Újautó

2009. március 16. hétfő, 00:52

Hummer H3 - Há mer kell?

A H3-as úgy brutális, hogy igazából nem is nagy. A Hummer-paletta egyetlen, Európában is elfogadható méretű gépe

Erőnlét

Konformizmusról szó sem lehet, a H3-as nem rejtőzködő típus. Valós méretei szerényebbek az arányok által sugalltaknál

Aki látta, megdöbbent. A benzinkutas, a boltos, a rendőr, a postás, a villanyszerelő… A General Motors jól csinálta, a legkisebb Hummer úgy idézi a katonai csúcsterepes Irak- és Afganisztán-járó H1-et, hogy valójában, ott legbelül, semmi köze hozzá. De a sarkos vonalak, a keskeny „lőrés” ablakok, a meredek szélvédő és persze a finoman military hűtőmaszk, mind-mind maga a megtestesült brutalitás, sárgában meg pláne. Pedig a H3-as nem is óriási, nagyjából akkora, mint egy átlagos Land Cruiser vagy Pajero.

Nem bonyolították agyon a belteret, egyszerű anyagok, könnyen kezelhető szerelvényekkel. A kormány csak fel-le állítható

A belső passzol a „neszóljbe” megjelenéshez: következetesen szögletes műanyagtenger, nem titkoltan macsó-munkagépes formákkal, nagy gombokkal, egyszerű kezelőszervekkel. Az amerikaiasan puha tömetű hatalmas ülések nem sokat tartanak, de hosszú utakon is kényelmesek. Bár az utastérben alacsonyra szerelték őket, a magas padló és az alvázas építés miatt így is nagyot kell lépni. Ha már bent vagyunk, minden sokkal egyszerűbb: vaskos kormány, egyszerű rajzolatú műszerek és… olyan alacsony ablakok, mint egy géppuskafészekben. Az én házam az én váram. Akinek bejön ez az érzés, remekül elvan a Hummerben, de a klausztrofóbiások inkább maradjanak kint. A városi közlekedés nem könnyű így, a tükrök hatalmasak, felületük sík, így holtterükben könnyedén elbújik akár a BKV teljes csuklósflottája. Figyelni kell.

Szögletessége ellenére meglepően szélzajszegény a H3-as. Nagy szabad hasmagasságával és komoly tereptechnikájával úttalan utakon is jól boldogul

A tolatás orosz rulett, legalábbis kezdetben, de némi rutinnal parkolóházakban, autómosókban is normális szinten tartható az adrenalin. Ha mégsem, akkor sem szabad mutatni. A H3-asból mindig magabiztosan kell kinézni, mint az egyszeri pilóta gépének roncsából: „Nem lezuhantam, én így szállok le, oké?” Hátul jó átlagos a hely, a plafon itt is közel van, de hárman is jól elférnek. A csomagtartó meglepően kicsi, cserébe imídzsbe illően kosztűrő, műanyagbélésű.

A H3-as 3,7-es öthengeres benzinese bár önmagában modern és egészen csendes is, a műfaj rajongóinak se hús, se hal. Aki terepezni szeret és dízelhívő, annak nyomatékszegény, aki meg ős-amerikai V8-asra vágyik, a gurgulázó hangot és a brutális gázreakciókat hiányolja. Aki viszont csak közlekedni akar, jól elvan vele. Nem túl dinamikus, de csendes, jól veszi a gázt, és meglepően összeszokottnak tűnő párost alkot a négyfokozatú bolygóműves automatával.

A modern szerkezetű soros öthengeres benzines csendes

Ez utóbbi nem túl okos, semmi mást nem tud, mint a négy fokozatot és a hátramenetet kapcsolgatni, azt viszont ügyesen, gyorsan és finoman. Még terepen is jól dolgozik, van motorféke. A H3-as állandó összkerékhajtása valódi veretes terepjáró-technikával operál. Az összes funkció a középkonzolról kapcsolható, van felező és hátsó diffizár is. A hatalmas ballonos terepgumik, a robusztus, hátul laprugós és merevtengelyes futóművel, felező nélkül is, tankként gázolnak át a nagyobb akadályokon, a hátsó diffit becsukva pedig a mély homok sem akadály. A többi közlekedőre nézve nem túl biztató, hogy a fröccsöntött műanyag első lökhárító mögöttalatt máris ott a hatalmas kerék. A legkisebb Hummer nem kellemetlen közúton sem. Futóművének hangolása már-már ringósan lágy, nagy kerekein „légpárnásszerűen” suhan át komolyabb aszfaltgyűrődések felett is. Sem a futómű, sem a hajtáslánc nem zajong, nagy tempónál csak a tükrök fütyülnek, az autó méreteihez és vonalaihoz képest meglepően halkan.

Hogy kinek való a H3-as? A terepre járóknak, az Amerikarajongóknak és mindenkinek, aki feltűnésre vágyik.

Ezt látni belülről. Figyelni kell
 
Hátul hárman is jól elférnek, a padló szinte sík
 
A csomagtérajtó balra nyílik, a fellépő robusztus
    

szg

Ízelítő a Luxusautó 2008/2 számából

A Hummer H3 számokban

Motor Soros öthengeres benzinmotor elöl hosszában beépítve, két lánchajtású vezérműtengely, változó vezérlés, hengerenként négy szelep. Négyfokozatú automata váltó, állandó összkerékhajtás. Hengerűrtartalom: 3653 cm3. Furat x löket: 95,5×102,0 mm. Teljesítmény: 244 LE/180 kW (5600/min fordulaton). Nyomaték: 328 Nm (4600/min fordulaton).

Karosszéria, futómű Ötajtós, ötüléses acélkarosszéria, létraalváz. Elöl kettős keresztlengőkaros felfüggesztés tekercsrugókkal, hátul merev tengely, laprugók. Elöl-hátul tárcsafékek, elöl belső hűtéssel, kitörésgátló. Fogasléces kormánymű hidraulikus rásegítéssel.

Méretek Hosszúság x szélesség x magasság: 4780x1990x1870 mm. Tengelytáv: 2840 mm. Csomagtér (plafonig): 835-1575 l. Gumiméret: 265/75 R16.

Menetteljesítmények Végsebesség: 158 km/h. Gyorsulás (0–100 km/h): 9,7 s. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 18,7/12,1/14,5 l/100 km.

Ízelítő a Luxusautó 2008/2 számából

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás