Újautó

2009. március 16. hétfő, 00:52

Euro NCAP-töréstesztek - Megtörten

Meglepően jó és meglepően rossz eredményeket is hozott a Euro NCAP két legutóbbi sorozata.

Bevezető

Peugeot 407 Coupé – az első autó, mely 100 százalékos utasvédelmet ad frontális ütközésnél

Érthető a gyárak érdeke, hogy már a bevezetéskor a törésteszteredménnyel is hirdethető legyen az új modell. A feláras törést így soron kívül, de az ismert szabályok betartásával végzik. Az eredmények az érdeklődő vevők és az eladáshajhász gyáriak közös örömére a rendesen ütemezetteknél jóval hamarabb érkeznek. A tenyerüket dörzsölő gyártók az elmúlt hónapokban a Fiat Grande Puntót, a Mazda5-öst, valamivel később a Toyota Yarist és a Fiat Cromát, már ez évben az Alfa Romeo 159-est küldték külön-tesztre, az eredmények rendre öt-csillagos utasvédelmet hoztak. A biztonsági laboratórium időszakos vizsgálataival másik 14 modell biztonsági értékelését is megismerhettük. Az egyre szaporább utasvédelmi csillagok mellett a gyerekülések fejlődésének köszönhetően általános a javuló gyerekvédelem, s látszanak a gyalogosvédelmi törekvések is. A Citroën C6 gyalogoselütés észlelésekor a motortér kemény részeitől elemelkedő gépháztetejével az eddigi legjobb, 4 csillagos gyalogosvédelemmel tűnik ki az 5 csillagos utasvédelműek köréből; utóbbiak csúcsára érkezett a 100 százalékos frontális ütközési védelmet adó Peugeot 407 Coupé. A gyalogosok védelme miatt 3 csillagos eredményével a Fiat Grande Punto, az új Seat Leon, a Peugeot 207, a Suzuki SX4, de még a pocsék utasvédelmet adó Chevrolet Aveo is dicséretet kapott, az ebben a műsorszámban pontot és csillagot egyáltalán nem gyűjtő Jeep Grand Cherokee-t azonban elmarasztalta a biztonsági laboratórium. Az elmúlt években már szokatlanul alacsony (a Dacia Loganhez és a Fiat Pandához hasonlóan) 3 csillagos utasvédelmet mutató Chevrolet Spark oldalütközéskori életveszélyes mellkasterhelése miatt csillagmegvonást is kapott. Hasonlóan járt a még rosszabb utasvédelmet produkáló Chevrolet Aveo, amely minimális frontális ütközési védelme miatt két csillagjából is elveszített egyet, noha oldal-, gyerek- és gyalogosvédelmi jellemzői jók voltak. A Kia Cerato utas- és gyalogosvédelmével sem hozott jó eredményeket. Az alapvetően jó utasvédelem ellenére a Mazda5-ben a jelentősen elmozduló kuplungpedál, a Kia Riónál az alváz deformálódása, a Mitsubishi Coltnál pedig az utastérbe csapódó kormányszervo roncsolta a vezető lábfejét, a Hyundai Tucson esetében a kormányoszlop, a műszerfal és a biztosítéktábla is veszélyeztette a lábakat.

Az Autó2 újság 2006/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Törés-eltérés

Noha három csillagnyi pontot gyűjtött az Aveo, a gyenge frontális eredmény és a vezető életveszélyes mellkasi terhelése miatt csupán másfelet kapott

Az elmúlt öt év legrosszabb hivatalos Euro NCAP törésteszt-eredményét hozó Chevrolet Aveo legnagyobb mértékben a gyártóját lepte meg. A ma már rutinszerű gyári törésvizsgálatokat a Chevrolet is több alkalommal elvégeztette az Aveón, az egyik tesztet ráadásul a Euro NCAP által hitelesített és használt barcelonai labor végezte – az eredmények rendre három csillagot jósoltak az Aveónak. Noha a Euro NCAP-nél is háromcsillagnyi pontot gyűjtött az Aveo, a gyenge frontális védelem folytán a szervezet szabályzata alapján csupán két csillagot kaphatott, sőt a vezető életveszélyes mellkasi terhelése miatt egy csillagáthúzást is kiróttak. A hivatalos, csupán 1,5 csillagos Euro NCAP-törésteszt részletes eredményeit a Chevrolet is elkérte, hogy megvizsgálhassa a gyengébben sikerült teszt okait. A közeljövőben akár újbóli vizsgálat is szóba jöhet.

Bizakodásra adhat okot a gyártó számára, hogy az amerikai NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration – Országos Autópálya-forgalombiztonsági Hivatal) az Aveo elődjének, az Egyesült Államokban már korábban is Aveo néven árult lépcsős hátú Kalosnak ötcsillagos törésteszteredményt ítélt. Az új modell ráadasul az előd biztonságilag is fejlesztett változata. Fontos megjegyezni azonban, hogy az NHTSA-csillagok nem egyenlők a Euro NCAP csillagaival; a tengerentúlon ugyanis 56 kilométer/óra sebességgel, teljes átfedéssel betonfalnak ütköztetik az autókat, míg Európában – modernebb eljárás szerint – félátfedéssel, a vezető oldala felől (a legvalószínűbb frontális ütközést példázva) 64 kilométer/órával méhsejtmintázatú deformálódó alumíniumtömbnek vezetik az autókat. Az amerikai teszt gyorsabb lefolyása miatt elsősorban az aktív biztonsági elemeket, a légzsákokat, az öveket, az összehangolt működésüket teszi próbára, míg az európai esetében az autó szerkezeti elemei is színt vallanak a biztonság szempontjából fontos merevségükről, energiaelnyelő képességükről.

Az Aveo európai tesztjén az elődhöz képest növelt szerkezeti merevsége ellenére az utascella is jelentősen sérült. A 13,5 centit hátrafelé csúszó kormánykerék erősen a vezető mellkasába nyomódott, lábait a kormányoszlop és kapcsolói, a biztosítéktábla és a középkonzol is veszélyeztette, a regisztrált sérülések életveszélyt mutattak. Az ellenőrző vizsgálat a gyár és az intézet együttműködésével folyik. Következik az új törésteszt.

Az Autó2 újság 2006/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Fiat Grande Punto 1.2 Dynamic – 5 csillag

 

 
 

Törésteszt eredmények: Utasvédelem: 5 csillag (33 pont) – frontális ütközés: 14 (85%), oldalütközés: 18 (98% Gyerekvédelem: 3 csillag (35 pont – 72%) Gyalogosvédelem: 3 csillag (19 pont – 53%) Karosszéria: 3 ajtós meredek hátú Modellév: 2005 Önsúly: 1076 kg Alvázszám, ahonnan az eredmény érvényes: Valamennyi Grande Puntóra érvényes Biztonsági szereltség: Elülső, oldalsó és függönylégzsákok, hátul a szélső üléseken felső rögzítési pontú Isofix-csatlakozók, az elülső öveknél előfeszítő és erőhatároló, ABS, EBD Gyerekülés a 18 hónapos gyereknél: Britax-Römer Duo Plus Isofix Gyerekülés a 3 éves gyereknél: Britax-Römer Duo Plus Isofix Megjegyzés: A töréskor elmozduló pedálok ellenére a védelem minden szempontból jó. 

Az Autó2 újság 2006/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Mazda5 1.8 – 5 csillag

 

 
 

Törésteszt eredmények: Utasvédelem: 5 csillag (33 pont) – frontális ütközés: 13 (84%), oldalütközés: 18 (100% Gyerekvédelem: 3 csillag (32 pont – 64%) Gyalogosvédelem: 2 csillag (12 pont – 33%) Karosszéria: Egyterű Modellév: 2005 Önsúly: 1395 kg Alvázszám, ahonnan az eredmény érvényes: JMZCR#####0119552 Biztonsági szereltség: Elülső, oldal- és függönylégzsákok, elöl erőhatárolós övfeszítők, a középső sor szélő helyeinél felső feszítős Isofix-csatok, ABS, fékasszisztens Gyerekülés a 18 hónapos gyereknél: Britax-Römer Baby-Safe Plus Gyerekülés a 3 éves gyereknél: Britax-Römer Duo Plus Isofix Megjegyzés: A vezető lábfeje a 8,6 centimétert elmozduló kuplungpedáltól erősen sérült. 

Az Autó2 újság 2006/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Toyota Yaris 1.0 – 5 csillag

 

 
 

Törésteszt eredmények: Utasvédelem: 5 csillag (33 pont) – frontális ütközés: 13 (84%), oldalütközés: 18 (100% Gyerekvédelem: 3 csillag (32 pont – 64%) Gyalogosvédelem: 2 csillag (12 pont – 33%) Karosszéria: 5 ajtós meredek hátú Modellév: 2006 Önsúly: 1020 kg Alvázszám, ahonnan az eredmény érvényes: Valamennyi 2006-os modellévű Yarisra érvényes Biztonsági szereltség: Elülső, oldalsó- és függönylégzsákok, vezetőoldali térdzsák, elöl erőhatárolós, feszítős övek, Isofix csatok a hátsó szélső üléseknél, ABS, fékasszisztens Gyerekülés a 18 hónapos gyereknél: Britax-Römer Baby-Safe Universal Gyerekülés a 3 éves gyereknél: Britax-Römer Duo Plus Universal Megjegyzés: A kisautók legbiztonságosabbjaként vizsgázott, később hasonló utasvédelmi, jobb gyalogosvédelmi eredménnyel érte utol a Peugeot 207. 

Az Autó2 újság 2006/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Fiat Croma 1.9 JTD Dynamic – 5 csillag

 

 
 

Törésteszt eredmények: Utasvédelem: 5 csillag (35 pont) – frontális ütközés: 15 (95%), oldalütközés: 18 (99% Gyerekvédelem: 3 csillag (34 pont – 68%) Gyalogosvédelem: 2 csillag (18 pont – 49%) Karosszéria: 5 ajtós meredek hátú nagyautó Modellév: 2005 Önsúly: 1540 kg Alvázszám, ahonnan az eredmény érvényes: 2014896 Biztonsági szereltség: Elülső, oldalsó és füg-gönylégzsákok, vezetőoldali térdzsák, elöl erőhatárolós, feszítős övek, Isofix-csatok a hátsó szélső üléseknél, ABS Gyerekülés a 18 hónapos gyereknél: Britax-Römer Duo Plus Isofix Gyerekülés a 3 éves gyereknél: Britax-Römer Duo Plus Isofix Megjegyzés: Jó utas-, gyenge gyalogosvédelem. 

Az Autó2 újság 2006/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Chevrolet Matiz/Spark 0.8 – 3 csillag

 

 
 

Törésteszt eredmények: Utasvédelem: 3 csillag (17 pont) – frontális ütközés: 9 (56%), oldalütközés: 8 (44% Gyerekvédelem: 3 csillag (30 pont – 61%) Gyalogosvédelem: 2 csillag (13 pont – 36%) Karosszéria: 5 ajtós meredek hátú Modellév: 2005 Önsúly: 815 kg Alvázszám, ahonnan az eredmény érvényes: KL1KF484J6C071392 Biztonsági szereltség: Elülső légzsákok, erőhatároló és előfeszítő az elülső övekhez, hárompontos Isofix-csatok a hátsó szélső ülésekhez Gyerekülés a 18 hónapos gyereknél: Menetiránynak háttal fordított Britax-Römer Baby-Safe Isofix segédkerettel Gyerekülés a 3 éves gyereknél: Britax-Römer Duo Plus Isofix Megjegyzés: Az oldfalütközés életveszélyes mellkasi nyomása miatt az elért három csillagból is megvontak egyet. 

Az Autó2 újság 2006/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Kia Rio 1.4 EX – 4 csillag

 

 
 

Törésteszt eredmények: Utasvédelem: 4 csillag (29 pont) – frontális ütközés: 11 (69%), oldalütközés: 16 (89% Gyerekvédelem: 3 csillag (34 pont – 69%) Gyalogosvédelem: 2 csillag (13 pont – 36%) Karosszéria: 5 ajtós meredek hátú Modellév: 2005 Önsúly: 1154 kg Alvázszám, ahonnan az eredmény érvényes: Valamennyi új Rióra érvényes Biztonsági szereltség: Elülső, oldalsó és füg-gönylégzsákok, erőhatároló és előfeszítő az elülső öveknél, felső feszítős Isofix-csatok a hátsó üléseknél, ABS Gyerekülés a 18 hónapos gyereknél: Menetiránynak háttal fordított Britax-Römer Baby-Safe Universal Gyerekülés a 3 éves gyereknél: Britax-Römer Duo Plus Isofix Megjegyzés: A frontális ütközésnél a padlólemez deformálódása a vezető lábfejét roncsolta. 

Az Autó2 újság 2006/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás