2009. március 16. hétfő, 00:52
Bemutató: Mercedes-Benz S-osztály - S-modell
A presztízs-Mercedes megújult – nemcsak
a formája más, több van benne annál, mint amije az iparnak van.
|
 | |
|
Az elődnél rangosabb megjelenés igen jó alaktényezővel (cw: 0,26). A zajt 170 szigetelés zárja ki. A gépház- és motortető könnyűfém, akárcsak a két elülső sárvédő | |
|
Nincsen könnyű helyzetben a Mercedes-Benz, presztízsmodelljének, az S-osztálynak a leváltásával talán az utóbbi évek legjobb formája búcsúzik. Az új generáció azonban, ha – a műszaki töltettől eltekintünk – valamiben jobb lesz, akkor az a hatalom és a rang kicsit erősebb, de nem túláradó fitogtatása, ami az előző változatból vevőkörének eddig hiányzott. A hatalmi attribútumok egy része megkerülhetetlenül a még rangosabb Maybachból érkezik, a hátsó csomagtérfedél a legmegátalkodottabb konkurensének, a 7-es BMW-nek megszólalásig hasonló mása, és ha szentségtörés is, az elülső sárvédő domborításához a mintát akár a Ford Focus is adhatta. E hatalmi játékhoz a korábbinál nagyobb méretek is jó alapul szolgálnak.
|
|  |
|
A 60 literrel nagyobb csomagteret keretező hátsó rész jellegzetesen mercedeszes marad. A féklámpa adaptív: erős fékezéskor villogni kezd | |
|
A hossz 33 mm-rel, a szélesség 16-tal, a magasság 29-cel, a tengelytáv a legtöbbel: 70-nel nőtt, a csomagtér 560 l (60-nal több). A hosszú tengelytávú változat is fejlődött: hossza 43 mm-rel, tengelytávja 80 mm-rel haladja meg az elődét. A karosszéria lemezeinek fele nagyszilárdságú acélból készül, az elődhöz képest torziós szilárdsága 12 százalékkal merevebb. A gépház- és a csomgtértető, a két elülső sárvédő és más elemek alumíniumból készülnek.
Mennél nagyobb az autó, a prémiumosztály annál inkább elemében van. Az árcédulák lendületes árai a minőségnek, a műszakiságnak, a technológiának, az anyagoknak, a felszereltségnek és egyáltalán mindennek tág teret engednek. Ebben a kategóriában a Mercedes-Benz a felszereltség demokratizálódásának korában még ma is meg tudja mutatni, hogy mivel jár az autózás Istene. A DaimlerChrysler mérnökei nem fogták vissza magukat. Ennek eredménye, hogy valamennyi változat elülső kettős és hátsó összetett keresztlengőkaros felfüggesztésein alapfelszerelés az Airmatic-légrugózás, ami komfortos és sportosabb rugózás kiválasztását engedi meg: a sportos állapotból nyugodt autózással magától vált ismét kényelmibe.
|
 | |
|
A konzervatívabb Mercedes-műszerfal mai lett, de az eleganciának nem ártott. A középső infotainment-kijelző egyben a televízió képernyője | |
|
A sportos állásban 120 km/órás sebesség felett a hasmagasság 20 mm-rel csökken. A magasabb szereltség (S600) vagy felár kérdése az Active Body Control. Ez a rendszer az automatikus szintszabályozás mellett a magasságállítás kézi lehetőségét is megkapja.
A szokatlan felszerelések listáján szerepel egy olyan éjjel látó rendszer, amelyik nem a szélvédőre vetítve (head-up módon) ad képet, hanem az LCD displayes műszerfal műszereit mintegy „törölve”, óriásképernyőn jeleníti meg az éjszakai országút képét 150 méteres távolságig, tűéles nappali minőségben – igaz, fekete-fehérben.
|
|  |
|
Az éjszakai látást segítő rendszer tűéles képet ad sötétben. Az eltűnt kilométerórát a kép alján megjelenő skála pótolja | |
|
A képet a szélvédő felső mezejébe szerelt kamera és két infravörös fényszóró állítja elő – a megoldás attól szellemes, hogy végső soron akár üzletben kapható vagyonvédelmi elemekből is előállítható. A radaros Distronic Plus aktív sebességtartó rendszer két frekvencián, hosszú és rövid távon vizslatja az utat, és aktív módon a követési távolságot tartva, fékezve és gázt adva dolgozik; kis sebességű rendszere városi csúcsforgalmi állj-és-menj üzemmódra is képes, vagyis a vezető fékezése és gázadása nélkül illeszkedik a forgalomhoz, megáll, ha kell, és elindul, ha az előttes autó is ezt teszi. Új biztonsági megoldásnak számít az egyébként masszázs-funkciós, feláras dinamikus elülső ülés (akár az utasnak is), aminek a korábbitól eltérően 6 levegőhólyag helyett 11 változtatja a kontúrját 16 fokozatban és alakítja sportossá, sőt dinamikus állásba kapcsolva ülésenként, a sebességhez és fordulóhoz oldalanként automatikusan állítgatja az oldaltartás mértékét.
|
 | |
|
A fém forgatógomb a középső könyöklőre tett funkciólapozó (Command-kezelő), a fontosabb elérésekhez közvetlen gombokkal megkerülhető. Mögötte a kis szelencében a telefon gombjai vannak. Szériában jár hozzá a rádió-DVD és a PCMCIA-csatlakozó | |
|
A Pre-Safe balesetre felkészítő állapot beindítása is új. Veszélyes helyzetekben felmennek az oldalablakok, megfeszülnek az elülső övek, az ülések párnái levegővel telnek meg, és a fékek felkészülnek az elérhető legnagyobb fékhatásra: gyengébb pedálnyomásra is maximális fékerőt generálnak. Azt már mondani sem kell, hogy minden létező felszerelés megkapható hozzá. A négyzónás légkondicionálóval külön hőmérséklet állítható be a lábhoz. E felszerelések működtetése a Commandról (Cockpit Management and Data System) a középső kartámaszba szerelt, menüt lapozó forgatógombbal, ha nem is feltétlenül egyszerűen érhető el.
A motorválaszték már ismert fejlesztettekből és újakból áll. A gyártás két benzinessel, a V6-os S350-nel (272 LE) és az új V8-as S 500-zal (388 LE) indul kormányról is kapcsolható, alapfelszerelésként hétfokozatú bolygóműves automata váltóval. Tavasszal jön az első dízel a V6 S320 CDI (231 LE) és ötfokozatú automatával a V12-es csúcs S600 (517 LE), 830 Nm-es nyomatékkal, ami a gyáriak szerint könnyen akár 1000 Nm-ig is fokozható, ősszel pedig négykerékhajtással is kigördül.
Az 1998-ban kigurított elődből 485 000 darabot gyártottak, az újtól azt remélik, hogy meghaladja majd ezt a darabszámot, és visszaveszi a BMW-től osztályának éves német eladási rekorderi címét. Az újdonság már Magyarországon is rendelhető, ára az elődéhez mérten 7 százalékkal növekedett, legolcsóbb változata 22 121 000 forint.
Surányi
Az Autó2 újság 2005/12. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
comments