Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Bemutató: Mercedes-Benz Travego – autóbusz-biztonság - Safety Coach

A német motorversenyek paradicsomában, a Hockenheimringen próbálták bizonyítani a Mercedes-Benz mérnökei, hogy buszaik tervezésekor és fejlesztésekor a biztonságot, utasaik biztonságát tartják a legfontosabb értéknek. Háromtengelyes Travego turistabuszokat szereltek fel sok-sok kamerával és elektronikával, hogy a próba sikeres legyen

60 ember életére vigyáz a Travego és sofőrje
60 ember életére vigyáz a Travego és sofőrje

Mit keres egy nyári hétköznap két háromtengelyes és egy kéttengelyes Mercedes-Benz autóbusz a Hockenheimringen? Talán a versenyzőket hozta az edzésre, vagy a pályajavító munkásokat dolgozni? De akkor miért nem álltak meg a parkolóban? Miért hajtottak fel a pályára? Itt valami egész más dolog készül.

Most nemcsak az új Travego és biztonságtechnikai felszereléseinek megismerése a cél, sokkal inkább a pilóták szemszögéből próbálják meg bemutatni nekünk a járműbiztonsági rendszerek gyenge pontjait. A egyik ilyen pont pedig általában mi magunk vagyunk. Hisz a megújult Travego mindent megtesz a kényelemért, a haladásért, a megállásért és az úton maradásért is, de ez nem mindig elég. A kényelem szolgálatában – a három csillagos, kissé sűrűbben kialakított változatokban – 49, 53 vagy 57 darab utasülés áll, amelyeket rendre a 12, 13 és 14 méter hosszú változatokba szerelnek be.

Az ülések kényelme már nemigen fokozható, a körülöttük lévő hely méretének pedig a gazdaságosság szab határt. Minden modellt mosdóval is felszerelnek, ami ugyan csökkenti a csomagtér méretét, de sok utas, különböző időben jelentkező igényeinek időveszteség nélküli kiszolgálására – gazdasági szempontból – tökéletesen alkalmas. Ezzel együtt a kéttengelyes 12, és a háromtengelyes 13 méteres kivitelnél 8,4 m3 csomagtér áll rendelkezésre, míg a háromtengelyes, 14 méteres változat 11 m3 poggyászt képes a hasába rejteni. Komfortnak azonban eddig sem voltak híján a Mercedes autóbuszai, ezért talán ezen a téren történt a legkevesebb változás.

14 méter törés nélkül. Fontos, hogy utólag se törjön
14 méter törés nélkül. Fontos, hogy utólag se törjön

A hajtáslánc átalakulása már figyelemre méltóbb. A 354 lóerős soros, hathengeres alapváltozatot felváltotta egy 428 lóerős Euro 4-es kivitel, ami a maga 2100 Nm forgatónyomatékával dombokon és hegyeken is lendületesen mozgatja mindhárom változatot. De ha ez nem lenne elég, a háromtengelyesekhez kapható egy 476 lóerős, Euro 4-es V8-as is, szintén 2100 Nm-ben maximalizált forgatónyomatékkal, amiből még a teljesítménycsúcs közelében is 1700 Nm a rendelkezésre áll. Ezt a hihetetlen erőt alapesetben egy hatsebességes kéziváltó hivatott a kerekekre továbbítani. A váltó fogaskerekeit irányító szervórendszert a műszerfalra helyezett joystickkal vezérelhetjük, így a váltás szinte semmilyen energia-befektetést nem igényel a járművezetőtől. Még egyszerűbben kezelhető a 12-sebességes ZF AS-Tronic robotizált automataváltó, ami opcióként rendelhető az összes modellbe. De mindettől még mindig csak gyorsan és zökkenőmentesen halad az autóbusz. A megállást és az úton maradást semmi sem garantálja.

Oktatónk szemléletesen magyaráz, hogy mindenki értse
Oktatónk szemléletesen magyaráz, hogy mindenki értse

Ezért került beépítésre buszokban eddig nem látott mennyiségű hárombetűs elektronika az új Travegóba. Név szerint: EBS (elektronikus fékrendszer), BA (igaz ez csak két betű, de a fékasszisztens is figyelemre méltó), ASR (kipörgésgátló), ESP (menetstabilizátor), ART (távolságtartó radar a tempomathoz) és rövidesen megkezdődik a SPA (sávelhagyásra figyelmeztető rendszer) forgalmazása is. Mindezek tudatában már érthető, hogy mit keres a német versenypálya célegyenesében az új Travego. Éppen bizonyít. A fékezés nélkül vett gyors kanyarokban az ESP fékez helyettünk. Bár bukótér van bőven, mégsem szívesen borulnék fel egy ekkora busszal egy tesztvezetés során. Kísérőink mégis bíztatnak: próbáljuk csak meg. Hát nem sikerült. Bár a billenés félelmetes volt, a fékek mégis azonnal és intelligens módon kerekenként változó erővel léptek működésbe és gondoskodtak a busz talpon és úton tartásáról.

Ezután a hirtelen felbukkanó akadályok fékezés nélküli kikerülése következett. A rendszer itt is tette a dolgát. Személyautó módjára szlalomozgattunk a kormányzott harmadik tengellyel szerelt, 14 méteres Travegóval. Ezután csúszós lejtőn vészfékezve kerülgettük az akadályokat, ahol már kevésbé visszafogottan, heves kattogás és csikorgás jelezte a rengeteg, lelkesen szolgáló elektronika munkáját. A fénysebességgel repkedő elektronoknak köszönhetően épségben érhettünk vissza a boxutcába 57 teljes nyugalomban üldögélő, utasnak képzelt ballaszttartállyal a hátunk mögött. Itt aztán elégedetten jártuk körbe az új Travegót. Be kellett ismerni, hogy nem csak a megújult külsőn és a fényezés szépségén múlik az utazóközönség biztonsága. Sokat számít, hogy a vezető – amikor kell – a helyzet ura marad-e? Ehhez pedig kipihenten és nyugodtan kell munkába állni. Ha valami mégsem sikerülne, akkor ezer, meg ezer áramkör kel életre a helyzet megmentéséért. Így mindenki épségben és egy szép és sértetlen busszal érhet végül haza szeretteihez.

Gracza Zoltán

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás