Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Jelzőtáblarendszer Magyarországon - Tévmutatók

Itt a vége, fuss el véle! Lezárták, a kereszteződés elé kitett előjelzés nem mutatja a kerülőutat. A dömpingszerűen végzett útfelújítások zöme megfelelő terelőútvonal előjelzése és kitáblázás nélkül zajlik

Terelőutak

Itt a vége, fuss el véle! Lezárták, a kereszteződés elé kitett előjelzés nem mutatja a kerülőutat
Itt a vége, fuss el véle! Lezárták, a kereszteződés elé kitett előjelzés nem mutatja a kerülőutat

Öröm, hogy új utak épülnek, javítják a kopott felületeket. Kár, hogy eközben gyakran elfeledkeznek az autósokról, szinte minden építkezésen hiányosak a jelzések. A legrosszabb a helyzet a fővárosban, ahol a munkagödörrel csak akkor szembesül a vezető, amikor már előtte áll, és a sebességkorlátozás még akkor is kint marad, ha már elkészült az útpálya. A rendeletek csak félig-meddig igazítanak el. Bár a munkaterületek kivilágításáról, kitáblázásáról részletesen szólnak a szabályok, nem találtunk a városi szakaszokra vonatkozó olyan előírást, amely az előre kialakított terelőút feltételeiről írna.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) illetékesének kérdésünkre (miért nem jelölnek ki terelőutakat?) adott válasza is meglepő: „Terelőút kijelölése csak útlezárásnál és távolsági forgalomnál indokolt, településen belül erre sok esetben nincs lehetőség, a jobb tájékoztatás indokoltan hiányzik a hazai gyakorlatban.”

Messziről alig látható az útjelző, ráadásul bezavar a benzintársaság felragasztott logója is
Messziről alig látható az útjelző, ráadásul bezavar a benzintársaság felragasztott logója is

A terelőutakról egyébként a fővárosban is hasonlóan gondolkodnak, mint a GKM-ben. Idézet a www.budapest.hu honlapról: „Nagy forgalmú utak felújításánál (Szentendrei út, M3 bevezető szakasza) a terelőút kijelölése a környező utcák kis áteresztő képessége miatt nem oldaná meg a közlekedési problémákat: a kis utcákon hamar beállna a forgalom. Ezért minden esetben biztosítjuk a forgalmat a felújítás alatt álló úton, lehetőség szerint irányonként egy sávot elvéve csak az autósoktól. Kisebb forgalmú utcáknál pedig az eleve jó alkalmazkodóképességű autósok több útvonalat is választhatnak, így a forgalom többfelé oszlik el.” Ezek szerint minden úgy jó, ahogy van.

Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Tendernyertesek

Végre ismét jelzik, hogy merre is van az M1/M7 sztráda. Évekig csak találgatni lehetett
Végre ismét jelzik, hogy merre is van az M1/M7 sztráda. Évekig csak találgatni lehetett

Az útépítéseknél, közműmunkáknál a kivitelezőnek a közutak kezelőjétől kell engedélyt kérnie, és készül egy forgalomkorlátozási terv is, hogy lehetőség szerint ne omoljon össze teljesen a közlekedés rendszere. Mint az egyik budapesti szakembertől megtudtuk, a kivitelező felel azért, hogy a megfelelő jelzésekkel „körbebástyázzák” az elkerített területet. Ha valaki nem a kiadott engedélynek megfelelően hajtja végre a kitáblázást, akkor büntetésre számíthat. Informátorunk szerint nemcsak az a baj, hogy az ellenőrzésre nincs elég ember és pénz. A cégek is úgy pályáznak egy-egy munkára, hogy gyakran csak minimális összeg jut az előjelző rendszerre.

Előfordul, hogy a tendernyertes cégnek nem telik 600-800 ezer forintja jelzőlámpa-átprogramozásra, és megmarad a normális viszonyokra kialakított üzemmód. Jobb volna, ha az út kezelője felelne az építéskori táblázásért, és azért is, hogy ne legyenek értelmetlen, kint felejtett jelzések. Persze, tudjuk, ez pénzbe kerül, és a pénzhiány csak az autóstól elfogadhatatlan magyarázat. Budapesten van cég, amely összehangolja a nagy felújításokat, útfelbontásokat, de ez nem mindig látszik: gyakran egymás melletti, egymásra merőlegesen fekvő utakat egyidejűleg bontanak fel, ezzel a kikerülés lehetőségét is elveszik a sofőr elől.

Többmilliárdos beruházással 2007 végére minden budapesti villanyrendőr jobban látható, kevesebb energiát és karbantartást igénylő LED-es rendszerűvé alakul
Többmilliárdos beruházással 2007 végére minden budapesti villanyrendőr jobban látható, kevesebb energiát és karbantartást igénylő LED-es rendszerűvé alakul

A feltúrásoknál cél, hogy egy-egy szakaszon a föld alatti közművek javítását, cseréjét is az útfelújításhoz igazítsák (és fordítva), de jellemzően a vizescégeknek nincs elég pénzük minden cső kicserélésére, a gázosok is később szánják rá magukat a munkára. Könnyen lehet, hogy két éven belül másodszor is felszedik az aszfaltot, ami kétszeresen bosszantó. Addig pedig a burkolat teljes rekonstrukciójának sem állnak neki, így a kikerülendő gödör és a kátyús út is hosszan boldogít, miközben lassanként elfogy mellőle minden figyelmeztető tábla.

KaMi

Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás