Bemutatók
Bemutató: Audi TT - Győri vadmacska
Walter de Silva ismét nagyot alkotott. Új négykarikás vadmacskája megjelent a láthatáron
2.0 TFSI vs. 3.2 V6
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Közeledik, egyre csak közeledik. Szemeit összehúzva, hatalmasra nyitott szájjal készül bekapni a gyanútlan nézelődőt, aki ha nem menekül időben, könnyen áldozattá válhat. De ha félrehúzódik, még hallhatja a sebességváltást kísérő tompa szisszenést és egy pillanatra megfigyelheti a hosszan elnyúló, mégis rövidre csapott, gömbölyű faron a feliratot: TT.
Az új TT ugyanis egy hatalmas, izmos, mégis ruganyos ragadozó. Sportos megjelenését megújult vonalainak köszönheti. Orrán az Audikra jellemző hatalmas single-frame hűtőmaszk rejti a kétféle motor valamelyikét. Mindkét kivitel igen jól illeszkedik az új TT-hez, mégis teljesen különböző stílust képviselnek. A kisebb, 2 literes TFSI soros, négy hengeres, közvetlen befecskendezéses benzinmotor hengerenként négy szeleppel, turbóval és töltőlevegő-hűtővel 200 lóerő leadására képes 5100-6000-es percenkénti fordulatszám-tartományban. Ezzel szemben, a feltöltésnek köszönhetően, már 1800-as fordulattól egészen 5000-ig rendelkezésre áll a maximális forgatónyomaték, ami itt 280 Nm. A 3,2 literes V6-os legnagyobb forgatónyomatéka is csupán 40 Nm-rel haladja meg kisebb társáét, ráadásul ez mindössze 2500 és 3000-es percenkénti fordulat között érhető el, miközben a maximálisan 250 lóerő teljesítmény is leghamarabb 6300-nál jelentkezik.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Ezeket az értékeket, mindkét változatban, kétféle hat sebességes váltó hivatott az aszfaltra közvetíteni. Az egyik egy egyszerű kézi kapcsolású szerkezet, de alternatívaként rendelhető a már jól ismert DSG rendszerű kétváltós, kétkuplungos robotizált kivitel is, amely az Audi névadási rendszeréhez illően az S tronic nevet kapta. Ezzel a váltóval, mivel a sebességváltás pillanatában csupán a kuplungok dolgoznak és kapcsolják az előre bekészített sebességfokozatokat, a kézinél két tizedmásodperccel jobb gyorsulási értékek érhetők el, ami a turbós motornál 6,4, a V6-osnál pedig 5,7 másodpercet jelent 100 km/h-ig.
Ezen értékek elérését a könnyű térhálós vázszerkezet is elősegíti, melynek 70 százaléka alumíniumötvözetből készül és üres súlya, teljesen lecsupaszítva, csupán 206 kg. Mégis mire a győri gyárban legördül a gyártósorrol egy új TT, a legkönnyebb összeállításban is 1260 kg-ot nyom majd, V8-as, S tronicos társa pedig akár 1430 kg is lehet. Erre jöhet még 400 kg teher egy felnőtt és két kisgyermek, valamint a csomagjaik képében. Ennyien pont el is férnek a megnövekedett karosszériában, mivel sportautó létére városi kocsikat megszégyenítő 290 literes, egyenesekkel határolt csomagteret rejt a meredeken lefelé ívelő, műanyag csomagtérajtó.
Magnetic ride és sportfutómű
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A 3,2-es jelentős többletsúlyára a quattro négykerékhajtás ad magyarázatot ugyanúgy, mint megemelkedett fogyasztására is. Kézi váltóval városba 14,7 a gyári adat, míg S tronic-kal ugyanez csak 12,9. Országúton, egyenletes tempónál ez utóbbi megelégszik 7,3 literrel, miközben turbós társa a turbónyomást alacsonyan tartása mellett akár 6 literrel is hajlandó elmenni 100 km-t. De ha becsúszik egy-két előzés, nem csak a turbónyomás ugrik meg hirtelen. A 2 literes turbómotor S tronic-kal kiegészülve nagyon jó párost alkot a TT-ben. Főleg ha még az S line csomag sportfutóművét és 19 hüvelykes könnyűfém kerekeit is hozzávesszük, igazi sportautós élményben lesz részünk. A 3,2-es V6-oshoz inkább egy komfortosabb összeállítás illik, amiben kiválló társ lehet az új magnetic ride rendszer.
E rendszer lényege, hogy a lengéscsillapítókba épített elektromágnesek által keltett mágneses erővonalak mentén, a csillapítófolyadékba kevert mikroszkopikus fémszemcsék sorba rendeződnek, szinte összefüggő, vékony lapokat alkotva a folyadékban, amitől annak viszkozitása nagymértékben növekszik. Így a megnövekedett ellenállású rendszer sokkal keményebb, sportosabb csillapítást biztosít. Ezzel szemben, ha kikapcsoljuk az elektromágneseket, a részecskék ismét egyenletesen oszlanak el a folyadékban, amitől újra komfortos, családcentrikus jelleget ölt a TT rugózása.
Ilyenkor igazán kényelmesen élvezhető az a nyugodt
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
![]() |
belső légkör, amit a különböző színekben, akár pirosban is, választható bőr ülések és a magasra helyezett műszerfal látványa, tapintása nyújt. A versenyautókat idéző ívű, alul lapított kormányt megragadva elég a gázra taposnunk, hogy az S tronic munkához lásson. A kormány mögötti kapcsolókkal, annak elengedése nélkül válthatunk ízlés szerint. 100-nál aztán megjelenik az elektromosan nyíló hátsó szárny a belső tükörben, és amíg 80 alá nem lassítunk, ott is marad, menetközben a tapadást, álló helyzetben pedig az esztétikai élményt növelve.
Az új, Győrben összeszerelt TT-t szeptemberben kezdik forgalmazni Németországban 31 900 eurós alapáron. Ezután maradhat majd belőle hazánkban is, hogy megjelenésével színesítse az utcai ragadozók táborát.
Gracza Zoltán
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Bár a legtöbben nagyjából tisztában vagyunk az autópályán való...

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...