Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Autóüveg-fóliázás - Napellenző

A klímaberendezést nem helyettesíti, de hatékony napsugárzás elleni védelem lehet az üvegfólia.

Autóüveg-fóliázás

Egy vaskos színmintát kap a megrendelő, csak győzze kiválasztani a megfelelő változatot

A mai autók kevés kivételtől eltekintve gyárilag minimálisan színezett üveggel készülnek. Ennek nem elsősorban esztétikai oka van, az enyhén zöldes vagy barnás árnyalatú bevonat a káros UV-sugárzás egy részét nem engedi az utastérbe. Kaphatók olyan modellek (főként egyterűek, szabadidő-autók), amelyeknél a színezés mellett valódi sötétítést is készítenek a gyárban; a hátsó szélvédőt és oldalablakokat feketítik el, hogy az ülésekre és a csomagtartó területére ne lehessen belátni, s a meleg is kevésbé jusson be. A jogszabályok ez utóbbi felületekre vonatkozóan nem írnak elő korlátozást, a B-oszlop mögötti üvegeken bármilyen sötét fólia lehet, ha a szabványosságot bizonyító „H” vagy „Af” minősítő jel van rajta. Egy feltételnek kell teljesülnie: amennyiben a hátsó szélvédő 70 százalékosnál jobban elsötétedik, legyen az autón jobb oldali külső visszapillantó tükör is. A többi üvegnél viszonylag szigorú szabályozás él, az első oldalablakok esetében minimum 70, az első szélvédőnél pedig 75 százalékos fényáteresztést írnak elő. Utóbbi felső vonalába „H” vagy „Af” jelű sötétítőcsíkot is fel lehet ragasztani, az üvegen található jelölésig vagy a lehajtott napellenzők vonaláig. A gyári színezést is figyelembe kell venni a százalékok számolgatásánál, hiszen a fényáteresztési szabály nem a fóliára, hanem az üvegre vonatkozik. Az első üléssor ablakai tulajdonképpen tabunak tekinthetők a szabályos megoldásban gondolkodó fóliáztatónak. Még a biztonsági, színtelennek mondható műanyag bevonatok is felfognak valamennyit a fényből, s a gyárilag színezett üveg általában már önmagában teljesíti a 70 százalékos határt.

Ha a felső párkány egyben van a kárpit többi részével, a lehúzható oldalablakoknál a teljes burkolatot le kell venni. Egyes szervizekben az ablakot kiveszik. Alapos nedvesítésre van szükség a fóliánál és az üvegnél egyaránt

A fólia felragasztásához tiszta, zsírmentes felületre van szükség, az ott tapadt maszat vagy kosz látható és zavaró foltot hagy. A kivitelezést végző műhelyben samponos vízzel lemossák a fóliázandó ablakot, majd egy speciális pengével (amit a szakzsargon csak gyalunak vagy pengézőnek hív) eltávolítják szabad szemmel észrevehetetlen felületi szennyeződéseket. Ezután lemérik az üveg külső méreteit, majd nagy tűréssel kiszabják a fóliát. A felületre először kívülről teszik fel az egy- vagy többrétegű anyagot, és hőlégfúvóval az üvegre melegítik, hogy a fólia teljes egészében felvegye annak formáját. Ezután egy sniccerrel levagdossák a felesleges részeket, s következik a fólia végső előkészítése: síkosító adalékkal összekevert víz spriccelése közben leválasztják a méretezéshez és a fólia védelméhez elengedhetetlen külső réteget. Végül jól benedvesítik a felhasználandó réteget és az üveg belső oldalát, így illesztik a helyére a rugalmas anyagot. A nedvesítésnek két célja van: segít pontosan a megfelelő részre csúsztatni a fóliát, és ez teszi lehetővé, hogy egy műanyag lapka segítségével az összes légbuborékot eltávolíthassák. Ha minden nedvességet kitoltak a fólia alól, a ragasztó tapadni kezd; fontos, hogy a teljes megszilárdulásig (nyáron 1-2, télen 4-5 napig) ne húzzuk le az ablakokat.

Egy műanyag lapkával kell kipréselni a buborékokat. A hátsó ablak fűtőszála továbbra is ellátja feladatát, s a fóliát sem süti meg

Sokféle fólia közül lehet választani, néhány perces tanulmányozás nem elég a döntéshez. A cikkhez segítséget nyújtó Foliatrend kínálatában például találtunk szinte csak a belátást megakadályozó, leginkább tuningkelléknek tekinthető, teljesen fekete terméket (mindössze 5 százalékos fényáteresztés, 95 százalékos UV-szűrés, ellenben csupán 12 százalékos hőkinttartási képesség), klasszikus színezett-fémezett fóliát (7 és 33 százalék közötti fényáteresztés, 99 százalékos UV-szűrés, 43 vagy 44 százalék hővisszatartási képesség), enyhén tükrös felületű, de nem feketített típust (74 százalékos hővisszatartás, 99 százalékos UV-fogás) s egy szinte színtelen, de mégis kiváló hőelnyelést (akár 78 százalék) biztosító, az UV-t is 99 százalékban kívül tartó, különleges összetételű fóliát. Az ablakra valók mellett a karosszéria felületére is kínálnak kőfelverődés elleni fóliákat, s létezik speciális, biztonsági változat is.

Hőlégfúvóval nemcsak az előzetesen kívülre feltett fóliát, de a lehúzható ablakok felső széleinél a belső felületre már fixen rögzített réteget is melegítik

A mai termékek sok éven át bírják az állandó napsütést, a gyártók jellemzően 3–10 év garanciát vállalnak rájuk. A felrakáshoz hivatalos telepítő vállalkozást érdemes keresni, mert egy műszaki vizsgánál vagy közúti ellenőrzésnél szükség lesz a pecsétes bizonylatra, amit csak ilyen helyen adnak. Ha a fólia megsérül vagy elöregszik, szakműhelyben érdemes eltávolíttatni, mivel annak ellenére, hogy lehúzható, a ragasztó fent marad, utóbbihoz pedig javasolt célszerszámot használni.

Egy átlagos, ötajtós típus fóliázása körülbelül 2-2,5 órát vesz igénybe, a telepítés költsége 30–40 ezer forint között mozog.

Karner Miklós

Az Autó2 újság 2008/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Küzdelem az 50 fok ellen

60 foknál jár a műszer, s még nincs vége! A legnagyobb hőmérséklet-emelkedés 10 és 11 óra között volt, délig már csak keveset nőtt a forróság. Ha sokáig áll a napon az autó, érdemes legalább 2-3 percig szellőztetni, mielőtt elindulunk

Utána akartunk járni, hogy az utólagos üvegburkolás mennyivel csökkentheti a napsütésnek kitett autó utasterének hőmérsékletét egy „kezelés” nélküli autóéval szemben, ezért a szerkesztőség egyik autóját beutaltuk egy fóliázásra. Úgy gondoltuk, a legkevésbé feltűnő színt választjuk, hiszen az autósok többsége nem szereti, ha átláthatatlan, sötét réteg van az autóján. Kapóra jött a Foliatrend fentebb felsorolt kínálatából legutoljára említett termékcsalád „szolidabb” változata, a minimális zöld színezésű Skyfol Shark IR 70-es típusa. Ez 75,3 százalék fényáteresztésű, kiemelkedő, 60 százalékos hőelnyelő képességű, az UV-t pedig 99 százalékban szűri. Bár e fólia körülbelül 8-10 ezer forinttal drágább, mint a hagyományos, az ígért pluszok miatt mégis e mellett döntöttünk. A telepítéskor szerettünk volna ragaszkodni az érvényben lévő jogszabályokhoz, ez azonban nem sikerült: a laikus által kívülről és belülről gyakorlatilag észrevehetetlen fólia a törvényalkotók szerint már nem felel meg az első oldalablakokra; minimálisan túlléptük az engedélyezett fényáteresztő képességet. Úgy véljük, a szabályozás túlzottan szigorú, ráadásul tapasztalataink szerint nem is tartatják be: Magyarországon nem kevés olyan autó közlekedik, aminek minden ablakát teljesen besötétítették, mégis átmennek a műszaki vizsgán s a rendőri ellenőrzések szűrőjén.

Nem a kárpit csíkos, csak lehúztuk az ablakot: a színeltérés azt mutatja, hogy a természetes fényhez képest mennyivel kevesebbet enged be a fóliázott üveg. Az IR 70-es sötétítése minimális, éjszaka sem zavarja a rosszabbul látó vezetőt

A teszthez két ugyanolyan színű és belső kárpitozású Suzuki Ignist választottunk, hogy semmi se befolyásolja a mérést és az eredményeket. A tesztalanyokat az egyik Ignist kölcsönadó AAA Autó fóti használtautó-telepének aszfaltjára állítottuk, a méréshez egy digitális, külső szondás hőmérőt használtunk. Egy  napsütéses, 25-28 fokos csütörtök reggelén, 8 órakor kezdtük a mérést: mindkét, árnyékban parkoló autóban 24 fokot regisztráltunk, a műszerfal műanyag teteje pedig 26 fokos volt. Ezután 9 órától kezdve vártunk, hogy a nap tegye a dolgát, s délig óránként (összesen háromszor) vettünk mintát a két autó utasteréből: mindig megmértük a levegő hőmérsékletét szemmagasságban, a műszerek feletti árnyékolót, a kormány két pontját (a tetejét a nem fóliázott első szélvédőn át, az alsó részét viszont az oldalüvegen keresztül sütötte a nap), a sebességváltó kar árnyékban lévő gombját, az ajtóburkolat tetejét, az első és a hátsó ülés ülőlapját. Az idő előrehaladtával a 11 és 12 órai mérésnél már a kalaptartóra is tűzött a nap, így két-két mintát onnan is vettünk.

Azonos autók, azonos körülmények a felhevülési próbán. A minimálisan színezett fólia nemcsak kiváló hőelnyelése miatt jó: a nagyon káros, bőrrák kialakulásában is szerepet játszó UV-sugarakat sem engedi be, s megvéd attól is, hogy egy karambolnál vagy szándékos betörési kísérletnél az ablaküveg az utasok arcába, testébe fúródjon

Nos, annak ellenére jól mérhető különbségeket tapasztaltunk, hogy az első szélvédőn mindkét autónál azonosan áramlott be a napsugárzás. A levegő 10 órakor 42 és 45, 11 órakor 45 és 51, délben pedig 49 és 54 fokra hevült, azaz kimutathatóan hűvösebb maradt a fóliázott autó beltere. Egyébként ezt saját bőrünkön is éreztük: ahogy bedugtuk a fejünket, kevésbé drasztikus forróság „csapott” az arcunkba saját Ignisünkben. A fólia kellemes hatása leginkább ott érvényesült, ahová a nap az oldalüvegen keresztül jutott: a kormány alsó karimája végig 4-5 fokkal hűvösebb volt a fóliás Suzukiban, s az ülőlapok szintén csak a kevésbé elviselhetetlen 50 fokig hevültek, szemben az AAA-s Ignis 12 órára elért 56-os értékével. Ahol az első, védtelen szélvédőn keresztül áramlott a meleg – kormány felső pereme, műszerfal teteje –, ott is nyert a védett Suzuki, igaz, csak minimális, a mérési hibahatáron belüli, 1-2 fok előnnyel (a részletes eredményeket táblázatunk tartalmazza). A legdrasztikusabban a műszerfal árnyékolója melegedett fel: a gyári színezésű Ignis 64 fokos déli csúcsértéke égési sérüléseket is okozhatott volna.

Az Autó2 újság 2008/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 4. rész

A 4. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Michelisz Norbi idén két sorozatban is versenyez

A WTCR világkupa 2019. évi bajnoka 2022-ben az elektromos...

Hangos Az Autó! – 3. rész

A 3. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Luxus a luxusban – Pappas Showroom a Matild Palace-ban

Magyarországon először nyílik Mercedes-Benz luxury showroom, a Pappas Auto...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás