Aktuális
Autóhitelezés - Rossz irány?
Aki körbenéz az autóhitelezési piacon, egyre elszántabb finanszírozókat és mind több problémát láthat. A rendszer áldozatai maguk az autóvásárlók.
Bevezető
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) figyelemre érdemes tanulmányt közöl internetes oldalán. Az anyag autóhitelezéssel foglalkozó tíz cég eredményeit vizsgálta 2003-ban és 2004-ben. A szerző megállapítja, hogy a korábbi években jól teljesítő szektorban fokozatosan nő a figyelmeztető jelek száma, ami azt jelzi, az aranykor nem, vagy nem olyan szinten folytatódik. Az elemzés szerint: bár a növekedési ütem továbbra is gyors, de csökkenő tendenciát mutat, a 2004-es év adózott eredménye elmarad a 2003-asétól, a jövedelmezőség apad. Mára úgy tűnik, a cégek megtalálták a megfelelő gyógyírt: ne fogjuk vissza magunkat, a cél az újabb és újabb ügyfelek meghódítása. Mi mással lehetne magyarázni azt, ami most zajlik a hitelezési piacon? A vevő szinte már csak akkor vevő, ha hitelre vásárol; ajándék, árengedmény készpénzes vásárláskor szinte nincs, egy lízinges vásárlásnál viszont meghaladhatja a akár félmillió forintot (lásd: Autó2, 2006/5. A pénz idő című cikk). Amikor használt autót számíttatunk az új árába, jobban szeretnek minket, ha hitelt is kérünk a vásárláshoz.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az autókat gyakran olyan plakátokon hirdetik, ahol a feltüntetett kedvező ár csupán a hitelre történő vásárlásnál igaz. Tessék vinni az autót nullaszázalékos indulóval, nem akadály a 120 hónapos futamidő, használt autóknál akár 12 éves is lehet a jármű a vásárláskor, és az sem probléma, ha 15 éves, mire kifut a hitel. A „minden mindegy, csak vegyék az autót” képet igazolni látszik nem csupán saját kutatásunk, de a Közép-Európa legnagyobb autópiacát működtető cég vezetőinek tapasztalata is. Földes Tamás, a Fővárosi Autópiac Kft. (FAP) ügyvezetője elmondta: a bankok képviselői folyamatosan környékezik meg újabb termékekkel a piac területén működő kereskedések vezetőit. Mivel mind fontosabb tényező lett a hitelezés a használt járműveknél is, a FAP kidolgozott egy olyan egyedülálló, etikai kódexnek is nevezhető hitelnyújtási és biztosításkötési szabályzatot, ami nemcsak a fogyasztók könnyebb tájékozódását segíti, hanem a vállalkozások tisztességes piaci magatartásának betartására is irányul. Földes Tamás szerint a jó szándékú kezdeményezésre a bankok többsége nem reagált. Pozsonyi György ügyvezető igazgatóhelyettes nagy bajnak tartja, hogy egyre-másra szaporodnak azok a hitelt nyújtó cégek, amelyek nem is a finanszírozó közvetlen partnerei, hanem második vagy harmadik „fiókcégek” a sorban – így szinte nem lehet követni, hogy hol ki és mit ajánlott a bank nevében. Tapasztalata szerint ez a bankok egy részét nem nagyon érdekli, mint ahogy a használt autók állapota sem, amelyekre pénzt adnak. Véleménye szerint a vásárlók többsége felelőtlenül, erején felül vállal, így nem csoda, ha az elmúlt időszakban nőtt a bankok által lefoglalt autók száma.
Az Autó2 újság 2006/6. számában megjelent cikk rövidített változata
Lefoglalás
Az autójuk törlesztőrészleteit fizetni nem tudó tulajdonosok többszörös haladékra számíthatnak a banktól. Íme a Merkantil „rendezési” menete:
– Ha az ügyfél nem fizeti a részletet az adott határidőre, de ezután 14 napon belül rendezi a számlát, a bank nem jelentkezik. Ha két héten belül nem jön meg a pénz, felszólító levél megy az ügyfél címére, hogy rendezze a havidíjat.
– 20 napot várnak. Közben telefonon is próbálkoznak. Ha nem jön pénz, kiküldik a felszólítást, ami megteremti az alapot a hitel felmondásához, az autó elvételéhez.
– Várnak további 14 napot, hogy az illető észbe kapjon. Ha fizet, akkor minden marad a régiben. Ha két hét alatt nem történik semmi, megpróbálják elvenni az autóját. Amennyiben ez sikerül, egy hete marad az ügyfélnek, hogy kiváltsa az autóját (a vevők 80 százaléka a lefoglalás pillanata előtt még befizeti a banki törlesztést a végrehajtónak).
– Ha elvitték az autót, még egy hétig őrzik, mielőtt árverezésre kerülne sor. Ebben az időben már csak a teljes tartozás kiegyenlítésével juthat autójához a tulajdonos. A hitelezési szerződések olyanok, hogy nem fizetés esetére megteremtik a jogalapot a banknak a tulajdonszerzésre. A teljes visszavételi procedúra a Merkantilnál nem szokott tovább tartani 2-3 hónapnál.
– Ha eladták az autót, és többlet marad a banknál, azt visszautalják a hitelt igénylőnek. Ha kevesebb a befolyt pénz, mint a tartozás, a különbséget követelik a volt tulajdonoson. Az ügyek többségében néhány százezer forintra rúg a tartozás, amit leggyakrabban bírósági úton hajtanak be.
Az Autó2 újság 2006/6. számában megjelent cikk rövidített változata
Olcsó húsnak…
A használtautó-piac kínálatát böngésző vevőjelölt nagy nyereséget vélhet felfedezni a banki lefoglalt autóknál. Akár több százezres árelőnnyel is kecsegtet egy-egy típus az árveréseken vagy a pénzintézetek telepein. A kép azonban csalóka. Az autók 80-90 százaléka lepusztult, nem rendesen szervizelt, hiányos. Hol egy alufelni, hol a szervizkönyv vagy a két gyári kulcs kallódott el, illetve maradt a bankra haragudó tulajdonosnál (kulcsok híján még a casco biztosítás megkötése is kútba eshet), netán szándékosan összekoszolták a belsőt, megkarcolták a fényezést. A hitelezési csalók bizonyára nem arra figyeltek, hogy kíméljék a futóművet, a motort, de egy karambol után is szinte kizárt a szakszerű javítás. Jó üzletre akadhat viszont az ember, ha cégcsőd miatt érkezett a jármű a telepre (ebben az esetben az autókat többnyire rendeltetésszerűen használták), de a jó kapásra sok „horgász” is ácsingózik. Az ügyes autókereskedőkkel szemben, akik nem ritkán „megkenik” a banki telep vezetőit, nem sok esélye van a tisztességes embernek.
Banki autók az interneten: www.merkantil.hu www.autoaukciokft.hu www.lombard.hu www.autolicit.w1auto.hu www.khlízing.hu
Az Autó2 újság 2006/6. számában megjelent cikk rövidített változata
Irány Afrika!
Ki gondolná, hogy némely Magyarországon megvásárolt Ford Mondeo Afrikában kezdi meg pályafutását? Nos, nem mindegyik jut ilyen messzire, de a hitelezési csalások egyik igen nehezen kezelhető módszerével néhány itthon értékesített autó talált már új otthonra a fekete kontinensen.
A recept nem túl bonyolult. Kell hozzá egy vagyonnal, lakással, normális egzisztenciával nem bíró személy, akinek erre szakosodott vállalkozók megfelelő jövedelemigazolást, közüzemi számlát, esetleg személyi okmányokat „gyártanak“, majd az így felvértezett vevő megjelenik egy kereskedésben, ahol minimális önrésszel beül egy új kocsiba. A tinta még meg sem száradt a forgalmin, a vevő máris Olaszország (Genova) vagy Franciaország (Marseille) déli kikötővárosa felé veszi az irányt. Ott az autó begurul a tranzitterületre, és mivel semmi sem gyanús (annak a nevén van a jármű, aki vezeti, nincs körözés alatt), rövid időn belül máris a messzi Afrika partjai felé hajózik a többmilliós gép. A bankok ez ellen fellépni nem tudnak. Hiába írják elő a legtöbb hitelező cégnél, hogy külföldre utazáskor engedélyt kell kérni az autóra, ezt semmilyen szerv nem ellenőrzi. Magáncégek ugyan tudnak segíteni a bankoknak a nyomozásban, de mire a hitelező felismeri, hogy átverés áldozata lett, többnyire már bottal ütheti a pénze és a zálogként számított autó nyomát.
Az Autó2 újság 2006/6. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Bár a legtöbben nagyjából tisztában vagyunk az autópályán való...

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...