Inkognito

2009. március 16. hétfő, 00:52

Inkognitóteszt: vizsgáznak a Suzuki-szervizek - Messze a tökéletestől

Külföldi nyaralás előtti felkészítésre jelentkeztünk be a Suzuki hét szervizébe.

Tesztleírás

A jó állapotú autót is rendszeresen karban kell tartani, s nem csak az előírt olajcserére érdemes felkeresni a műhelyt: hosszabb utazás előtt is ajánlatos az átvizsgálás. Az Autó2 munkatársa is ilyen „felkészítő” átvizsgálást szeretett volna 2003-as évjáratú Suzuki Swiftjén. Hogy kiderítsük, mennyire felkészültek a szervizek, előállítottunk néhány könnyen megtalálható hibát is; nem a szerelők csőbe húzása volt a cél.

Nem égett egy távolsági izzó és egy helyzetjelző lámpa. Alacsony volt a fékfolyadék, az ablakmosó és a hűtőfolyadék szintje, kevés volt a nyomás a jobb első abroncsban és a pótkerékben.

A „lerontott” autóval három budapesti és négy vidéki márkaszervizben jártunk. Nemcsak azt vártuk el, hogy a külföldi út előtt ellenőrizzék az autót, de azt is, hogy ha komolyabb hibát találnak, szóljanak, hadd döntsük el mi, szeretnénk-e megjavíttatni. A fékfolyadéknál a pótláson kívül a szintcsökkenést okozó esetleges hiba felkutatását is fontosnak tartottuk. Valamennyi szervizben szívélyesen fogadtak, a telefonos bejelentkezéskor sehol sem okozott gondot, hogy az autót az általunk megjelölt időpontban fogadják. Csalódást okozott azonban, hogy a hét hely egyikétől sem távozhattunk maradéktalanul elégedetten: a pótkerék mindenkin kifogott. Három szervizben csak ezt a hibát kellett a kimaradtak listájára írni, két műhelyben a hétből mindössze három problémát orvosoltak. Az általunk nagyon fontosnak tartott alacsony fékolajszint okát (ez jelenthetett volna veszélyes hibát is) sem mindig kutatták. Szomorúan vettük tudomásul, hogy ülésvédő fóliát csak két műhelyben használtak, de örültünk, hogy a pótláshoz szükséges folyadékokat egyik állomáson sem számlázták ki. A fizetendő összegek nagyon eltértek (2380-tól 7200 Ft-ig szórt a skála), egy cégnél pedig grátisz dolgoztak: náluk éppen „ingyenes átvizsgálás” akció volt. A szervizek teljesítményét táblázatba foglaltuk.

Az Autó2 újság 2008/10. számából

Tapasztalatok

Auto Unio 2001 Kft. Székesfehérvár A megbeszélt időpont előtt 10 perccel érkezünk, a munkafelvevő gyorsan intézkedik, a szerelő – ülésvédővel – beviszi az autót a műhelybe. Körülbelül egy órát jósolnak a munkára, s minden további nélkül be is engednek a szerelőálláshoz. A szerelő megkérdezi, hogy a saját készletünkből vagy a raktárból pótolják az izzókat (előbbit választjuk), s azt is, hogy mikor és milyen fékjavítás volt az autón, mert kevés az olaj, és ez a jelenség nem megszokott a Suzukiknál. A válasz (kb. 100 km-rel ezelőtt volt első fékbetétcsere) után felemeli az autót, de nem talál olajfolyást, így feltölti a tartályt. Figyelmeztet, hogy az egyik hátsó fék kicsit szorul, ezt mutatja a fékpados vizsgálat is. Szerinte az út előtt érdemes megjavíttatni, s készségesen lemond az ebédidejéről is, ha szeretnénk, hogy kitisztítsa. Köszönjük, kérjük. Lelkiismeretes: a dob tisztítása után a kéziféken is állít, végül újból a fékpadra hajt, hogy ellenőrizze az eredményt. Desztillált vízzel pótolja a hiányzó hűtőfolyadékot, vegyszeres vízzel az ablakmosót, állít a fényszórón, megméri a guminyomásokat. Bár ő maga hívja fel a figyelmet a pótkerékre, végül elfelejti. A gyors és szakszerű karbantartásáért 2388 forint munkadíjat számolnak fel, az extra féktisztítás és beállítás 7051 Ft.

Kőnig Kft. Székesfehérvár Ide is 10 perccel korábban érkezünk, de ez nem baj, a kedves munkafelvevő a szalonba invitál, ahonnan az egész szerviz belátható. Félórára saccolja a kért átvizsgálás idejét, és ő maga viszi be az autót a műhelybe. Mi is követjük, nem zavarja őket a jelenlétünk a tiszta és rendezett helyiségben.

A szerelő azonnal nyugtázza a fényszóró és a helyzetjelző hibáját, a cserét kérésünkre az autó izzókészletéből oldja meg. Feltölti a fékolajtartályt (nem néz utána esetleges hibának), a hűtővíz és az ablakmosó viszont nem kap utánpótlást. Észreveszi, hogy a klímakompresszor szíja repedezett, s cserét javasol. Elfogadjuk. A munka után a felemelt autón megnézi a kerekeket, nyugtázza a jó állapotú (frissen cserélt) fékbetéteket, ellenőrzi a klímát. Végül a pénztárhoz irányít, majd ülésvédő nélkül kiviszi az autót a parkolóba. Elmarad a kerekek légnyomás-ellenőrzése. A karbantartásért 7200 forint munkadíjat számolnak fel, 2545-ért adják a szíjat.

Barta 2000 Kft. Sárbogárd Sötét és zsúfolt irodában fogad a munkafelvevő, majd a munkalap megírása után a szalont vagy az udvart javasolja várakozási helyül. A kissé koszos és rendezetlen műhelybe egy nem túl tiszta ruhájú szerelő kormányozza be az autót (ülésvédő nála sincs), mi is követjük. Egy híján minden programponton túljut, a pótkerék itt is „feketelistás”. A féket csak szemrevételezéssel ellenőrzi, megnézi a kormánycsuklókat, a gumiharangokat, a váltó olaját. Végül a lekérdező műszerre köti az autót, hogy lássa: nincs-e rendellenesség, hibára utaló jelzés a komputerben. Nem észlel problémát, a pénztárhoz küld, és – továbbra is ülésvédő nélkül – kihajt a parkolóba. 3240 forint a végösszeg.

Auto-Motor M7 Kft. Érd Időben érkezünk, a készséges munkafelvevő gyorsan kitölti a papírokat, s hívja is szerelőjét; utóbbi forgalmi és védőhuzat nélkül viharzik el egy próbakörre. Körülbelül 10 perc után jön vissza, s kezdi meg az átvizsgálást. A hibás izzókat észreveszi és cseréli, ellenőrzi a motor- és sebességváltó olajszintjét, szemrevételezéssel átvizsgálja a fékeket és a kerekeket, a légnyomást csak a pótkeréknél nem állítja be. Feltölti a fékolajtartályt, pótolja a hűtővizet (fagyállóval) és az ablakmosó tartályt (csapvízzel). Végül még az ellenőrző műszert is rádugja az autó csatlakozóira, és megállapítja: nincs hiba. A karbantartásnak vége, a pénztároshoz küld, ő pedig kiviszi a Suzukit a parkolóba. 6240 forint fizetendő, egy egész óra díját felszámolja, pedig az autó csak felet tölt a műhelyben. Kár a pótkerékért és hogy nem néz utána, mi lehet a fékolaj elillanásának oka.

Suzuki VIP Budapest Kis késéssel érkezünk, de ez nem okoz gondot. A szerelő a munkafelvevő hívására velünk együtt viszi az autót az utcáról megközelíthető, mélygarázsszerű, koszos és zsúfolt műhelyrészbe. A kiégett lámpa a beálláskor árulkodik, ki is cseréli rögvest. A motortér átvizsgálása után egy nem éppen tiszta kannába vizet enged a falikútból, s – elképedésünkre – a habzó lötytyöt beletölti a hűtő kiegyenlítő tartályába és az ablakmosóba. Az alsó nívón álló fékfolyadékszintet nem tartja problémának, elmarad az utántöltés. Csápos emelőre teszi az autót, de a felemeléskor az egyik, gumi nélküli tányér lecsúszik a küszöbélről, szerencsére befelé. Aggódni kezdünk, hogy egyben marad-e a Swift a művelet végére. A felemelt kasztnit aprólékosan végignézi, utánhúzza a futómű és a gumibakok bekötő csavarjait, egy részüket nyomatékkulccsal, a másikat a nélkül; nem örülünk. Még ránéz a hátsó izzókra, kifelejti a pótkereket, majd befejezi a műveletet. Meglepetésünkre fizetnünk nem kell, grátisz volt az átvizsgálás. Az ingyenesség nem kárpótol a sok hibáért.

Hollós Művek Budafok Kft. Budapest A telefonos bejelentkezés napjára tudnak helyet szorítani a Swiftnek. Az udvarra érve egy szimpatikus alkalmazottba botlunk, aki átveszi az autót, és megfelelő helyre parkol vele. Kitöltik a munkalapot, 15 perc múlva már a műhelyben áll a Swift, a szerelő végre az ülésvédővel sem spórol. Egyedül itt nem engednek be a munkaterületre, kénytelenek vagyunk kint várakozni. Az utólagos vizsgálatból kiderül, a kerekek légnyomásának ellenőrzésére nem pazaroltak energiát, de mindhárom folyadékszintet feltöltötték. A fényszóróval és a helyzetjelzővel sem foglalkoztak. A szerelő kihajt az udvarra, mi pedig kifizethetünk egy munkaórányi díjat, azaz 5940 forintot. Az udvariasság  nem feledteti a felületes munkát.

Kompakt Auto Kft. Budapest A kellemes környezetű szervizben úgy tűnik, a munkafelvevő csak ránk vár. Gyorsan végez az adminisztrációval, a szerelő pedig ülésvédő nélkül pattan be az autóba, hogy a műhelybe hajtson. A két izzóval kezd, kérésünkre a saját pótkészletünkből veszi ki a használható darabokat. A hűtő- és az ablakmosó tartályait ioncserélt vízzel tölti fel, a fékfolyadékot pótolja, a hiba okát nem kutatja. Felemeli az autót, tüzetesen átvizsgálja a kerekeket, a futóművet és a kipufogót. Kár, hogy a légnyomás ellenőrzésére nem futja az energiájából. A munka befejeztével kiviszi az autót a parkolóba. A számlán 0,6 munkaóra díja szerepel 3564 forint értékben. Egyedül itt kapunk jótállási jegyet: hat hónapig reklamálhatunk, ha később baj lenne az elvégzett munkával.

Az Autó2 újság 2008/10. számából

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

Új IVECO T-WAY, az off-road haszonjármű

Az Iveco kiegészíti Iveco Way nehézgépjármű sorozatát új off-road...

Itthon az új Lexus NX: itt a plug-in hibrid hajtás!

A márka legfontosabb modelljéből - 2014 óta - több...

Szeptembertől érkezik a Kia EV6 Magyarországra

Megtapogathattuk, beleülhettünk a Kia első tisztán elektromos hajtásra tervezett...

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás