Bemutatók

2009. március 16. hétfő, 00:52

Bemutató: Skoda Fabia - Fabia Plusz

Megváltozott külsővel, a korábbinál gazdagabb felszereltséggel érkezik az új ötajtós generáció.

Bemutató

A magas tető vaskos oszlopait itt-ott üveg takarja

A kígyó beleharapott a saját farkába: a Fabia önmagára bukkant. Eredetileg ez a modell vezette be a Volkswagen-rokonság mai kisautó-padlólemezét 1999-ben. Részben e Fabiára alapozva született meg egy éve a Roomster, az egyterű-öszvér, amelynek műszaki alapja az autó első harmadában maga a Fabia. A roomsteres lámpa-hűtő egység a márka új arcaként most megjelent a Fabián, s vele jött az egyterű utastéri formavilága is. Így a Fabiából, Roomster-kitérővel új Fabia született, de a harapós kígyóra már a saját anyja sem ismerne rá.

A kis Skodát a világ 34 országában vásárolják, részesedése változatlanul a hagyományosan hazainak számító piacokon kiemelkedő: Szlovákiában minden ötödik, Csehországban minden negyedik kisautó Fabia.

A lámpa magasabbra került, a „C” alakzat Skoda-jellegzetességnek számít. A fehérre festett tető, akárcsak a nagy napfénytető, feláras lehetőség

Magyarországon tízezret meghaladó tavalyi számával (ebből úgy hatezer az ötajtós) nemcsak a kategória, hanem az összes eladás második helyezettje. Az első a Suzuki Swift, amely ellen sajátos fegyvert vet be a cseh: itt-ott hasonlít rá. Legalábbis emlékeztetnek az oszlopok, az oldalablakok, a tetőív.

A változatlan padlólemez nagyjából meghatározza a dimenziókat, a méret nem sokban térhet el az elődétől. Valóban: széltében azonos, és mindössze 2,2 cm a hossznyereség. Fölfelé azonban szabad a hely, s ott lebeg a tervezők szeme előtt a rokon márka, a Volkswagen Golf Plus csúcsosodása is. A Fabia 4,7 centivel magasabb, méretei ezzel a kategória legnagyobbjai közé sorolják. A növekedésből az utas- és a csomagtér is profitált, az utóbbi 40 liternyi teret. Az új befogadóképesség 300 liter, ritka szép érték a kisautók között. Az új tetőszint alatt tágabb a tér, magasabbak az ülések, könynyebb a ki-beszállás, megnyúlt a térdhely, még a nagyra nőtt utasok is elférnek a hátsó sorban. Az ülés lapja és támlája a második felszereltségi szinttől osztva dönthető, az ülésmozgatással 1163 literesre hízó raktér is a kisautó kategória különlegessége.

Egyelőre csak ötajtós kivitel készül, a légellenállás értéke (cw: 0,33) a magas építés ellenére kedvező

A két színből álló, puha borítású műszerfal szakasztott a Roomsteré, a folyadékkristály kijelzős órakép áttekinthető, a kapcsolók a helyükön vannak, jól kezelhetők. A kissé rövid ülések sok tartást nem adnak, de elég kényelmesek. Az elülső oszlop vastag, a széles képet mutató tükrök sokat enyhítenek a hátfali takaráson. Az utastér műanyagban gazdag berendezése menet közben sem zörög. Kormánykerékből háromféle választható, a csúcskivitel küllőjéről telefon is távvezérelhető. Pakolóhely van elég, az ajtóké 1,5 literes palackot fogad be.

Az új Fabia hivatalosan még nincs, csupán a Genfi Autószalonon jelenik meg, kevéssel e lapszámot követően. Az árat is ott hozzák majd nyilvánosságra, előzetesen úgy tudni, hogy a felszereltség jobban gazdagodik, mint ahogy az ár növekszik.

Tömör Roomster-orr: a lökhárító és a motorfedél az elütött gyalogos védelme szerint formált. Kanyarfényt adhatnak a halogén izzók vagy a ködlámpák

A visszafogott drágulást és a bővebb felszereltséget május végétől tapasztalhatják meg a vásárlók. A nyitóár 2,2-2,3 millió körül várható, az alapfelszerelés fontos eleme a kétfokozatú elülső- és az oldalsó légzsákpár, az elektrohidraulikus szervokormány, a négy irányban állítható kormányoszlop, a pollenszűrő, a sebességtartó, az ABS. A felszerelés négylépcsős, s olyan elemekkel bővülhet, mint például a függönylégzsákpár, a kitörésgátló, az automatikus klíma, a kanyarvilágító fényszóró és ködlámpa, a navigáció.

A 60–105 lóerő közötti, hét motort tartalmazó választék enyhén módosult, az ismert erőforrások mellett egy újdonságot is tartalmaz: a régóta ígért 1,6-os 16 szelepes benzinest, amihez hatfokozatú Tiptronic automata váltó csatlakozhat. A teljesítmény kínálat csúcsán álló könnyűfém motor szinte sportosan mozgatja a Skodát, kézi váltóval 10,1 s alatt gyorsít fel százra. Nem hangos, jól vezethető. A rugózás szolidan feszes, komfortos, az úttartás megbízható, a kanyarokat enyhe alulkormányozottsággal, biztosan követi az autó. Az elektromos szervo kellő erőigénnyel forgatható, a parkolói manőverezés sem kíván érezhető erőkifejtést. A felfüggesztés a régi: elöl segédvázhoz kötött a McPherson, hátul csatolt felfüggesztés hordozza a felszerelési szintnek megfelelő acél- vagy alumíniumkerekeket. Csupán a 60 lóerős alapmotorhoz nem társítható ESP, a harcedzett háromhengeres 1,2-es 70 lóerős variánsához már igen. Szintén megszokott Skoda-tartozék az 1,4-es benzinmotor.

A magasabb felszereléssel is sok műanyag jár, kézközelben puha borítással. A kormány bőr, a távolsága is szabályozható

Alapesetben a dízel 1,4-es is kettős: a TDI 70 és 80 lóerővel is választható. Az alacsonyabb teljesítmény itt szintén kizáró ok: opciós részecskeszűrő csak az erősebb variánshoz, illetve a csúcs 1,9-eshez jár. A teljes Fabia-sor nagyvonalú, 30 000 kilométeres szervizciklust ajánl. A motorok alapfoka is jó választás azoknak, akik a kisautók fő területére, a városi közlekedésre szánják Skodájukat, és nem céljuk a teljesítmény hajszolás.

Az új ötajtós Fabia mellett nem marad meg a gyártásban és a kínálatban a régi, hiába is növekedtek az európai eladások az utolsó percig. A hazai képviselet ebben az évben négyezer darabot kíván értékesíteni az újdonságból. Az év nem teljes, és a kínálat sem: még nem kapható automata váltó a dízelekhez, a kombi megjelenése az ősszel, bevezetése jövőre, a négyajtós változat – ha egyáltalán – csak azután várható (addig maradnak a mostaniak). Az új autónak jó az esélye, hogy vevőköre, térkínálatát követve, terebélyesedjen.

Földvári András

Az Autó2 újság 2007/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Képgaléria

Képgaléria: a Skoda Fabia gyári fotói

Az Autó2 újság 2007/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás