Aktuális
Jelzőtáblarendszer Magyarországon - Tévmutatók
Itt a vége, fuss el véle! Lezárták, a kereszteződés elé kitett előjelzés nem mutatja a kerülőutat. A dömpingszerűen végzett útfelújítások zöme megfelelő terelőútvonal előjelzése és kitáblázás nélkül zajlik
Terelőutak
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Öröm, hogy új utak épülnek, javítják a kopott felületeket. Kár, hogy eközben gyakran elfeledkeznek az autósokról, szinte minden építkezésen hiányosak a jelzések. A legrosszabb a helyzet a fővárosban, ahol a munkagödörrel csak akkor szembesül a vezető, amikor már előtte áll, és a sebességkorlátozás még akkor is kint marad, ha már elkészült az útpálya. A rendeletek csak félig-meddig igazítanak el. Bár a munkaterületek kivilágításáról, kitáblázásáról részletesen szólnak a szabályok, nem találtunk a városi szakaszokra vonatkozó olyan előírást, amely az előre kialakított terelőút feltételeiről írna.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) illetékesének kérdésünkre (miért nem jelölnek ki terelőutakat?) adott válasza is meglepő: „Terelőút kijelölése csak útlezárásnál és távolsági forgalomnál indokolt, településen belül erre sok esetben nincs lehetőség, a jobb tájékoztatás indokoltan hiányzik a hazai gyakorlatban.”
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A terelőutakról egyébként a fővárosban is hasonlóan gondolkodnak, mint a GKM-ben. Idézet a www.budapest.hu honlapról: „Nagy forgalmú utak felújításánál (Szentendrei út, M3 bevezető szakasza) a terelőút kijelölése a környező utcák kis áteresztő képessége miatt nem oldaná meg a közlekedési problémákat: a kis utcákon hamar beállna a forgalom. Ezért minden esetben biztosítjuk a forgalmat a felújítás alatt álló úton, lehetőség szerint irányonként egy sávot elvéve csak az autósoktól. Kisebb forgalmú utcáknál pedig az eleve jó alkalmazkodóképességű autósok több útvonalat is választhatnak, így a forgalom többfelé oszlik el.” Ezek szerint minden úgy jó, ahogy van.
Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata
Tendernyertesek
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az útépítéseknél, közműmunkáknál a kivitelezőnek a közutak kezelőjétől kell engedélyt kérnie, és készül egy forgalomkorlátozási terv is, hogy lehetőség szerint ne omoljon össze teljesen a közlekedés rendszere. Mint az egyik budapesti szakembertől megtudtuk, a kivitelező felel azért, hogy a megfelelő jelzésekkel „körbebástyázzák” az elkerített területet. Ha valaki nem a kiadott engedélynek megfelelően hajtja végre a kitáblázást, akkor büntetésre számíthat. Informátorunk szerint nemcsak az a baj, hogy az ellenőrzésre nincs elég ember és pénz. A cégek is úgy pályáznak egy-egy munkára, hogy gyakran csak minimális összeg jut az előjelző rendszerre.
Előfordul, hogy a tendernyertes cégnek nem telik 600-800 ezer forintja jelzőlámpa-átprogramozásra, és megmarad a normális viszonyokra kialakított üzemmód. Jobb volna, ha az út kezelője felelne az építéskori táblázásért, és azért is, hogy ne legyenek értelmetlen, kint felejtett jelzések. Persze, tudjuk, ez pénzbe kerül, és a pénzhiány csak az autóstól elfogadhatatlan magyarázat. Budapesten van cég, amely összehangolja a nagy felújításokat, útfelbontásokat, de ez nem mindig látszik: gyakran egymás melletti, egymásra merőlegesen fekvő utakat egyidejűleg bontanak fel, ezzel a kikerülés lehetőségét is elveszik a sofőr elől.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A feltúrásoknál cél, hogy egy-egy szakaszon a föld alatti közművek javítását, cseréjét is az útfelújításhoz igazítsák (és fordítva), de jellemzően a vizescégeknek nincs elég pénzük minden cső kicserélésére, a gázosok is később szánják rá magukat a munkára. Könnyen lehet, hogy két éven belül másodszor is felszedik az aszfaltot, ami kétszeresen bosszantó. Addig pedig a burkolat teljes rekonstrukciójának sem állnak neki, így a kikerülendő gödör és a kátyús út is hosszan boldogít, miközben lassanként elfogy mellőle minden figyelmeztető tábla.
KaMi
Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...