Bemutatók
Bemutató: BMW X5 - Látatlanban
Sokadik pillantásra is csak nehezen észrevehető, hogy a most bemutatott X5-ös nem a korábbi ráncfelvarrásával született: minden porcikája új.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az új X5-öst körbejárva elsőre legfeljebb a méretek lehetnek gyanúsak, az összkép nagyon is emlékeztet az elődmodellre. Aztán a részleteket megvizsgálva azonnal kiderül, hogy a 2007 elején érkező újdonságnak szinte csak a neve a régi, a BMW még a padlólemezt is újra cserélte. A modellváltással a hossz 18,7, a tengelytáv 11,3, a magasság 4,5, a szélesség 6,1 centivel nőtt, a nyomtáv elöl 6,9, hátul pedig 7,5 centivel lett szélesebb, azaz a cég nagy szabadidő-terepese szinte egy egész méretosztálynyit hízott. A 4854 mm hosszú összkerekes futóműve sem maradt változatlan, elöl részben alumíniumszerkezetű kettős keresztlengőkaros felfüggesztés váltotta le az egyszerű segédvázas McPhersont, hátul, az átdolgozott, oldalanként ötkaros multilinkfutóműben pedig, immár valamenynyi lengőkar könnyűfém ötvözet.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A számítottan gyűrődő mikroötvözött acélokból felépített karoszszérián alu a motorháztető, a műszerfal merevítő alapja pedig ultrakönnyű magnéziumöntvény. A tengelytáv növekedésével a hátsó utasok lábtere 4 centivel bővült, a csomagtartó hossztöbblete kereken 100 mm, így alapesetben 110 literrel nagyobb a tér. Az X5 mostantól hétülésesként is megrendelhető, a két – gyári ajánlás szerint 170 centis testmagasságig kényelmes – állítható fejtámlás és hárompontos övekkel felszerelt „póthely” a csomagtartó padlójából hajtható ki. A csomagok tere ezeket kibillentve is 200 liternyi, az ötülésesekben pedig a harmadik sor helyén kialakított 90 literes rekesz is növeli a raktérfogatot. A hétüléses kivitelekben a középső sor aszimmetrikus osztással 8 centis úton tologatható, s a támlarészek dőlésszöge külön szabályozható. A beltéri elemek kivétel nélkül vadonatújak, a műszerfal is friss, leginkább az 5-ös sorozatéra emlékeztet, az első ülések magasságállítása és támladöntése valamennyi változatban elektromos.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A motorkínálat egyelőre kéttagú, az elődből finoman átfésülve átemelt, változó szívócsőhosszú 4,8 literes V8-as benzinesből és egy 3,0 literes soros hathengeres közös csöves, részecskeszűrős turbódízelből áll. Mindkét erőforrás csupa könnyűfém szerkezetű, hengerenkénti négyszelepes, a 355 lóerős, fojtószelep nélküli benzines vezérlése a kipufogóoldalon is folyamatosan változó. A dízel nem a márka új duplaturbósa, hanem a korábban 218 lóerővel kínált egyfeltöltős, de változó turbógeometriás szerkezet frissített, 235 lóerős kivitele. A harmadik motor – a 272 lovas s a V8-ashoz hasonlóan változó vezérlésű, fojtószelep nélküli soros hatos 3,0 literes benzines – csak később érkezik. A sebességváltók kizárólag friss fejlesztésű, hatfokozatú, kézzel is kapcsolgatható bolygóműves automaták lehetnek, az összkerékhajtás a korábbival azonos szerkezetű. A tengelyek között számítógép felügyelte lamellás tengelykapcsoló osztja el a nyomatékot, az osztásarány 20 km/óra alatt 50/50, a fölött alapesetben 40/60 százalék a hátsó kerekek javára.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Szükséghelyzetben akár a teljes nyomatékfolyam az első kerekekre juthat, az elektronikus hálózat átdolgozásával a kitörésgátló jelei alapján előre beavatkozó hajtásrendszer reakcióideje a korábbi töredékére csökkent. Az új X5-ös hosszú extralistából öltöztethető, a kitörés- és kipörgésgátló, a fékekkel operáló „diffizár”, az egyes kerekek fékerejére külön figyelő fékasszisztens, az első oldal- és a középső sor utasait is védő függönylégzsákok az alapfelszereléshez tartoznak, de a hátsó tengelyre akár állandó magasságot tartó légrugózás is rendelhető. A listán éppúgy megtalálható a sebességfüggően változó áttételű kormánymű, a két fokozatban állítható, oldaldőlés-csökkentő (még a kanyarstabilizátorokat is állítgató) adaptív lengéscsillapító rendszer, a tolatókamera vagy az automata fényváltós (távolsági/tompított) kanyarfényszóró, mint a kategóriában megszokott profinavigáció, DVD-rendszer, telefon-kihangosító vagy ülésszellőzés.
Az új X5-ös – ahogy elődje is – elsősorban Amerikának szól, ott készül, sőt ott már árulják is. Hozzánk márciusra ér el, de addig is megrendelhető, alapára (3.0d) 14 960 000 Ft.
SzG
Az Autó2 újság 2007/1. számában megjelent cikk rövidített változata.
Képgaléria megtekintéséhez kattintson ide!
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...