Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Kovács Miklós, a Kia formatervezője - „Mindenünk megvan elképzeléseink megvalósításához”

A gyorsan fejlődő Kia sikerében nekünk is részünk lehet. A formáért felelős formatervezők között dolgozik Kovács Miklós. A 38 éves szegedi fiatalember a formatervezést először Linzben tanulta, majd Pforzheimben (Németország) lett diplomás formatervező. Keze nyomát eddig Audik viselték, de a Kia legnagyobb reménységén, a még neve sincs, csak 2006-ban piacra lépő alsó-középkategóriáson mélyebb vonásokat hagyott. ő volt a formájáért felelős.

Kovács Miklós –
a formatervezést
az Audinál kezdte, a BMW formáit csodálja, a Kiánál szeret dolgozni

– Hogyan lesz egy szegedi fiatalemberből formatervező?
– Kacskaringós úton. A Hittudományi Főiskolára jártam először, majd Ausztriában németet tanultam és jelentkeztem a linzi főiskolára, onnan az utam Pforzheimbe vezetett.
– Mi az oka egy ekkora váltásnak: hittudomány, majd formatervezés?
– Öt-hat éves lehettem, amikor az első autókat vízfestékkel festettem. Azóta mindig is formatervező akartam lenni.
– Hogyan folytatódott?
– Már Linzből küldözgettem rajzokat az Audinak. Tetszett nekik, ezért gyakorlatra is hozzájuk mehettem dolgozni. A pforzheimi iskolát már ők szponzorálták, amikor végeztem, természetes, hogy hozzájuk mentem, és 2003 decemberéig karosszériatervezőként voltam náluk.
– Ez konkrétan mit jelent?
– Alapvetően két formatervező csoport dolgozik az autón, a külsősök és a belsősök. Én az előzőkhöz tartoztam.
– Milyen modelleken dolgozott?
– Az első feladatom felnitervezés volt. Az Audi erre, mint minden apró részletre, finomságra nagy gondot fordít, ott ez fél-háromnegyed éves munka. 1997-2001 között dolgoztam az első autón születésétől fogva. Hatalmas vállalkozás volt, az A8-as indult ekkor. Óriási nyomás volt rajtunk, ez volt az alumíniumautó utődja és egyben presztízsmodell. Sok változattal rajtolt, de ami kijött, az a cég vezetőségénél sikeres lett. Aztán már Walter de Silva vezetése alatt az A4-es ráncfelvarrásába és az A4 Cabrióba folytam bele.
– Apropó, de Silva…, avasson be a titokba! Hogy van ez: ő megrajzolja a formát, aztán a beosztott formatervezők tovább dolgoznak rajta? Egyáltalán, hogyan születik a forma?
– Nem, érdekes módon alapjában véve ezek a vezetők nem rajzolnak. Szóban adják át a formát. Elmondják mit akarnak, és azt a formatervezők a saját elképzelésüknek megfelelően rajzolják meg. A legjobbakat közösen összeválogatják, azokból először 1:4-es agyagmintát csinálnak. Ha sok a jó forma, akkor tovább szűkítik a kört, akár 2-3-ból is életnagyságú modell lesz, abból választ a felső vezetés. Ma nem egy személy tervez, csapatok dolgoznak.
– Az első skiccek mire készülnek, papírra, vagy képernyőre?
– Váltózó, ki mit szeret. A fiatalabbak inkább számítógéppel dolgoznak, én először papírra húzom a vonalakat.
– Volt a munkában különbség az Audinál és a Kiánál?
– Ég és föld. Az Audinál sokáig finomítgatják a vonalakat, a Kiánál nagyon gyors munkát várnak.
– A tervezés megkezdése után mennyi idővel fagyasztják le, véglegesítik a formát az Audinál, és mennyi után a Kiánál?
– Az Audinál 2-3 év, a Kiánál szűk 2 év.
– Miért jött el az Auditól?
– Szerettem nagyon ott dolgozni, de 8 év után egy tervezőnek már szüksége van váltásra. A Kiától érkező ajánlat éppen jókor jött. Ma már egyébként is vége annak a korszaknak, hogy a hűség sokat érne. Ma mennél több helyen fordultál, meg annál értékesebb vagy.
– Hol jobb dolgozni?
– A Kiánál, ez sokkal nagyobb kihívás és sokkal szabadabb munka. A tradicionális európai gyártók, közülük is elsősorban a németek sokkal visszafogottabbak. Félnek, hogy ha nagyon elengedik a gyeplőt, nem veszik komolyan márkát. Az ázsiaiak többet engedhetnek meg maguknak, ott sokkal messzebbre lehet elmenni és ez szabadságot ad. Nálunk ezért is dolgozik egy nemzetközi csapat. Csak a külsőért tíz ország tervezője, angol, belga, észt, francia, német, magyar, olasz felel, van koreai is, de ők a tervezésben és a kommunikációban aktívak, mert itt az európai ízlésnek kell dominálnia.
– Mennyire korlátozza a formatervező szárnyalását a Kiánál a technológiai háttér?
– Egyáltalán nem, mindenünk megvan elképzeléseink megvalósítására.
– Meghatározzák előre a születendő autó alaktényezőjét?
– Igen, már induláskor egy sereg előírás van. A padlólemez eleve meghatároz méreteket, a tengelytávot, a nyomtávot stb. Ismerjük a külső méreteket is meg a tömeget, és még sorolhatnám.
– Melyik gyár formáit szereti?
– A BMW-ét. Egyszerűen csodálom, hogy ezt egy német, különösen bajor cégnél meg lehet csinálni. Én úgy látom, hogy az övéké nem hagyományos, hanem nemzetközi formatervezés.
– Mint formatervezőnek mi az álma, hol szeretne dolgozni?
– Nekem az a beteljesülés, ha az autók az utcára kerülnek, és egy olyan lendületesen fejlődő (kezével a levegőben felfelé emelkedő görbét húz) cégnél, mint a Kia, nagyon jó dolgozni.

Surányi

Az Autó2 újság 2005/11. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás