Bemutatók

2009. március 16. hétfő, 00:52

BMW M5 - Kolosszus

Az új M5-össel megszületett a BMW mindenkori csúcs izomautója. A paletta legerősebb gépét Forma–1-es ihletésű V10-es hajtja.

’’’’’’’’’""’’’’’’’’’ ’’’’’’’’’""’’’’’’’’’
’’’’’’’’’""’’’’’’’’’
A szabályozható csillapítású futóművet leültették, a keréktárcsák 19 colosak
’’’’’’’’’""’’’’’’’’’

Az M5-ös az idén húszéves. Az 1984-ben debütált és a mindenkori müncheni kínálat legerősebb autóit felvonultató sorozat eddig összesen négy generációt élt meg, a frissen bemutatott legutóbbi modell azonban jócskán túltesz valamennyi elődjén. A tavalyi 5-ös sorozat műszaki alapjait használó lépcsőshátú elöl McPherson-, hátul sok lengőkaros, DeDion-rendszerű alu futóműve 2 centivel került közelebb a talajhoz, stabilizátorait, szilentblokkjait megerősítették, lengéscsillapítóit kicserélték. Az új csillapítók szabályozható karakterisztikájúak, feszességük ráadásul egy ujjal, a kormány MDrive feliratú gombjával változtatható. Az MDrive-kapcsoló az új M5-ös játék kulcsa. Csavargatásával a futómű három fokozatán kívül a kitörésgátló beavatkozási ingerküszöbe is emelhető három lépésben, sőt gombnyomásra a V10-es erőforrás viselkedése is szabályozható. Városban araszolgatva a gép automatikusan 400 lóerősre gyengül, így kellemesebb, nyomatékosabb karakterisztikával, résztehelési rapli nélkül viseli el a kényszerű lassú haladást. Az automatikus teljesítménycsökkentés természetesen egyetlen gombnyomással felülbírálható: a sebességváltó karja melletti billentyűsorból a P500-ast választva újra mind az 507 ló dolgoztatható, sőt létezik egy még hegyesebb P500 Sport állás is. Különlegesség, hogy a teljesítménycsök

a
’’’’’’’’’""’’’’’’’’’ ’’’’’’’’’""’’’’’’’’’
’’’’’’’’’""’’’’’’’’’
Az M5-ös műszerfala a sorozat 5-ösöké. Csak az SMG-váltó melletti gombsor és a 330 km/óráig skálázott sebességmérő árulkodik
’’’’’’’’’""’’’’’’’’’
kentett üzemhez az elektronikus gázpedál is igazodik, „gyenge” motornál a rendesnél sokkal határozottabban kell taposni.

A Forma–1-ből érkezett alapelvű, V10-es, 5,0 literes szívómotor természetesen teljesen alumíniumépítésű, forgattyúházát hat helyen csapágyazott főtengelye körül szürkeöntvény betétek is merevítik. A kettős-vanos változó vezérlésű gép nem valvetronicos, azaz szívócsövéből nem hiányzik a pillangószelep, sőt mindjárt tíz is van belőle, így minden hengernek jut egy-egy. A friss fejlesztésű motorirányító rendszer hengersoronként külön kezeli a pillangókat, a kopogást pedig – a gyertyákat használva jeladónak – kisegítő szenzorrendszer nélkül is észleli. Az elektronika az egyes hengerek égéslefutására a gyertyaelektródák körüli ionsűrűségből következtet, s ha kell, akár hengerenként külön-külön avatkozik be, finoman megváltoztatva a befecskendezés időzítését és az előgyújtási szöget. A hétfokozatú, robotizált SMG-váltóval együtt dolgozva a motorirányítás a vezető által kiválasztott kapcs

a
’’’’’’’’’""’’’’’’’’’ ’’’’’’’’’""’’’’’’’’’
’’’’’’’’’""’’’’’’’’’
A V10-es alig fér a motortérbe, a motorháztető alumínium
’’’’’’’’’""’’’’’’’’’
olási módtól függően működteti a vezérlésállítást, a gyújtást és a befecskendezést is. Az erőátvitel összesen tizenegy kapcsolási sémát ismer, de ezek között akár gyorsítás közben is a pillanatnyi helyzethez igazodva váltogat. A sofőr kézzel, a választókarral vagy a kormány billentyűivel kapcsolhat, D-állásban pedig magától vált az elektronika. Az SMG felismeri a lejtmenetet és az emelkedőket is. A hátsó kerekek különleges differenciálművön keresztül kapnak hajtást. Az M-diffi elektromos zárját a váltó agya vezérli, így akár az egyik oldali kerékkel jégen, a másikkal betonon állva is könnyedén elindul az M5-ös.

A duplacsövű, teljesen rozsdamentes kipufogóból morgó tízhengeres 4,7 másodperc alatt gyorsul állásból 100-ra, végsebességét a motorelektronikán keresztül a BMW önkéntesen korlátozza 250 km/órára. Az autót kezelésbe vevő tuningcégek már ki is irtották az agykorlátot, az M5-ös így állítólag könnyedén kiakasztja a 330 km/ óráig skálázott sebességmérőt.

Szécsényi

Műszaki adatok

A BMW M5 fontosabb műszaki adatai
Hengerszám/szelepszám
10/40
Hengerűrtartalom [cm3]
4999
Furat x löket [mm]
92 x 75,2
Teljesítmény [LE/kW(1/min)]
507/373(7750)
Nyomaték [Nm(1/min)]
520(6100)
Végsebesség [km/h]
250
Gyorsulás (0–100 km/h-ra) [s]
4,7
Hossz x szélesség x magasság [mm]
4855 x 1846 x 1469
Tengelytáv [mm]
2889
Nyomtáv elöl/hátul [mm]
1580/1566
Saját tömeg/megengedett össztömeg [kg]
1830/2300
Fogyasztás [l/100 km]
város
22,7
városon kívül
10,2
vegyes
14,8
Üzemanyagtartály [l]
70
Csomagtartó [l]
520

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás