Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Aktuális: kötelező tartozékok az autóban - Irányváltás?

A kormány új közlekedésbiztonsági koncepción dolgozik. Lehet, hogy az új autóknál kötelező lesz a blokkolásgátló.

Első oldal

A Belügyminisztérium és a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kapta azt a feladatot, hogy az Európai Unió Fehér Könyvének követelményeivel összhangban új szabályozást dolgozzon ki a közlekedés biztonságának javítására. Bár a munka dandárja még hátravan, néhány ötlet híre már kiszivárgott. Ilyen például a blokkolásgátló kötelezővé tételének lehetősége. A kerekek blokkolását megakadályozó berendezés a legtöbb új modellben már benne van, de főleg a mini- és a kiskategóriában találni olyan modelleket, amelyek enélkül jönnek a piacra. Igaz, leginkább Kelet-Európában, mivel az Európai Autógyártók Szövetsége már két évvel ezelőtt vállalta, hogy a régi uniós államokban nem forgalmaznak ABS nélküli járműveket. Ha minden a terveknek megfelelően alakul, a 10 új tagország 2006 júliusától kap ugyanilyen autókat az uniós gyártóktól. Bár az EU-s szabályozásban egyelőre nem szerepel e biztonsági tartozék kötelezővé tétele, a magyar szakemberek olyan javaslatot dolgoztak ki, amely szerint előírnák az ABS meglétét az újként forgalomba helyezéskor.

Az Autó2 újság 2006/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Szabad, érdemes, kötelező?

  • Fényvisszaverő biztonsági mellény: nálunk nem kötelező, Ausztriában, Szlovéniában, Olaszországban, Csehországban igen. Tartsuk az utastérben, hogy már kiszálláskor rajtunk legyen.
  • Kötelező biztosítást külföldön igazoló zöldkártya: azokban az országokban, amelyekkel van rendszámegyezményünk, nem kötelező, így az Unió bármely tagországába mehetünk nélküle. A biztosítók mégis ajánlják, hogy legyen ilyen nálunk.
  • Kötelező biztosítás igazolása belföldön: vagy a befizetést igazoló csekket és a szerződés másolatát, vagy a biztosító által küldött, a jogszabályban előírt adattartalmú igazolást fogadják el a rendőrök. Tavaly év vége óta nem veszik el a forgalmit, ha a tulajdonos nem tudja igazolni a kötelező biztosítás érvényességét. Amennyiben nem találják az autót az adatbázisban, és nincs a vezetőnél igazolás, küldenek egy levelet az illetékes okmányirodába, amely felszólítja az üzemben tartót, hogy mutassa be az érvényes szerződést. Ha nem tudja ezt megtenni, kezdeményezik a forgalomból való kivonatást. Ha nem fizettük be az esedékes díjrészletet, a következő 31 napban még van fedezet az autón.
  • Gyermekülés használata: a személygépkocsi hátsó ülésén utazó, 12. életévét még be nem töltött és 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket biztonsági gyermekülésben kell rögzíteni.
  • Biztonsági öv használata: amennyiben van az autóban, minden ülésen kötelező bekapcsolni az övet lakott területen belül és kívül egyaránt.
  • Fényszóróhasználat: lakott területen kívül kötelező a tompított.
  • Gallytörő rács: terepjárókra lehet csak felszerelni, egyszerű összkerékhajtású autóra csak akkor, ha tulajdonosa megfelelő indokokkal alá tudja támasztani, hogy munkavégzéséhez ez szükséges (például az erdész, a vadász). A régebben felszerelt gallytörőket nem szereltethetik le, ha egyébként szabályos a rács.
  • Autópálya-matrica eltávolítása: a rendelet szerint a lejárt matricát el kell távolítani a szélvédőről. A matricaellenőr nem szankcionálhat, de a rendőr akár meg is büntethet, ha úgy ítéli meg, hogy a sok matrica zavar a szabad kilátásban.
  • Országjelzés külföldre utazáskor: fel kell ragasztani a H betűt arra az autóra is, amelyik uniós rendszámot hord.
  • Téli gumi és hólánc megléte külföldre utazáskor: nincs előírva télen egyik országban sem általánosan. Nagyobb havazáskor javasolhatják a téli gumit, illetve bizonyos útszakaszra nem engednek fel hólánc nélkül. Mindkettőt érdemes beszerezni .
  • Autóhasználati engedély: ha céges járművel közlekedünk külföldre, a rendszámot, az alvázszámot és a tartózkodás idejét megjelölve legyen nálunk engedély. Legalább egy ismertebb európai nyelven is fogalmazzuk meg a feltételeket. Formanyomtatvány az Autóklub irodáiban kapható.

Az Autó2 újság 2006/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás