Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Koni FSD - Rázcsillapítás újszerűen

Hollandiában mutatták be a lengéscsillapító király újdonságát: az FSD a rázkódás függvényében, elektronika és külső vezérlés nélkül keményíti csillapítását, így egyszerre nyújt kényelmes autózást és biztos útfogást.

Bemutató

A minőségi lengéscsillapítóiról hírhedt Koni megfizethető áron, de legfinomabb termékének szánja az FSD-t
A Koni FSD (Frequency Selective Damping – frekvencia függő csillapítás) lengéscsillapítója alapvonásaiban a már régóta általánosan alkalmazott, szaknyelven kétcsöves, csillapítók felépítését mutatja, a csillapítóban fel-le mozgó dugattyú feje rejti újdonságát: a szokványos csillapítóknál megszokotthoz hasonlóan a csillapítási-karakterisztikát egy szelep szabályozza olaj-áteresztési képességével, az FSD rendszer újdonsága egy újabb szelep, mely alacsonyabb rezgési frekvenciákon nyitott állapotában olaj áteresztő, majd a rázkódás fokozódásával záródik, ezáltal keményíti a csillapítót.
Az FSD rendszer felépítése a már korábban megszokottakat mutatja, újdonsága csupán a fő karakterisztikát meghatározó dugattyúvégi olaj áteresztő szelephez társuló második szelep, mely a rázkódási frekvencia növekedésével záródik, keményíti a csillapítást
Az így kényelemre és biztos, sportos útfogásra is hangolt csillapítás a hagyományos lengéscsillapítók esetében külön-külön képviselt előnyöket kívánja egyesíteni a korábbi hibák elhagyásával. Az útfelülethez és vezetési stílushoz alkalmazkodó FSD-rendszer a lágyabb csillapítók émelygésétől, instabilitásától, jelentős karosszéria mozgásaitól és a keményebb lengéscsillapítók érdes futásától, kényelmetlenségétől, rossz úton történő elpattogásától egyaránt mentesíteni kíván. Mindezt elektronikus vezérlés nélkül teszi, ára így jelentősen kedvezőbb az elektronikus rendszerekénél, s beszerelése sem bonyolultabb, mint egy hagyományos lengéscsillapítóé.

A mesésen hangzó gyári információk hiteleként a nemzetközi bemutatón 8 pár különböző autó (Audi A4, BMW 1-es, BMW 3-as, Mercedes E-osztály, Mini Cooper, Seat Altea, Volkswagen Golf V, Volvo S80) sorakozott gyári lengéscsillapítóval és a Koni FSD-vel szerelve. A közvetlenül egymás utáni, azonos tesztúton (szlalom-pályán, mesterséges bukkanókon, majd a hollandiai Zandvoort-i, volt Forma-1-es pályán) futott próbakörökön az újdonság érezhetően, valóban jobb volt a gyári rendszereknél. Az autók rendre kezesebbek, kényelmesebbek, stabilabbak lettek, a különbségek mértéke természetesen autónként változott.

Az FSD teljes, 4 darabos csomagokban, 500-635 euró közötti áron kapható

A 4 darabos, teljes készletben árult rendszer ára autótól függően 500-635 euró között mozog, a 120-150 ezer forintos ár a minőségi Koni kínálatban nem kimagasló és számos márka gyári áraihoz képest sem észtvesztő. A minőségről és sajnos a hazai utakról is árulkodóak a garanciális feltételek: míg Európa nyugatibb részein, például Németországban teljes élettartamra vonatkozó garancia él a Koni lengéscsillapítókra, nálunk 3 évig jótáll a gyártó. Ez is az élvonalba hozza a Konit, ahogyan az FSD-rendszer kényelem és komfort párosítása is. Gyári szerelésben egyelőre csupán a Lamborghini Gallardo kapja a Koni FSD-t, de a hollandiai bemutatón Fritz Altorf-tól, az FSD vezető fejlesztőjétől megutdtuk, hogy már (egyelőre ismeretlen) tömegmárkákkal is előkészületben vannak a gyári beépítések. A rendszer egyelőre a négykerékmeghajtású, légrugós vagy szabályozott hasmagasságú autókhoz nem elérhető; az Audi A3, A3 Sportback, A4, A4 Avant, A6; BMW 1-es, 3-as, 5-ös sorozathoz; Mercedes E-osztályhoz; Mini One, Cooper, Cooper S; Saab 9-3 Sportsedan; Seat Altea, Toledo; Volkswagen Golf V és Golf Plus modellekhez kapható az új autók közül, a használtakhoz egyelőre csupán a Hollandiában igen népszerű Volvókhoz, a ’97-’99 közötti S70, V70 pároshoz, a ’97-2002 közötti C70 kabrióhoz, valamint a ’92-’97 közötti 850-es sorozathoz kaphatók FSD lengéscsillapítók.

Tapasztalatok

A bemutató próbáján az FSD csillapítók meggyőzően javították az autók kanyartulajdonságait, az alsóbb kategóriákban a menetkomfortot, az úthiba-elnyelési képességet is érezhetően fokozták
A Koni kizárólagos hazai forgalmazója az egyedi utcai és sport lengéscsillapítóiról híres, gyártással és felújítással is foglalkozó Kárászy cég. Kárászy István, a cég vezetője bízik az első elektronikus segítség nélkül változó csillapítási karakterisztikájú, így kedvező árú FSD csillapítók elterjedésében. A hazai utakon a lengéscsillapítók szerepe még hangsúlyozottabb: az egyenetlen útfelületeken a tapadás megőrzése, a kátyúk ütéseinek csillapítása csupán egy-egy példa a lengéscsillapítók biztonsági és kényelmi, itthon fokozottabban próbára tett funkciói közül.

Saját próbánk is bizonyította, hogy a jellemzően vagy kényelemre vagy biztosabb, sportosabb útfogásra és pontos irányíthatóságra hangolt  gyári futómű-karekterisztikákat csupán a lengéscsillapítók FSD-re cserélésével tudták az eredeti erények megtartásával még komfortosabbra és még biztonságosabbra hangolni. A különbségek a kisebb és olcsóbb autók esetében mutatkoztak jelentősebbnek, de még a prémium márkák modelljeinél is – főként irányíthatóságban – jelentős előrelépést hozott a Koni FSD rendszere. A futási kényelem jelentős finomodását adhatja így az FSD, ára a Koni híresen jó minőségével, hosszú élettartamával és garanciájával már-már vonzónak nevezhető. Jelentős csáberő, hogy beépítése egyetlen vonásával sem tér el bármely hagyományos csillapítóétól, így a gyári csillapítókkal elégedetlenek könnyű szerrel tehetik próbára.

Katona Mátyás

Képgaléria

Tekintse meg a bemutatón készült fényképeinket!

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás