Inkognito

2009. március 16. hétfő, 00:52

Inkognitóteszt: téligumi-szerelés - Idő és pénz

A téli autózást megelőzően a legfőbb kérdés, hogy hol és miként cseréltessünk abroncsot autónkon.

Tesztadatok

Téli kerekeknél különösen fontos, hogy a gumiprofil mélysége az előírtnál magasabb, legalább 3 mm-es legyen
Több féle emelő használatos, a karcolások elkerülése miatt lényeges, hogy a küszöbbel érintkező tappancson legyen gumibetét

Ha téli gumijainkat külön felnivel használjuk, a pótkereket bevetve akár otthon is átcserélhetjük a téli és a nyári abroncsokat. A legtöbb autós azonban a megtérülő felni helyett inkább a többszöri gumiszerelésre költ. Inkognitótesztünket az első hazai havazás napján indítottuk, telefonos bejelentkezés után indultunk a kiválasztott tesztműhelyekbe. A bejelentkezési és a várakozási idő mellett árgus szemekkel figyeltük, hogy az emelőt a megfelelő helyre teszik-e, annak tappancsát borítja-e gumi- vagy falap.

Jellemzően apró bevágással jelölik az emelési pontokat a küszöbön; az emelőnek a megfelelő ponthoz kell kerülnie
Jellemzően apró bevágással jelölik az emelési pontokat a küszöbön; az emelőnek a megfelelő ponthoz kell kerülnie

Pluszpontot ért volna, ha a kerékkiegyensúlyozást nem végzik el maguktól a műhelyek, hiszen egy télen csakis városban, alacsonyabb tempóval közlekedő autónál fölösleges erre költeni, ám a centrírozás valamennyi teszthelyen a gumiszerelés mellé kötelezően járó szolgáltatásnak bizonyult. Óvatosan érdeklődtünk a kerékmeghúzási nyomaték iránt, szignifikáns eltérést egyik műhely sem mutatott az autónk számára előírt 110 Nm-es értékhez képest. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy használaton kívüli abroncsainkat a következő szezonig milyen áron tárolná az adott hely. Az említetteken túl pontoztuk a bánásmódot és a szerelési időt. Valamennyi helyen pótolták a hiányzó szelepsapkát, s a dísztárcsa helyes visszahelyezése sem ütközött nehézségekbe. Ha az emelőre nem mi álltunk az autóval, az ülésre és a kormányra védőhuzatot vártunk.

Az Autó2 újság 2007/1. számában megjelent cikk rövidített változata.

Tapasztalatok

Good Gumi Budapest II., Pusztaszeri út 15. Közelebbi időpontot már nem tudnak adni, de felajánlják, hogy ha zárás előtt legalább 3 órával érkezünk, valahogyan beiktatnak az előre jelentkezettek sorába. Másnap a biztonság kedvéért nyitás után kopogtatunk. Az utcán várakozó gépkocsisor legvégére állítanak, 4 autó van előttünk, az időre érkezettek idejét igyekeznek tartani, de a soronkívülieket is kiszolgálja a kétállásos műhely. Nagyjából egy óra várakozás után állhatunk a szervizbe, a szerelés közben nem maradhatunk autónkkal, a felszólítás kissé modortalan: „Át kéne menni az irodába, mert zavar!” Az alig fűtött helyiségben 20 percet sem kell tartózkodnunk, rossz látni azonban, hogy az autót hátul a futómű közepénél, elöl pedig a padlólemez egy távolról azonosíthatatlan pontján emelik fel, pozitívum, hogy a leszerelt abroncsokat zacskóval teszik vissza az autóba. A kerekekbe az előírtnál kevesebb levegőt, 1,9 bart tesznek, a kerékcsavarokat állítólag csekély többlettel, 120 Nm körüli erővel húzzák, a használaton kívüli gumigarnitúrát havonta 1200 forintért tárolnák. A szerelésért és a centrírozásért 6960 Ft-ot fizetünk, a soron kívüli gumicseréért 1 óra 20 percet töltöttünk a Pusztaszeri úton.

Gumidepó Budapest XV., Szerencs utca 203. Telefonos bejelentkezésünkkor még éppen megelőzzük a téligumi-szerelési rohamot, így másnap 13 órára kapunk időpontot. Korábban érkezünk, korábban sorra is kerülünk a piciny, egyállásos műhelyben. A munka előtt autónkban, utána csakis mellette, a szervizzé alakított garázs-irodában várakozhatunk. Az autót emelőpaddal, fabetéttel emelik, piciny tesztautónknál épp elér a két emelőpontig a deszka, ám már egy alsó-középkategóriást is lehetséges, hogy csak középen, a küszöb nem emelésre kialakított részén emelné. A szerelés pörgősen megy, a szakik vizes ecsettel ellenőrzik a szelepek légzárását, az abroncsokat 2 bar levegővel töltik. A kerékcsavarokat előbb légkulccsal, majd nyomatékkulccsal húzzák, a nyomaték 100 Nm körüli, a mester szerint. Az abroncsokat zacskó nélkül teszik a csomagtérbe, a gumik és a kerekek szereléséért, a centrírozásért, valamint az új szelepekért összesen 5400 forint áll a számlán, tárolást helyhiány miatt nem vállalnak, a szerelés és a számlaírás félóránál kevéssel rövidebb ideg tartott.

Top-Tyre Budapest XV., Bercsényi utca 1-3. Telefonos bejelentkezés nincs, érkezési sorrend alapján szólítják a sokállásos műhelybe az autósokat. Kevéssel dél előtt érkezünk, a munkalap kitöltése után 2-3 órás várakozási idővel szembesülünk, könnyítés azonban, hogy a várakozási időt nem kell a helyszínen tölteni. Amint visszaérünk, 20 perc után szólítanak, az autóval mi állhatunk a karos, gumitappancsokkal védett és szakszerűen használt emelőhöz. A szerelők udvariasan kérnek, hogy fáradjunk a fűtött, újságokkal, székekkel és kávéautomatával ellátott váróba, hogy ne legyünk útban. Odabent elcsípjük az üzletvezető telefonját: a nagy rohamban elfogyott a védőzacskójuk, rendel gyorsan ezret, a mi autónkba sajnos anélkül kerülnek vissza a leszerelt gumik. A kerekekbe 2 bart fújnak, a kerékcsavarokat légkulccsal, a szerelők szerint 100 Nm körüli nyomatékkal húzzák meg. Gumitárolást guminként 990 forintért vállalnak egy szezonra, a számlán 5280 forint áll, ám a szerelésből egy évekkel korábbi vásárlásból kifolyólag 10 százalék kedvezményt kaptunk, különben 6160-at fizettünk volna. A munkalap kitöltésekor nagyjából három percet, a szereléskor háromnegyed órát töltöttünk a szervizben.

Pneutrade Budapest XVIII., Gyömrői út 93–95. Másnap este hatra kapunk időpontot. Korábban érkezünk, de azonnal fogadnak. Autónkat alaposan leinformálják, felírják a rendszámot, a futásteljesítményt és persze a számlához a mi adatainkat is. Egyedül itt elkérik autónk kulcsát, s a szerelő védőhuzatok felhelyezése nélkül viszi az üvegfalon keresztül látható, ám a vevő előtt zárt műhelybe. A gumitalpas emelő karjait a megfelelő pontokhoz illesztik, rekordsebességgel szerelik a kerekeket. A levett abroncsokat zacskóval teszik a csomagtérbe, a kerekeket az autón lévő matrica szerinti értékre, 2,1 barra fújják, a kerékcsavarokat légkulccsal, nem szabályozott, de 100 Nm körüli nyomatékkal húzzák. A szervizben töltött szűk 20 percnek közel felét a kész munka utáni számlaírás teszi ki. A teljes szeánszért így is itt töltjük a legrövidebb időt, az 5360 forintos cech, valamint az egy (téli vagy nyári) szezonra és 4 abroncsra szóló 3000 forintos tárolási díj tesztünk legkedvezőbbje.

Chevrolet Belváros Budapest V., Szervita tér 8. A belvárosi márkaszervizbe csütörtökön telefonálva hétfő délre kapunk időpontot. A szalonban munkalappal indítunk, megtudjuk, hogy a használaton kívüli gumigarnitúra tárolását 6000 forintért vállalják. A mélygarázsban lévő műhelybe a munkafelvevő vezeti autónkat, mi is velük tartunk. Gumilapokkal védett karos emelőre állnak, megdöbbentő, de pont itt nem sikerül a tappancsokat megfelelő helyre tenni: a korongokat nem az emelési pontokhoz illesztik, de még nagyobb hiba, hogy az egyik helyen a küszöb a bő 10 centiméter átmérőjű emelőkorong 1,5 centis külső részén fekszik. Gyomrunk görcsöl a félelemtől, hogy leesik az autó a kissé lassú, csupán egy szerelő által végzett munka alatt. Nem alaptalanul, a kerekek visszahelyezésekor az ominózus emelőlapról lecsúszik a küszöb, a szaki viszont nem esik kétségbe, aggódó kérdésünkre szinte flegmán válaszol: a hátsó futómű lengőkarja támaszkodott az elmozdult emelőre, nem történt semmi kár. Pontot ér, hogy a leszerelt abroncsokat zacskókba csomagolva teszik a csomagtartóba, s a szerelő védőhuzatot is terít az ülésre, negatívum azonban, hogy akad kolléga, aki a nyitott ajtajú autóktól nem egész fél méterre dohányzik. A légkulccsal felszerelt kerekekbe 2,0 bar levegőt töltenek. A pont a szervizintervallum kilométerénél járó tesztautón a gumin kívül semmit sem ellenőriztek, a számlán így is 8444 forint áll, ezt a gumicseréért eltöltött bő egy órához hasonlóan sokalljuk.

Az Autó2 újság 2007/1. számában megjelent cikk rövidített változata.

Bizonyítvány

 
Good gumi
Gumidepó
Top Tyre
Pneutrade
Chevrolet Belváros
Bejelentkezési idő
3
4
2
3
1
Modor
3
5
5
5
3
Emelőhasználat szakszerűsége
2
3
5
5
1
Légnyomás helyessége
3
4
4
5
4
Csavarnyomaték helyessége
5
5
5
5
5
Szerelés ára
2
4
3
5
1
Tárolás ára
3
0
4
5
1
Szerelési idő
3
4
3
5
1
Pluszpont: zacskó a leszerelt abroncsokhoz
1
0
0
1
1
Összpontszám
25
29
31
39
18
Értékelés
Megfelelő
Megfelelő
Kiváló
Rossz

Pontozás Összpontszám: 41 pont Értékelés: 36 pontig kiváló, 30 pontig jó, 25 pontig megfelelő, 20 pont alatt rossz

 

2007/1. számában megjelent cikk rövidített változata.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

Új IVECO T-WAY, az off-road haszonjármű

Az Iveco kiegészíti Iveco Way nehézgépjármű sorozatát új off-road...

Itthon az új Lexus NX: itt a plug-in hibrid hajtás!

A márka legfontosabb modelljéből - 2014 óta - több...

Szeptembertől érkezik a Kia EV6 Magyarországra

Megtapogathattuk, beleülhettünk a Kia első tisztán elektromos hajtásra tervezett...

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás