Aktuális
Bemutató: Mercedes-Benz Travego – autóbusz-biztonság - Safety Coach
A német motorversenyek paradicsomában, a Hockenheimringen próbálták bizonyítani a Mercedes-Benz mérnökei, hogy buszaik tervezésekor és fejlesztésekor a biztonságot, utasaik biztonságát tartják a legfontosabb értéknek. Háromtengelyes Travego turistabuszokat szereltek fel sok-sok kamerával és elektronikával, hogy a próba sikeres legyen
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Mit keres egy nyári hétköznap két háromtengelyes és egy kéttengelyes Mercedes-Benz autóbusz a Hockenheimringen? Talán a versenyzőket hozta az edzésre, vagy a pályajavító munkásokat dolgozni? De akkor miért nem álltak meg a parkolóban? Miért hajtottak fel a pályára? Itt valami egész más dolog készül.
Most nemcsak az új Travego és biztonságtechnikai felszereléseinek megismerése a cél, sokkal inkább a pilóták szemszögéből próbálják meg bemutatni nekünk a járműbiztonsági rendszerek gyenge pontjait. A egyik ilyen pont pedig általában mi magunk vagyunk. Hisz a megújult Travego mindent megtesz a kényelemért, a haladásért, a megállásért és az úton maradásért is, de ez nem mindig elég. A kényelem szolgálatában – a három csillagos, kissé sűrűbben kialakított változatokban – 49, 53 vagy 57 darab utasülés áll, amelyeket rendre a 12, 13 és 14 méter hosszú változatokba szerelnek be.
Az ülések kényelme már nemigen fokozható, a körülöttük lévő hely méretének pedig a gazdaságosság szab határt. Minden modellt mosdóval is felszerelnek, ami ugyan csökkenti a csomagtér méretét, de sok utas, különböző időben jelentkező igényeinek időveszteség nélküli kiszolgálására – gazdasági szempontból – tökéletesen alkalmas. Ezzel együtt a kéttengelyes 12, és a háromtengelyes 13 méteres kivitelnél 8,4 m3 csomagtér áll rendelkezésre, míg a háromtengelyes, 14 méteres változat 11 m3 poggyászt képes a hasába rejteni. Komfortnak azonban eddig sem voltak híján a Mercedes autóbuszai, ezért talán ezen a téren történt a legkevesebb változás.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A hajtáslánc átalakulása már figyelemre méltóbb. A 354 lóerős soros, hathengeres alapváltozatot felváltotta egy 428 lóerős Euro 4-es kivitel, ami a maga 2100 Nm forgatónyomatékával dombokon és hegyeken is lendületesen mozgatja mindhárom változatot. De ha ez nem lenne elég, a háromtengelyesekhez kapható egy 476 lóerős, Euro 4-es V8-as is, szintén 2100 Nm-ben maximalizált forgatónyomatékkal, amiből még a teljesítménycsúcs közelében is 1700 Nm a rendelkezésre áll. Ezt a hihetetlen erőt alapesetben egy hatsebességes kéziváltó hivatott a kerekekre továbbítani. A váltó fogaskerekeit irányító szervórendszert a műszerfalra helyezett joystickkal vezérelhetjük, így a váltás szinte semmilyen energia-befektetést nem igényel a járművezetőtől. Még egyszerűbben kezelhető a 12-sebességes ZF AS-Tronic robotizált automataváltó, ami opcióként rendelhető az összes modellbe. De mindettől még mindig csak gyorsan és zökkenőmentesen halad az autóbusz. A megállást és az úton maradást semmi sem garantálja.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Ezért került beépítésre buszokban eddig nem látott mennyiségű hárombetűs elektronika az új Travegóba. Név szerint: EBS (elektronikus fékrendszer), BA (igaz ez csak két betű, de a fékasszisztens is figyelemre méltó), ASR (kipörgésgátló), ESP (menetstabilizátor), ART (távolságtartó radar a tempomathoz) és rövidesen megkezdődik a SPA (sávelhagyásra figyelmeztető rendszer) forgalmazása is. Mindezek tudatában már érthető, hogy mit keres a német versenypálya célegyenesében az új Travego. Éppen bizonyít. A fékezés nélkül vett gyors kanyarokban az ESP fékez helyettünk. Bár bukótér van bőven, mégsem szívesen borulnék fel egy ekkora busszal egy tesztvezetés során. Kísérőink mégis bíztatnak: próbáljuk csak meg. Hát nem sikerült. Bár a billenés félelmetes volt, a fékek mégis azonnal és intelligens módon kerekenként változó erővel léptek működésbe és gondoskodtak a busz talpon és úton tartásáról.
Ezután a hirtelen felbukkanó akadályok fékezés nélküli kikerülése következett. A rendszer itt is tette a dolgát. Személyautó módjára szlalomozgattunk a kormányzott harmadik tengellyel szerelt, 14 méteres Travegóval. Ezután csúszós lejtőn vészfékezve kerülgettük az akadályokat, ahol már kevésbé visszafogottan, heves kattogás és csikorgás jelezte a rengeteg, lelkesen szolgáló elektronika munkáját. A fénysebességgel repkedő elektronoknak köszönhetően épségben érhettünk vissza a boxutcába 57 teljes nyugalomban üldögélő, utasnak képzelt ballaszttartállyal a hátunk mögött. Itt aztán elégedetten jártuk körbe az új Travegót. Be kellett ismerni, hogy nem csak a megújult külsőn és a fényezés szépségén múlik az utazóközönség biztonsága. Sokat számít, hogy a vezető – amikor kell – a helyzet ura marad-e? Ehhez pedig kipihenten és nyugodtan kell munkába állni. Ha valami mégsem sikerülne, akkor ezer, meg ezer áramkör kel életre a helyzet megmentéséért. Így mindenki épségben és egy szép és sértetlen busszal érhet végül haza szeretteihez.
Gracza Zoltán
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...