Bemutatók

2009. március 16. hétfő, 00:52

Citroën C-Métisse - Mesztic

A Citroën tanulmánya nem kitömött bábu, jellegéhez képest jól gördülő labor.

Menettudósítás

Radikális sportautó négy személynek, kényelemmel, páratlan műszakisággal

Mennél jobban elrugaszkodik a tanulmány a hétköznapi autótól, annál bonyolultabb úgy megcsinálni, hogy valóban élvezetesen vezethető változat legyen. A Citroën a C-Métisse-szel erre a legnehezebb feladatra vállalkozott, mégpedig úgy, hogy a C-sorozat meglévő elemeiből is használt, talán innen és a hibridüzemből jött a keverékre utaló Métisse, azaz mesztic név is.

A szellem szabad szárnyalását jól kifejező, nagy négyüléses túraautó forma már első pillantásra erre utal. A feladat nehézségét és költségeit azonban jócskán megdobja a szénszálmerevítéses műanyagból készült karosszéria és vázszerkezet, az egésznek pedig a szökési sebességet elérő erkölcsi töltetet ad a dízelmotoros-elektromos hibridhajtás és az utánozhatatlan megoldás: a bonyolult összeállítás a Citroën híres – nevezetes hidropneumatikus rugózásán utazik.

Az utóbbi évek egyik legeredetibb formaterve, alacsony, izmos és meredek hátfallal. A hidraulikus felfüggesztések a sebesség függvényében állítják be a rugózást és a csillapítást

A forma valóban merőben új, de ez egy ilyen ívű vállalkozáshoz talán kevés lenne, ezért a konkrét megvalósítás még forradalmibb: az ajtók különleges mozgása (elöl kézzel, hátul elektromotorral) egyenesen utcai attrakció lenne. A belső a laposság ellenére hatalmas és kényelmes, ezt már a háromméteres tengelytáv eleve számszerűsíti, de a beszállás, különösen előre, finoman fogalmazva is sportos. A térnyerés a vékonyra formázott műanyag üléssorok hozadéka is, az anatómiailag formált szilárd szénszálas műanyag héjakra elegendő a vékonyabb habszivacs-bőr kárpitozás.

Biztonsági megfontolás a széles küszöb, de az ötpontos biztonsági öv is, meg a nagyon spéci fejtámla. Az autóhoz szabott táska látszik a sárvédővég élénél. A kormány és a pedálzat elektromosan állítható

Belül a masszivitásra hangolt alumínium és a kristályosra vett plexi dominál. A kilométeróra és a fordulatszámmérő plexikristályain végigfutó, zöldről pirosra váltó színes fény önmagában is a fordulatszám és sebesség magasságairól beszél. A plafonra tett gyújtáskapcsoló elmozdítását a tudományos-fantasztikus filmekkel bevezetett szférikus hangok kísérik, és a szirének mindent jelezhetnek, még nagy sebességnél a hatásos leszívóerő kialakulását is. Az indítógomb lenyomására és a kardánbox oldalára tett alufület a D-állásba téve az olyan méltóságokat, mint a Jaguarok is mozgató világhíres dupla turbós dízel, a 2,7 literes V6-os a nikkel-metál hibrid akku töltöttségi állapotától függően el sem indul. A két hátsó kerékagyba szerelt vízhűtéses (!) agymotor tol egy lendületeset 5 km/órás sebességig, hogy a hevesebb gázadásra reagálva aztán a nagy öngyújtós a saját önindítóját használva beugorjon, és a C6-os hatfokozatú automata váltóján keresztülfolyatott 400 Nm-es nyomatékával irtózatos erővel vontassa az első kerekeken át. A deklarált végsebesség 250 km/h. Itt a Renault és

A Citroën hidropneumatikus rugós tagjai elöl-hátul kettős könnyűfém keresztlengőkarokra dolgoznak. A kanyarstabilizátorokat versenyautósan GL-szemek kapcsolják a rendszerhez

Citroën közös tulajdonú CER AM próbapályáján (korábban a Pinninfarináé volt) Párizs mellett, a majd függőlegesre döntött kanyarokban is kicsit 170 felett száguldunk, és hogy a sebességmérő nem csal, azt jól jelzi az ablaktörlő menetszél szárnyán átreppenés egyik oldalról a másikra. Az automata váltó az elképzelések szerint a kormányról is kapcsolható lenne, de ezen a darabon nincs ilyen beavatkozási lehetőség.

Szinte lebeg a vékony első ülés a térben

A szervokormány szépen irányít, a fékek meg kicsit túlságosan is aktívan fognak. A nemcsak sportüzemre, de rekuperálásra (visszatáplálásra) is méretezett hibridüzem módozatai nagyobb sebességnél már zökkenőmentesen változnak, a kardánalagúton végigfutó három színes világítósáv színváltozásai jelzik a mindenkori üzemmódot (dízel-, elektro-, hibridhajtást, visszatermelést stb.). De a hajtott hátsó kerekek stabilitási szerepet is kapnak a kitörésgátló utasításaira.

Az útfekvés a hidropneumatikákon a tempóhoz igazodóan alakul, a stabilitási tulajdonságokat a kocsi hátulján automatikával mozgatott légáramlástani elemekkel tovább javítják. A műszaki adatait titokban tartott hibridrendszer irányítóelektronikája is hátul, a csomagtérben van, a hátsó sárvédővégekbe fektetett hűtők egyike az elektronikát, a másik az agymotorokat hűti.

A C-Métisse-nek nem lesz szériamegfelelője, de a kidolgozott ötletek egy része még az utcai modelleken is megvalósulhat, ha máshol nem, a luxuskategóriában.

Surányi Péter

Finom kormánymegoldás a rátett kezelő (fények, irányjelző stb.) kapcsolókkal. A jobb csúszka a boxon a sebességváltó előválasztója
 
A két hűtőnyílás közül az egyik a vízhűtéses elektromotoroké, a másik a szabályozóelektronika vízhűtéséé
 
Eredeti nyitási mechanizmus az ajtó tengelyének egyszerű forgatásával
    
Belső élet: tágas kényelmes és sportos. A natúrfémek dominálnak. Pusztán elektromos hajtással 30 km/órás sebességgel 3 km-t tud befutni
 
A V6-os motor a szénszálmerevítéses műanyag bölcsőben, azzal együtt csavarozható le a karosszériáról. Az átfutó krómozott cső az egyik turbó töltőcsöve, a két hengersor légszűrői papírból vannak
 
A hátsó ajtókat elektromotorok nyitják, hátra még csak-csak, előre sportos a beszállás
    

Ízelítő a Luxusautó 2007/3 számából

A Citroën C-Métisse számokban

Hibridhajtás, dízel- és a hátsó kerékagyakba épített elektromotorral.

Belső égésű motor V6-os HDi-dízel, elöl keresztben elhelyezve. Négy vezértengely, hengerenként négy szelep, közös csöves, közvetlen befecskendezés, 2 turbó, köztes hűtő, két részecskeszűrő. Hengerűrtartalom: 2721 cm3. Hengerszám/szelepszám: 6/24. Teljesítmény: 208 LE/150 kW. Nyomaték: 400 Nm. Váltó: 6 fokozatú, automata.

Elektromos hajtás Elektromotorok a két hátsó kerékagyban. Teljesítmény (egyenként): 20 LE/15 kW. Nyomaték (egyenként): 400 Nm.

Karosszéria, futómű Alaktényező (CW): 0,30. Négyüléses, szénszálmerevítéses műanyag struktúra és karos�- széria. Hidropneumatikus rugózás, elöl-hátul kettős könnyűfém keresztlengőkarokon, stabilizátorral, tárcsafékekkel. Gumiméret: 255/40 R20.

Méretek Hossz x szélesség x magasság: 4740x2000x1240 mm. Tengelytáv: 3000 mm. Csomagtér: 400 l. Saját tömeg: 1400 kg.

Menetdinamikai adatok Gyorsulás (0–100 km/h): 6,2 s. Végsebesség: 250 km/h. Vegyes fogyasztás: 6,5 l/100 km. CO2-kibocsátás: 174 g/km.

Ízelítő a Luxusautó 2007/3 számából

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás