Bemutatók

2009. március 16. hétfő, 00:52

Bemutató: Skoda Roomster - Alakos skodás

A Roomster a Skoda első, nem közvetlenül Volkswagen-eredetű újkori autója. A kompakt egyterű mégsem csak az újdonság varázsával próbál meg kilógni a sorból

Az emelkedő tető miatt hátul különösen bőséges a fejtér, az öt állítható magasságú fejtámla valamennyi Roomsterben alapfelszerelés

Az emelkedő tető miatt hátul különösen bőséges a fejtér, az öt állítható magasságú fejtámla valamennyi Roomsterben alapfelszerelés

 

A konszernen belüli formaterv alapgondolata meglepő: a német rajzolók – elmondásuk szerint – egy utasszállító repülőgép és egy tágas, napfényes családi ház vonalait próbálták ötvözni. A Roomsterről nem könynyen jut a néző eszébe egyik kiindulási formaelem sem, a kilencvenes évek végének fantasztikus filmjei, illetve az azokban szereplő lebegő, repülő szállítóeszközök viszont annál inkább. A minden ízében modern, csupa üveg újdonság alaposan elüt a Skoda jelenlegi formavilágától, s a hírek szerint már a cég új dizájnvonalának előfutára.

A karosszéria a látszat ellenére hagyományos ötajtós, s a hátsó oldalajtók sem síneken csúsznak, hanem a szokásos módon a B-oszloptól nyílnak. A lemezek alatt első pillantásra a Fabia szerkezete sejthető, ám ez csak részben igaz, a padlólemez ugyanis igazi LEGO-elem: az eleje a komplett segédvázas McPherson-futóművel valóban a Fabiából jött, a középső padlódarab azonban az új Octaviáé, a far pedig – a csatolt lengőkaros felfüggesztéssel együtt – az öreg Octaviából (ma Tour) érkezett. A tengelytáv még az új Octaviáénál is hosszabb (2617 mm). 

Az okosan bővíthető csomagtérben a hátsó támlák pereméből beépített rakományrögzítő gumipókok húzhatók ki
Az okosan bővíthető csomagtérben a hátsó támlák pereméből beépített rakományrögzítő gumipókok húzhatók ki

Az utastér a futurisztikus külsőhöz képest kifejezetten visszafogott, a formák újak, de a részletek szinte kivétel nélkül ismerősek már a VW–Skoda–Seat-csoport egyéb autóiból. A Roomster kompakt egyterű, s a Skoda minden e kategóriában megkövetelt téralakítási és raktározási trükköt igyekezett is bevetni benne. Kesztyűtartóból kettő van, méretesek a műszerfal és az ajtók rekeszei, tágas a csomagtartó, a hátsó üléssor pedig sokféleképpen alakítható. A VarioFlex fantázianevű, 40/20/40 arányban osztott pad két szélső eleme 15 centi hosszon tologatható, a támlarészek dőlésszöge külön állítható. A középső, legfeljebb rövid távú szükséghelynek megfelelő keskeny rész fix, de két mozdulattal kiemelhető, így a szélső székek közelebb tolhatók egymáshoz. Ilyenkor természetesen csak ketten ülhetnek hátul, a vállszélesség azonban szinte nagyautós. A támla három részben billenthető, az ülőlaprészek is előrebuktathatók, a növelt csomagtér alja sík. A magasra nyíló ötödik ajtó mögött alapesetben is 450 literes a tér, a csúcs azonban akár közel 1,8 köbméter is lehet.  

Az elülső ajtók vaskos íves oszlopa csak dísz, műanyag elem takar ki egy keveset az oldalüvegből. Az ütközési biztonság a gyár szerint ötcsillagos, ám ezt a EuroNcap még nem erősítette meg, a vizsgálat szeptemberben esedékes
Az elülső ajtók vaskos íves oszlopa csak dísz, műanyag elem takar ki egy keveset az oldalüvegből. Az ütközési biztonság a gyár szerint ötcsillagos, ám ezt a EuroNcap még nem erősítette meg, a vizsgálat szeptemberben esedékes

A Roomster motorválasztékában kevés az igazi újdonság, a benzinesek kivétel nélkül hengerenkénti négyszelepesek, szívócső befecskendezésesek. A háromhengeres 1,2-es 64, a négyhengeres 1,4-es 86 lóerős, az évekkel ezelőtt bemutatott, de nagy sorozatban csak mostantól kínált 1,6-os pedig 105 lóerőt szolgáltat. Közvetlen befecskendezéses, fúvókaadagolós (PD TDI) turbódízelből kettő van, az 1,4-es háromhengeres (70 és, 80 lóerővel) és az 1,9-es négyhengeres (105 LE). Valamennyi Euro4-es besorolású, részecskeszűrő azonban csak a két erősebbhez kérhető. A hatfokozatú, kézzel is kapcsolgatható automata váltóval (Tiptronic) is rendelhető 1,6-os benzinesen kívül valamennyi erőforráshoz kizárólag ötsebességes kéziváltó társítható.

A hazai ellátmány még nem ismert, ám a tervek szerint valamenynyi Roomsterben alapfelszerelés lesz az elektrohidraulikus szervokormány, a négy légzsák, a blokkolásgátló és a kipörgésgátló is. A később áruszállító kivitelben is piacra lépő, négyféle felszereltségi fokozatban gyártott Roomster itthoni forgalmazása szeptember közepén indul, alapára egyelőre ismeretlen.

SzG

Az Autó2 újság 2006/8. számában megjelent cikk online-ra szerkesztett változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás