Motor
Jawa 350 OHV - Versenyszerű
Az immár több mint 70 éves sportmotort nem gyári, hanem korabeli versenykiegészítőkkel vadítva saját kezűleg restaurálta tulajdonosa.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az 1929-ben alapított cseh gyár OHV, nyomórudas vezérlésű 350 köbcentis motorkerékpárja 1936 és 1946 között szerepelt kínálatában. A 2700 példányban gyártott 350 OHV-ból nyitott (499 darab) és tokozott szelepesek (2201 példány) készültek, az alapkivitel mellett 500 korona felárért dúsabb krómozást adó „speciál is létezett. A négyütemű, egyhengeres, magnéziumötvözetből gyártott, pontosan 346 köbcentis, kétszelepes blokk a korabeli katalógusadatok alapján 15 lóerőt, 115 km/órás végsebességet,
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
de ami még fontosabb, csupán 3,5 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást ígért. A hazai salakversenyeken is jól szereplő Jawák sorából egy egész életében Magyarországon „állomásozott” korai, 1936-os évjáratú, tokozott (szeleprugóit nem láttató), blokkos, speciálkivitelt vásárolt 2002-ben tulajdonosa. A Fiat 850-esét, illetve annak felújítását lapunk 2006/5-ös számában elmesélő Horváth Zoltán természetesen azonnal hozzálátott a ,,reparáláshoz”.
Az akár versenyzésre is alkalmas, de inkább hétköznapi, sportos használatra termett 350-es jó donor volt a ,,műtéthez”, bár több jellegzetes magyar sebet is magán viselt a hagyatékból vásárolt példány. A szinte beszerezhetetlen gyári első villa helyén egy funkciójában passzoló, stílusában elütő Pannónia-villa szuszogott.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az általánosan leromlott állapotú paripa legnagyobb hibájának a valaha ráhegesztett oldalkocsi által okozott, közel 15 fokos vázgörbület számított.
Az alkatrészek leszerelését profi rozsdátlanítás, fémtisztára pucolás követte, s praktikus módon a műszaki elemek felújítása és finomhangolása is rögtön ezután következett, hogy azok illesztgetése véletlenül se sértse a friss lakkozást.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A négy részből csavarozott váz kiegyenesítése jelentős torzulása ellenére igen nehéz feladatot jelentett Horváth Zoltán és a veterán Jawák legfőbb hazai gyűjtőjének és szintén aktív veteránversenyzőnek számító segítsége, Keresztes Lajos számára. A motor és a korában kiemelkedően modernnek számító, négysebességes lábváltó, valamint a valamennyi kisebb alkatrészek teljes felújítására és összehangolására Horváth úr saját műhelyében került sor. A Jawához nem passzoló Pannónia-villa helyére a gyári eredeti beszerezhetetlensége és a versenyszellemben történő restaurálás okán egy méretében, stílusában illő DKW-elem került.
A 350-es blokk felújításakor a tuning helyett az elsődleges cél az üzembiztos, hosszú távon működőképes állapot elérése volt, ennek ellenére természetesen növelték a motor eredeti kompresszióját s a dugattyúk méretét.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A minden elemre kiterjedő munkálatok után a legtöbb elem polírozva, sőt számos alkatrész könnyítve került újbóli bevetésre. A restauráláskor Horváth Zoltán a korabeli tulajok vágyálmaival kívánta felvértezni 350-esét, így került az olasz Dellorto-versenykarburátor s a sokat vitatott, de a többi alkatrészhez hasonlóan korhű, erősített peremű, szintén olasz gyártmányú alumínium versenyfelnipár a Jawára. A sportos kiegészítők sorában az elülső fék egy háború előtti magyarországi hegyiversenyen esett s roncsként itthon maradt
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
AJS versenymotorról került át, a mutató nélküli, 30-as évekbeli bolognai fordulatszámmérő egyike a „börzézett” alkatrészeknek. Az üzembiztonság érdekében a polcon őrzött gyári mágnes helyére magyar darabot építettek, a sportosság fokozására pedig a Norton-fejlesztésű, Megafon-kipufogó mintájára gyártatott dobot a ,,gazdi”.
Noha a vásárlásakor igencsak megkopott, de feléleszthető Jawa legtöbb eleme felújítható volt, s a fényezést leszámítva a restaurálást néhány barátja segítségével végezte a tulajdonos, a 2002-ben 1500 euróért vásárolt motorkerékpár teljes felélesztése a becslések szerint – csupán alkatrészekben és kifizetett munkadíjakban mérve – legalább további 2000-et emésztett fel, így a Jawa immár közel egymillió forintot vitt el. Mindezért cserébe Horváth úr egy olyan 30-as évekbeli versenymotort tudhat magáénak, mellyel bátran neki tud vágni a veteránversenyeknek. Két év kemény munka után a Jawa már debütálásakor, a 2004-es csemői Jawa-fesztiválon győzelmet aratott, s azóta is igen jó eredményeket szállít sebességbarát gazdájának.
-a -s
A Retro Mobil újságból
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...