Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

BMW 730d - Rekorder

A vitatott forma bizonyított, eladási rekorder lett. Az idő múlik, most átrajzolták.

Első oldal

Igényes belső. A kormány ívén a váltógombok, a középső könyöklő tetején az iDrive forgatógombja, alatta
az elektromos ülés praktikus kezelője
A kék-fehér emblémával ennél már nehezen lehet feljebb kapaszkodni: a BMW legmagasabb osztálya a világpiacon kategóriája bestsellerje, semmiből sem adtak el többet, mint ebből a luxusautóból – tavaly. Talán a tervezője, Chris Bangle maga sem gondolta, hogy a sokat bírált első igazi, önálló, fura, de egyedi BMW-je – éppen a sok kritikával – a bejósolt fiaskó helyett igazából a világhírt hozza meg neki, pláne így, hogy az autó minden idők legsikeresebb nagy BMW-je lett. Bangle egy lendülettel áthajtogatta a cég teljes vonalának lemezeit, olyan igazán eredeti családot formálva, ami szakított a korábban sokat bírált barokkal.

Ebben a kategóriában a minőséget már nemcsak a résezéssel, a fényezés minőségével, az alkalmazott anyagokkal mérik, itt az ötleteknek, szolgáltatásoknak is főszerepük van. A kulcs nélküli beléptetőrendszer már kötelező szerelvény, amit a kilincsek alól a földre meredő fényemittáló diódák ki-beszállást megkönnyítő fénycsóvája tesz még érdekesebbé, a csomagtérfedél a távnyitó gombjának parancsára motorral nyílik és zárul, a fényszórók a kormány mozdulatait széles ívben követik jobbra, balra a szembejövők védelmében szerényebben, a hátsó lámpákhoz üvegszálon utazik a fény. De már a beszállás sem mindennapos, megvalósult a hangtalan ajtózáródás, elég csak behajtani, a villanymotor csendesen behúzza (à la Mercedes-Benz).

A beltér sem mindennapos. Hol tartunk, és micsoda hóbort, a bőr már a műbőrt utánozza, az ülést minden irányban áram mozgatja, fűthető, és masszíroz is. A hátsó fényvédő függöny gombnyomásra megy, akárcsak a kormányállítás.

A kényelmes hátsó ülések csak extrapénzért
hajtogathatóak. A plafonról a két olvasólámpa előtt
sminktükör hajtható ki
Még mindig a leghasználhatóbb a mára már inkább hírhedtté, mintsem híressé lett, sokat emlegetett iDrive. A forgatógombból és kijelzőből álló menüparkot több gombbal egészítették ki, ezzel megszületett a sok funkció kezelésére alkalmas legjobb felület. A lényegesebb funkciók, maga a menü is (rádiókezelés, szellőzés-klíma, belső ventiláció kapcsolása) a gombokkal, kormánykezelőkkel direkt módon is elérhetőek, a nagy kincsesládában viszont egyetlen forgatható és nyomható gombbal lehet kotorászni. A megújított megoldást most egyszerűbb használni, de a finomított grafika miatt kicsit lelassult.

A méretek szinte adják a kényelmet, széles-magas, elöl is, hátul is terebélyes a hely, a nagy kesztyűtartóban elemlámpa töltődik, a középső kulccsal zárható könyöklőben elöl CD-k, titkos rekeszek, a csomagtérfedél működtetésének kikapcsolója lapul.

A műszaki töltet a technológia luxusát építi. Az indítómotor életre keltette teljesen új, 3,0 literes, hathengeres soros motor csendes és rezzenéstelen. Az alumínium hengersort koronázó könnyűfém hengerfejében két vezértengely és 24 szelep irányítja a levegő útját, a gázolaj közös csőben várakozik a hengerbe lépésre, és a 3. generációs rendszer 1600 bar nyomáson öt dózisban fecskendezi a hengerekbe, miközben a levegőt kompresszor teszi bele, köztes hűtőn keresztül. A kipufogógázok az adalékanyag nélküli részecskeszűrőből, ha nem is patyolattisztán, de az Euro4-es szabványnak megfelelve lépnek ki a levegőbe.

A bolygóműves váltó a hat fokozatával és a kormánynyakra tett előválasztó szarvkapcsolóval, a kormányba épített funkcióváltó gombbal és a kormányívbe süllyesztett váltógombokkal különleges. Az elsővel a D (drive), a P (park) és az R (hátramenet) választható, a kormánygommbal a normál és sportos automata és a kézi kapcsolás funkciója, a kormányív hátsó részébe mélyített kapcsolókkal kézzel lehet felkapcsolni, a vezető felé néző krómozott gombokkal pedig vissza.

Még a sok vitát kiváltó forma sem örök. A most átsimított 7-es gépházteteje kicsit boltozatosabb lett, és a szériában is xenonos lámpaforma is változott. A jellegzetes körlámpákba egy 21 W-os izzó fényét üvegszálon vezetik
A viszonylag alacsony tömeg a gyorsulásnak és a fogyasztásnak tett jót. A hirtelen gázadásokat a motor csendesen, szívesen forogva, fürgén követi, tulajdonságait mindig megtartva. A váltó automata állásban öregurasan a kényelemre és a gazdaságosságra koncentrál, felismerve az emelkedőre mászást és a lejtőn ereszkedést, Sport módban a váltás felgyorsul, mintha vezetőt cserélt volna a 7-es. A kézi kapcsolás gyors, és ezzel a motorfékezés is élvezetessé és hatásossá tehető.

A BMW legnagyobb értéke persze az utazási kényelme még a három (alap, alkalmazkodó és sport) közül a legegyszerűbb, alapfutóművel is. Nemcsak a motor csendes, hanem az egész beltér. A rugózás a szinte csupa könnyűfémből összeállított első McPherson-felfüggesztéseken és az ugyancsak könnyűszerkezetes, összetett hátsó független felfüggesztéseken csendes és kényelmes, az alapvetően jó úttartást kitörésgátló is ellenőrzi. A négy tárcsafék a hatalmas (extrás) 19-es kerekek mögött finoman dolgozik, a motor leállításával az elektromos kézifék vet horgonyt, és ez a rendszert átprogramozva, automatikus rögzítőfékként is működik, megállásokkor a gurulást akadályozó szerepét gázadásra szünteti meg.

A 7-es sorozathoz mérten viszonylag szerény szereltségű 730d már alapállapotában luxusra született, a felszereltség bővítésének csak a csillagos ég szab határt.

Surányi Péter
A Luxusautó 2005/2-es számából.

A BMW 730d számokban

Motor
Soros, hathengeres motor (alumínium), elöl hosszában hatfokozatú, szekvenciálisan is kapcsolható automata váltó, hátsókerékhajtás.
Hengerűrtartalom: 2993 cm3.
Hengerszám/szelepszám: 6/24.
Teljesítmény: 231 LE/170 kW (4000/min fordulaton).
Nyomaték: 520 Nm (2000/min fordulaton).

Karosszéria, futómű
Négyajtós, ötüléses acélkarosszéria. Elöl McPherson-, hátul
független, több lengőkaros DeDion-felfüggesztések spirálrugókkal. Fogasléces, sebességfüggő szervokormány. Menetstabilizáló rendszer (ESP).

Méretek
Hossz x szélesség x magasság: 5039x1902x1490 mm.
Csomagtér: 500 l. Menetkész tömeg: 1805 kg.
Üzemanyagtank: 88 l. Gumiméret: 245/55 R17.

Menetteljesítmények
Végsebesség: 238 km/h. Gyorsulás (0–100): 7,8 s.
Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 11,3/6,4/8,2 l/100 km.

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás