Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Cadillac CTS - Itt van Amerika

A General Motors gyöngyszeme, a Cadillac betörni készül Közép-és Kelet-Európába, hamarosan Magyarországon is megjelenik a tradicionális márka. A hazai forgalmazás beindítása előtt számot adott tudásáról az Újvilágban igen kelendő CTS.

Első oldal

A régi limuzinéppítési hagyományok köszönnek vissza a formán. A motortérbe egyelőre nem költözhet dízelmotor
A Cadillac alaposan átformálta modellpalettáját az elmúlt években. Az ezredforduló óta folyamatosan érkeznek az új, hárombetűs elnevezésű típusok, amelyeket karakteresen sarkos ruhába öltöztettek. A friss imázzsal elsőként a CTS próbált szerencsét, ez lehet a sikerkovács Európában is.

A lépcsőshátú karosszéria 4828 mm-es hosszával a terjedelmesebb nagyautók közé tartozik, az arányok a klasszikus limuzinos hagyományokat tükrözik. A formáról nincs értelme sokat beszélni, hiszen valakinek vagy tetszik, vagy nem. Egy biztos: a szögletes vonalak elölről és hátulról nézve is egyértelműen azonosítják az amerikait, nem marad észrevétlen, aki ilyennel érkezik. Ezen a szinten fél siker a jól eltalált formaterv, de az érvényesüléshez izgalmas beltartalom is kell, főleg az igényes európai piacon. A Cadillac nem titkolja, hogy az öreg kontinensre küldte „továbbképzésre” a CTS-t. Az utastéren látszik az igyekezet, puhák a műanyagok, szép a kidolgozás, a minőségi összhatás kellemes, de néhány kapcsolónál, a fa- és aluhatású elemeknél visszaköszön az „amerikai fíling”. Az elülső ülések meglepően kemények, oldaltartásuk csekély, viszont az ülőlap elég hosszú, és nem fárasztó bennük az utazás. A kormány fel-le mozgatását engedő csuklós mechanizmus nem túl nyerő megoldás. A helykínálatra alapvetően nincs panasz, mindkét sorban elegendő a tér, hogy akár öt termetes felnőtt is együtt utazzon. Az USA-autók elengedhetetlen része, a pohártartó itt sem hiányzik (négy jutott az utasoknak), egyéb rakodóhelyből lehetne több. A 420 literes csomagtartó bővíthető, osztottak a hátsó üléstámlák.  

Dupla kipufogó jelöli a 3,6-os és az 5,7-es motort. A csomagtartón nincs kilincs, utastéri kivilágítatlan nyitógombja a bal elülső ajtón van. Tolatóradar nem jár a CTS-hez

A Cadillac európai premierje egybeesik két új erőforrás bemutatkozásával is. A 2,8 és 3,6 literes, hengerenként négyszelepes, 60 fokos hengerszögű V6-osok teljesen alumíniumból készülnek, változó a szelepnyitás és a szívócsőhossz. A kisebbik 215 LE-t és 262 Nm-et, a nagyobbik 257 LE-t és 340 Nm-et szolgáltat. 

A tesztúton mindkettőt vezettük, ötsebességes automatával (hatsebességes kéziváltó a másik alternatíva). Hangjuk egyformán kellemesen bizsergető, készségesen pörögnek fel. A kézikapcsolási opciót nélkülöző váltóval kellő dinamizmussal mozog a CTS, igaz, a finoman dolgozó szerkezet padlógáznál lassan reagál a vezető akaratára, még „sport”-állásban is késlekedik.

Sokat vártunk a futóműtől, a Cadillac a Nürburgringen állította be az európai ízléshez. Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul öt lengőkarból álló szerkezet hangolása keményebb a kategóriában megszokottnál, igazodik a sportos stílushoz. A keresztbordákon el-elpattannak az útról a kerekek, ezért rossz minőségű felületen kicsit bizonytalan az úttartás. Ha sima az aszfalt, biztosan fekszik a CTS, ebben nagy szerepe van az ideális tengelyterhelésnek: előre 53, hátra 47 százalék jut a közel kéttonnás üres tömegből. A hátsókerékhajtást menetstabilizáló rendszerrel és kipörgésgátlóval is zabolázzák. A kormány igen könnyű, két ujjal tekerhető, viszont lehetne közvetlenebb. A fékben nem csalódik a vezető, meggyőzően látja el feladatát.

A CTS-vásárló alapáron jól felszerelt géphez jut, a biztonsági és a kényelmi extrák listája igen hosszú. A kulcskérdés az, hogy a látványos külsejű Cadillac milyen árral és szolgáltatásokkal száll szembe az óvilági versenytársakkal. Nos, az itthoni forgalmazó a márkához illő szervizzel is készül, a háttér tehát biztosított. Dízelmotor egyelőre nincs, ez jelentős hátrány a többiekkel szemben. A legolcsóbb CTS 42 000 euróért kelleti majd magát. A körülbelül 10,5 millió forint a prémiumszegmensben nem rossz ajánlat. Ha itthon bejön a forma, a siker sem marad el.

Ka. Mi.

A Luxusautó 2005/1-es számából.

V. mint vadító

A középkonzol felső része kissé bumfordi, és a képernyő melletti kapcsolók sem túl szépek. A műszerek jól leolvashatók. Az alubetétes kormány a CTS-V sajátja
A CTS-modellel indítja útjára a Cadillac sportos „V”- sorozatát. A korlátozott példányszámú CTS-V a mezei kivitelhez képest látványosabb lökhárítót, 18 colos defektmentes kerekeket, 40 mm-rel ültetett, keményített futóművet, Brembo–fékeket kapott. A lényeg a motorháztető alatt lakik: a Corvette 5,7 literes 400 LE-s V8-asa hörög lélegzetelállító muzsikával. Igazi fricska ez a konkurenseknek: OHV-vezérlés, hengerenként két szelep, ahogy néhány évtizeddel ezelőtt megálmodták. A gép 3500-as fordulat felett olyan lelkesen rázza ki magából a lóerőket, hogy a vezetőnek libabőrös lesz a háta. A hatgangos váltót kell ugyan nyomni erősen, hogy bekattanjon a fokozatba, de az öt másodperc alatti százas sprint mindent feledtet. A gyorsulásnál csak a kanyargós úton való haladás bizseregteti jobban a tenyeret: ha a négyállású menetstabilizálót a „competition” módba állítjuk, a bivalyerőt kihasználva keresztben vehetjük a kanyarokat, és a műszerfalon azt is figyelhetjük, hogy mekkora „g” erővel küzdünk meg, miközben a kormányba kapaszkodunk.


A Luxusautó 2005/1-es számából.

A Cadillac CTS számokban

A Cadillac CTS számokbanMotor
V6-os benzinmotor, változó szelepnyitás és szívócsőhossz. Hatfokozatú kéziváltó vagy ötfokozatú automata, hátsókerékhajtás.
Hengerűrtartalom: 2792 (3564) cm3.
Furat x löket: 89×74,8 (94×85,6).
Hengerszám/szelepszám: 6/24.
Teljesítmény: 215 (257) LE (7000/min (6200/min) fordulaton).
Nyomaték: 262 (340) Nm (3300/min (3200/min) fordulaton).

Karosszéria, futómű
Ötüléses, négyajtós önhordó karosszéria. Elöl kettős keresztlengőkarok, hátul öt lengőkaros megoldás
spirálrugókkal. Négykeréktárcsafék, ABS, fékasszisztens. Kipörgésgátló, menetstabilizáló rendszer.

Méretek

Hosszúság x szélesség x magasság: 4828x1795x1441 mm.
Csomagtartó: 420 l.
Üzemanyagtank: 64 l.
Gumiméret: 225/55 R16.

Menetteljesítmények
Végsebesség: 226 (240) km/óra.
Gyorsulás (0–100 km/óra): 8,2 (7) s.
Átlagfogyasztás 11,9 (11,4) l/100 km.

*Zárójelben az erősebb motor adatai

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás