Inkognito
Inkognitóteszt: üzembe helyezési költségek a kereskedőknél - Kinek a haszna?
Amikor a vevő kifizeti az új autó vételárát, nem kaphatja kezébe rögtön a kulcsot: borsos járulékos díjakat is leperkálhat
Boldog túlszámlázás
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A csinos szalonokban az ember hajlamos elfeledkezni arról, hogy az autó árán kívül számos rendszeres és egyszeri költséggel is megterhelik a pénztárcáját. Ezek közül a legbosszantóbb talán az üzembe helyezéshez kapcsolódó „díjözön”. Fizetni kell a tulajdonszerzésért, a zöldkártyáért, a műszaki vizsgáért, a forgalmiért, a törzskönyvért, sőt a rendszámot sem adják ingyen. Mivel ezek állami sarcok, a kereskedők többnyire nem vállalják át. Sőt mi több, egyes esetekben ezekhez még egyéb jogcímen ők maguk is hozzátesznek; a tapasztalat az, hogy egy átlagos alsó-középkategóriás autónál százezer forintot közelítő összeget is felszámíthatnak a cégek üzembe helyezési díjként. De vajon mekkora is a kötelező költség? Tesztünkben csaknem valamennyi hazai márka egy-egy értékesítési pontját felhívtuk telefonon, és rákérdeztünk: milyen kiadásra számíthatunk a vételáron felül?
A 23 megkérdezett cég munkatársaitól az államnak járó összegek említését reméltük, ugyanakkor alig volt olyan hely, ahol megúsztuk volna ennyivel. A teszt során több kérdést is feltettünk az értékesítőknek: mennyi fizetendő, mit tartalmaz a díj, és lehet-e alkudni? A táblázatos értékelésből kiderül, a márkakereskedők nagyobb része extrapénzt próbál a forgalomba helyezéssel beszipkázni, ugyanakkor a prémiummárka nem jelent feltétlenül nagyobb költséget a vevő számára. Egy-egy helyen a 60 000-es határ közelében, illetve alatta állapították meg a költséget – volt, ahol csaknem dupla ennyivel számoltak. Egyes eladók külön ajándékként említették a kötelező tartozékokat, de találkoztunk olyannal, akitől szőnyeget, vontatókötelet is kaptunk volna. Egy helyen a kedvező díjba még az első negyedéves kötelező biztosítás összegét is „beletették”. A túlszámlázás az autósoknak egyrészt fel sem tűnik, nem szúr szemet, mert nem tudják, hogy mennyi a mindenképpen járó pénz, másrészt abban a lélektani pillanatban éri őket a többletkiadás híre, amikor épp az új autó körül forog a világ.
Az Autó2 újság 2006/8. számában megjelent cikk online-ra szerkesztett változata
Luxus-e a luxusautó?
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Ennyi jár Egy 1,6 literes motorú benzines modellt vettünk alapul. Ehhez egyrészt tartozik 24 000 Ft vagyonszerzési illeték (1600 köbcentit néztünk, 15 Ft/cm3 a díj), 12 000 forint okmányilleték (a törzskönyv és a forgalmi díja), 5500 Ft a rendszámért, 320 Ft az érvényesítő címkéért. A zöldkártyáért 7280 Ft fizetendő, míg az első műszaki vizsga hatósági díja 7700 Ft, e mellé műszaki adatlap is jár, ami 1190 forintba jön – 57 990 forintot tehát mindenképpen kihúznak a zsebünkből. Az autót persze nem lehet a kötelező tartozékok (izzókészlet, elakadásjelző háromszög, egészségügyi doboz) nélkül az utcára engedni, ezek átlagosan 5000-7000 forintba kerülnek. A kereskedők előszeretettel emlegetnek „felkészítési díjat”, ami jellemzően a folyadékok feltöltését, az első mosást, a takarítást és az irodai ügyintézést jelenti. Ezek szükségessége természetes, de a 4000-6000 forintos költség véleményünk szerint belefér az árrésbe, csakúgy, mint a kötelező felszerelések ára. Ami tehát az Autó2 számítása szerint elfogadható egy 1,6-os autónál a vételáron felül, az körülbelül 60 000 forint.
Luxus-e a luxusautó? Az átlagautók mellett néhány igen drága típus forgalomba helyezési költségét is megvizsgáltuk. A 20 milliósok táborába tartozó Audi Q7 4,2, a BMW 650 Ci, a Lexus GS430 és a Mercedes CLS 500 modelleknél eleve csak az átírási illeték százezer körüli (1800 cm3 felett 20 Ft/cm3 a díj) összeget emészt fel. A kereskedők nem spórolnak nagyon a gazdag vevőkön: a BMW és a Merci egy-egy márkakereskedője jókora díjjal ajándékozza meg a vevőt (az előbbi 200 000, az utóbbi 210 000 Ft-tal kalkulál), mindkét esetben jelentősen túllépnek a valóban elfogadható összegen. Az Audi és a Lexus értékesítője egyaránt 150 000 forintban állapította meg e költséget, ez közelebb áll a valós állami sarchoz. Az mindegyik esetben nyilvánvaló: a drága autó leendő tulajdonosa sem „ér” annyit, hogy az állami sarc mögé bújva ne rajta gazdagodjon a kereskedő.
Az Autó2 újság 2006/8. számában megjelent cikk online-ra szerkesztett változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...