Bemutatók

2009. március 16. hétfő, 00:52

Bemutató: BMW X5 - Látatlanban

Sokadik pillantásra is csak nehezen észrevehető, hogy a most bemutatott X5-ös nem a korábbi ráncfelvarrásával született: minden porcikája új.

A keréktárcsák alapesetben is 18 colosak, az abroncsok alapáron, valamenynyi kivitelben defekttűrők

Az új X5-öst körbejárva elsőre legfeljebb a méretek lehetnek gyanúsak, az összkép nagyon is emlékeztet az elődmodellre. Aztán a részleteket megvizsgálva azonnal kiderül, hogy a 2007 elején érkező újdonságnak szinte csak a neve a régi, a BMW még a padlólemezt is újra cserélte. A modellváltással a hossz 18,7, a tengelytáv 11,3, a magasság 4,5, a szélesség 6,1 centivel nőtt, a nyomtáv elöl 6,9, hátul pedig 7,5 centivel lett szélesebb, azaz a cég nagy szabadidő-terepese szinte egy egész méretosztálynyit hízott. A 4854 mm hosszú összkerekes futóműve sem maradt változatlan, elöl részben alumíniumszerkezetű kettős keresztlengőkaros felfüggesztés váltotta le az egyszerű segédvázas McPhersont, hátul, az átdolgozott, oldalanként ötkaros multilinkfutóműben pedig, immár valamenynyi lengőkar könnyűfém ötvözet.

A csomagtérajtó mostantól vízszintes osztással nyitható, a hátsó világítás LED-es, a féklámpák kétfokozatúak

A számítottan gyűrődő mikroötvözött acélokból felépített karoszszérián alu a motorháztető, a műszerfal merevítő alapja pedig ultrakönnyű magnéziumöntvény. A tengelytáv növekedésével a hátsó utasok lábtere 4 centivel bővült, a csomagtartó hossztöbblete kereken 100 mm, így alapesetben 110 literrel nagyobb a tér. Az X5 mostantól hétülésesként is megrendelhető, a két – gyári ajánlás szerint 170 centis testmagasságig kényelmes – állítható fejtámlás és hárompontos övekkel felszerelt „póthely” a csomagtartó padlójából hajtható ki. A csomagok tere ezeket kibillentve is 200 liternyi, az ötülésesekben pedig a harmadik sor helyén kialakított 90 literes rekesz is növeli a raktérfogatot. A hétüléses kivitelekben a középső sor aszimmetrikus osztással 8 centis úton tologatható, s a támlarészek dőlésszöge külön szabályozható. A beltéri elemek kivétel nélkül vadonatújak, a műszerfal is friss, leginkább az 5-ös sorozatéra emlékeztet, az első ülések magasságállítása és támladöntése valamennyi változatban elektromos.

Az új X5-öshöz a menetadatokat és a navigáció jeleit is a vezető látóterébe (a szélvédőre) vetítő „head up dispay” is rendelhető, az automata váltó „joystick”-karja mindig visszatér alaphelyzetébe

A motorkínálat egyelőre kéttagú, az elődből finoman átfésülve átemelt, változó szívócsőhosszú 4,8 literes V8-as benzinesből és egy 3,0 literes soros hathengeres közös csöves, részecskeszűrős turbódízelből áll. Mindkét erőforrás csupa könnyűfém szerkezetű, hengerenkénti négyszelepes, a 355 lóerős, fojtószelep nélküli benzines vezérlése a kipufogóoldalon is folyamatosan változó. A dízel nem a márka új duplaturbósa, hanem a korábban 218 lóerővel kínált egyfeltöltős, de változó turbógeometriás szerkezet frissített, 235 lóerős kivitele. A harmadik motor – a 272 lovas s a V8-ashoz hasonlóan változó vezérlésű, fojtószelep nélküli soros hatos 3,0 literes benzines – csak később érkezik. A sebességváltók kizárólag friss fejlesztésű, hatfokozatú, kézzel is kapcsolgatható bolygóműves automaták lehetnek, az összkerékhajtás a korábbival azonos szerkezetű. A tengelyek között számítógép felügyelte lamellás tengelykapcsoló osztja el a nyomatékot, az osztásarány 20 km/óra alatt 50/50, a fölött alapesetben 40/60 százalék a hátsó kerekek javára.

A csomagtér padlójából kihajtható két hátsó ülés helyén az ötülésesekben rakodórekesz várja az úti holmikat

Szükséghelyzetben akár a teljes nyomatékfolyam az első kerekekre juthat, az elektronikus hálózat átdolgozásával a kitörésgátló jelei alapján előre beavatkozó hajtásrendszer reakcióideje a korábbi töredékére csökkent. Az új X5-ös hosszú extralistából öltöztethető, a kitörés- és kipörgésgátló, a fékekkel operáló „diffizár”, az egyes kerekek fékerejére külön figyelő fékasszisztens, az első oldal- és a középső sor utasait is védő függönylégzsákok az alapfelszereléshez tartoznak, de a hátsó tengelyre akár állandó magasságot tartó légrugózás is rendelhető. A listán éppúgy megtalálható a sebességfüggően változó áttételű kormánymű, a két fokozatban állítható, oldaldőlés-csökkentő (még a kanyarstabilizátorokat is állítgató) adaptív lengéscsillapító rendszer, a tolatókamera vagy az automata fényváltós (távolsági/tompított) kanyarfényszóró, mint a kategóriában megszokott profinavigáció, DVD-rendszer, telefon-kihangosító vagy ülésszellőzés.

Az új X5-ös – ahogy elődje is – elsősorban Amerikának szól, ott készül, sőt ott már árulják is. Hozzánk márciusra ér el, de addig is megrendelhető, alapára (3.0d) 14 960 000 Ft.

SzG

Az Autó2 újság 2007/1. számában megjelent cikk rövidített változata.

Képgaléria megtekintéséhez kattintson ide!

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás