Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Gumiteszt-forradalom - Kontinentális ajánlat

A Continental új téligumi- és tanulmányautó-bemutatóba csomagolta gumiteszt-reformjavaslatát.

Bevezető

Csillapodni látszik az autógyárak pénzéhsége, amivel az aktív vezetősegítő elektronika egységeit árazták fel. Az alapvetően ABS-re épülő rendszerek, a kipörgésgátló és a kitörésgátló alig igényelnek többletberendezést (érzékelőket, beavatkozó mechanikát), a rendszer átprogramozása pedig nevetségesen alacsony többletköltséget jelent. A gyorsulást jól érzékelteti, hogy jelenleg az új autók 45 százalékában van ABS, a kitörésgátó részesedése ugyanenynyi, de az ABS már 1978 óta piacon van, a kitörésgátló csak 1995 óta. A folyamat megállíthatatlan, és odavezet, hogy mindhárom életvédő egység kötelező lesz az autók árának jelentős növekedése nélkül.

A Continental az első a gumigyárak között, amelyik alkalmazkodik az új helyzethez. Véleményük szerint a változások érintik a rendszerek kikapcsolhatóságát is. A közeljövő autósainak nem lesz lehetőségük átmenetileg sem kiiktatni ezeket a segítőeszközöket, de miért is tennék, amikor éppen a védelmüket szolgálják?! Éppen ezért a gumiabroncsokat is ABS, kipörgésgátló és kitörésgátló felügyelete mellett kell tesztelni, közölte a Continental. Ez a bejelentés elég nagy zűrzavart okozott gumis szakmai körökben. Talán egyedül a EuroNcap mérnökei voltak elégedettek, az életvédelmi ellenőrzésekkel foglalkozó szervezet ugyanis nemsokára a töréstesztek mellett a dinamikai vizsgálatokat is elkezdi, mégpedig működő aktív elektronika felügyeletével és azzal az abronccsal, amivel az új autókat a gyár szállítja. Pontosan úgy, ahogyan jelenleg a gyereküléseket is ellenőrzik, azt teszik be a törésteszthez az autóba, amit a gyár javasol.

A Continental annyira előrehaladt az újszerű gumipróbákkal, hogy az úgynevezett első szerelésű gumikat az autógyárakkal együtt már életszerű körülmények között próbálják és fejlesztik. Mellesleg a Conti nem előzmény nélkül hirdet forradalmat: 1990-ben a blokkoló fékes gumiteszt mellett vizes felületen is megkezdték a blokkolásgátlós fékútellenőrzést, 1993-tól már havon, 1995-től pedig száraz burkolaton is ABS-szel dolgoznak.

Az Autó2 újság 2006/2. számában megjelent cikk rövidített változata.

Egy tél előny

Az új gumit az ivalói tesztpályán egy N csoportos Subaru Imprezza raliautóban a mindennapi szabadidősautós használatnál többszörösen nehezebb körülmények között is ki tudtuk próbálni

A Continental szokás szerint csaknem egy évvel a megjelenés előtt bemutatta új téli gumiját, a Conti 4×4 Winter Contactot felváltó Conti CrossContact Wintert. Az aszimmetrikus futófelületű abroncs a divatos összkerékhajtású szabadidőautók számára készült. Az eltérés a felület külső és belső oldala között feltűnő. Belül a téli mintázat felvágott, rugalmasabb profiljain, kívül a száraz utakon alkalmasabb merevebb felületen gördül az abroncs. A latyakhoz szükséges hatékony vízelvezetést négy barázdára és a vállkiképzésre bízták. Az abroncs merevebb szélei a pontos kormányzásban is közreműködnek. Az új abroncsok csúcsváltozatai 240 km/órás sebességig engedélyezettek. A Conti CrossContact Winter 18 különféle méretben júliustól kapható.

Az Autó2 újság 2006/2. számában megjelent cikk rövidített változata.  

Elektronikai becsüs

A VW Touran csomagtartójába egy kisautónyi műszert zsúfoltak

A finnországi Ivalo tesztpályáján alkalmunk volt kipróbálni a a Continental kísérleti autóját, amelyet a tapadás előrejelzésére és a vezető figyelmeztetésére, szükség esetén az autó „vezetésére” találtak ki. Noha a tanulmány még kezdeti szakaszában van, legalább olyan izgalmas volt a széria- és külsőleg utcai VW-ban ülni, mint egy eddig soha nem látott új modellt vezetni. A tapadás felbecsülésére, jelzésére egyrészt hagyományos szenzorok szolgálnak: van az autóban esőérzékelő, sebességváltó- és hajtáslánc- állapotjelző, kormányelfordulás- és perdületérzékelő, de újakat is használnak. Egy mikrofonrendszer hallgatja, milyen a kerekek gördülési zaja, mit vernek fel a padlólemezre (latyak, esővíz, hó), az elektronikus fékrendszerből pedig már gyerekjáték adatokat kapni, mindezekhez az útfelület hőmérsékletét is mérik. Az autóból még hiányzik a műszeregység; ezt egy laptop pótolta, amit az egyik fejlesztőmérnök tartott az ölében az utasülésben ülve. A havas és kanyargó pályát korábban GPS-térképen rögzítették, a navigációs rendszer előbb tudta, hogy a célhoz közeledve milyen kanyarokon vezet az út, és mikor kell fordulni. Menet közben a rendszer értékelte a tapadási viszonyokat, és megnézte, hogy a legközelebbi kanyarhoz az autó sebessége megfelelő-e. A kísérleti autó hangjelzéssel figyelmeztetett a túlzott vezetői bátorságra, és fékezéssel korrigált, ha a vezető nem vette komolyan, hogy az elektronika jobban ismeri a menekülés módját a súrlódás, a tömegerők és a gumiképesség Bermuda-háromszögéből. Az OFE (Online Friction Estimator, online tapadásbecslő) autó jelenleg még csak kevesek által vezethető és a márkaimázs-erősítő mutatvány határán billegő elmélet, de a Continental mérnökei 3-5 éven belüli részleges vagy teljes megvalósulást jósolnak.

Az Autó2 újság 2006/2. számában megjelent cikk rövidített változata.

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás