Inkognito

2009. március 16. hétfő, 00:52

Inkognitóteszt: környezetvédelmi vizsgáztatás - Tiszta ügy?

Hibás autóhoz próbáltunk zöldkártyát szerezni – a szervizek reakcióját és a vizsga eredményét figyeltük

A teszt

Nő az érték, fogy a papír
Nő az érték, fogy a papír

A forgatókönyv szerint a hátsó rendszámon érvényes matricát hordó autónk zöldkártyája elveszett, szeretnénk újat készíttetni. Központi befecskendezéses, háromutas, szabályozott katalizátoros tesztautónk alapjáraton hibátlan, gázadásra azonban – a vizsgált háromezres percenkénti főtengelyfordulatnál – szórt, zömében a gyárinál rosszabb értékeket mutatott. A kibocsátást a tesztmérések előtt független műhelyben magunk is megnézettük és rögzítettük, sőt valamennyi teszt után hitelesítőmérés következett.

Noha tesztünk alapötlete a vizsga „bundázhatóságának” vizsgálata volt, menet közben kiderült, hogy nincs szükség külső segítségre. Az előírások alapján a vizsgáztató türelmén és jóindulatán múlik, hogy a határértéken táncoló autóval megkapjuk-e a zöldkártyát: ha van türelme és ideje a vizsga 30 percben maximalizált tartama alatt, elcsíphet egy jó, a számítógép által automatikusan egy év környezetvédelmi alkalmasságra jogosító értéket. A műhelyektől a hiba egyértelmű felderítését vártuk, s a „mit lehet a rossz motorral tenni?” kérdésre is választ reméltünk. A szóba jöhető javítás árajánlata is érdekelt bennünket, valamint az, hogy hajlandók-e némi „ellenszolgáltatásért” átengedni a rossz gépet.

A teszt eredménye alapján bundázásról nincs szó, a határértéken mozgó, emelt fordulaton a gyári értékeknél zömében rosszabb kibocsátást adó autóval akár kaphatunk is zöldkártyát, meg nem is.

Apolló Autószerviz Budapest, Jászberényi út 81. 1106

Szinte zárórakor érkezünk, ám így is szívesen fogad minket a szerviz két mestere, s mivel autónk katalizátoros (ellenkező esetben a Közlekedési Főfelügyelettől igazolást kell kérni, hogy autónk korábban sem volt katalizátoros), az elveszett zöldkártya miatt sem sóhajtoznak. Hamar bekerül a mérőszonda a kipufogóba, s kisvártatva jönnek az emelt fordulat hibás értékei is. A „mit lehet tenni” kérdésre egy nagyobb, legalább félnapos átvizsgálást javasolnak, amelyet következő nap délelőtt tudnának elvégezni. Javítási költségnek 20-25 ezer forintot jósolnak, a lambdaszondát cserélendőnek ítélik, árát nagyjából 8 ezer forintra taksálják, ehhez jön a vizsga hasonló összegű díja és a munkaköltség. A hibás kibocsátási értékek diagnosztizálásáért nem kérnek pénzt.

Autóklub Soroksár Budapest, Soroksári út 158/a. 1095

Egyeztetett időpontban azonnal fogadnak az Autóklub Soroksári úti állomásán. A papírok kitöltése után jöhet a mérés, emelt fordulaton szokás szerint rossz értékeket hoz tesztautónk. Ezt a szaki összevont szemöldöke is jelzi. A „mit tegyünk most” kérdésre nem kapunk konkrét választ, szerinte nincs sok lehetőség, mert nagyon ingadozóak az értékek. Végül némi ügyeskedéssel elcsíp egy jó értéket, s egy évre megkapjuk a zöldkártyát. Bundázásról, szívességtételről szó sincs, a kasszánál fizetünk, összesen 7280 forintot.

Dektor Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. Budapest, Törökvész út 46/c. 1025

A kicsi, ám forgalmas műhelybe telefonon egyeztetett időpontban mehetünk. A szonda már a mérés elején jelzi, autónk nem jó. A szerelő szerint meg kellene csináltatni, nem tudja, hol, javítási ajánlatot sem tesz, de a mérést kitartóan folytatja, bőgeti a motort. A 35 fokos melegben a koros autó hűtőrendszere küzd az időnként 5000-res fordulatig is járatott motor hőjével, a víz közel forráspontig hevül. Hosszas próbálkozás után a szerelő elcsíp egy jó értéket, amelyre a számítógép csalás nélkül megadja a zöldkártyát. Így a szabvány 7280 forint kipengetése után újabb matrica kerül a rendszámra.

Premio abroncsszerviz Y2000 Kft. Budapest, Rákóczi u. 39-41. 1039

Az utcáról beesve érkezünk az épp üresen kongó többállásos műhelybe. A forgalmi átadása és a munka megrendelése után már állnak is az autóval a mérőműszerhez. Alapjáraton jó, emelt fordulaton a megszokott szórt, zömében rossz értékeket hozza autónk, nem kap zöldkártyát. Megkérdezzük, mi a teendő. Egy autószerelő felkeresését javasolják. A jót közelítő, de akár annak háromszorosát is elérő emelt fordulati értékek okára nincs tippje a vizsgáztatónak. A mérésért nem kér pénzt a műhely.

 

Hol a határ?

Ahogy belemélyedtünk a zöldkártyázásba, kezdtük magunkat egyre kellemetlenebbül érezni. Vajon csak mi szeretnénk olyan országot, ahol a környezetvédelem kiemelt fontosságú? A mostani számítógépesítés bizonyára sokat segít a csalások kiszűrésében. A lepusztult járműnek tulajdonképpen nincs esélye. De miért lehet egy olyan autónak érvényes zöldkártyája, amely 10-20 másodpercig jó, de máskor akár úgy is szennyezhet, mint egy bukott gép, amit szervizre küldenek. Nem lehet olyan rendszert kitalálni, ami egyértelmű határértékekkel „dolgozik”? A tesztautó gyári CO-ja 0,3. Ezt is tudta produkálni, de egyébként 1 környékére is képes volt felugrani. Olyan szórás ez, ami még elfogadható? Véleményünk szerint nem, helyesebb lenne keményebben szabályozni. A gondos gazda nem járna rosszul, a trehány pedig megérdemli a buktatást.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

Új IVECO T-WAY, az off-road haszonjármű

Az Iveco kiegészíti Iveco Way nehézgépjármű sorozatát új off-road...

Itthon az új Lexus NX: itt a plug-in hibrid hajtás!

A márka legfontosabb modelljéből - 2014 óta - több...

Szeptembertől érkezik a Kia EV6 Magyarországra

Megtapogathattuk, beleülhettünk a Kia első tisztán elektromos hajtásra tervezett...

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás