián? Nem kell rögtön a fényezőhöz rohanni! Ha a lakk nem sérült meg mélyen, speciális, e célra gyártott polírozópasztával percek alatt eltávolítható a vékony csík; elég egy nedves ruha, némi polírozóanyag, és a finom dörzsölés máris meghozza a kívánt hatást. Ha a karc mély, csak szakember orvosolhatja a problémát, de a teljes átfényezés még így is elkerülhető: a vágatot festékkel, majd lakkal feltöltik (úgy, hogy bőséggel legyen benne a kencékből), több napig hagyják száradni, ezután csiszolás és polírozás következik. A bemattult műanyag fényszóró burájára is hat a karceltávolító, de előfordulhat, hogy komolyabb beavatkozásra van szükség. Ha a teljesen opálosodott felületet csiszolópapírral átdörzsöljük, majd fényezzük, s végül viaszoljuk, szinte újként fog csillogni.

Az Autó2 újság 2007/8. számában megjelent cikk rövidített változata.

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás