Inkognito

2009. március 16. hétfő, 00:52

Inkognitóteszt: Útbaigazító táblák - Eltévedések vígjátéka

Térkép nélkül, csak az útbaigazító táblákra hagyatkozva akartunk célba jutni. Úgy éreztük, viccelnek velünk – csak a félrevezetés működik

A teszt

Térkép nélkül sehová
Térkép nélkül sehova

Az idegent az út- és helységjelző táblák vezetik, egyes országokban pontosan, másutt kételkedést okozva, és esetleg félretájékoztatva. Ha rossz a táblázás, jöhet a keresgélés, a balesetveszélyes idő- és pénzpazarlás. Itthon jórészt követhetetlenek, félrevezetők a táblák, vagy egyszerűen hiányzik a tájékoztatás, mintha valaki tréfát űzne a közlekedőkkel. Tesztünkkel arra kerestük a választ, hogy a térképen előre kiválasztott és „belőtt” helyekhez hogyan talál el az autós. Tíz irányt jelöltünk ki (vidéken és Budapesten). Célnak válogattunk belvárosba, városhoz, kiemelt üdülőhelyhez, fontos objektumhoz vezető utat,s megnéztük, hogyan boldogulunk útfelbontás miatti eltereléssel.

Az eredmény kiábrándító és lehangoló. Az előre felvázolt célokhoz minden esetben eljutottunk ugyan, de ez legtöbbször csak saját leleményességünknek volt köszönhető. A jó tájékozódási képességű tesztelőnek is komoly erőfeszítésébe került, amíg egy-egy helyen rátalált a helyes útra. A kitáblázások következetlenek: hol a legközelebbi város, hol csak a távoli nagy település van feltüntetve, egyszer kiírják az út számát is, máskor egyszerűen eltűnik a keresett hely a szem elől. A nem egyértelmű jelzések mellett különösen felháborítóak és veszélyesek a fák és egyéb tárgyak mögé bújtatott táblák (az autós az utolsó pillanatban észrevett jelzés miatt kapkodni kényszerül). Botrányos jelzővel kell illetnünk az általunk kiválasztott elterelés kitáblázását is. Mindössze a győri útbaigazító rendszerrel lehettünk nagyjából elégedettek.

Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata

1-es út – Etyek

Látja? Nem látja? Na látja! Nyáron remekül takarja a lombkorona a zöld alapú, Bicskére mutató kis táblácskát. Az etyeki „becsapós” téli használatra készült
Látja? Nem látja? Na látja! Nyáron remekül takarja a lombkorona a zöld alapú, Bicskére mutató kis táblácskát. Az etyeki „becsapós” téli használatra készült

A „Tatabánya vége” táblát elhagyjuk, ezek után jelzésnek se híre, se hamva, néhány sebességkorlátozó és előzni tilos tábla bukkan csak fel az út szélén. Felleljük a Herceghalom, Etyek egyenesen táblát, de ezek után többször is csupán a Bicske felirat jelzi, hogy talán jó felé megyünk. Bicske külterületét elhagyva gyöngyöző homlokkal keressük az Etyek táblát az 1-es úton. A térkép szerint Bicske után kellene lenni egy elágazásnak, de irányjelző nincs. Végül csak felbukkan egy zöld alapú Etyek felirat (legalább tisztán látszik, nincs takarásban) és egy jobbra mutató nyíl. Szìk útra kanyarodunk, ami követi a főút vonalvezetését. A zölddel sìrìn szegélyezett betoncsíkon egy ideig semmilyen kiírást nem találunk, majd megpillantjuk a Biatorbágy és Zsámbék irányt jelző táblát. Továbbmegyünk, de gyanúnk fokozódik, hogy rossz úton haladunk. Feltételezésünk beigazolódik: Etyek helyett Biatorbágyra érkezünk. A térképet megnézve kiderül: szép kört, több kilométeres fölösleges kerülőt tettünk. A központban megleljük az Etyek feliratot, de hogy melyik úton vagyunk, és hány kilométer távolságra fekszik a borairól nevezetes falu, arról nincs információ.

Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata

M0 – Budapest-Dél irány

A felvétel idején már két hete használhatták a közlekedők a 7-es út budapesti kivezető szakaszára vezető hidat. A tábla szerint mégsem lehet arra menni. Aki hisz a feliratnak, jókorát kerülhet
A felvétel idején már két hete használhatták a közlekedők a 7-es út budapesti kivezető szakaszára vezető hidat. A tábla szerint mégsem lehet arra menni. Aki hisz a feliratnak, jókorát kerülhet

Utolsó állomásunk Dél-Buda, az M0-ásról szeretnénk visszajutni Gazdagrétre. Ahogy haladunk a „halálúton”, és közeledünk az M7-eshez, kezdünk készülni a lekanyarodásra. A táblán a következő felirat: Törökbálint jobbra, Balaton balra, Győr, Biatorbágy egyenesen. Így itt nem tesszük ki az irányjelzőt, de ez rossz döntés: ahogy túlhaladunk a kereszteződésen, látjuk, hogy a lekanyarodó sáv M0-ásról már alig olvasható zöld tábláján ott virít a Budapest Centrum felirat. Ezt elpuskáztuk, most mehetünk újabb fölösleges kilométereket Biatorbágy felé. Kicsit rosszalljuk, hogy míg a sok bevásárlóközpontnak jut felhívó jelzés, a fővárosba igyekvő autóst tovább „kergetik” az elkerülőn. Az eddigiek után ezen már nem lepődünk meg.

Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

Új IVECO T-WAY, az off-road haszonjármű

Az Iveco kiegészíti Iveco Way nehézgépjármű sorozatát új off-road...

Itthon az új Lexus NX: itt a plug-in hibrid hajtás!

A márka legfontosabb modelljéből - 2014 óta - több...

Szeptembertől érkezik a Kia EV6 Magyarországra

Megtapogathattuk, beleülhettünk a Kia első tisztán elektromos hajtásra tervezett...

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás