Aktuális
Kárrendezés idegen országban - Az ördög nem alszik
Külföldön történő baleset, káresemény minden autós rémálma. A kárrendezés is azzá válhat.
Alaphelyzet
![]() | |
| |
A magyarországi kárrendezési gyakorlatból kiindulva az idegen országba induló turistának már előre borsódzik a háta a gondolattól: mi lesz, ha külföldön éri el a végzet, karambolozik, feltörik vagy ellopják az autót? Az efféle helyzeteket nehéz kivédeni, ezért jobb felkészülni az eseményekre.
Nézzük először azt az esetet, amikor casco biztosításunkra vagyunk kénytelenek hagyatkozni. Ha balesetet szenvedtünk, és a jármű üzemképes marad, célszerű hazajönni, és a magyarországi irodában bejelenteni az eseményt, lehetőleg minél hamarabb. Amennyiben nagyobb a baj, és az autó mozgásképtelenné válik, fel kell hívni a biztosítót. Telefonon tisztázhatjuk a további lépéseket: milyen súlyos az autó sérülése, érdemes-e megjavíttatni vagy sem. Az ügyfél dönthet úgy, hogy kint hozatja rendbe a járművet, és egy ottani szakszervizt bíz meg a munkával (erről lásd keretes írásunkat). Akármelyik módozatot választja az ember, javasolt rendőri jegyzőkönyvet felvenni a történtekről, és nem árt tanúkat felhajtani, fényképet készíteni a kárról. A biztosítási szerződéstől függ, hogy mi jár a károsult autósnak: kap-e csereautót, mekkora összegig állják a hazaút költségét.
Ha feltörték vagy meglovasították a járművet, az első út a külföldi rendőrségre vezessen. A jegyzőkönyvet be kell mutatni itthon, és a hazai hatóságot sem szabad kihagyni a körből. A rendőrségen a hazaérkezést követően minél hamarabb, 1-2 napon belül meg kell tenni a feljelentést. Az, hogy milyen rögtönzött segítség jár az ellopott autó tulajdonosának, ismételten a biztosítási szerződéstől függ. Ha feltörték a járművet, a csomagveszteségért a külön megköthető utas- és pogygyászbiztosítás kárpótol. Előfordulhat, hogy ez utóbbi is hiába van: ha például éjszakára a járműben maradtak a táskák, és ekkor történt a kellemetlen esemény, számítani lehet a kártérítés elutasítására, ezt a körülményt ugyanis gondatlanságnak minősítik a biztosítók.
Tavaly év elején alakították ki azt a rendszert az Európai Unióban, amelynek köszönhetően egységes szabályozás működik a kötelező biztosítások kárrendezésének területén. Amikor egy uniós felségjelzésű jármű balesetet szenved, nem kell a vezető számára idegen nyelvterületen elindítani a biztosítási eljárást. Az autós otthon, ismerős körülmények között szemléztetheti a kárt, országának szervizeiben végeztetheti a javítást, mintha a karambol is ott történt volna. Az új módi természetesen a magyar állampolgároknál is működik. Igaz, az ezt szabályozó törvényt május 1-jéig nem sikerült elfogadnia a parlamentnek, de már pótolták a mulasztást a képviselők. A kárrendezés egyszerűsödésének hátterében az a szabályozás áll, amelynek értelmében minden országban létre kellett hozni úgynevezett információs központot. Ezekben nyilvántartják az uniós autók adatait, így azt is, melyiknek hol kötötték a kötelezőjét, illetve ki az adott országbeli kárrendezési megbízott. Ez utóbbi intézmény is újdonság: minden EU-ban működő biztosítótársaságnak ki kellett jelölni a másik uniós tagállamban azt a céget, amelynél az ügyfél jelentkezhet a kárrendezés végett. Ha tehát honfitársunk egy másik autós hibájából balesetet szenved, az itthoni központ (ez jelen esetben a Mabisz, telefonszáma: 266-1530) megmondja neki, kihez forduljon Magyarországon. Ugyanígy járhat el a külföldi is, ha magyar a károkozó. Ha ez a „leányiroda” nem működne jól, helyette szintén a nemzeti központ tartja a hátát.
Érdemes tudni, hogy a kárrendezésnél a káresemény helyszínén érvényes jogi szabályozás szerint járnak el. A hazai kárrendezés egyébként csak az egyik lehetőség, aki jobban bízik az egyébként ténylegesen kulturáltabb európai eljárásban, helyben, külföldön is intézkedhet. „Könnyített” ügymenet nemcsak az Unió országaiban kérhető, hanem akkor is, ha két uniós „találkozik” egy nem EU-államban. Ha nem uniós tagországban nem EU-s állampolgárral hoz össze a balsors, kicsit bonyolultabb a játék. Ebben az esetben nem lehetséges az itthoni kárrendezés, de ha van kötelezője a vétkesnek, s rendőri jegyzőkönyv is készült az esetről, bízhatunk a sikeres rendezésben. Amennyiben nincs felelősségbiztosítása a másik félnek, az úgynevezett Zöldkártya Egyezményben bízhatunk: az európai államok többsége tagja e szervezetnek (kivétel néhány volt szovjet tagköztársaság), így van biztosíték a kárunkra. Főként ázsiai, afrikai és a tengerentúlról származó autósnak kell úgynevezett határbiztosítást kötnie az EU-ba érkezvén, ami egyszeri felelősségbiztosítást jelent. Ez esetben a nemzeti irodák vállalnak felelősséget értük (itthon a Mabisz).
Az Autó2 újság 2004/8. számában megjelent cikk rövidített változata
E111
Turistaként az Unióba utazó magyarok új dokumentummal ismerkednek május óta. A biztosítási jogviszonyt igazoló E111 névre hallgató nyomtatványt a lakóhely szerint illetékes megyei Egészségbiztosítási Pénztár állítja ki térítésmentesen. A dokumentumhoz szükséges a kérelmező személyazonosságát igazoló okmány és a TAJ-kártya. Az ügyintézés néhány napnál nem vesz többet igénybe (hivatalosan), akinek ez nem elég, gyorsított ügyintézést is kérhet (ehhez érthetetlen módon további dokumentáció, például munkáltatói, tanulói jogviszonyi igazolás is szükséges). A papírt postai úton is lehet kérvényezni, ekkor a dokumentumok fénymásolatát kell csatolni.
Az E111 birtokában jogosultak vagyunk igénybe venni a sürgősségi ellátást és az utógondozást is. Igaz, ez nem mindenhol jelent automatikus ingyenességet, mert egyes országokban van „önrész”, amit mindenkinek ki kell fizetnie. Ahol visszatérítéses rendszer működik, előre kell fizetni, a pénzt később visszakaphatja a biztosítótól az utazó. Az E111-essel csak akkor érvényes a kedvezményes ellátás, amennyiben az egészségbiztosítóval szerződésben levő kijelölt orvoshoz fordulunk. Ha elfelejtettük kiváltani a papírt, és mégis ellátásra szorulnánk, nekünk kell a teljes összeget helyben kifizetni. Ekkor a számlákkal később jelentkezhetünk az OEP-nél, és annyit visszafizetnek az összegből, amennyibe az E111 birtokában került volna a „mulatság”.
Az Autó2 újság 2004/8. számában megjelent cikk rövidített változata
Biztos háttérrel
Az autós nem lehet eléggé óvatos, indulás előtt feltétlenül érdemes valamilyen utazási biztosítást kötnie. Javasolt a biztosítóknál, a speciálisan erre szakosodott vállalkozásoknál vagy az Autóklubnál úgynevezett védőszárny-szolgáltatásra befizetni. Ezek általában 10 000 forint körüli összegért köthetők, segítenek balesetnél, műszaki hiba esetén. Egyesek talán nem is tudják, de assistance-szolgáltatással a bankok és egyes benzintársaságok is kedveskednek hűséges ügyfeleiknek. Az aranykártyákkal járó extrákhoz kedvező díjazás ellenében juthat az autós.
Nem rossz befektetés a jogvédelmi biztosítás sem, amely több magyarországi cég ajánlati palettáján is megtalálható. Ez segít, ha külföldön jogvitás ügyekbe keveredünk, igény szerint kifizeti helyettünk az óvadékot, tolmácsot, ügyvédet, s támogat, ha kénytelenek vagyunk bíróságra menni vitás ügyünk tisztázása érdekében.
Az Autó2 újság 2004/8. számában megjelent cikk rövidített változata
Mit vigyünk, vihetünk magunkkal?
+ Zöldkártya: a kötelező felelősségbiztosítást igazoló papiros csak abban az esetben szükséges, ha nem uniós országba indulunk, és a másik ország nem tagja a rendszámegyezménynek sem. Erről felvilágosítást lehet kérni a biztosítónál.
+ Utazási biztosítás: EU-országba E111-es dokumentum kiváltásával az elsősegély és a szükséges utógondozás ingyenes (illetve bizonyos országokban néhány euró kezelési díj fizetendő ennek birtokában is). Ha egyéb országba megyünk, javasolt utazási biztosítást kötni.
+ Assistance-csomag: régebbi autó esetében javasolt az autó meghibásodása esetén igénybe vehető ilyen biztosítást kötni.
+ Nemzetközi jogosítvány: az európai országokba utazók számára nem szükséges. Külföldi országban történő autóbérlés esetén azonban kérhetik.
+ Útlevél: EU-országokba elvileg nem szükséges, bármelyik személyi igazolványt elfogadják.
+ H betű az autóra: új, csillagos rendszámmal nem kérhetik az Unióban a különálló „felségjelzést”, egyéb esetben fel kell ilyet ragasztani az autóra.
+ Élelmiszer: nyers húskészítményeket csak korlátozott mértékben lehet vinni, szeszesital, és cigarettakorlátozás is van.
+ Készpénz: erre nincs szabályozás az Unióban.
+ Háziállat: nincs korlátozás a hobbiállatokra, de 20 napnál ne legyen régebbi az oltási bizonyítvány.
Az Autó2 újság 2004/8. számában megjelent cikk rövidített változata
Kié a felelősség?
Nagy dilemma lehet a nyaralása közben külföldön balesetet szenvedő autósnak, hogy mit tegyen: javíttassa meg kint a járművet, vagy egy itthoni szervizzel végeztesse el a munkát? Elvileg az előbbi is lehetséges, ha a biztosító rábólint. Egyvalamit azonban tudni kell: a javítás felelősségét csak az a műhely viseli, amely végezte a munkát! Vagyis egy hibás fényezés vagy rosszul rögzített elem garanciális javítását itthon nem fogják elvégezni.
Más kérdés az alkatrészek ügye. A gyári elemekre mindenhol érvényes a garancia (a külföldi javítás hazai „fogadtatásáról” lásd inkognitótesztünket).
Az általunk megkérdezett importőrök többségénél azzal biztattak, hogy segítenek az ilyen helyzetek megoldásában. Rajtuk kívül az autós az Európai Fogyasztói Központ nevű intézményhez is fordulhat. Itt magyarul tudnak segíteni a jogi procedúrában, hogy hová kell külföldön fordulni, és hogy miként lehet megoldást találni a magyar állampolgár problémájára. Itthoni irodája jövőre nyílik.
Az Autó2 újság 2004/8. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...