Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Gázrendszer az autóban - Takarékláng

A gáz literenként több mint 100 forinttal olcsóbb a benzinnél. Vajon érdemes átalakíttatni az autót?

Gázrendszer az autóban

A gázelosztó és a hengerenkénti gázbefecskendező látható a műanyag burkolat felett. Elektromágneses szelep szabályozza a légnemű formában ideérkező gáz áramlását. A Skodáknál jellemzően az 1,4-es és 1,6-os szívóbenzinesekhez kínálják a gázkittet, az új turbós TSI-khez még tökéletesíteni kell a rendszeren

Az autógáz-beépítés népszerű iparággá nőtte ki magát Magyarországon, de a fejlődés ellenére még messze vagyunk az egyes nyugat-európai államokban tapasztalt beszerelési kedvtől. Ma főként olasz cégek uralják a gyártók piacát, a két legismertebb, a Landirenzo és a Lovato mellett kisebb vállalkozások rendszerei is elérhetők itthon. Éppúgy kaphatók készletek egyszerű karburátoros autókhoz, mint Euro4-es kibocsátású, befecskendezéses szívó vagy turbós típusokhoz: a legújabbaknál hengerenkénti, szekvenciális gázbefecskendező fejekkel táplálják a motort, s külön szabályozó számítógép állítja be az optimális paramétereket.

A szettek nem autótípusokhoz készülnek, motorkonstrukcióhoz igazodnak. Három, négy, öt, hat vagy nyolchengeres rendszereket gyártanak nagyszériában, ezek jellemzően tökéletesen passzolnak bármelyik benzines autóhoz, legfeljebb a csatlakozási pontok, tartókonzolok térnek el egy-egy típusnál. A gázt egyébként dízelmotorhoz is lehetne használni, de mivel – a konstrukciós különbségek miatt – aránytalanul sok és drága átalakítás kellene, itthon nem foglalkoznak ilyennel. A gáz tárolásához nélkülözhetetlen kellék a tartály. A vastag és ellenálló acéllemezből készült szerkezeteket a csomagtartóba vagy a pótkerék helyére, a padlólemezben kialakított mélyedésbe süllyesztik. Ma az utóbbi megoldás divatos, ilyenkor a pótkereket f

A reduktor feladata, hogy megfelelő nyomáson légnemű üzemanyag keletkezzen a folyékony gázból. Ha fel kell újítani, a szervizek jellemzően körülbelül 20 000 forintért elvégzik a munkát

elváltja a defektjavító, vagy a tulajdonos a csomagtartóban hordja magával a helyéről száműzött tartalék abroncsot.

Gázszettet csak szakműhelyben lehet beszerelni. Ha a megrendelő autójához nincs sorozatengedélye a szerviznek, egyedi átalakítási papírra van szükség, amihez műszaki dokumentáció is kell, ezekért 11 800 forintot kér a közlekedési hatóság. A sorozatengedély költsége nem a vevőt terheli, s nincs szükség utólagos műszaki vizsgáztatásra sem, míg egyedi elbírálás esetén mindenképpen a bizottság elé kell járulni.

Gázüzeműre átalakított használt autó vásárlásakor nem árt körültekintőnek lenni: a forgalmiban és a zöldkártyában is szerepelnie kell a kettős üzemmódra utaló bejegyzésnek.

A pótkerék helyére helyezhető tartály általában 30-40 literes, de kapható akár 70 literes is.

Az előző gazdától szerezzük be a gáztartály eredeti tanúsítványát és a szivárgásmentességi ellenőrzésről szóló igazolást. Ha forgalmiban nem 300-xxxx formátumú bejegyzés található, az autót egyedileg alakították át. Ilyenkor az autó átírás utáni első vizsgáztatásához új egyedi átalakítási engedélyre és műszaki dokumentációra is szükség lesz.

A beszereléshez általában egy nap elegendő. Mielőtt a szerviz elvégzi a munkát, azt is megnézik, hogy az autó milyen általános állapotban van. A gáz nagyon érzékeny a gyújtásrendszer hiányosságaira, az esetleges hibákat mindenképpen orvosolni kell; különösen fontos a megfelelő állapotú gyújtógyertya. Maga a gázszett átlagosan 25-30 ezer kilométerenként igényel karbantartást. A különböző alkatrészeket rendszeresen cserélni kell: általában az első szervizlátogatáskor új gázszelep-szűrőt kap az autó, a folyékony gáz elpárologtatásáért felelős reduktor felújítása, a membránok, tömítések cseréje a későbbi felülvizsgálatokon esedékes.   

Ha használt gázautót veszünk, az előbb felsorolt alkatrészeket érdemes a vásárlás után szakműhelyben ellenőriztetni, s ha kell, cserélni. Az új autót választók közül bizonyosan sokan berzenkednek a gáztól, attól félnek: elveszítik a gyári garanciát. Ennek tisztázására érdemes felvenni a kapcsolatot a forgalmazóval.  Nem mindegy, hogy ki végzi a beszerelést, az egyik legismertebb gázos vállalkozás, a Medic-Car Kft. szakmai segítségét például a Skodák forgalmazója is igénybe veszi. A gázszettekre jellemzően

A csomagtartó hátfalához illesztett hengeres tartály a nagyobb poggyászterű autókhoz ideális. Minden gáztartályt be kell vizsgáltatni 10 éves korában, ezt követően még legfeljebb 5 évig használható

1 vagy 2 év jótállást vállal a beszerelő, ennek érvényesítéséhez elengedhetetlen, hogy az autót előírásszerűen üzemeltessük, és betartsuk a karbantartási előírásokat.

Extrapénzért a tanksapkanyílás mellé teszik a betöltőcsonkot. A „T" alakú fémtoldalékot a tankoláshoz fel kell csavarni

A leglényegesebbet a végére hagytuk: mennyibe kerül ma a gáz, és mikor térül meg? Nos, Ladába vagy más karburátoros autóba átlagosan 100 000 forint körüli összegért szerelik be az átalakító készletet, ebben már benne van a tartály és a munkadíj is. A karburátoros vagy központi befecskendezős autóknál nincs nagy különbség az egyes márkák termékei között, hasonló minőséget talál a vevő. Az üzemanyag-ellátás bonyolultságával nőnek az árak, a mai modern autóknál négy hengerrel számolva 200 000 és 250 000 forint közötti összeggel lehet kalkulálni. Ezeknél már érdemes a nagy gyártók termékei között keresgélni, nemcsak a minőség, hanem a szervizháttér miatt is: előfordulhat, hogy a kisebb cégek hazai forgalmazói néhány év után becsukják a boltot, így nem könnyű pótalkatrészt vásárolni. A gázos autó költségeihez tartozik a már említett egyedi engedélyeztetés (ha szükséges), s az egyéb lehetséges hatósági aktusok díjai: a zöldkártya, a vizsga (ezekre egyébként is szükség van), a bejegyzés a forgalmiba. Lényeges tényező a fogyasztás: gázból körülbelül 10-12 százalékkal eszik többet a motor, mint benzinből. Ma egy liter gáz átlagosan 185 forint, a 95-ös benzint lapzártánkkor 300 forint körüli áron adták.

Az üzemanyagváltó akár menet közben is átállítható gázról benzinre és fordítva. A gázüzemű autók nem kívánatosak a mélygarázsokban; a levegőnél nehezebb LPG szivárgás esetén bent marad a zárt térben, és fulladást, szélsőséges esetben (nagy mennyiségben) robbanást okozhat

Egy 7,0 l/100 km átlagfogyasztású autó gázból körülbelül 7,7 litert kér azonos távolságra, vagyis a beruházás körülbelül 30 000 km alatt kifizetődik. Karburátoros autónál, 10 l/100 km-es benzines átlagfogyasztással 10-12 000 km elég a megtérüléshez. Amennyiben a gázos autók extra karbantartási igényét is bekalkuláljuk, m ég akkor is viszonylag hamar eljuthatunk a megtérülési pontig, onnantól pedig csak hasznot hoz a beszerelés.

Ha mindent összevetünk, kiderül: a tartósan magas benzinárak mellett érdemes elgondolkodni a gázbeszerelésen; hátránya kevés van, jó tulajdonságai a sokat autózóknak forintra is átváltható előnyökkel járnak.

Karner Miklós

Az Autó2 újság 2008/5. számából 

Csökkenő teljesítmény?

A modern gázrendszerek tökéletesen illeszthetők a mai motorelektronikákhoz és befecskendezőkhöz, de mivel az LPG energiasűrűsége kisebb, mint a benziné, a befecskendezős autóknál körülbelül 3-6 százalékos teljesítmény-visszaesés tapasztalható, ez a mindennapokban szinte érzékelhetetlen. Kicsit több, 10-15 százalék a veszteség a karburátorosoknál, de átlagos körülmények között ez legfeljebb a kis teljesítményű autóknál zavarja a vezetőt. A minimális teljesítményesés mellett a gázüzem nagy előnye, hogy a benzinnel ellentétben hidegindítás után nem mossa le a hengerfalról a kenőanyagot, így nem hígítja a motorolajat. A folyékony gáz oktánszáma magas (100-105), s mivel nem folyadék, jól keveredik a levegővel. Az égés is tisztább, mint benzinnel: szilárd részecske nem jut a levegőbe, és a különösen káros aromás vegyületekből is kevesebb távozik a szabadba: szén-monoxidból 60-90, szénhidrogénből 40-60, nitrogén-oxidból 20-40 százalékkal kevesebb keletkezik, ha benzines helyett gázüzemmel megyünk.

Az Autó2 újság 2008/5. számából

Kúthálózat

Az utóbbi időszakban jelentősen nőtt a gázkutak száma Magyarországon. Átlagosan 30 km-en belül találni olyan töltőállomást, ahol lehet LPG-t tankolni. A magyar jogszabályok nem engedik meg, hogy az autós egymaga töltse meg a gáztartályt, ezért mindig szólni kell a kezelőnek, ha tankolni szeretnénk. Európa legtöbb országában magunk is tankolhatunk, a németországi hálózatról a gas-tankstellen.de, az osztrák kutakról pedig a www.fluessiggas.net/autogas/tankstellen internetes oldalon lehet tájékozódni.

Az Autó2 újság 2008/5. számából

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 5. rész

Letölthető és hallgatható podcast mellékletünk aktuális, júniusi adása.

Hangos Az Autó! – 4. rész

A 4. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Michelisz Norbi idén két sorozatban is versenyez

A WTCR világkupa 2019. évi bajnoka 2022-ben az elektromos...

Hangos Az Autó! – 3. rész

A 3. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Luxus a luxusban – Pappas Showroom a Matild Palace-ban

Magyarországon először nyílik Mercedes-Benz luxury showroom, a Pappas Auto...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás