Bemutatók

2009. március 16. hétfő, 00:52

Bemutató: Toyota Land Cruiser V8 - Járt utat?

Az új V8-as Land Cruiser, a korábbi 100-as sorozat utódja.

A hozzánk érkező összes V8-as Land Cruiserben alapáras az ereszkedéssegítő és az oldaldőlést a kanyarstabilizátorokba épített hidrohengerekkel csökkentő elektronika

Sokáig úgy volt, 200-asként debütál, de amikor a mérnökcsapat leváltotta az előd 4,2-es soros hathengeres dízelét, a névadók rájöttek: az új nagy Land Cruisert kizárólag V8-asok hajtják majd. Így kézenfekvő volt az Amerikában nagy marketingértékű V8 elnevezés.

Az első pillantásra a korábbi 100-asra nagyon is hasonlító utód szinte minden porcikájában új. Elődjénél 6 centivel hosszabb, 3-mal szélesebb, és kicsivel magasabb is. A tengelytáv (2850 mm) változatlan, az alvázas felépítés szintén, ám a korábbinál merevebb és könnyebb létraalváz jórészt új. Az első, kettős keresztlengőkaros futómű torziós rugóit tekercsrugókra cserélték, hátul maradt a négy lengőkaros, robusztus merev tengely, de a karakterisztikát és a bekötési pontokat itt is újrarajzolták. A fékek valamennyi keréken tárcsák, belső hűtésűek, elöl 340, hátul 345 mm-es átmérővel, az elektronikus fékerőelosztó és a terepre felkészített kitörésgátló alapáras. A V8-hoz néhány országban állítható, adaptív felfüggesztés is rendelhető. A tisztán hidraulikus működésű, a lengéscsillapítók keménységét is szabályozó rendszer elöl 11, hátul 10 centis hasmagasság-különbség előállítására képes. A felezőt bekapcsolva 2 centivel automatikusan megemeli az autót, nagy sebességnél pedig „magától” a lehető legalacsonyabbra ereszkedik a karosszéria; a hasmagasság az utastérből is szabályozható. Valamennyi V8-as Land Cruiserben alapfe

Vadonatúj a műszerfal, a nagy gombok, kapcsolók kesztyűben is jól kezelhetők

lszerelés az oldaldőlést a kanyarstabilizátorokba épített hengerek nyomásváltoztatásával csökkentő hidraulika.

A motorkínálat kéttagú. A 4,7 literes V8-as, szívócső-befecskendezéses benzines (288 LE) az elődmodellből érkezett, de finoman átfésülték. Teljesen könnyűfém, hengerenkénti négyszelepes, szívóoldali vezérlése változó. Kizárólag ötfokozatú, kézzel is kapcsolgatható, bolygóműves automata váltóval kapható. A 4,5 literes V8-as turbódízel (286 LE) vadonatúj, blokkja nagy szilárdságú grafitos acélötvözet, hengerfejei aluöntvények. Hengerenként négy szelepen át lélegzik, s hengersoronként egy-egy változó geometriájú turbó tölti. Közteshűtős, kipufogógázvisszavezető-rendszere vízhűtéses, közös csöves befecskendezése Európában 1800 bárral és kettős előbefecskendezéssel működik, a legnagyobb keresletű orosz piac csökkentett teljesítményű (235 LE), Euro3-as besorolású, 1350 baros változatokat kap. A dízelhez járó bolygóműves automata váltó friss fejlesztés, hatfokozatú, kézzel is kapcsolgatható, és sportprogramja is van.

A hétülésesben maximális utaslétszámmal 259 literes a csomagtartó. Használaton kívül a harmadik sor székei a raktér falára hajtogathatók

A számítógép felügyelte összkerékhajtásban tisztán mechanikus nyomatékosztási elven működő Torsen-differenciál az osztómű, a tengelyi diffik zárja elektromos – a kipörgő kerekeket a kitörésgátló a fékekkel fogja meg. Az első-hátsó nyomatékarány alapesetben 40:60 százalék, előre legfeljebb a teljes nyomatékfolyam fele juthat, hátul 70 százalék a maximum. A Torsen a műszerfal gombjával fixre zárható. Az összkerékhajtás állandó, de egy forgatókapcsolóval felező is iktatható a rendszerbe, az összekapcsolás 5 km/óráig menet közben is lehetséges. A benzinmotoros V8-asokon alapáras a hajtáslánc kúszónyomaték-szabályozás nevű programja. Ez különösen nehéz terepeken jön jól, hiszen a vezetőnek elég beállítania a kívánt kúszási sebességet (1, 3 vagy 5 km/h), és az autó a kitörésgátlóval és a hajtáslánccal együttműködve magától mászik át az akadályokon, a sofőr csupán kormányoz. A dízelek mindezt csak lejtmenetben tudják: az ereszkedéssegítő elektronika gombnyomásra meredek lejtőkön is 4 és 9 km/óra között tartja a sebességet. Az emelkedős

A második üléssor 10,5 centi hoszszon, síneken tologatható

elindulásoknál hasznos féknyomástartó valamennyi kivitelben alaptartozék.

A V8-as Land Cruiser öt- és hétüléses kivitelben készül, a középső sor ülései, 10,5 centi hoszszon, síneken tologathatók mindkettőben. A hétülésesek leghátsó székei egy kart meghúzva maguktól a csomagtér oldalfalára záródnak, a 40:20:40 arányban osztott középső sor pedig síkba hajtogatható.

A már említetteken kívül valamennyi Land Cruiser V8-ban alapáras a 12-14 légzsák (két első, négy oldal-, két első térd-, két első és két hátsó függöny- és a hétülésesekben két leghátsó sori függönylégzsák), a bőrhuzatú kormány, a négy elektromos ablak, az elektromos tükörmozgatás, a magától sötétedő belső visszapillantó, a 18 colos alufelnikészlet, a két első ködlámpa, a kulcs nélküli indítás, a négyzónás automata légkondicionáló, a profi hifi, a fedélzeti számítógép, a tempomat, az esőérzékelő és az Isofix-gyerekülésrögzítés is. A feláras listán nálunk nem szerepel a magasságszabályozós, változó csillapítású felfüggesztés, de a navigáció, a tolatóradar, az elektromos napfénytető, a harmadik üléssor és a baleseti helyzetekre előre felkészülő elektronika igen. A Land Cruiser V8 kizárólag dízelmotorral, két felszereltségi fokozatban, februárban érkezik Magyarországra, a gazdagabb ellátmányú és szinte a teljes extralistát alapáron tartalmazó kivitel 19,3 millió forintba kerül majd.                               

Szécsényi

Az Autó2 újság 2008/2. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

Haszonjárműként kapható újra a Suzuki Jimny

2020-ban a szigorodó európai károsanyag-kibocsátási szabályozás miatt a japán...

Kia Carnival

Európából sajnos régóta eltűnt, Észak-Amerikában azonban a Sedona örökébe...

Ez a leggyorsabb Cupra!

A VZ a spanyol Veloz (gyors) rövidítése, ami valóban...

30 éves a Magyar Suzuki

50 év kihagyás után, 1991 tavaszán a japán márka...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás