Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

IAA 2006 Hannover - Életképek

A 61. Nemzetközi Haszonjármű-kiállításról tudósítunk, immár teljes galériával. Haszonjármű-szerelmes fiatalok, buszok, alternatív és hibridtechnológia jellemzi a standok legtöbbjét

Buszparádé

Családi álmok
Családi álmok

A Van of the Year és a Truck of the Year díjak kiosztása után az Auto2 Online szerkesztősége is megérkezett a 61. IAA Nemzetközi Haszonjármű-kiállításra. Körülnéztünk, hogy beszámolhassunk önöknek a bemutatott újdonságokról. A kis képekre kattintva immár a teljes képgalériához juthat.

Vasárnapi megérkezésünkkor az első, ami feltűnt, hogy túlnyomórészt családok és fiatal párok jöttek szembe a vásárterület utcáin. Valószínűleg lelkes fuvarozó, vagy csupán műkedvelő családapák hozták el feleségüket, gyermekeiket, hogy egy napra, vagy csak pár órára élvezhessék a már unásig ismert, valamint az újdonságnak – akár világújdonságnak – számító haszonjármű-ipari termékek közelségét. Párok mondtak le a hétvégi állatkert-látogatásról és vették az irányt a vásárterület irányába, ahová a 18 eurós, azaz közel 5000 forintos napijegy megvásárlása után juthattak be.

Etanollal vagy gázolajjal; szabadon választható
Etanollal vagy gázolajjal; szabadon választható

Tizenkét nagy csarnokot és több kisebb épületet, valamint az utcákat, tereket is ellepték a haszonjármű-gyártók és a kapcsolódó ipar képviselőinek standjai. Bár az igazi buszvásár az évente, a belga Kotrijkben megrendezésre kerülő Busworldhöz képest kevés autóbusszal találkozhatunk, mégis – a korábbi évek tapasztalatával szemben – idén minden buszgyártással is foglalkozó kiállító gondoskodott ezen üzletágának képviseltetéséről. Úgy látszik, a németek szívesebben veszik szemügyre itthon a buszokat, mint hogy Belgiumba utazzanak csak ezért.

Így hát a Scania – többek között – az etanolos városi autóbusszal (amiről rövidesen részletes beszámolót olvashatnak itt, az Auto2 Online-on), a Volvo az új külsővel fellépő 7700, 9700 és 9900-assal, az MAN a Lion’s City, a Lion’s Coach és a Neoplan Cityliner egy-egy új változatával áll a nagyközönség elé. A Mercedes-Benz a megújult Citaróval és Turismóval, valamint a négytengelyes, csuklós CapaCityvel, míg a szintén a DaimlerChrysler cégcsoport alá tartozó Setra a teljes modellkínálattal képviselteti magát.

Unimog U20, 610 Nm; ez a legkevesebb
Unimog U20, 610 Nm; ez a legkevesebb

A DaimlerChrysler kínálatából külön érdeklődésre tarthat számot az Unimog család új tagja, az U20-as. A számozási rendszer ismeretében könnyen kitalálható, hogy az inkább országúti és szállítási feladatokra alkalmas U3000-4000-5000 és a nagy teherbírású munkagépkezelő U300-400-500-as sorozat után az U20-as, a maga 2700 mm-es tengelytávjával, 7,5 tonnás összsúlyával, 4249 cm3-es, 156 lóerős motorjával (amihez hihetetlen, de 610 Nm nyomaték társul 1200-as percenkénti fordulattól) a legkisebb és leguniverzálisabb erőgép címre pályázik.

A változatos újdonságáradat a kamionrészlegnél inkább a motorkínálat bővítésére és fejlesztésére szorítkozik. A német autópályadíj-kedvezményrendszer miatt minden gyártónak érdeke, hogy ha teheti, új kamion vásárlásakor már most Euro 5-ös motort rendeljen a fülke alá. Ezért mára az összes gyártó elkészült a teljes modellkínálatot lefedő rendszer fejlesztésével, hogy itt Honnoverben be is mutathassa azt. A költséghatékonyság mindenek előtt: ez Németország.

ZF váltó, Knorr fék Ikarus alapokon
Hostessből kevés van; a haszonjárműveké a főszerep

Ezzel szemben több standon, főleg a kisáruszállítók területén találkozhatunk, nem hogy kifejlett, hanem még erősen fejlesztési stádiumban lévő motorokkal. Az alternatív meghajtás és üzemanyagrendszerek virágzását éljük. Hibridtechnológiákat főleg a japán gyártóknál láthattunk, kész vagy félkész állapotban. A teljesen kifejlett és értelmesen használható rendszerek mégis inkább az alternatív üzemanyag-felhasználás területéről érkeznek. Ilyen például a Scania, már említett etanolos busza, a Mercedes-Benz földgázas Econic kukásautója és a Ford – szintén sűrített földgázzal üzemelő – Transitja.

A gyári fejlesztéseken kívül rengeteg átalakítással foglalkozó cég is bemutatkozik. A hattengelyes, 60 tonnás Mercedestől a motorszervizzé alakított Fiat Ductóig minden használható ötlet testet öltött a hannoveri kiállítás idejére. Amelyik példány iránt pedig érdeklődés mutatkozik, abból a mintadarabokon kívül is könnyen készülhet a vevő igényeinek megfelelő, speciális célokat szolgáló munkaeszköz.

Végezetül szót érdemel a kiállítás egyetlen magyar darabja, az északi bejárat mellett álló szép állapotú, 1967-es Ikarus 66-os, felidézve azokat az időket, amikor még mi is lelkes, sőt aktív résztvevői voltunk egy-egy nemzetközi összejövetelnek és díjátadónak. A németek még mindig emlékeznek erre.

Gracza Zoltán

 

A teljes galéria

 

Itt tekintheti meg a kiállításról készített képeinket.

 

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x)

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK...

Ecobest Challenge 2021, Electrified by Vinfast

Az Autobest idén is megrendezte Spanyolországban a nagy villanyautó-tesztjét.

Mutatjuk az Autobest 2022 döntőseit!

Döntött a zsűri, ez a hat modell maradt versenyben...

Háromféle hibrid hajtáslánc elérhető a Suzukinál

Egyre több vásárló érdeklődik a hibrid meghajtású modellek iránt,...

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás