Bemutatók
Bemutató: Toyota Auris - Aranybányász
A Toyota legnagyobb példányszámban és variációban gyártott autója, a Corolla megmarad, kínálati listáján azonban az öt- és háromajtós nevet vált.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
1966-ban indult, 1997-re a legnagyobb példányszámban értékesítették, ez a világ legsikeresebb autójának rövid története. Tizenöt országban gyártják, tíz generációt élt meg eddig, és pályafutása a több mint 32 000 000 eladott darab után most folytatódik, négyajtós változatban. De jópár átmárkázott (Holden Nova, Chevrolet Nova, Geo Prizm, Daihatsu Charmant stb.) változatban is fut az utakon, a komponenseiből épített kishaszonjárművekről nem is beszélve.
Az utóbbi évek legnagyobb változása azonban most következett be, az európai kivitel az arany latinból származtatható nevére, Aurisra vált, hogy igazodjon a Yaris és Avensis csengésrendszeréhez. A névváltás azonban óvatos, hiszen a négyajtós Auris-alapokon ugyan, de továbbra is Corolla marad, most csak a három- és ötajtós keresztelkedik, a viszonylag új Verso is marad, és ha hinni lehet a gyárnak, kombi gyártását éppen ezért nem tervezik.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A névcsere inkább érzelmi, mint a konstrukciót érintő drámai ügy a Corollát is elért filozófiaváltás, miszerint a korábbi japán unalmasságok helyett, ahogyan a rendkívül sikeres Yaris és Avensis esetében, az Auris-Corollát most európai pályára állítják. Az autót, a másik kettőhöz hasonlóan a délfrancia tervezőközpontban formázták, Angliában és Törökországban gyártják majd, teljesen új padlólemezen, amit a japán négyajtós is megkap majd.
A vonalak a családban maradnak, igazából a Yarisra és az Aygóra ütnek, a külső méret 4 cm-rel hosszabb, öttel szélesebb és néggyel magasabb lett, a tengelytáv maradt 2600 mm. A csomagtér sokat, 290 literről (szükségpótkerékkel) 354-re nőtt, az ülések aszimmetrikus, egykezes hajtogathatóságával 1190 literre növelhetően.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A minőség az első érzetre jó, ha valós értéke nincs is, csalódás a kemény műanyag műszerfal, annak dacára, hogy szépen kivitelezett és kétféle színben (beige és szürke) is gyártják majd. A beltér kényelmes, a kormány és az ülésmagasság az alapverziótól állítható, a hátsó tér is nagy és viszonylag magas, specialitása a teljesen sík padlólemez. Az első felfüggesztések McPhersonok, a hátsók egészen szokatlan képet mutatnak: itt motortól függően a jóval igényesebb, kettős keresztlengőkaros független és a mai tucatmegoldás,
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
a csatolt hosszanti lengőkaros válthatja egymást.
A motorválaszték csúcsán a 177 lóerős, 2,2-es D4-D 180 Clean Power-dízelmotor áll, egyelőre kizárólag ez érdemelte ki az értékesebb hátsó futóművet. A motor különösen tiszta üzemű a Toyota különleges (adalékanyag nélküli), részecskeszűrős katalizátorának, a D-Cat-rendszernek a jóvoltából. Az erősorrendben lejjebb az előzőből származtatott, szintén közvetlen befecskendezéses, közös csöves, változó geometriás turbós, köztes hűtős 2,0 literes áll, 126 lóerővel, alatta a kis 1,4-es (90 LE) hasonló adottságokkal. A benzinesek az 1,4-essel (97 LE) indulnak, ezt követi a teljesen új 1,6-os (124 LE) mindkét szelepsorán folyamatosan változó vezérléssel, és tagadják, de a későbbiekben még várható egy 1,8-as az 1,6-osról feltágítva. A váltók a két nagy dízelhez 6 fokozatúak, a többihez öt. Az 1,4-es dízelhez és az 1,6-os benzineshez opciós automaták a kormánykarocskákról is kapcsolhatóak. A kormányzást elektromos szervo segíti.
A négy felszereltségi fokozatba sorolt Aurisban a légzsákok akár a 9-et is elérhetik, a vezetői térdlégzsák alapfelszerelés, de a blokkolásgátló, az elektronikus fékerő-szabályzó és a pánikrendszer is szériában jár, a kitörésgátló a piactól függő szerelvények közé tartozik.
Az Auris hozzánk tavasszal érkezik, ára lapzártakor még nem ismert.
S. P.
Az Autó2 újság 2007/2. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...