Motor

2009. március 16. hétfő, 00:52

Jawa 350 OHV - Versenyszerű

Az immár több mint 70 éves sportmotort nem gyári, hanem korabeli versenykiegészítőkkel vadítva saját kezűleg restaurálta tulajdonosa.

Szépen mutat a gyári állapotánál is jobb karban lévő s néhány korhű versenykiegészítővel vadított, gyári kialakítása alapján is „speciál” Jawa 350 OHV

Az 1929-ben alapított cseh gyár OHV, nyomórudas vezérlésű 350 köbcentis motorkerékpárja 1936 és 1946 között szerepelt kínálatában. A 2700 példányban gyártott 350 OHV-ból nyitott (499 darab) és tokozott szelepesek (2201 példány) készültek, az alapkivitel mellett 500 korona felárért dúsabb krómozást adó „speciál is létezett. A négyütemű, egyhengeres, magnéziumötvözetből gyártott, pontosan 346 köbcentis, kétszelepes blokk a korabeli katalógusadatok alapján 15 lóerőt, 115 km/órás végsebességet,

A katalóguskép a szerényebb kivitelű, alap 350 OHV-t ábrázolja, a „speciált” leginkább a dúsabb krómozás és a csomagtartó hiánya különböztette

de ami még fontosabb, csupán 3,5 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást ígért. A hazai salakversenyeken is jól szereplő Jawák sorából egy egész életében Magyarországon „állomásozott” korai, 1936-os évjáratú, tokozott (szeleprugóit nem láttató), blokkos, speciálkivitelt vásárolt 2002-ben tulajdonosa. A Fiat 850-esét, illetve annak felújítását lapunk 2006/5-ös számában elmesélő Horváth Zoltán természetesen azonnal hozzálátott a ,,reparáláshoz”.

Az akár versenyzésre is alkalmas, de inkább hétköznapi, sportos használatra termett 350-es jó donor volt a ,,műtéthez”, bár több jellegzetes magyar sebet is magán viselt a hagyatékból vásárolt példány. A szinte beszerezhetetlen gyári első villa helyén egy funkciójában passzoló, stílusában elütő Pannónia-villa szuszogott.

A felújítás első lépései közt a teljes szétszerelést a fémtisztára pucolás követte

Az általánosan leromlott állapotú paripa legnagyobb hibájának a valaha ráhegesztett oldalkocsi által okozott, közel 15 fokos vázgörbület számított.

Az alkatrészek leszerelését profi rozsdátlanítás, fémtisztára pucolás követte, s praktikus módon a műszaki elemek felújítása és finomhangolása is rögtön ezután következett, hogy azok illesztgetése véletlenül se sértse a friss lakkozást.

A felújítás fotókkal dokumentált kronológiájából jól látható, hogy a motor műszaki elemeit már a fényezés előtt egymáshoz passzították

A négy részből csavarozott váz kiegyenesítése jelentős torzulása ellenére igen nehéz feladatot jelentett Horváth Zoltán és a veterán Jawák legfőbb hazai gyűjtőjének és szintén aktív veteránversenyzőnek számító segítsége, Keresztes Lajos számára. A motor és a korában kiemelkedően modernnek számító, négysebességes lábváltó, valamint a valamennyi kisebb alkatrészek teljes felújítására és összehangolására Horváth úr saját műhelyében került sor. A Jawához nem passzoló Pannónia-villa helyére a gyári eredeti beszerezhetetlensége és a versenyszellemben történő restaurálás okán egy méretében, stílusában illő DKW-elem került.

A 350-es blokk felújításakor a tuning helyett az elsődleges cél az üzembiztos, hosszú távon működőképes állapot elérése volt, ennek ellenére természetesen növelték a motor eredeti kompresszióját s a dugattyúk méretét.

A tulaj többi motorjához és Fiat 850-eséhez hasonlóan, természetesen korhű felirattal, a 100-as rajtszámot viseli a veteránversenyeken jól szereplő Jawa

A minden elemre kiterjedő munkálatok után a legtöbb elem polírozva, sőt számos alkatrész könnyítve került újbóli bevetésre. A restauráláskor Horváth Zoltán a korabeli tulajok vágyálmaival kívánta felvértezni 350-esét, így került az olasz Dellorto-versenykarburátor s a sokat vitatott, de a többi alkatrészhez hasonlóan korhű, erősített peremű, szintén olasz gyártmányú alumínium versenyfelnipár a Jawára. A sportos kiegészítők sorában az elülső fék egy háború előtti magyarországi hegyiversenyen esett s roncsként itthon maradt

Az erősített falú alumíniumfelnik és a DKW első villa korhű, de nem gyári elem

AJS versenymotorról került át, a mutató nélküli, 30-as évekbeli bolognai fordulatszámmérő egyike a „börzézett” alkatrészeknek. Az üzembiztonság érdekében a polcon őrzött gyári mágnes helyére magyar darabot építettek, a sportosság fokozására pedig a Norton-fejlesztésű, Megafon-kipufogó mintájára gyártatott dobot a ,,gazdi”.

Noha a vásárlásakor igencsak megkopott, de feléleszthető Jawa legtöbb eleme felújítható volt, s a fényezést leszámítva a restaurálást néhány barátja segítségével végezte a tulajdonos, a 2002-ben 1500 euróért vásárolt motorkerékpár teljes felélesztése a becslések szerint – csupán alkatrészekben és kifizetett munkadíjakban mérve – legalább további 2000-et emésztett fel, így a Jawa immár közel egymillió forintot vitt el. Mindezért cserébe Horváth úr egy olyan 30-as évekbeli versenymotort tudhat magáénak, mellyel bátran neki tud vágni a veteránversenyeknek. Két év kemény munka után a Jawa már debütálásakor, a 2004-es csemői Jawa-fesztiválon győzelmet aratott, s azóta is igen jó eredményeket szállít sebességbarát gazdájának.

-a -s

A Dellorto-versenykarburátor
 
Az egyelőre mutató nélküli fordulatszámmérő mutatós, de utólagos kiegészítőként került a „speciál”-kivitel kilométerórája helyére
 
A kipufogó egyedi gyártás, a felújított motor kevéssel erősebb, mint új korában, a négysebességes lábváltó a 30-as években messze élvonalbelinek számított. A könnyű magnéziumblokkos, OHV-vezérlésű motorkerékpár saját korában és ma is méltó ellenfele még az 500-asoknak is
    

Retro Mobil újságból

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Bemutatkozik a Hangos Az Autó

Bemutatkozik a Hangos Az Autó, kiadónk podcast adása. Érdekli,...

Munkába állt az első elektromos Renault Trucks D

Az akkumulátoros elektromos járműveket már Európa-szerte alkalmazzák a városi...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest immár 32 tagú zsűrije a tisztán elektromos...

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x)

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK...

Ecobest Challenge 2021, Electrified by Vinfast

Az Autobest idén is megrendezte Spanyolországban a nagy villanyautó-tesztjét.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás