Jogi tanácsok
Egy mozgáskorlátozott kálváriája
Olvasónk parkolási engedéllyel várakozott, autóját mégis elszállították. Jogosan?
Esetleírás
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Lapunkban már többször írtunk a fogyatékkal élők közlekedési nehézségeiről, kiemelten foglalkoztunk a parkolási anomáliákkal. Mostani esetünk is ezzel kapcsolatos: levélírónk úgy érzi, jogtalanul szállították el autóját. A vele történteket ekképp meséli el:
2007. július 6-án a szegedi parkolós cég „lopóautója” elvitte a személygépkocsimat a Megállni tilosból – a tábla alatt kiegészítő táblán utaltak az autó elszállításának lehetőségére, amit sajnos nem vettem észre, mert nem láttam meg egyik táblát sem. Rajtam kívül mások is parkoltak az utcában. Az autóban jól látható helyre tettem a mozgáskorlátozott igazolványt, ezzel jelezve, hogy a célomhoz legközelebbi megállás indokolt volt. Egyébként azért nem tudtam a mozgáskorlátozottak számára fenntartott parkolóhelyre állni, mert ott mozgáskorlátozottak parkolási igazolványával nem rendelkező autók álltak, vagy legalábbis azt látható módon nem helyezték ki. Ezért a kijelölt parkolóhellyel pontosan szemben, az utca másik oldalán állítottam le autómat (gyógyfürdőbe mentem kezelésre). Kezelés után hűlt helyét találtam. Egy kedves fiatalember segített, elvitt a Szeged túloldalán lévő telephelyre, és útközben elmondta, hogy délután 6 óra körül rendszeresen erre jönnek a „lopóautók” a biztos bevétel (autóelvitel) miatt.
A cég által adott papíron (gépjármű-elszállítás megrendelése) szerepelnek azok az esetek, amelyeknél elvitethetik az autót, 21 különböző szabálysértésről van szó. Kérdéseim a következők:
– A parkolási cégek miért a mozgáskorlátozottak autóját szállítják el a megállni tilosból, és miért nem a mozgáskorlátozottak részére fenntartott helyen szabálytalanul parkolókét? Lehetne-e arra kötelezni őket, hogy addig ne vigyenek el mozgássérültet szállító autót, amíg a számára fenntartott helyen arra nem jogosult áll?! Mi ez, ha nem etikátlan és gusztustalan eljárás? – Mire jogosít a mozgáskorlátozottak részére kiadott parkolási igazolvány?
– Hol lehet akkor – a fentieket is figyelembe véve – egyáltalán szabályosan megállni, várakozni és parkolni mozgáskorlátozottaknak büntetés nélkül? Ér egyáltalán valamit az igazolvány, amit félve merek a műszerfalra tenni, attól tartva, hogy betörik érte a szélvédőt, vagy feltörik az autómat?
– Megakadályozható, hogy elszállítsák az autót, ha olyan helyen parkol (jelen esetben egy zsákutcáról van szó, annak is a legvégéről, amin túl csupán egy kocsibejáró volt), ahol egyébként nem akadályozza a forgalmat? Tudtommal ezt csak ott tehetnék meg a hatóságok és a parkolási társaságok (melyek ismereteim szerint nem funkcionálnak hatóságként), ahol a parkoló autó a forgalmat akadályozza, vagy balesetveszélyes szituáció kialakulását segíti (pl. lámpát eltakaró teherautó). Egyéb esetekben Budapesten bilincselnek, nem vontatnak.
– Jogosultak-e parkolási társaságok, útfenntartók, esetleg önkormányzatok vagy lakók önhatalmúlag kitenni az elszállítást jelző táblát?
– Ki dönt, és mi alapján a kihelyezendő táblákról? Van-e valamilyen kontroll, vagy automatizmus az egész? Tapasztalatom az, hogy a Megállni tilos és a Várakozni tilos táblák aránya kb. 95:1. Mi értelme a Várakozni tilos táblának, ha azt nem használják?
– Kinél kell „kopogtatni”, ha a tiltó táblát nem láttam, mert egy fa lombkoronája azt teljesen benőtte/eltakarta?
Név és cím a szerkesztőségben
Az Autó2 újság 2007/12. számában megjelent cikk rövidített változata
Dr. Kovács Kázmér, az A2 jogi szakértője válaszol
Olvasónk panaszából kitűnik, hogy a parkolással összefüggő problémák országosak. Tény, hogy a KRESZ mindenkire érvényes, aki a közúti közlekedésben részt vesz. Tény az is, hogy olvasónk az autó elszállításának lehetőségére utaló kiegészítő táblával ellátott megállási tilalom ellenére parkolt. Az alábbiakban felsorolom azokat a helyeket, ahol – szemben mindenki mással – a mozgáskorlátozottak várakozhatnak, nemhogy az elszállítás, de a büntetés vagy a díjfizetés kockázata nélkül is. Amenynyiben e lehetőségek helyett a mozgáskorlátozott az elszállítás lehetőségét kilátásba helyező, a megállást is tiltó tábla hatálya alatt parkol, nézetem szerint nem reklamálhatja az elszállítás tényét.
Más kérdés a mozgáskorlátozottak számára kijelölt helyen várakozó gyenge moralitású autósok problematikája. Amennyiben erre szóló jogosultság nélkül tartózkodik valaki egy mozgássérültek részére fenntartott helyen – függetlenül attól, hogy szabálysértést követ el –, a hatályos jogszabályok értelmében ez a tény önmagában nem minden esetben vonja maga után az elszállítást is, csak akkor, ha erre külön kiegészítő tábla figyelmeztet. A magam részéről egyet tudnék érteni egy olyan jogszabály-módosítással, ami az elszállítás kötelezettségét e nélkül is általánossá tenné. Ezt mérlegeléstől függően lehet olyan súlyosnak is tekinteni, mint például egy mentőkijárat vagy tűzcsap eltakarását, illetve egy veszélyes útszakaszon való parkolást is, amikor nemcsak a forgalmat zavarja a szabálytalanul parkoló gépkocsi, hanem a többi, közlekedésben részt vevő biztonságát is veszélyezteti. Valóban indokolt tehát a mozgáskorlátozottak részére fenntartott parkolóhelyen jogosulatlanul várakozó gépjárművek elszállítása, de az a közlekedési hatóságok, illetve a helyi önkormányzat elhatározásán múlik. Olvasónkra a Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének 37/2000. (VII. 4.) Kgy. rendelete vonatkozott, mely nem tartalmaz olyan kitételt, hogy a mozgáskorlátozottak részére fenntartott parkolóhelyet jogosulatlanul igénybe vevő gépjárműveket feltétlenül el kell szállítani, ellenben olyan rendelkezés van benne, hogy kerékbilincs nem rögzíthető érvényes igazolvánnyal ellátott mozgássérült járműre, ha az igazolványt a jármű szélvédője alatt jól látható helyen helyezték el. Ezt a rendelkezést egyébként a 143/ 1995. (XI. 30) kormányrendelet is rögzíti, tehát Szegeden se lehetne másként.
Olvasónk második és harmadik kérdésére a választ a KRESZ 51/A paragrafusa tartalmazza, ami a mozgáskorlátozott személyt vagy az őt szállító jármű vezetőjét megillető jogosultságokat foglalja öszsze, amennyiben külön jogszabály alapján erre engedélyt kapott, és a járművön az engedélyre utaló jelzés van. Ezek a jogosultságok a következők:
– „Gyalogos, illetve gyalogos és kerékpáros övezet”-ben közlekedhet és várakozhat. – „Mindkét irányból behajtani tilos”, „Gépjárművel, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel behajtani tilos”, „Motorkerékpárral behajtani tilos”, „Járműszerelvénnyel behajtani tilos”, „Segédmotoros kerékpárral behajtani tilos” jelzőtáblánál mozgáskorlátozott személy (illetőleg az őt szállító jármű vezetője) a tilalom ellenére behajthat, ha úti célja a jelzőtáblával megjelölt úton van, vagy csak ezen az úton közelíthető meg. – A mozgáskorlátozottakat szállító jármű részére fenntartott várakozóhelyen való tartózkodás. – A járdán – egyéb feltételek fennállása esetén – akkor is megállhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg. – A mozgáskorlátozott személy (illetőleg az őt szállító jármű vezetője) olyan helyen is várakozhat, ahol a várakozást jelzőtábla tiltja, illetve a korlátozott várakozási övezetben és várakozási övezetben jegykiadó automata működtetése nélkül is. A jogosultságok felsorolásából egyértelműen kitűnik, hogy azok köre nem terjed ki a „Megállni tilos” tábla figyelmen kívül hagyására.
Olvasónk negyedik, ötödik és hatodik kérdése a parkolótársaságok és a hatóságok elhatározásának kérdéskörével kapcsolatos. A parkolás rendjét elsősorban az 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet (KRESZ), valamint a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény előírásai határozzák meg, amelyet minden önkormányzatnak helyi rendelettel kell szabályoznia. Ez jelen esetben Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének 37/2000. (VII. 4.) Kgy. rendelete a Közterület-felügyelet szervezetéről és feladatairól, valamint a járművek közterületről történő elszállításáról és a kerékbilincs alkalmazásáról. A parkolási társaságok és a lakók tehát a törvény előírásainak megfelelően elvileg nem dönthetnek önállóan a gépjárművek elszállításáról vagy kerékbilincs felhelyezéséről, még kevésbé a közlekedési jelzőtáblák kihelyezéséről. Ezt hatósági intézkedése során kizárólag rendőr vagy közterület-felügyelő rendelheti el, amennyiben jogszabályi feltételei fennállnak. Más kérdés, hogy a gyakorlatban ezt az ország egyes településein hogyan oldják meg, sajnos a közterület-felügyelők gyakran csak asszisztálnak az üzletileg az elszállításban, bilincselésben érdekelt vállalkozók által üzemeltetett kerékbilincs- és elszállítóipar felvirágoztatásához (fővárosi olvasóink közül biztosan többen emlékeznek a néhány éve Budapesten közfelháborodást keltett, sárga színű, az autósok által csak „lopóautónak” nevezett szállítókocsikkal dolgozó vállalkozásra).
Amennyiben a közlekedési jelzőtábla nem jól látható, utasításait, jelzéseit sem kérheti senkin számon, és az ebből eredő károkat a táblát elhelyező hatóság köteles minden károsultnak megtéríteni. Az ilyen rosszul látható táblák utasításait figyelmen kívül hagyó autóssal szemben kirótt büntetéseket nem kell megfizetni, azt a bíróság törölni fogja, az ezzel összefüggésben felmerülő költségeket pedig a közútkezelő (vagyis helyi közút esetén a helyi önkormányzat, illetve annak erre kijelölt szerve) köteles a vétlen autósnak megtéríteni.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...