Bemutatók

2009. március 16. hétfő, 00:52

Bemutató: Toyota Auris - Aranybányász

A Toyota legnagyobb példányszámban és variációban gyártott autója, a Corolla megmarad, kínálati listáján azonban az öt- és háromajtós nevet vált.

Formában a Yarishoz igazodik, kicsit hosszú az első túlnyúlás. A gumiméret szereltségtől függően 15-17 col között változik

1966-ban indult, 1997-re a legnagyobb példányszámban értékesítették, ez a világ legsikeresebb autójának rövid története. Tizenöt országban gyártják, tíz generációt élt meg eddig, és pályafutása a több mint 32 000 000 eladott darab után most folytatódik, négyajtós változatban. De jópár átmárkázott (Holden Nova, Chevrolet Nova, Geo Prizm, Daihatsu Charmant stb.) változatban is fut az utakon, a komponenseiből épített kishaszonjárművekről nem is beszélve.

Az utóbbi évek legnagyobb változása azonban most következett be, az európai kivitel az arany latinból származtatható nevére, Aurisra vált, hogy igazodjon a Yaris és Avensis csengésrendszeréhez. A névváltás azonban óvatos, hiszen a négyajtós Auris-alapokon ugyan, de továbbra is Corolla marad, most csak a három- és ötajtós keresztelkedik, a viszonylag új Verso is marad, és ha hinni lehet a gyárnak, kombi gyártását éppen ezért nem tervezik.

A hátsó túlnyúlás rövid, a csomagtér 354 liter

A névcsere inkább érzelmi, mint a konstrukciót érintő drámai ügy a Corollát is elért filozófiaváltás, miszerint a korábbi japán unalmasságok helyett, ahogyan a rendkívül sikeres Yaris és Avensis esetében, az Auris-Corollát most európai pályára állítják. Az autót, a másik kettőhöz hasonlóan a délfrancia tervezőközpontban formázták, Angliában és Törökországban gyártják majd, teljesen új padlólemezen, amit a japán négyajtós is megkap majd.

A vonalak a családban maradnak, igazából a Yarisra és az Aygóra ütnek, a külső méret 4 cm-rel hosszabb, öttel szélesebb és néggyel magasabb lett, a tengelytáv maradt 2600 mm. A csomagtér sokat, 290 literről (szükségpótkerékkel) 354-re nőtt, az ülések aszimmetrikus, egykezes hajtogathatóságával 1190 literre növelhetően.

Izgalmas a középső, ereszkedő pult megoldása. Az összesen 10 tárolóhely kapacitása 32 liter

A minőség az első érzetre jó, ha valós értéke nincs is, csalódás a kemény műanyag műszerfal, annak dacára, hogy szépen kivitelezett és kétféle színben (beige és szürke) is gyártják majd. A beltér kényelmes, a kormány és az ülésmagasság az alapverziótól állítható, a hátsó tér is nagy és viszonylag magas, specialitása a teljesen sík padlólemez. Az első felfüggesztések McPhersonok, a hátsók egészen szokatlan képet mutatnak: itt motortól függően a jóval igényesebb, kettős keresztlengőkaros független és a mai tucatmegoldás,

Az oldalnézet mutatja a nagy, de a Corollával azonos tengelytávot és az első túlnyúlást. A rövid far ellenére nem kicsi a csomagtér

a csatolt hosszanti lengőkaros válthatja egymást.

A motorválaszték csúcsán a 177 lóerős, 2,2-es D4-D 180 Clean Power-dízelmotor áll, egyelőre kizárólag ez érdemelte ki az értékesebb hátsó futóművet. A motor különösen tiszta üzemű a Toyota különleges (adalékanyag nélküli), részecskeszűrős katalizátorának, a D-Cat-rendszernek a jóvoltából. Az erősorrendben lejjebb az előzőből származtatott, szintén közvetlen befecskendezéses, közös csöves, változó geometriás turbós, köztes hűtős 2,0 literes áll, 126 lóerővel, alatta a kis 1,4-es (90 LE) hasonló adottságokkal. A benzinesek az 1,4-essel (97 LE) indulnak, ezt követi a teljesen új 1,6-os (124 LE) mindkét szelepsorán folyamatosan változó vezérléssel, és tagadják, de a későbbiekben még várható egy 1,8-as az 1,6-osról feltágítva. A váltók a két nagy dízelhez 6 fokozatúak, a többihez öt. Az 1,4-es dízelhez és az 1,6-os benzineshez opciós automaták a kormánykarocskákról is kapcsolhatóak. A kormányzást elektromos szervo segíti.

A négy felszereltségi fokozatba sorolt Aurisban a légzsákok akár a 9-et is elérhetik, a vezetői térdlégzsák alapfelszerelés, de a blokkolásgátló, az elektronikus fékerő-szabályzó és a pánikrendszer is szériában jár, a kitörésgátló a piactól függő szerelvények közé tartozik.

Az Auris hozzánk tavasszal érkezik, ára lapzártakor még nem ismert.

S. P.

Az Autó2 újság 2007/2. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás