Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Haszonjármű-bemutató: Scania EuroDrive - Láthatatlan

Kívül semmi sem változott a Scania kamionokon, de a lemezek alatt sok az újdonság

Új motorok

Jön, csak jön. A legrégebb óta a 420 lóerős Scania motor érhető el Euro 4-es kivitelben
Jön, csak jön. A legrégebb óta a 420 lóerős Scania motor érhető el Euro 4-es kivitelben

2004 óta van a Scaniának egy 420 lóerős Euro 4-es motorja, amelyből már hazánkban is átadták az elsőt – az ezzel a motorral hajtott nyergesvontatót az A2 2005/10-es számában mutattuk be. A svédek összes motorja elérhető lesz Euro 4-es kivitelben, sőt, a 420 és 500 lóerős Euro 5-ösben is.

 

620 lóerő, 3000 Nm – 2006 májusától a 16 literes V8-as motorral hajtott Scania az egyik legerősebb kamion az utakon
620 lóerő, 3000 Nm – 2006 májusától a 16 literes V8-as motorral hajtott Scania az egyik legerősebb kamion az utakon

 

 

 

Amíg a kisebb, kilenc és 11 literes erőforrásoknál – ahogy a 420-asnál is – EGR-el (Exhaust Gas Recirculation) vagyis kipufogógáz visszavezetéssel teljesítették a normát, addig a nagyobb, 12 és 16 literes motoroknál a karbamid oldatot használó SCR (Selective Catalytic Reduction) technológiát vetik be a svédek.

Nemcsak a kilencliteres – a képen látható autóba 270 lóerős kivitelben szerelt – motor új, hanem a hozzá kapcsolt hatfokozatú váltó is
Nem csak a kilencliteres – a képen látható autóba 270 lóerős kivitelben szerelt – motor új, hanem a hozzá kapcsolt hatfokozatú váltó is

 

 

Az SCR-t a kisebb hűtőteljesítmény igény miatt használják. A legkeresettebb – 11 és 12 literes, 340-től 470 lóerőig kínált – erőforrások Euro 4-es kivitelei már rendelhetőek, sőt, a 420 lóerős Euro 5-öst is gyártják már. Készülnek már a V8-as 500 és 620 lóerő közötti teljesítményt nyújtó SCR-es Euro 4-es motorok is, az Euro 5-ösök májustól érhetőek el.

Elektronikai fejlesztések

Nem összekeverni! Az SCR-el szerelt kamionoknál a kék kupakosba kell az AdBlue segédanyagot, a fém kupakosba pedig a gázolajat tankolni
Nem összekeverni! Az SCR-el szerelt kamionoknál a kék kupakosba kell az AdBlue segédanyagot, a fém kupakosba pedig a gázolajat tankolni

A programban új a 9 literes erőforrás – így már mindegyik motornak ugyanolyan az égéstere. Akinek ennyi újdonság nem elég, annak eláruljuk, hogy a Scania elkészítette legerősebb motorját is – a 620 lóerős V8-as Euro 4-es hihetetlen dinamikával bírja mozgatni a teljesen terhelt szerelvényt, szinte már sok is a jóból amit tud – a kocsiból hazánkban is átadták már az elsőt, egy hölgy fogja vezetni. 

 

 

Modern szobor is lehetne, pedig ez egy motor. A leggyengébb hathengeres erőforrás 340, a legerősebb 470 lóerős
Modern szobor is lehetne, pedig ez egy motor. A leggyengébb hathengeres erőforrás 340, a legerősebb 470 lóerős

 

 

 

Több mint 15 éve bevezetett váltóprogramjukat is lecserélték a svédek. Amellett, hogy elődjüknél könnyebbek, ritkábban igényelnek karbantartást, a növelt teljesítményű retarder is része már a váltónak, a Scania Oticruise-nál pedig a szoftvert is frissítették. Szintén így tettek fedélzeti információs rendszerükkel. A GPRS-t (General Packet Radio Service) használó Fleetmanagement egész Európában egységes árakon használható – mindegy merre jár a kamion, küldi információit a diszpécsernek, bár hazánkban egyelőre még nem elérhető a rendszer.

Legyen szó az új 300-as, az 500-as vagy 600-as Interactor fedélzeti információs rendszerről, mindegyikhez jár a monitor és a billentyűzet
Legyen szó az új 300-as, az 500-as vagy 600-as Interactor fedélzeti információs rendszerről, mindegyikhez jár a monitor és a billentyűzet

 

A biztonságot szem előtt tartó üzemeltetőknek is mutat újat a Scania. A bekapcsolatlan biztonsági övre, a kritikus mértékű féklevegő vesztésre is figyelmeztet a rendszer, jövőre pedig bővül az ESP-vel rendelhető alvázak száma, elérhető lesz az az indulássegítő amely pár másodpercig megtartja a kéziféket de figyelmeztetni fog a jármű elhagyása előtt a kézifék behúzására is a kamion, sőt, jön a vészfékrásegítő és a kevés ablakmosó folyadékra figyelmeztető rendszer is.

Ács Tibor

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás