Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Kötelező biztosítás átigazolással - Cserebere

November elsejétől nyilvánosak a 2005-ös kötelező biztosítási tarifák. Egyéb változások elsősorban a szerződéskötéskor okozhatnak meglepetéseket a figyelmetlen autósnak.

Kötelező 2005

’’’’’’’’’’’’""’’’’’’’’’’’’ ’’’’’’’’’’’’""’’’’’’’’’’’’
’’’’’’’’’’’’""’’’’’’’’’’’’
Drága mulatság a figyelmetlenség: az A00-as vezető az első károkozás után rögtön két osztályt ugrik vissza, a második esetet követően pedig máris a málusz 4-ben találja magát
’’’’’’’’’’’’""’’’’’’’’’’’’

A kötelező biztosítással kapcsolatos rendelet uniós csatlakozásunk után, júniusban öltött némileg új formát, és július 1-je óta hatályos. A módosításokat az autósok többsége viszont csak most, az év végi „átigazolási” időszakban tapasztalja majd. A közönség számára is érzékelhető változtatások jó része azért született, hogy a problémás ügyfeleket megregulázzák.

Eddig meg lehetett tenni, hogy az ember felmondás nélkül, vagy nem megfelelő felmondással (például faxon küldött értesítéssel) otthagyta addigi biztosítóját, és egy kecsegtetőbb ajánlat miatt átpártolt egy másik céghez. Ez főleg az úgynevezett feltörekvő, állományt gyűjtő biztosítóknál ment szinte kockázat nélkül, hiszen volt olyan cég, ahol bónuszigazolás nélkül is megadták a kedvezőbb elbírálást jelentő besorolást, csak jöjjön az ügyfél. De az is működött, hogy a rossz múltja miatt máluszbesorolású autós egyszerűen nem fizette tovább a díját, és bejelentkezett egy, a piacon új biztosítóhoz, ahol tiszta lappal folytathatta. Bár az egyes cégek korábban is kiadhatták egymásnak a bónuszigazolást, ezzel ellenőrizve a leendő biztosított előéletét, a fent említett esetekben ez nem volt a cégek érdeke, de mostantól kötelező.

Főleg a tavaly jelentős ügyfélkört vesztett „nagyoknak” volt fontos, hogy más fegyver is legyen a kezükben a renitens autósok megzabolázására. Az új rendelet értelmében, aki díjnemfizetés miatt vagy nem jogszerű felmondással távozik, kemény szankcióra számíthat. Egyrészt az új biztosító nem fogadhatja be a szerződését, másrészt a régi társaság málusz 4-es besorolásba, azaz a legrosszabb osztályba teszi. Vagyis aki addig bónusz 10-ben volt (tehát a legkedvezőbb elbírálásban részesült), négyszeres emelésre számíthat, mert megingott egy jobb ajánlat miatt.

Az sem lehetséges már, hogy valakit bemondásra kedvező osztályba sorol az új társaság: ha az ügyfél az általa előzetesen nyilatkozottól eltérő igazolást hoz, akkor az azon feltüntetett fokozatban (például máluszban, amit ezentúl nem lehet letagadni) találja magát. Ha a szerződéskötéstől számított 90 napon belül egyáltalán nem csatolják a kártörténeti igazolást (ez annyiban változott a korábbi bónuszigazoláshoz képest, hogy egy évre visszamenőleg az okozott balesetekről is informálják az új céget), hasonló elbírálás következik: irány az M4!
Mivel egy biztosítási időszak egy naptári évet jelent, váltani csak a november 1. és december 1. közötti időszakban lehet, egyébként nem állhat szóba másik biztosító az autóssal.

Újdonság az is, hogy nyilatkozni kell: új vagy régi „játékos” az ember, netán párhuzamos üzemeltető. A rendszerbe újonnan érkező (akinek az előző két évben nem volt szerződése) A00-ban indul, és minden balesetmentesen eltöltött megfigyelési időszak után (ez 9 egybefüggő hónap) egy év múlva egy fokozattal kedvezőbb elbírálásba léphet. Ha volt kötelezője az új kötést megelőző két évben, a kártörténeti igazolásból indulnak ki a díj megállapításakor. Aki nem mond igazat, például próbálja eltussolni a múltját, az számíthat arra, hogy „előveszik” és visszateszik a korábbi máluszosztályba. A párhuzamos üzemeltető, vagyis akinek van másik autója is, az új szerződést automatikusan A00-ban kezdi. Ha eladja a korábbi autót, annak bónuszát átviheti az újra. Igaz, ilyen esetben nincs nyilatkozási kötelezettség, tehát a málusz nem száll át az új szerződésre. Ez egy kiskapu lehet, mert a gyakran törő is A00-ban köthet ki, ha új járműbe ül át, a régitől pedig egyszerűen megszabadul. A kategóriák egyébként maradtak, a rendelet a lökettérfogat alapján állít fel csoportokat a személyautók és a motorkerékpárok esetében. Igaz, a társaságoknak ezeken belül nagyobb mozgásterük van, mint korábban.
Az új szabályozás nagy súlyt helyez a szabályos felmondásra, átigazolásra. Ez a rendelet elsősorban a biztosítását kevésbé figyelmesen kezelő ügyfélnek okozhat fejfájást (a csalók úgyis körültekintőek, s megtalálják a nekik megfelelő kiskaput), de a társaságokra is nagyobb felelősséget ró, hiszen a korrekt tájékoztatás elsősorban az ő feladatuk.

Nem érdemes ugyanakkor megijedni a szigorodó feltételektől. A szabályosan „átkötő” ügyfél sokat spórolhat a bolton. Mint azt szakértőnktől megtudtuk, az autósok átlagosan évi 15 000-20 000 forinttal többet fizetnek a kötelezőért, mint amennyit a számukra legkedvezőbb ajánlattal kellene kicsengetniük. (Biztosítót az A2 internetes oldalán, a www.azauto.hu site-on is lehet váltani egy alkusz-cég segítségével.) Az időben és jól átgondolt döntés tehát jócskán kifizetődik.

KaMi

Fejlődésben

Az autósok nagy része még mindig a biztosítótársaságok irodáiban köti meg a kötelezőt és a cascót, de az úgynevezett on-line-alkuszok is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a biztosítási tortából. Mint azt az egyik legnagyobb ilyen profilú internetes portált, a www.biztositas.hu-t működtető biztosítási alkusz Kft. ügyvezetője, Rácz István elmondta, míg 2002-ben az on-line-alkuszok és a biztosítók internetes oldalán keresztül csupán 2000 szerződést kötöttek, tavaly csak az alkuszok már ennek a tízszeresével, 20 000-es kötéssel büszkélkedhettek. Európában átlagosan 3–7 százalék közötti az on-line-kötések aránya az összes szerződésből, Magyarországon a várakozások szerint 5 százalék körüli szintet is el lehet érni. Az internet nagy előnye, hogy rengeteg időt spórol meg vele az ügyfél, ugyanakkor teljes biztonsággal, kockázat nélkül köthető meg a szerződés. A biztositas.hu-nál például elektronikus úton kiküldik a megbízást, valamint a régi kötésre vonatkozó felmondó- és bónuszigazolás kikérésére szolgáló levelet, amit aztán az autós aláírva postán visszaküld, a többit pedig az alkusz elintézi. Az on-line-alkuszok „készletében” szintén megtalálható casco esetében egy jó ajánlat még többet hozhat a konyhára, mint a kötelezőnél: átlagosan 40-50 ezer forintot is nyerhet az ügyfél, ha figyelmesen keresgél a bőséges kínálatban.

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás